Bilar

Framtidens drivmedel för våra fordon

99 inlägg 34112 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545712 Tycker nog man kan tänka sig el som drivmedel även för mindre skogsmaskiner som jobbar dagtid på plats för att stallas över natten. Så inte bara inomgårds/stad alltså kan man hoppas.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

svampbob  
#545726
Uvskogen skrev:Tycker nog man kan tänka sig el som drivmedel även för mindre skogsmaskiner som jobbar dagtid på plats för att stallas över natten. Så inte bara inomgårds/stad alltså kan man hoppas.


Jag brukar göra av med 15-20 liter diesel om dagen i vardera skotare och skördare och jag gör då inte en heldag. Skördaren står i skogen och skotaren kör jag emellan så att jag tar med ett lass hem.
De skiljer ca två tiopotenser i energiinnehåll mellan diesel och litiumbatterier så för att kunna köra heldagar blir det tunga maskiner.

Avatar Fallback

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545738 20 liter med ca 30% effektivitet är 64 kWh, vilket en mellanstor personbil har idag. Ett sådant paket väger ca 400 kg. Å andra sidan kostar det en förmögenhet. 😢

Undrar vad man faktiskt får för effektivitet i en liten dieselmotor på skogsmaskin. Lasten varierar väl en hel del, brukar dra ner effektiviteten.

Användarvisningsbild

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

svampbob  
#545743
Mangan skrev:20 liter med ca 30% effektivitet är 64 kWh, vilket en mellanstor personbil har idag. Ett sådant paket väger ca 400 kg. Å andra sidan kostar det en förmögenhet. 😢

Undrar vad man faktiskt får för effektivitet i en liten dieselmotor på skogsmaskin. Lasten varierar väl en hel del, brukar dra ner effektiviteten.


Det här är svårt att räkna på. Såg att de effektivaste bensinbilarna låg över 50%. Jag kan tänka mig att skördaren är energieffektiv. Den står mest stilla och motorn går på ett konstant och effektivt arbetsvarv och driver hydrauliken till kran och aggregat. Skotaren har ett lite mer varierat liv så där sjunker nog effektiviteten. Batterierna tappar ju bort energi i själva laddningen ca 30% men det har ingen påverkan på vad som följer med ut i skogen. Blir det ett lika stort tapp även vid urladdningen?

En faktor som vi har glömt är ute temperaturen. Igår hade jag mellan -20 och -25 då är man glad för spillvärmen från dieseln.
I de temperaturerna är batterierna helt värdelösa tappar väldigt i effekt och ska de då även värma hytten så blir det väldigt lite över till själva arbetet.

Avatar Fallback

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545762 På stora skotare hittade jag siffror på 40-44% verkningsgrad, bättre än jag trodde.

Idag är det +1 hos mig. :(

Användarvisningsbild

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

svampbob  
#545773 Desto mer jag tänker på det desto mer olämpligt känns det med batterier i skogen. Jag har läst någonstans att ett litiumbatteri inte ska laddas ur mer än 80% för att inte åldras så snabbt. Sedan är det det här med säkerhetsmarginal. Jag tankar mina skogsmaskiner när jag är nere på halv tank.
Att chansa med en skotare och riskera att stå 500 meter ut i skogen utan batteri t.ex. p.g.a. en fastkörning med dagens sista lass känns inte lockande. Att bära ut tio liter diesel känns enkelt att hitta en mobil laddningsenhet känns betydligt besvärligare. Traila dit en skotare med ett dieselelverk på redet är en större utmaning.

I praktiken så kan man nog inte räkna med mer än att varje dag utnyttja halva batterikapaciteten.

Användarvisningsbild

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

rokon  
#545775 I går var första dagen då det var varmare än -30 så jag passade på att snöröja för att ta in ved från en trave det var minus 26,5 när jag började och minus 28,5 när jag fått in veden och skulle snöröja lite där bilen skall stå då sprack det upp en läcka på bägge slangarna till tilten på skopan.
Temperaturen skiljde på mellan ca 4 till 9 grader inom 4 till 12 km. Kallast hos mig.
Kallast var det med 33,1 grad i förrgår, jag kan , tack och lov ännu tanka diesel utan inblandning av veg. olja lokalt.
Den som har macken har många timmerbilar. Skogsentreprenören kör i alla fall ned till minus 30. Hur mycket skulle de inte annars få stå still?

Avatar Fallback

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

bgl  
#545784 Vi gjorde också en jämförelseberäkning diesel-el i går morse.
En skördare stod över natten i en svacka med -20C. Motorvärmare + varmkörning kräver ca 5 liter diesel vilket motsvarar ca 50 kWh vilket motsvarar en batterivikt på ca 300kg!
Redan där är batteridrivning i skogen en omöjlighet, även om batteriförmågan kan fördubblas är det ingen lösning. Snabb huvudräkning ger för en skördare en batterivikt på minst 500kg per driftstimme eller 4000kg per skift. Var laddningen ska ske är okänt.

Avatar Fallback

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545805 Tror det passar bra i dessa små kompaktmaskiner, de skall väl ha lite motvikt i sig normalt också?

Hade det funnits en enkel liten traktor i 2-3 tons-klassen med eldrift att köpa, hade den stått på min gård nu. Skulle passa min användning (vajerkran) bra. För en traktor så borde inte den extra vikten av batteriet spela så stor roll.

Avatar Fallback

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545812 Daimler visar up sin eCascadia, en elektrisk lastbil för amerikanska marknaden. Prototyp än så länge, senare i år blir det försök hos kunder. I videon drar de 35 ton.


Användarvisningsbild

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545889
svampbob skrev:Jag har läst någonstans att ett litiumbatteri inte ska laddas ur mer än 80% för att inte åldras så snabbt.
......
I praktiken så kan man nog inte räkna med mer än att varje dag utnyttja halva batterikapaciteten.

För att förlänga livslängden bör man inte heller ladda fullt. Skall man riktigt lång livslängd kanske man skall hålla sig mellan 30% och 70% laddning, men då blir ju totalkapaciteten lidande :geek:
https://batteryuniversity.com/index.php ... _batteries

Användarvisningsbild

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

totte  
#545935 Det dröjer troligen innan det blir något stort genombrott för batteritekniken enligt den här artikeln i DN:
https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/for ... erbatteri/

Om litiumjonbatterier, nuvarande teknik:
– Förmodligen kommer man slå i taket. Man har finslipat tekniken länge. På kort sikt kan man nog få ut 20-30 procent ytterligare, på längre sikt kanske en fördubbling.


– Litiumluft skulle kunna vara det stora tekniksprånget. Men i dag är det science fiction, minst 20 år bort. Ingen vet riktigt hur det skulle se ut, säger Daniel Brandell.


Min kommentar: Det är mycket som pekar på att det kommer att krävas många olika lösningar under en ganska lång tid framöver för att minska vår klimatpåverkan. Eldrift är givetvis en viktig del i detta, men ensidig satsning på el framstår inte som varken möjlig eller önskvärd enligt vad jag kan förstå.

Användarvisningsbild

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545939 Det här var intressant! Kanske en liten bränslecell i Bison är vägen framåt?
http://amp.timeinc.net/thedrive/tech/25 ... source=dam

   TS
Avatar Fallback

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545988 Jag tror vätgas är ännu svårare att få ut i skogsmaskiner än ett flytande bränsle och el. El har du i alla fall på gården (antar jag), men var få man tag i vätgas? Köpa på gastub tror jag blir svårt.

Till lastbilar mm är det ju inga problem, förstås.

Avatar Fallback

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

Bosse1  
#546010 Är det girighet som försvårar övergången till skogsbränslen ? Verkar vara restprodukter som gäller, massaveden
först. Natonalekonomi går före miljöansvar :geek:


Biodrivmedel på väg.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1217935

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).