Bilar

Framtidens drivmedel för våra fordon

99 inlägg 33841 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538015 Scania i samarbete med svenskt företag för att utveckla en bränslecellsdriven lastbil med samma prestanda som en dieseldriven!
""... batterilösningar av det slag vi ser på personbilar är inte ett fungerande alternativ för tunga fordon " säger Per Wassen, VD för PowerCell.

Spännande nyheter, man undra hur lång batteribilens övergångstid blir. Kanske max 5 år sen är batteribilens tid över?

https://www.powercell.se/en/investors/p ... DB6D8B9341

   TS
Användarvisningsbild

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539450 Goda nyheter för alla som kör med klimatvänliga diesel!

"Allt fler biltillverkare godkänner HVO100 som bränsle. Det började med PSA-gruppen. Nissan följde efter och nyligen har Volvo Cars öppnat dörren för taxi att tanka HVO100.
Om din bil ännu inte är godkänd för bränslet finns möjlighet att teckna en försäkring som täcker eventuella skador."

https://www.dn.se/ekonomi/motor/allt-fl ... ri-diesel/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539451 Fler goda nyheter!
"På torsdagen fattade dock regeringen beslutet om att PFAD från den 1 juli inte längre kommer att klassas som restprodukt, och därmed inte omfattas av skattelättnader."
(förra torsdagen)
Så bra, vi bör fokusera på inhemska råvaror av alla energibärare. Så även batterier.
Eftersom allt inte räcker till alla på ett klimabra sätt så har jag gjort några egna överslagsberäkningar och kommit fram till att dessa åtgärder skulle ge bra resultat :

1) Förbjud all fordonstrafik, även batteribilarna, i alla städer med fler än 100000 innevånare. Där finns alternativ, och närhet till allt, så det räcker.
2) Inför en indexerad miljöskadeavgift på batteriet som motsvarar skatten på fossila bränslen. Batterier görs ju av ändliga råvaror.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

svampbob  
#539485 Jag gissar på att åtminstone 95% av de resor som sker med elbil lika gärna skulle kunna ske med kollektivtrafik.

För vi som jobbar ute i skog och mark långt från civilisationen och elstolpar så är det bara diesel som gäller. Att som många gör ladda elbilar med hjälp av dieselgeneratorer blir bara löjligt.

Användarvisningsbild

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#540808 Intressant och glädjande sammanfattning om biobränsle i Land!

2018 blev året då drivmedel från skogen hamnade i fokus. En viktig signal till branschen att våga fortsätta sina satsningar var när Europaparlamentet slog fast att tallolja är förnybar och att stubbar och rundvirke kan användas för att ta fram biobränsle.

En artikel om Jyri-Pekka Mikkola vid Umeå universitet och hans gröna bensin fick rekordmånga läsare på Land Lantbruks webb. Kanske var det hemlighetsmakeriet kring hans arbete som lockade mest till läsning. Att man kan tillverka såväl bensin som diesel av skogsprodukter är i sig inte nytt. När dieselbilar tankar fullt på Preem är hälften av bränslet tallolja från svenska skogar. Polhemspriset, som delas ut av Sveriges Ingenjörer, delades i november ut till Lars Stigsson och Valeri Naydenov för just den unika innovationen för framställning av biodiesel.

Under det här året har det även inletts satsningar på att ta fram flygbränsle till skogen, i våras ingick Södra ett samarbete med flygbolaget KLM om en studie för att undersöka förutsättningar att tillverka bioflygbränsle från skogsråvara.

Det kanske var 2018 som proppen gick ur och att 2019 blir året då vi får se fler större satsningar, fler innovationer och fler prestigefyllda priser delas ut till värdiga innovatörer.

Marie Henningsson, reporter, Land Skogsbruk

   TS
Avatar Fallback

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

Bosse1  
#540811 "2018 blev året då drivmedel från skogen hamnade i fokus. En viktig signal till branschen att våga fortsätta sina satsningar var när Europaparlamentet slog fast att tallolja är förnybar och att stubbar och rundvirke kan användas för att ta fram biobränsle."

Är det så att rundvirket, den så kallade massaveden "får" användas så är det verkligen positivt Uven :-bd .

Avatar Fallback

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

axwell  
#540863 Mer från samma artikel som Uven refererade till:

https://www.landskogsbruk.se/skog/jyri- ... r-skuggan/

Avatar Fallback

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

Bosse1  
Användarvisningsbild

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541906 Typ 650 sidor är rapporten från IEA. På engelska och kostar pengar. Men det finns en "summary" som är gratis och väl värd att ta sig igenom.
Några slutsatser som man hoppas på blir verklighet:
1) El kommer ersätta olja och kol som dominerande energikälla.
2)Kol kommer avvecklas snabbt, bl.a. därför att det är så billigt redan nu att skapa el med solceller.
3)Utvecklingsländerna kan "hoppa över" fossilproducerad el och gå direkt till elproduktion via vind och sol. Igen på grund av att produktionskostnaden stadigt sjunker.
Ja det finns en massa annat bra också, och en hel del mindre bra, i rapporten. Vem blir glad över prognosen att 70% av jordens befolkning ska bo i städer 2040!
Men överlag hoppfullt att industrin nu tycks övertygade om att fossileran är över, om än på lång sikt.

Så, en rapport som inte försöker få dig att köpa aktier eller bilmodell, men väl ger ett ordentligt resonemang som man kan tänka själv utifrån. :smile:

https://www.iea.org/weo2018/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

dan_e_j  
#541914
Uvskogen skrev:Typ 650 sidor är rapporten från IEA. På engelska och kostar pengar. Men det finns en "summary" som är gratis och väl värd att ta sig igenom.
Några slutsatser som man hoppas på blir verklighet:
1) El kommer ersätta olja och kol som dominerande energikälla.
2)Kol kommer avvecklas snabbt, bl.a. därför att det är så billigt redan nu att skapa el med solceller.
3)Utvecklingsländerna kan "hoppa över" fossilproducerad el och gå direkt till elproduktion via vind och sol. Igen på grund av att produktionskostnaden stadigt sjunker.
Ja det finns en massa annat bra också, och en hel del mindre bra, i rapporten. Vem blir glad över prognosen att 70% av jordens befolkning ska bo i städer 2040!
Men överlag hoppfullt att industrin nu tycks övertygade om att fossileran är över, om än på lång sikt.

Så, en rapport som inte försöker få dig att köpa aktier eller bilmodell, men väl ger ett ordentligt resonemang som man kan tänka själv utifrån. :smile:

https://www.iea.org/weo2018/



Var det inte också så att biodrivmedel kommer att vara en viktig brygga mellan fossil- och eldrift för bilarna, samt för tung trafik även i framtiden?

Avatar Fallback

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

Hema  
#541969 Solceller.. Driver inget inget på natten och man kan glömma tanken på någon halvtung industri. Varför skulle u-länderna välja en sämre lösning?

Användarvisningsbild

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

dan_e_j  
#542010
Uvskogen skrev:Typ 650 sidor är rapporten från IEA. På engelska och kostar pengar. Men det finns en "summary" som är gratis och väl värd att ta sig igenom.
Några slutsatser som man hoppas på blir verklighet:
1) El kommer ersätta olja och kol som dominerande energikälla.
2)Kol kommer avvecklas snabbt, bl.a. därför att det är så billigt redan nu att skapa el med solceller.
3)Utvecklingsländerna kan "hoppa över" fossilproducerad el och gå direkt till elproduktion via vind och sol. Igen på grund av att produktionskostnaden stadigt sjunker.
Ja det finns en massa annat bra också, och en hel del mindre bra, i rapporten. Vem blir glad över prognosen att 70% av jordens befolkning ska bo i städer 2040!
Men överlag hoppfullt att industrin nu tycks övertygade om att fossileran är över, om än på lång sikt.

Så, en rapport som inte försöker få dig att köpa aktier eller bilmodell, men väl ger ett ordentligt resonemang som man kan tänka själv utifrån. :smile:

https://www.iea.org/weo2018/


Idag kan man läsa följande på DN debatt: Därför ställer vi nio klimatpolitiska krav på nästa regering, skriver Svante Axelsson, nationell samordnare, Fossilfritt Sverige samt nio företrädare för olika industribranscher.

Två av kraven berör det vi pratat om här.

1.
Den allra viktigaste förutsättningen för att industrin ska bli fossilfri är tillgång till fossilfri el. Det behövs mycket mer el än i dag när flera industrier och transporterna ökar sin elanvändning. Staten och energimyndigheten bör utforma en elektrifieringsstrategi som visar hur elförsörjningen kan garantera stabil effekttillgång och tillräcklig nätkapacitet till konkurrenskraftiga priser.

6.
Lägg fram en bioekonomisk strategi med fokus på att råvaror från jord och skog ska ge ökad andel bioenergi och förnybara material i samhället inklusive i förpackningar som i dag är fossilbaserade. En strategi där utbud, efterfrågan och politik hänger ihop så att företagens risker sjunker och investeringarna ökar. Flera färdplaner visar att efterfrågan på biodrivmedel kommer att öka dramatiskt och därför behövs det ökade investeringar i bioraffinaderier i Sverige. I dag används cirka 17 TWh biodrivmedel och sannolikt behövs minst det dubbla om Sverige ska nå transportsektorns klimatmål om 70 procents minskade utsläpp av växthusgaser till 2030.

Läs hela inlägget här https://www.dn.se/debatt/har-ar-nio-kli ... -regering/

Användarvisningsbild

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542030
Hema skrev:Solceller.. Driver inget inget på natten och man kan glömma tanken på någon halvtung industri. Varför skulle u-länderna välja en sämre lösning?


Nej så är det i och för sig. Men tanken och resonemanget bakom det hela är att utvecklingen av solceller sker parallellt med en lika kraftig utveckling av batteriteknik. Så dessa i kombination tros bli lösningen som gör att vi förhoppningsvis kan få en snabb utfasning av koleldade kraftverk.
Fick vi bort kolen ur energisystemet så har vi kommit väldigt väldigt långt på vägen till reducering av koldioxidutsläppen. Det är riktiga åtgärder, där vi får valuta för pengarna. Till skillnad från att subventionera elcyklar för storstadsbor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

bgl  
#542032 Tanken på snabb utfasning av koleldad elproduktion lär förbli endast en tanke lång tid framåt, åtminstone om Kina förverkligar alla planer som beskrivs i denna länk:
http://klimatsans.com/2018/04/08/1-600- ... 62-lander/

Användarvisningsbild

Re: Framtidens drivmedel för våra fordon

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542036
bgl skrev:Tanken på snabb utfasning av koleldad elproduktion lär förbli endast en tanke lång tid framåt, åtminstone om Kina förverkligar alla planer som beskrivs i denna länk:
http://klimatsans.com/2018/04/08/1-600- ... 62-lander/

Låt oss hoppas på bästa! :smile:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).