Bilar

Navara som familjebil

26 inlägg 14980 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Navara som familjebil

Dnordin  
#530082 Hej!

Ny här på forumet, verkar vara riktigt bra för den här typen av frågor, ni kan nog bilarna bäst av alla!

Jag är ute efter en navara som familjebil, årsmodell från 06 och fram till 09/10.

Anledning och bakgrund är att jag fiskar mycket och min V70 D3 -11 Går bet på dom allra flesta skogsbilvägar. Behovet av flak har infunnit sig på grund av renoveringar och gårdspyssel och sen, vem vill inte ha en pickup?

I familjen är vi 4st. 2 vuxna och två barn, 4 och 1,5år gamla.
Hur praktisk är dessa som familjebil? Lägger ca 3000mil/år i bilen då är det ca 85-90% vardagligt bruk, till och från jobb, dagis, affär, hälsa på släkt och vänner. Resterande är fisket. Har svärföräldrarna ca 55 mil bort, enkel väg och när vi åker dit så följer endel packning med såklart, som inte får bli blöt. Hur pass tätt blir det med kåpa eller lock?

Nu vet jag att det här blir en kompromiss på kombi och riktig pickup men det är för tillfället vad jag söker och tror skulle passa situationen rätt bra.

Vad behöver jag tänka på när jag kikar på en navara? Dom flesta verkar gått kring 25000 mil, mil är inget jag räds men bör jag gällande en navara?

MVH Daniel



   TS
Användarvisningsbild

Re: Navara som familjebil

sundelius  
#530090 Jag har en Nissan King Cab 06
Som familjebil och köra långt är den kass men som arbetsbil eller för din del fiskebil är den kanon.
Kåpan håller tätt så det är inte heller något problem. Den tar sig fram överallt då jag har lågväxel med diff
Problemet för dig är bränsle åtgång (1l/mil) och komfort på långresor. Baksätet är väldigt litet.
Kanske stor skillnad med Navara men det här är mina erfarenheter

Avatar Fallback

Re: Navara som familjebil

Dnordin  
#530094
sundelius skrev:Jag har en Nissan King Cab 06
Som familjebil och köra långt är den kass men som arbetsbil eller för din del fiskebil är den kanon.
Kåpan håller tätt så det är inte heller något problem. Den tar sig fram överallt då jag har lågväxel med diff
Problemet för dig är bränsle åtgång (1l/mil) och komfort på långresor. Baksätet är väldigt litet.
Kanske stor skillnad med Navara men det här är mina erfarenheter
Tack för dina erfarenheter. Har försökt läsa på men råder väldigt delade meningar, jag hoppas att den går an på långkörning då det i regel tar lite tid med barn i bilen.
Förhoppningsvis är baksätet nog så stort med tanke på att barnen fortfarande är små :)

Ja förbrukning är lite oroande faktiskt, en liter på långkörning skulle inte vara kul. 0.7-0.8 skulle kännas betydligt bättre i magen ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Navara som familjebil

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530127 Tankade min 06 igår..navara d40 automat 28400mil 0.92l/mil

Avatar Fallback

Re: Navara som familjebil

Dnordin  
#530129
nelson skrev:Tankade min 06 igår..navara d40 automat 28400mil 0.92l/mil
Vilken typ av körning har du haft på dom siffrorna? Långkörningar, blandat eller stads?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Navara som familjebil

anersimyra  
#530132 Ford ranger 2013 med en 2,2 litersmotor tar 1,0 liter mil vid blandad körning. Långkörning i 90-100 km/tim ca 0,85 liter mil.

Användarvisningsbild

Re: Navara som familjebil

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530133 Mycket landsväg men även en hel del grusväg.. ingen stadskörning alls.. Har som bäst kommit ner i 0.86 och som värst varit uppe i 1.1

Användarvisningsbild

Re: Navara som familjebil

Filiph  
#530134 Kolla rambalkarna, verkar vara vanligt att dom rostar sönder mellan hytt och flak. Har själv svetsat min där. Sen är inte hjullagren nån höjdare på dom. I övrigt tycker jag att det är mycket bra bilar. Åkt 4000 mil i min en 07a d40 automat. Långkörning kan du komma ner på 0.85 om du är försiktig.

Avatar Fallback

Re: Navara som familjebil

uffejohan  
#530135 Jag har en Navara -12, 6600 mil, med stora 3-litersdieseln och all tänkbar utrustning. Flaklocket är inte garanterat tätt men bilen känns mindre med locket jämfört med kåpa, framförallt har du sikt bakåt. Motorn är fantastisk med ett gott drag. Med automat och den motorn är den en fantastisk dragbil. På gropiga vägar är den naturligtvis lite stötig men det är väl alla pickuper......På slät väg går den fint. Är inte förare och passagerare alltför långa, tycker jag att det är bra plats i baksits. Förbrukningen ligger på strax under litern vid vettig körning. Har du tungt släp och använder alla hästarna så drar den givetvis mer. Bilen är f.ö. till salu, är du intresserad så skicka mej ett PM.

Avatar Fallback

Re: Navara som familjebil

Dnordin  
#530395 Skulle man tordas på en som gått 34000 mil? [emoji16]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Navara som familjebil

anersimyra  
#530416
Dnordin skrev:Skulle man tordas på en som gått 34000 mil? [emoji16]

Fråga kamraten vad han tycker om Navarran, han torde inte ens ta emot en med 0 mil på mätaren om han så fick den gratis.. :d

Användarvisningsbild

Re: Navara som familjebil

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530442
anersimyra skrev:Ford ranger 2013 med en 2,2 litersmotor tar 1,0 liter mil vid blandad körning. Långkörning i 90-100 km/tim ca 0,85 liter mil.


Min 2018 med 3,2 liters tar 0.95 blandad och 0.85 långklänning

Avatar Fallback

Re: Navara som familjebil

Palakangas  
#530443
Uvskogen skrev:
anersimyra skrev:Ford ranger 2013 med en 2,2 litersmotor tar 1,0 liter mil vid blandad körning. Långkörning i 90-100 km/tim ca 0,85 liter mil.


Min 2018 med 3,2 liters tar 0.95 blandad och 0.85 långklänning

I shorts då? :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Navara som familjebil

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530446 Ha ha, attans, man måste vara som en hök på den där stavningskontrollen! :-o :lol:

Användarvisningsbild

Re: Navara som familjebil

JörgenO  
#530448 Jag tycker Navaran är helt OK som familjebil. Hade tidigare en 06a och nu en 17.
Fördelen med den nya är mycket bättre passiv säkerhet som antisladd, mer lutande baksäte och att den känns som en personbil att köra, jag tror mycket har att göra med den nya bakfjädringen.
Frun o tre barnen var med på några 70milaresor även med den gamla. Klagomålet var mest på att baksätet var allt för upprätt.
Köp en lite nyare version av den gamla modellen. 06-08 kan gå av på mitten sådär lite spontant. Min vek sig när verkstaden hissade upp den.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).