Bilar

Då var det dags för däck igen förslag på ordentliga

21 inlägg 6724 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Då var det dags för däck igen förslag på ordentliga

Byggonomen  
#528389 Hej,

däck har kostat mig mycket den senaste tiden nu är det dax igen. Ska ha vinter däck tror inte på friktion utan dubb men de får inte kosta skjortan har precis betalt för 4 nya däck för jag fick punktering. Inte super akut men vill få det gjort. Bra däck som jag kränger på de fälgarna ej har på nu 20 tum. Har nån nåt förslag som inte kostar skjortan?

Tack på förhand.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Då var det dags för däck igen förslag på ordentliga

Gunstein  
#528394 Disse kan anbefales:
https://www.byttdekk.com/dekk/nokian/no ... r16/156582
Byttdekk.com har sikkert svensk side også, men vet ikke om prisen er det du tenker deg

Avatar Fallback

Re: Då var det dags för däck igen förslag på ordentliga

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528402 Kolla i senaste Teknikens Värld, där däcktest av vinterdäck så får du svart på vitt om vinterdäckens prestanda

Avatar Fallback

Re: Då var det dags för däck igen förslag på ordentliga

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528408 nokian hakkapeliitta brukar vara ett säkert kort.

Avatar Fallback

Re: Då var det dags för däck igen förslag på ordentliga

jannee  
#528414 Exakt vilken dimension har du nu på bilen.
Ex, har du 255*30*20 motsvarar detta ungefär 205*60*16 eller 205*65*16.
Däck i den storleken har vettigt pris runt 1200 kr och där är väl Nokian H 9 ledande tätt följd av Continental men även Goodyear är inte att förakta.

Avatar Fallback

Re: Då var det dags för däck igen förslag på ordentliga

Hema  
#528451 http://www.dackhjalp.se/dackomvandlare/
Brukar jag använda mig av.

Dock tycker jag att det är hög tid att vi gör om dimensionsbeteckningen. För atv gäller följande:
26(totaldiameter)x11(däckbredd)x14(fälgdiameter), inga dumma procentsatser för profilen, vilken bygger på däckbredden.

Avatar Fallback

Re: Då var det dags för däck igen förslag på ordentliga

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528765 Kolla Falken, hade på en 9000, ca fyra dubb totalt fattades efter fyra vintrar.

Användarvisningsbild

Re: Då var det dags för däck igen förslag på ordentliga

Tokslut  
#529737 Jag satte på Goodyear UltraGrip Ice Arctic 275/60-20 i senvintras, fungerade riktigt fint. Hade valt Hakka 9 men de fanns inga så sent på säsongen
https://www.dack365.se/hitta-produkt/da ... roductfeed

Användarvisningsbild

Re: Då var det dags för däck igen förslag på ordentliga

Byggonomen  
#530476
Hema skrev:http://www.dackhjalp.se/dackomvandlare/
Brukar jag använda mig av.

Dock tycker jag att det är hög tid att vi gör om dimensionsbeteckningen. För atv gäller följande:
26(totaldiameter)x11(däckbredd)x14(fälgdiameter), inga dumma procentsatser för profilen, vilken bygger på däckbredden.


Klockren grej :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Då var det dags för däck igen förslag på ordentliga

Byggonomen  
#530477
bengt.a skrev:Kolla Falken, hade på en 9000, ca fyra dubb totalt fattades efter fyra vintrar.

Jag har kollat på bland annat Falken som hade de billigaste av de bättre däcken jag känner till men inte köpt några ännu. Det va frost i morse för första gången här i år men klarar jag mig nån månad till har helt nya sommar däck.

   TS
Avatar Fallback

Re: Då var det dags för däck igen förslag på ordentliga

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530498 Läs teknikens världs vinterdäckstest, rediga vinterdäck är inte lågprisdäcken oavsett vad däckkrängarna påstår.

Avatar Fallback

Re: Då var det dags för däck igen förslag på ordentliga

Hema  
#530581 Vad har vi i topp Nokia, continental o Goodyear?

Avatar Fallback

Re: Då var det dags för däck igen förslag på ordentliga

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530612 Detta var poängen i topp på dubbdäcken.
Continental Icecontact2 fick 115 poäng tillsammans med Michelin x ice north 4, good year 112, Nokia 110.
De testar på snö is vått vattenplaning älgtest(grep i undanmanöver) komfort o rullmostånd.

Avatar Fallback

Re: Då var det dags för däck igen förslag på ordentliga

ÅsaNisse  
#530615 Tester i all ära, men det är splitternya däck som testas. Hur funkar dom när de blir lite slitna? Hur många dubb försvinner? Vad blir förmågan att skyffla snö och främst saltmodd?
Var och en är salig i sin tro, men jag håller på Nokian. Kör på hakka 7 med två säsonger i bagaget och inte en enda dubb har släppt. Även utsticket är ungefär som när de var nya. Dvs dubben och gummit slits lika.

Avatar Fallback

Re: Då var det dags för däck igen förslag på ordentliga

Hema  
#530620 Ja men dubbsläpp om du kör med dem i bagaget vore ju skitdåligt. 😁 Ne skämt o sido, Nokia har hängt med länge i toppen och är ett erkänt bra däck inget snack om saken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).