Bilar

HVO diesel nu tillåtet i vissa dieselbilar från Volvo

7 inlägg 5932 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

HVO diesel nu tillåtet i vissa dieselbilar från Volvo

Fredrik Reuter  
#528240 Volvo meddelar idag att deras utvärdering av den helt fossilfria dieseln HVO100 nu är klar. Den beter sig enligt Volvo precis som vanlig diesel och genom detta påbörjas nu garantigodkännande och först ut är taxibilar från Volvo med motorerna D3, D4 och D5.

Viktigt att påpeka är att man som privatperson inte ska köra med HVO100 i sin Volvo om man vill att garantier ska gälla. Godkännande för alla dieselbilar kommer först när taxibilarna kört med HVO diesel på bred front.

Ganska tråkigt för oss privatpersoner men vi får väl vänta eller skjuta från höften och hoppas att det funkar utan haverier.


http://www.mynewsdesk.com/se/volvo_pers ... ge-2759501



   TS
Avatar Fallback

Re: HVO diesel nu tillåtet i vissa dieselbilar från Volvo

bgl  
#528258 Det här med HVO100 blir extra knepigt för vissa. främst renläriga veganer.
Många miljövänner som talar sig varma för HVO100 vill samtidigt fasa ut allt köttätande vilket medför ännu mindre råvara till HVO100-tillverkning!

Användarvisningsbild

Re: HVO diesel nu tillåtet i vissa dieselbilar från Volvo

Fredrik Reuter  
#528271 Hej,
Så kan det säkert vara.

Det som stör mig lite är ex förslag på dieselförbud i vissa städer. Då kan en ex en ny D3 motor med adblue och HVO i tanken bli stoppad. En Volvo med B23 från 1988 får dock göra hur många varv den vill.

Också en fossiltankad elbil...

   TS
Avatar Fallback

Re: HVO diesel nu tillåtet i vissa dieselbilar från Volvo

jannee  
#528276 Vi har nu i dagarna kört 6000 mil och endast på HVO i en Audi, fungerar klanderfritt. Snittförbrukning inklusive motorvärmare vintertid ligger runt 4,5 dl/mil.

Användarvisningsbild

Re: HVO diesel nu tillåtet i vissa dieselbilar från Volvo

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#528279 Under 2019 kommer vi få se att alla pickuper får godkänt för fossilfri diesel med bibehållna garantier.
Vad kan vara mer hållbart än en HVO bil med AdBlue?

Avatar Fallback

Re: HVO diesel nu tillåtet i vissa dieselbilar från Volvo

Vilsten  
#528300
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Så kan det säkert vara.

Det som stör mig lite är ex förslag på dieselförbud i vissa städer. Då kan en ex en ny D3 motor med adblue och HVO i tanken bli stoppad. En Volvo med B23 från 1988 får dock göra hur många varv den vill.

Också en fossiltankad elbil...


Är själv förespråkare av hvo100, har kört ca 25 000 mil i personbil.

Men problemet med partikelutsläpp i storstadsregioner kvar står dock med hvo100.

Sett till co2 utsläpp är hvo100, om den är palmoljefri, i paritet med elbilar.

Avatar Fallback

Re: HVO diesel nu tillåtet i vissa dieselbilar från Volvo

Hema  
#528322 Enligt nyteknik.
https://www.nyteknik.se/fordon/volvo-tillater-nya-fossilfria-branslet-hvo100-men-inte-for-privatpersoner-6935138

När det kan bli aktuellt för övriga Volvoägare är inget som tillverkaren vill gå in på. Istället vill man vara tydlig med att det inte är tillåtet – och att inga garantier gäller om en privatperson av någon anledning skulle drabbas av fel och ha 100 procent HVO100 i tanken.


Bara hälla i några droppar vanlig diesel, samt skulle Volvo kolla så att det verkligen är 100%? Tillåt mig små-le, dock är det kanske troligare att nyteknik skrivit fel. Tidningen fortsätter sjunka i kvalité.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).