Bilar

Dubbdäck skadar fler människor än hjälper

24 inlägg 7756 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dubbdäck skadar fler människor än hjälper

tallen100  
#535484 Dubbdäck är det enda vettiga, även om dom stora vägarna är saltade så ska man ta sej till dom oxå, plus att är det tillräckligt kallt så "biter" inte saltet. :geek:

I "stora staden" kan dom väl köra dubbfritt, dom gör ju ändå inte annat än krockar och åker av vägarna så fort det talas om minusgrader och ev snö :wink: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dubbdäck skadar fler människor än hjälper

jannee  
#535495 "Tror" att minst 95 % av den sträcka man vintertid kör klarar man sig utomordentligt bra utan dubbdäck.
Dock är det de ynka 5 % som kan göra det värt att satsa på dubbdäck, kan var skillnaden mellan liv och död.
Behovet av dubbdäck är inte mindre i storstäderna, genomfarten kanske saltas men tvärgatorna blir i stället blankpolerade, lite saltstänk som gör att översta lagret smälter för att senare återfrysa.
Köra lastbil är kanske annorlunda men de för oss chaufförer halaste vägarna var de stora Europavägarna + högt trafikerade riksvägar. När man kom ut på landsbygden var vägarna ofta i betydligt bättre skick (halkmässigt)
För övrigt river dubben upp asfalten, inte undra på så mjuk som den nu är. Det är inte dubbens fel utan beror på att asfalten är av dålig kvalitet, den löses t.o.m. upp av lite salt.
Kör själv på friktionsdäck men ändå blir bilen som ett sandpapper, något som jag ALDRIG upplevde på 60 eller 70 talet trots då dubbdäck.

Avatar Fallback

Re: Dubbdäck skadar fler människor än hjälper

Hema  
#535501
JohannesG skrev:Apropå Kobolt: https://www.atl.nu/entreprenad/brist-pa ... onsflotta/
Tror användandet av Kobolt i dubbar är ganska försumbart jämfört med detta.

Kobolt finns väl i de flesta skärverktyg typ borr och frässtål? Lär väl va betydligt mycket mer än dubbdäcken?

Avatar Fallback

Re: Dubbdäck skadar fler människor än hjälper

Hema  
#535504 Jag tror att det vore bra om iaf minst 10-20% av fordonsflottan kör på dubb, för allas bästa halkmässigt. Några/någon behöver riva upp isen/beläggningen.

Finns det några fordon det skulle passa bättre för? Småbilar eller SUV:arna? Jag tänker på om det skulle vara möjligt att styra vilka bilar som helst borde ha det?

Användarvisningsbild

Re: Dubbdäck skadar fler människor än hjälper

Tokslut  
#536918 Så larvigt med dubbförbud på vissa gator...

Är det smutsigt så städa, de fattar alla förutom de styrande...

Avatar Fallback

Re: Dubbdäck skadar fler människor än hjälper

andan  
#536952 Är själv i asfaltsbranchen och påståendet att asfalten är sämre idag än förr ska man nog ta med en nypa salt... Korrekt kan vara att bitumen i grunden är "sämre" eller snarare att man har plockat ut mer "gobitar" ur oljan tidigare i processen... Dock är kraven och specarna desamma och för att uppnå detta så tillsätter man t.ex polymerer och vaxer m.m. Däremot har jag för mig att jag någonstans sett en undersökning från en gata i en stad (Stockholm?) där man uppmätt högre halt pm10 partiklar EFTER dubbdäcksförbud och att detta skulle kunna härledas till ökad isgrusning som mals ner av trafiken och därefter dammar... Ska se om jag kan hitta denna någonstans...

Avatar Fallback

Re: Dubbdäck skadar fler människor än hjälper

bgl  
#536965 Aftonbladet har en 13(!) år gammal artikel om ämnet:
https://www.aftonbladet.se/bil/a/vmrqej ... -partiklar

Avatar Fallback

Re: Dubbdäck skadar fler människor än hjälper

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537063 Den där rapporten om dubbdäck är ett väldigt tveksamt hopkok rent forskningsmässigt.

Först det uppenbara som Nokia påpekade tidigt: Att dom faktiskt inte alls köper sin kobolt från Kongo utan i första hand använder återvunnet material från borrverktyg.

Sedan har författarna missat att den svenska asfalten är extra hård både till följd av och tack vare dubbdäcken.
Utan dubbar hade vår nuvarande asfalt blivit farlig blankpolerad. Redan idag kan friktionen närma sig gränsvärdet på hösten precis innan folk lägger på dubbdäcken.

Så hade vi slutat använda dubbdäck så hade vi också fått byta till mindre hård asfalt för att inte försämra trafiksäkerheten, asfalt som i sin tur hade slitits mer av samtliga fordon och därmed genererat mer partiklar året om.

Det blir lätt fel slutsatser när forskarna och sätter avgränsningarna för vad man ska ta med i beräkningarna allt för snävt.

Användarvisningsbild

Re: Dubbdäck skadar fler människor än hjälper

Byggonomen  
#537080 Kobolt används till batteri också den brytningen är kontroversiell och påminner om blod diamanter som jag hörde det. Kör med all-round själv men får köra försiktigt när det är halt. Inte som dubb inte.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).