sön 25 nov 2018, 17:01#535495
"Tror" att minst 95 % av den sträcka man vintertid kör klarar man sig utomordentligt bra utan dubbdäck.
Dock är det de ynka 5 % som kan göra det värt att satsa på dubbdäck, kan var skillnaden mellan liv och död.
Behovet av dubbdäck är inte mindre i storstäderna, genomfarten kanske saltas men tvärgatorna blir i stället blankpolerade, lite saltstänk som gör att översta lagret smälter för att senare återfrysa.
Köra lastbil är kanske annorlunda men de för oss chaufförer halaste vägarna var de stora Europavägarna + högt trafikerade riksvägar. När man kom ut på landsbygden var vägarna ofta i betydligt bättre skick (halkmässigt)
För övrigt river dubben upp asfalten, inte undra på så mjuk som den nu är. Det är inte dubbens fel utan beror på att asfalten är av dålig kvalitet, den löses t.o.m. upp av lite salt.
Kör själv på friktionsdäck men ändå blir bilen som ett sandpapper, något som jag ALDRIG upplevde på 60 eller 70 talet trots då dubbdäck.