tis 02 okt 2018, 22:05#526976
Vad jag hörde på radion körde 60% med dubbdäck. Jag är av åsikten att det är önskvärt med en viss procentnivå, så att de flesta vägar får en viss uppruggning. Ju färre som desto större ökning av matrialskador kommer vi nog räkna med.
Hade kanske varit enklare om man fick lägre självrisk vid olycka vid vinterväglag om man hade dubbdäck på? Då blir det slutdiskuterat. Klart det är såklart skillnad på däck o däck. Bästa dubbfria kanske tom piskar det sämsta dubbdäcken på is.
Sedan kan man väl ist se till att köparna av kobolt ställer krav på hur brytningen sker?
Med samma resonemang borde man väl lägga ned fyrhjulsdrift, för det behövs så sällan, väger mer vilket sliter på vägarna och drar mer bränsle.
Verkligheten är mestadels en gråzon.
//Henke månskensskogsbonde