Bilar

Dubbdäck skadar fler människor än hjälper

24 inlägg 7761 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dubbdäck skadar fler människor än hjälper

Fredrik Reuter  
#526797 Ny forskning visar på att dubbdäck skadar fler människor än de hjälper med minskade olyckor på vägarna.

Anledningen är att dubbdäck river upp partiklar ur vägbanan som vi andas in och att koboltbrytningen i Kongo har usrl arbetsmiljö. Kobolt används i dubben för att förlänga livstiden på dem.

Vad tycker du, rätt eller fel?

http://mobil.folkbladet.se/nyheter/dubb ... 92098.aspx



   TS
Användarvisningsbild

Re: Dubbdäck skadar fler människor än hjälper

Göt  
#526804 beror ju så klart var du kör, har man ständigt saltade vägar där man åker behövs väl kanske inte dubbdäck men på övriga vägar är det väl något annat. I alla fall för oss som bor ute på landet kan det ju vara bra med dubbdäck...

Avatar Fallback

Re: Dubbdäck skadar fler människor än hjälper

valtra mega  
#526805 17 år sedan jag kört en bil med dubbdäck bor på landet och kommer aldrig att köpa dubbdäck

Användarvisningsbild

Re: Dubbdäck skadar fler människor än hjälper

JohannesG  
#526806 Har det gjorts någon forskning på hur den ökade sandningen och tyvärr saltningen som behövs till följd av avsaknaden av dubb påverkar jämfört med dubbdäck?

Hade det inte varit bättre att nästan helt skippa saltet på vägarna samt lägga pengar på ett bättre material i dubben eller förbättra arbetsmiljön för dessa stackars människor. Eller inte köpa från de som utsätter människor för fara.

Användarvisningsbild

Re: Dubbdäck skadar fler människor än hjälper

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526830 Rasistiskt eller ej, men jag värdesätter tveklöst mitt eget liv och hälsa betydligt högre än x antal okända kongolesers liv och hälsa. Alltså kommer jag att fortsätta köra dubbdäck under vintersäsongen - både på bil och cykeln!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Dubbdäck skadar fler människor än hjälper

stegmaster  
#526851
Niking skrev:Rasistiskt eller ej, men jag värdesätter tveklöst mitt eget liv och hälsa betydligt högre än x antal okända kongolesers liv och hälsa. Alltså kommer jag att fortsätta köra dubbdäck under vintersäsongen - både på bil och cykeln!
/Niklas

Ja så er det.
Att köra utan dubbdäck här i branta Norge er helt hopplöst, och har man inte 4x4 kan man til og med få dra på kedjor för att ta sig fram, så dubbfritt er inte ens nåt alternativ om man då inte bor i en stor stad nära kusten å bare kör i dennas närområdet.

Användarvisningsbild

Re: Dubbdäck skadar fler människor än hjälper

Fredrik Reuter  
#526853 Hej,
Niking: nu är det iofs i dubbel bemärkelse, dels usla arbetsförhållande i gruvorna, men också att luften blir dålig även här i Sverige. Troligtvis skulle ett dubbförbud i våra tre storstäder lösa 98% av denna problematik kanske?

Och sedan är frågan vad som händer i debatten med batterier och elbilar m.a.p kobolt. Det måste vara skillnad som natt och dag i kvantitet mellan koboltbrytning till dubb jmf med koboltbrytning för "några miljarder" elbilar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Dubbdäck skadar fler människor än hjälper

ÅsaNisse  
#526869 [quote="JohannesG"]Har det gjorts någon forskning på hur den ökade sandningen och tyvärr saltningen som behövs till följd av avsaknaden av dubb påverkar jämfört med dubbdäck?

Jag vet att flera av mätstationerna som refereras till vad gäller dålig luftkvalitet mäter under tiden dec-april, och sedan när sandningssand och övrigt sopas upp under april-maj så finns ingen mätning. Det ger en skev bild av verkligheten. Forskningsrapporten är troligen skriven av en som vill ha bort dubb, men vad man glömt att ta med är det faktum att dubbfria däck fungerar dåligt på isigt underlag om inte dubbdäck först ruggat ytan.
Det där med att klara sig dubbfritt i storstäder gäller inte då det kommit ett snöfall, för då omvandlas gator och vägar väldigt snabbt till rodelbanor. Likadant är det på de stora europavägarna i och med att Trafikverkets entreprenörer inte gör det jobb de skrivit kontrakt på. Det blir nog dubbdäck även denna säsongen.

Användarvisningsbild

Re: Dubbdäck skadar fler människor än hjälper

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526881
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Niking: nu är det iofs i dubbel bemärkelse, dels usla arbetsförhållande i gruvorna, men också att luften blir dålig även här i Sverige. Troligtvis skulle ett dubbförbud i våra tre storstäder lösa 98% av denna problematik kanske?

Och sedan är frågan vad som händer i debatten med batterier och elbilar m.a.p kobolt. Det måste vara skillnad som natt och dag i kvantitet mellan koboltbrytning till dubb jmf med koboltbrytning för "några miljarder" elbilar?


Tja, mitt resonemang är nog även tillämpligt på mig vs x antal okända svenska storstadsbor... Jag har t.ex. en brant och kurvig backe med upp till 11% lutning på min utfartsväg. Denna backe börjar ca 500 meter från huset och det är inte att tänka på att köra dubbfritt där under vintersäsongen, trots att det numera står två sandlådor där.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Dubbdäck skadar fler människor än hjälper

lars11  
#526941 Man jämför fel saker, det är klart att damm är dåligt för hälsan men krockar är värre. Som man säger: En verklig död är värre än ett statistiskt dödstal.
Varför inte spola lite gator på södermalm under den torra vintersäsongen? Så slipper dom dammet.

Har två bilar, en m dubbfria nokian och en 4x4 med dubbade hankook. Dubbfritt är ofta helt ok men ibland är det bara så att dubbat krävs och knappt räcker. Slask, barmark eller fräsch snö så, fine, nokian dubbfritt bra. Blankis, bromsytor eller backar=dubb.

Användarvisningsbild

Re: Dubbdäck skadar fler människor än hjälper

Arvid0  
#526959 det är väl anrikningen av kobolt som är problemet? inte dubbdäcken. samma sak som att säga att etanol, e85 inte är mer miljövänligt än bensin för att det oftast framställs miljövidrigt. äpplen och päron...


om det sedan är bevisat att dubbdäck i innerstadsmiljö leder till så dålig luft att det påverkar folks hälsa och orsakar dödsfall är väl ett förbud för dubbdäck liks rimligt som att de förlägger tung trafik i ringleder eller förbjuder vedeldning och tomgångskörning. "folk" är så orimligt obenägna att ändra beteenden som vi trots allt bara haft någon/några generationer, obegripligt.

Avatar Fallback

Re: Dubbdäck skadar fler människor än hjälper

Hema  
#526976 Vad jag hörde på radion körde 60% med dubbdäck. Jag är av åsikten att det är önskvärt med en viss procentnivå, så att de flesta vägar får en viss uppruggning. Ju färre som desto större ökning av matrialskador kommer vi nog räkna med.

Hade kanske varit enklare om man fick lägre självrisk vid olycka vid vinterväglag om man hade dubbdäck på? Då blir det slutdiskuterat. Klart det är såklart skillnad på däck o däck. Bästa dubbfria kanske tom piskar det sämsta dubbdäcken på is.

Sedan kan man väl ist se till att köparna av kobolt ställer krav på hur brytningen sker?

Med samma resonemang borde man väl lägga ned fyrhjulsdrift, för det behövs så sällan, väger mer vilket sliter på vägarna och drar mer bränsle.

Verkligheten är mestadels en gråzon.

Användarvisningsbild

Re: Dubbdäck skadar fler människor än hjälper

Jolly  
#527081 När jag skaffade 4 hjulsdrift testade jag med dubbfria och det funkar ganska bra när man vant sig. Man får ju köra långsammare och hålla längre avstånd. På vår lilla andra bil däremot skulle jag inte vilja ha dubbfria. Den är för lätt och flyter ovanpå snön.

Användarvisningsbild

Re: Dubbdäck skadar fler människor än hjälper

JohannesG  
#535452 Apropå Kobolt: https://www.atl.nu/entreprenad/brist-pa ... onsflotta/
Tror användandet av Kobolt i dubbar är ganska försumbart jämfört med detta.

Användarvisningsbild

Re: Dubbdäck skadar fler människor än hjälper

Göt  
#535482 Fast har man varit med när det är så halt så en bil glider av vägen trots att den står stilla då väljer i alla fall jag dubbdäck

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).