Bilar

Har fått punktering på ett framdäck på AWD:n

25 inlägg 22809 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Har fått punktering på ett framdäck på AWD:n

Byggonomen  
#523593 Jag har bytt båda framdäcken så länge och det skulle inte vara något problem alls sa försäljaren. Tyckte det lät trovärdigt då han inte försökta sälja på mig 4 nya däck. Som Aleck sa så är det viktigare när det är symmetrisk fyrhjuls drift om jag förstått rätt då bör dimensionerna mer exakta. Verkstan tyckte jag kunde köra även med ett däck men jag tar inte den chansen och riskerar fördelningslådan för det är ingen billig historia.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har fått punktering på ett framdäck på AWD:n

Tokslut  
#523852 Har tom. sett bilverkstäder byta 2 däck på 4wd bilar och senare fått stå för ny fördelningslåda för den rasade ganska omgående (xc90 vill jag minnas att det va)

Ring ditt försäkringsbolag, det kan bli billigare än att köpa ett däck när de betalar för 4 nya beroende på din självrisk

Jag hade inte ens köpt samma storlek i annat märke, men jag kan låsa min 4wd

Användarvisningsbild

Re: Har fått punktering på ett framdäck på AWD:n

Byggonomen  
#523875
Slurfi skrev:Har du försökt laga däcket?

Nej, verkstan sa att hålet var för stort för att lagas. Osäker själv på om det verkligen var så?

   TS
Avatar Fallback

Re: Har fått punktering på ett framdäck på AWD:n

ÅsaNisse  
#523986 Att köra med två nya framdäck och slitna bak frestar mera på fördelningslådan än att bara byta det trasiga. Vissa bilar lär sig dock att det kan vara lite skillnad mellan fram och bak, men två nya blir dubbla felet i fördelningslådan mot att bara byta ett däck. För att jämna ut felet i fördelningslådan ska du lägga ett nytt fram och det andra bak. Då får diffrentialerna ta skillnaden i rotationen, men det gör dom ju varje gång du svänger ändå.

Användarvisningsbild

Re: Har fått punktering på ett framdäck på AWD:n

Byggonomen  
#524296 Kommer åka och byta de andra två däcken till exakt samma märke i morgon. Vill inte riskera något än så länge är de två jag bytte helt nya knappt kört sen jag bytte.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har fått punktering på ett framdäck på AWD:n

Byggonomen  
#525508 Borde inte säga mer men ska efter en öl här på fredags kvällen bekänna färg. Det visade sig att däcket kunde ha lagats från början 😤 trodde själv hålet var för stort mitt eget fel men blev nästan tokig av det här vilka problem jag haft. Jag har bytt alla däck nu för säkerhetens skull. Varför jag inte bytte alla direkt var att jag blev lurad på min förra bil där jag inte alls hade behövt byta alla däck men firman gjorde det ändå utan att fråga mig. Jag ska inte släppa deras namn här men det var inte okey och kostade mig fyra nya däck.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har fått punktering på ett framdäck på AWD:n

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525509 Tack för intressant och informativ tråd, man lär sig alltid nåt.

Användarvisningsbild

Re: Har fått punktering på ett framdäck på AWD:n

Byggonomen  
#525510 Är ingen stor fan av varken regumeringar eller lagningar på bilen ska jag tillägga. Bra däck är viktigt och har man tung högerfot desto större anledning att ha bra däck. Det tråkiga med de nya däcken jag fick köpa var att jag inte fick använda dom mer än några mil.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har fått punktering på ett framdäck på AWD:n

Byggonomen  
#525514
ÅsaNisse skrev:Att köra med två nya framdäck och slitna bak frestar mera på fördelningslådan än att bara byta det trasiga. Vissa bilar lär sig dock att det kan vara lite skillnad mellan fram och bak, men två nya blir dubbla felet i fördelningslådan mot att bara byta ett däck. För att jämna ut felet i fördelningslådan ska du lägga ett nytt fram och det andra bak. Då får diffrentialerna ta skillnaden i rotationen, men det gör dom ju varje gång du svänger ändå.


Om man skulle leka men tanken hade man kunnat ta ut lite luft ur det bytta större däcket så omkretsen blev likadan som de andra däcken?

   TS
Avatar Fallback

Re: Har fått punktering på ett framdäck på AWD:n

ÅsaNisse  
#525520 Nope!!
Rullningsomkretsen förändras endast marginellt med lufttrycket. Korden i däcket och gummit finns där ändå och ska rulla runt. Stålkorden som det oftast är i moderna däck, har sådan stabilitet så ett varv är ett varv oberoende av tryck. ( nästan) Skillnaden är så stor att däcktrycksvarnarna känner det , men för påfrestningarna i diffar ändrar det inget.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).