Bilar

A-traktor av Nissan NP300 -10

157 inlägg 147141 visningar 44 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Kodac  
#531979 Hur vart det skrivet i regbeviset ang fart och varvtal?
Tänkte oxå försöka regga utan att spärra lådan

Avatar Fallback

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

essess  
#531985 Det står i tilläggsbladet på registreringsbeviset:
"Fordonet har en konstruktiv hastighet på 30 km/h vid ett motorvarvtal på 3000 varv/minut.
Elektroniskt begränsad max hastighet/max varvtal med hjälp av varvtalsregulator LOH Electronics."

   TS
Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Janne I  
#532145 Hej
Alldeles ny på forumet, jag ska precis till att börja montera in loh:s grejer i en D40 åt grabben och det låter ju bra om man slipper besikta med andra hjul. Hur är det med flaket? Behöver man ha ett flak i ”rätt” storlek eftersom den väger mer än 2000kg? Hur har ni gjort med det?
Var i Sverige har ni besiktat?

/Janne

Avatar Fallback

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

essess  
#532148 Byggde igen det med plyfa på båda sidor av flaket så att de bildades en öppning i mitten längs flaket på mindre än 1,25 m2. Barlastflakets position är inte viktig på en fyrhjulsdriven bil. Besiktade på Dekra i Västerås. Bilen vägdes till 2105 kg vilket blev ny tjänstevikt, bl.a. tillkom flakbyggnationen till nya tjänstevikten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Kodac  
#532593
essess skrev:Det står i tilläggsbladet på registreringsbeviset:
"Fordonet har en konstruktiv hastighet på 30 km/h vid ett motorvarvtal på 3000 varv/minut.
Elektroniskt begränsad max hastighet/max varvtal med hjälp av varvtalsregulator LOH Electronics."

Skulle du kunna skicka en bild på den texten från regbeviset? Tänkte visa bes gubben

Avatar Fallback

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

essess  
#532616 Tyvärr, vill inte riskera något.

   TS
Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Ladmar  
#536745 Håller på att försöka göra en reg bes A-traktor av en Nissan Navara 06 "D40" till dottern.
Har köpt varvtalsreg från LOH med lite prylar runt om.

Har jag förstått rätt att man på dessa kan bryta/justera med tillbehöret för gaspedal istället för att använda sig av signalen med mangetventilen?

Har någon av Er tagit varvtalssignal från kamaxel givaren eller är det från generatorn och löda ut en kabel som gäller ?

Har någon bilder eller tips på var man lämpligast kopplar in sig annars påm signal för varvtal och gaspedalen ?

Tack på förhand.

Mvh
Marcus

Avatar Fallback

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

essess  
#536812 Ja, man kopplar in sig på signalen från gaspedalen med en reglerutrustning (finns hos LOH också numer) för maxhastighet. När inställd maxhastighet uppnås på LOHs elektronik så kopplas den signalen till reglerutrustningen på gaspedalsignalen och ingen mer gas (acceleration) kan ges.
Plockade ur och isär generatorn och lödde in en kabel, det var enklast och fungerar bra. Mest jobb var att få ur generatorn, sen var det bara att följa LOHs instruktioner.
Använder hålskiva och givare på bakaxeln för hastighetsmätning. Stor slangklämma runt kardanknuten som håller en fast en plåtvinkel, från byggaffären, med ett borrat hål så att givaren passar.
Hålskiva kan monteras på flera ställen, mellan kardan och kardanknut eller på kardanknut, montera på kardanknut på så långt avstånd från metall som möjligt så att givare kan känna av hålen i hålskivan.
Gaspedalsignalen har sex st. ledare och det sitter en kontakt strax ovanför pedalen. Det bästa är att ta isär kontakten och koppla in sig med egna (en hane och en hona) så behöver man inte klippa och skarva så mycket kabel. Endast två av de sex kablarna behöver man reglera för att reglera accelerationen.
Hittade kontakter hos CANM8 i England, se bifogade bilder.

   TS
Avatar Fallback

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Kentis  
#536883 Kul med ännu ett bygge... 😀

Jag har iofs byggt om en D22 -11, men där tog jag varvtalssignalen från kamaxalgivaren där den går in i styrdonet, i mitten under instrumentpanelen (t.h. om gaspedalen), och lödde på kabeln från regulatorn. På samma ställe bröt jag upp kablarna till signalen från gaspedalen och anslöt appcontrol-boxen från LoH (På nyare bilar är det två signalkablar från gaspedalen som måste gå via LoH-boxen)

Hastighetssignalen tog jag från bilens hastighetsgivare. Givaren är ansluten till kombiinstrumentet och går via några kontaktdon under instrumentpanelen, där jag lödde på kabeln från LoH-regulatorn.

Om jag minns rätt så fick jag med ett enkelt schema från LoH med anslutning av kamaxelgivaren för D40 och det funkade även för D22. Fick själv tag på Nissans kopplingsschema för D22 också vilket underlättade en hel del...

Lycka till med bygget.

Avatar Fallback

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Kentis  
#537092
Janne I skrev:Hej
Alldeles ny på forumet, jag ska precis till att börja montera in loh:s grejer i en D40 åt grabben och det låter ju bra om man slipper besikta med andra hjul. Hur är det med flaket? Behöver man ha ett flak i ”rätt” storlek eftersom den väger mer än 2000kg? Hur har ni gjort med det?
Var i Sverige har ni besiktat?

/Janne



Vet inte hur långt du har kommit, men regbesiktade grabbens D22 idag och vad gäller max hastighet 10km/h vid 2/3 varvtal på lägsta växeln så är det, sedan en månad tillbaka ungefär, ok att utgå från motorvarvtalet som ger max effekt vid beräkningen, istf max motorvarvtal på motorn... det gör ju att man får ett lägre varvtal vid beräkningen och kan sannolikt använda orginalhjulen.

På D40 har jag för mig att det är ganska nära varvtalet med utväxlingen på ettan i original på 6-vxl lådan och låg, men på D22 underlättade det betydligt med ”nya” tolkningen...

Vad gäller flaket så hade jag tolkat fel och fick ombesiktning på det. Fick förklarat vid besiktningen att man behöver inget flak om det är 4WD, d.v.s. det kan vara heltäckt över original flaket. Om man måste komma åt skruvarna till bakljusen för att byta lampor från flaket (som på D22) så kan man ha lämmen öppningsbar och sätta en skiva precis innanför med lagom avstånd så man kommer åt att byta lampor. I annat fall förstod jag det som att man inte ska kunna komma åt utrymmet under täckplåten. Vill man ha flak fast man inte behöver på 4WD, så får det vara max 1.25m2 och behöver då inte sitta rakt över bakaxeln som på 2WD.

Och sen kan jag av egen erfarenhet meddela att Biltemas LGF-skylt dekal saknar E-märkning och blev inte godkänd vid regbes...

Så för min del blir det fixa flaket och ny LGF och en ombesiktning så e de klart sen... :-bd

/K

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Janne I  
#537173 Tack för dina tips! Vi har inte hunnit med så mycket som vi hade tänkt men snart blir det lite julledigt så vi får lite mer tid i garaget. Vi har lite trubbel med ABS lampan som varnar och det tar med sig en del andra fel tyvärr, felsökning pågår. Vart besiktades du?

Avatar Fallback

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Kentis  
#537197 Blir lätt så ibland... 😀

Vi hade problem med ABS-lampan när vi hade fixat inredningen... det visade sig att plåtfästet för g-sensorn som satt under förarstolen hade blivit böjt när vi höll på att ta ur och i stolarna, så sensorn var inte rätt läge... böjde fästet rätt och tog buntband och fixerade sensorn med så blev det bra igen... 🛠️

Sen vet jag att det har varit problem med rostiga jordanslutningar i hytten som ger konstiga fel i systemen...

Kan vara värt att kolla iaf... :-b

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Ladmar  
#537970 Jättebra info! Om det är möjligt att plocka hastighets signalen direkt från bilens egna givare så vore det mkt bättre än att använda en induktiv givare.
Du har inga bilder eller ritningar kvar om vilken kontakt och kabelfärg för hastighetssignal?

Kamaxelgivaren har jag inte haft tid att lokalisera, vart den riktigt är placerad på topplocket. Men brukar inte den har tre ledare i kontakten? Hur vet jag vilken av ledarna som ska användas för att hämta varvsignalen?

/Marcus

Kentis skrev:Kul med ännu ett bygge... 😀

Jag har iofs byggt om en D22 -11, men där tog jag varvtalssignalen från kamaxalgivaren där den går in i styrdonet, i mitten under instrumentpanelen (t.h. om gaspedalen), och lödde på kabeln från regulatorn. På samma ställe bröt jag upp kablarna till signalen från gaspedalen och anslöt appcontrol-boxen från LoH (På nyare bilar är det två signalkablar från gaspedalen som måste gå via LoH-boxen)

Hastighetssignalen tog jag från bilens hastighetsgivare. Givaren är ansluten till kombiinstrumentet och går via några kontaktdon under instrumentpanelen, där jag lödde på kabeln från LoH-regulatorn.

Om jag minns rätt så fick jag med ett enkelt schema från LoH med anslutning av kamaxelgivaren för D40 och det funkade även för D22. Fick själv tag på Nissans kopplingsschema för D22 också vilket underlättade en hel del...

Lycka till med bygget.

Avatar Fallback

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Kentis  
#537980 Hej

Tog kamaxelvarvtal i kabelstammen på stift 47 från ECM under instrumentpanelen / mittkonsolen...

Hastighetssignalen tog jag t.v. under instrumentpanelen vid ett av kontaktdonen som går vidare upp till kombiinstrumentet...

Jag har lite bilder på var jag tog hastighetssignalen och ett schema på hur jag gjort med LoH H-reg och APP-ctrl på en D22 2011 med 2,5 liters diesel...

Edit: Tog 12V från kontaktdonet intill av praktiska skäl. Då hamnar LoH-boxen på samma säkring som kombiinstrumentet.

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Fredrikmorner  
#538375
Kentis skrev:

Vet inte hur långt du har kommit, men regbesiktade grabbens D22 idag och vad gäller max hastighet 10km/h vid 2/3 varvtal på lägsta växeln så är det, sedan en månad tillbaka ungefär, ok att utgå från motorvarvtalet som ger max effekt vid beräkningen, istf max motorvarvtal på motorn... det gör ju att man får ett lägre varvtal vid beräkningen och kan sannolikt använda orginalhjulen.

/K


Hej,

Jag håller också på att planera grabbens bygge och har funderat mycket på hur man skall lösa det med 10 km/h vid 2/3 rpm.

Får jag fråga var du hittade denna nya information? Den besiktningsman jag har talat med säger att det är ok att begränsa varvtalet till max effekt varvtal och räkna därifrån men som jag förstår dig så kan det fungera även utan sänkt maxvarvtal.

Tack på förhand!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).