Sida 2 av 11

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Postat: sön 02 sep 2018, 23:43
av essess
I och med att man anger max 15 km/h på lägsta växeln i manualen har tillverkaren specificerat ett annat maxvarvtal för lägsta växeln (svår argumentering men kanske värt ett försök).
Hade besiktningen datablad för bilen eller var det ditt datablad de gick på?
Mindre hjul är det en framkomlig väg?

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Postat: mån 03 sep 2018, 00:05
av Kentis
Jo jag försökte med det resonemanget, men utan framgång... sen har jag förstått att det är mycket upp till den enskilde ingenjören som regbesiktar att avgöra vad som är godkänt... det som inte går igenom på en station, kan gå igenom på en annan och vice versa... Har förstått att det kan räcka med det som står på intyget och den spec man har med sig på ett ställe, men någon annanstans går de in och kollar växellådsnr, motornr etc. och sen jämför med tillverkarens data...

Verkar som de flesta sätter på mindre hjul och besiktar, dock med risk för att få ombesiktning om man blir stoppad med större hjul sen... men vad ska man göra...? Om den sen dessutom går fortare än 33 km/tim så riskerar man väl böter och olovlig körning om jag förstått det rätt...

Hela regeln med 10km/h på lägsta växeln e ju helt sjuk när man har en bil med 2 vxlådor som standard... sätter du på mindre hjul så blir den ju mindre användbar som traktor än om man låter den vara med hög/låg och något lägre varvtal, men det verkar man inte bry sig om på TS, regler e regler... blir bara lite trött...😩

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Postat: mån 03 sep 2018, 00:15
av essess
En ombesiktning kan man nog ta, låg sannolikhet att man åker på det? Man får prova några stationer först sen får man gå ner på hjuldiameter och försöka.
Har just fått till hastighetsbegränsningen, måste dock sänka tomgången annars går den 40 km/h på 5:an.

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Postat: mån 03 sep 2018, 01:17
av Kentis
Låter som en framkomlig väg... får nog testa det med...

Kul att du fått till fartspärren... Använde du grejor från loh och gaspedalstyrningen till 30km-spärren...?

Jag spärrade 4an och 5an. Under locket till växelspaken, under växelföraren sitter en plåt med 2 bultar som styr växellägena. Jag skruvade loss den och svetsade igen spåren för 4an och 5an på plåten och skruvade tillbaka den sen... blev numera en treväxlad king cab med back i stället... det kanske kan kanske vara enklare spärra växlarna än att få till tomgången...

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Postat: tis 04 sep 2018, 19:11
av essess
En fråga, ändras tomgångsvarvtalet när en växel läggs i på er King Cab också?

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Postat: ons 05 sep 2018, 09:46
av Kentis
Inget jag tänkt på... ska kolla ikväll...

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Postat: mån 17 sep 2018, 22:03
av Kentis
Noterade ikväll att tomgången ökade till ca 1300 rpm i friläge när värmarknappen (t.v. om ratten) var tillslagen...

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Postat: mån 17 sep 2018, 22:19
av essess
Ok, intressant, tack för svaret. Om jag förstått det hela rätt så finns det en frilägessensor på växellådan vilket kan möjliggöra ändring av varvtal beroende på om en växel är ilagd eller inte.
För övrigt har King Caben varit inne på en reg.besiktning och det återstår två punkter att släcka innan det blir A-traktor. Den ena är stansning av Chassi-id i ramen (rostat bort) och det andra är beräkning av hastigheten på lägsta växeln vid 2/3 av maxvarvtal. Som det ser ut nu kommer de att acceptera att varvtalet är begränsat till ett lägre varvtal än original vilket gör att det kan anpassas så att hastigheten på lägsta växeln kommer under 10km/h vid 2/3 av maxvarvtal.
Hur har det gått för dig?

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Postat: mån 17 sep 2018, 22:46
av Kentis
Jo det sitter en frilägeskontakt i lådan... såg den när jag lyfte på spaken och spärrade 4:an och 5:an...
När värmaren var på gick tomgången upp i friläge, och gick ner till normalt varv när man la i en växel...

Vad kul... de e ju en milstolpe i bygget...
Det låter ju hoppfullt...skönt om man slipper krångla med mindre hjul... Räcker det med att begränsa motorvarvet med en varvtalsregulator eller hur ser de på det...?

Intressant med ramnumret... Var på ramen ska ramnumret sitta...?

Har inte regbesiktat än... har lite pyssel kvar... följer gärna forstsättningen av 10km/h problematiken/lösningen...

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Postat: ons 19 sep 2018, 10:44
av essess
Bilen gick igenom regbesiktningen och är nu A-traktor. Ramnumret skall sitta på balken på höger sida. Detta är ett krav från en viss årsmodell (2006 tror jag). Köpte 8 mm stansar på Clas Ohlson och gjorde det själv.
Vartalsregleringen görs med ytterligare en H- regulator från LOH electronics. Ställde in den på ca 3000 rpm och det räckte gott och väl för kravet på lägsta växeln.

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Postat: ons 19 sep 2018, 20:38
av Kentis
:-bd vad kul... bra jobbat...

Ska kolla ramnumret så det syns ordentligt... bra tips.

Bra att det funkar med varvtalsregulator för det kravet... det lät inte så på besiktningsingenjören här, men det verkar vara lite varierande bedömningar mellan stationerna...

De är väl bara åka dit och prova helt enkelt...

Tack för info
/K

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Postat: ons 19 sep 2018, 20:49
av essess
Det är bara att prova, det finns inga misslyckanden, bara resultat 🙂 . Lycka till!

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Postat: tis 23 okt 2018, 18:12
av Dellanz
Hur har ni spärrat växlarna? Nyfiken på hur vi fick ombes på 4,5,6 skall växelförararen spärras i vår navara d40 annars var loh regularotn och allt annat ok

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Postat: tis 23 okt 2018, 20:08
av Kentis
Vet inte om det ser likadant ut på D40, men på D22 satt det en plåt under växelföraren under växelspaken, som man kunde skruva bort och svetsa igen spalten för de växlar som inte skulle användas. I mitt fall var det 4 och 5...

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Postat: tis 23 okt 2018, 22:32
av essess
Har inte spärrat växlarna, den gick igenom reg.besiktningen ändå.