Bilar

A-traktor av Nissan NP300 -10

157 inlägg 147097 visningar 44 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Simspaint  
#597887 Ok, då skulle jag kolla med deras ingenjör, det finns alltid någon centralt. Jag hade primärkontakt med Besiktas kille som skötte regbesiktningen på orten men pratade även med en person centralt.

Ta även ett snack med LOH, de vet ju om det är ok med 6-Växlat och vad som händer om Appen inte fungerar.

Avatar Fallback

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Mattsson  
#598480 Tjena!
Grabben och jag håller på som bäst och ska koppla in H-can regulatorn samt app sensorn från Loh på hans -06 Navara D40, men det är ingen som råkar ha kopplingsschema på gaspedalen, osäker vilka 2 kablar som ska klippas, och vilken som är jord av dom 6 kablarna! Vi har en stålslang (flexibel) fram med kablarna från alulådan med elektroniken, men hur har ni gjord där ni lödit ihop kablarna för att det ska vara godkänt, känns ju svårt att få till med en dosa som plomberas över den anslutningen vid pedalen! Funderar på om man ska trä på små rörhylsor och fylla med silikon över lödskarvarna(givetvis krympslang först), borde ju vara ganska svårt att manipulera då! Hur har ni gjort? Lägger upp några bilder på vrålåket med! :-bd

Avatar Fallback

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Kentis  
#598486 Har byggt om en D22, och lagt ut lite scheman tidigare tråden, men det är ju inte riktigt samma...

Lägger ut bilder på hur vi gjorde vid gaspedalen iaf...

Lödde på kablarna vid ECM sen i stålslang till alulådan med boxen, som sen plomberades med popnitar.
När allt var klart nitade jag en plåt över kontaktdonet och stålslangen/kabeln till ECM, till höger om gaspedalen...

Vet inte om ECM sitter på samma ställe i D40 dock, men ett exempel iaf...

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Mattsson  
#599134 Nu har jag bekymmer! Har kopplat in H-can regulatorn till 12v tändningsstyrd (röd kabel), svart till stift 4:à på OBD (jord),
Blå till Can H stift 6 på OBD,
Gul till Can L stift 14 på OBD.
Inte en enda diod tänds upp på regulatorn när jag slår på tändningen! Och mäter jag på kontakten(D-sub kontakten till regulatorn) så finns ström hela tiden från att tandningen går på och tills motorn stannas!
Appsensorn funkar kanon, ger man den 12v matning så kan man gasa och tar man bort signalen så är det tomgång. Men som sagt, h-regulatorn verkar inte starta!? Någon som har nått hett tips så här en lördagkväll??

Avatar Fallback

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Mattsson  
#599150 Börjar misstänka att det är nått knas på H-regulatorn! Har konstant 12v på J3 utgången. Och den är till shiftlight.. men inte en enda av dom 4:à dioderna lyser eller blinkar till!?

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Andreas Blikstorp  
#599197
Janne I skrev:Jag kan maila lite D40 ”papper ” om du har en mailadress?

Har du papper/uträkning på automat ? Med vänlig hälsning Andreas
filipellen0407@gmail.com

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

skogsforum_1  
#599326
Janne I skrev:Hej
Någon som har en excel fil eller liknande för att räkna ut teoretisk hastighet med olika rullomkrets på hjulen?
Håller på med en D40 från 2011 som krånglat lite (läs jävligt mycket :(( )med elektroniken men nu är det löst och dags för besiktning snart till a-traktor.
Jag har köpt den nya h-reggen från Loh som tar varvtal och hastighet direkt via Can-bus vilket verkar smidigt, någon som provat den?


Håller på att koppla in H-Can nu till en Navara Double Cab -07 Automat.
Verkar fungera bra.
Det som strular för mig är intyget på allt.
Känns som att reglerna är lite godtyckliga.
Hade varit enklare om man haft ett intyg att följa, och i mitt fall beh jag det för en automat.
Behöver intyg på utväxlingar på 1:an + lågväxel + bakaxel.

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

skogsforum_1  
#599329
Janne I skrev:Jag kan maila lite D40 ”papper ” om du har en mailadress?


Hej,
Jag söker precis samma sak.
Tar tacksamt emot lite info gällande vår navara -07 automat.

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Tikka3006  
#599968 Hej!
Ny på forumet, söker lite hjälp.
Håller på att bygga en A-traktor till dottern med den nya H-reg på Can Bus från LOH. Bilen är en Navara D40 -06 med 6 växlad manuell låda och när jag pratade med besiktningsingenjören så sa han att jag förmodligen behöver spärra 5:an och 6:an. Jag kollräknade och kommer givetvis över 30 km/h på tomgång på 6:an....
Vet någon hur man enklast spärrar 6:an ( och 5:an för säkerhets skull) på den lådan? Det hade varit enkelt att svetsa en plåt till höger om inte backen legat till höger om 6:an.
Någon som gjort detta eller har några tips?

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Andreas Blikstorp  
#599977 Kolla på instagram på corsamicke
Han säljer en laserskuren plåt som passar perfekt och är godkänd med spärr på 4/5/6 då den blir lättast att köra i 30 på trean

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Snyggastpunktnu  
#602185 Hej är det någon som har ett färdigt dokument på utväxlingen på en nissan king cab -99 som jag kopiera !

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Cobramicke  
#603875 Nu har vi haft A-traktor ett par månader och sonen är nöjd.
Det blev en smått dramatisk reg.bes. då bes. Ingenjören tyckte att kärran gick i 10,7km/h och inte 10,1 på ettan å lågen som jag hade räknat ut. Vi hade olika uppfattning om däckens profilhöjd nåväl jag fick rejsa hem (i 33 km/h) och lägga på ett par andra hjul samt maila bilderna med dessa på och 20 minuter senare fick vi besiktningsinstrumentet på mailen. Så det var ju ändå schysst av honom!
Nu har vi köpt 31” som skall tjänstgöra som sommardäck, jag kommer att ta mig in i plåtlådan där H-reggen sitter och kalibrera denna så att kärran inte gör mer än 30km/h +10%.
Frågeställningen jag har är vad straffsatsen blir för det här? Om fordonet ej går fortare än 33km/h så är det väl inte att anses som bil och då borde det väl inte bli olovlig körning?... Det är ju den här jäkla 10km/h regeln som ställer till det... Hur gör de som reggat med mudders? :roll:

Avatar Fallback

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Kentis  
#603983 Utan att riktigt veta så är det väl ”bara” ombesiktning om man har t.ex. annan dimension på hjulen än var som står i regbeviset, så länge den inte går fortare än de 33 km/h som är tillåtet...

Sen kan ju jag tycka att det är fel av besiktningsmannen att underkänna för 10.7 km/h av det skälet att det är ganska svårt att mäta korrekt procentsats på varvtal samtidigt vid så låg hastighet.... och det får ju diffa på 10%... det man kan slå ner på är ju i så fall brister i uträkningen eller att fordonets drivlina inte stämmer med det som står... men som sagt, det är ju min åsikt... skönt att det löste sig i alla fall...Gott Nytt År förresten... 😀

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Jeffsjoholm  
#620438
Andreas Blikstorp skrev:
Janne I skrev:Jag kan maila lite D40 ”papper ” om du har en mailadress?

Har du papper/uträkning på automat ? Med vänlig hälsning Andreas
filipellen0407@gmail.com



Söker också utväxling på D40 Om någon skulle kunna maila det till mig med så skulle jag vara jätte tacksam
Mail: jeff@bodeborngrav.se

Användarvisningsbild

Re: A-traktor av Nissan NP300 -10

Fredrikmorner  
#621771 Jag och sonen var och regbesiktigade vår D22:a igår och det gick bra.

Tusen tack till alla i tråden för goda råd och tips!

Nu blir man ju lite inspirerad och börjar fundera på att bygga en till traktor till den yngre sonen. Jag har pratat med transportstyrelsen och vad jag förstår så kan man söka dispens för kravet om 10 kmh på lägsta växel. Jag kunde inte få någon information om vad de tidigare har beviljat men tänkte höra om någon här har testat eller hört något.

Skulle det gå att få dispens så man slipper en lågväxel så skulle man ju kunna bygga på framhjulsdrivna bilar och det vore lite häftigt. Dessutom har de ju ofta 60% vikt på drivhjulen så man behöver inget flak heller.

Vänligen Fredrik

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).