mån 03 sep 2018, 00:05#523573
Jo jag försökte med det resonemanget, men utan framgång... sen har jag förstått att det är mycket upp till den enskilde ingenjören som regbesiktar att avgöra vad som är godkänt... det som inte går igenom på en station, kan gå igenom på en annan och vice versa... Har förstått att det kan räcka med det som står på intyget och den spec man har med sig på ett ställe, men någon annanstans går de in och kollar växellådsnr, motornr etc. och sen jämför med tillverkarens data...
Verkar som de flesta sätter på mindre hjul och besiktar, dock med risk för att få ombesiktning om man blir stoppad med större hjul sen... men vad ska man göra...? Om den sen dessutom går fortare än 33 km/tim så riskerar man väl böter och olovlig körning om jag förstått det rätt...
Hela regeln med 10km/h på lägsta växeln e ju helt sjuk när man har en bil med 2 vxlådor som standard... sätter du på mindre hjul så blir den ju mindre användbar som traktor än om man låter den vara med hög/låg och något lägre varvtal, men det verkar man inte bry sig om på TS, regler e regler... blir bara lite trött...😩