Bilar

Hastighetsmätare cykeldator?

10 inlägg 5274 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hastighetsmätare cykeldator?

Jolly  
#515062 Jag har ett fel på min hastighetsmätare och det är på tok för dyrt och omständligt att reparera, men det verkar vara godkänt med cykeldator.
Har ni någon ide på vilken sort man skall ta? Den måste mäta fysiskt, alltså inte med GPS, strömmen måste komma från bilen och den skall vara belyst..



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hastighetsmätare cykeldator?

skogsjan695xl  
#515083 Vad för bil?

Användarvisningsbild

Re: Hastighetsmätare cykeldator?

Blue  
#515100 Jag körde med cykeldator på motorcykeln när jag hade tillbehörshjul, det funkade fint men den uppdaterar inte så fort så gillar man och accelerera fort så får man vänta på att cykeldatorn kommer ikapp.

Då hade jag en billig Sigma och dom finns ju fortfarande kvar, så här kommer en länk till en av dom.
https://www.cykelkraft.se/cykeldator-sigma-bc-9-16
Problemet som jag ser är att få avläsningen att funka på ett bra sätt.
Den sker induktivt och behöver en magnet på hjulet och sen behöver ju den induktiva kännaren sitta ganska nära. löser du det så kommer det säkert funka.
Köp en med kabel för dom trådlösa brukar inte gilla resten av fordonets elsystem, blir lätt störningar.

Användarvisningsbild

Re: Hastighetsmätare cykeldator?

Jolly  
#515105 Jag tittade på den men jag tyckte det såg ut som om den bara visade två siffror. Dom flesta går ju bara till 99 vilket är lite för lite.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hastighetsmätare cykeldator?

devlin  
#515116 Hej,
Det enklaste måste rimligen vara att haka på sig på ODBII kontakten? (eller puls-räknaren i radio uttaget)
Eller är det sensorn som är trasig, då borde detta inte fungera heller.

<http://www.dx.com/p/p9-car-obd-hud-head-up-display-w-windshield-speed-projector-digital-speedometer-function-512405>

/devlin

Användarvisningsbild

Re: Hastighetsmätare cykeldator?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515137 Om abs funkar så kommer OBD mätaren också att funka eftersom hastigheten mäts via abs-givare.

Men det måste vara smidigare att köpa en begagnad panel och programmera in den så det lirar med startspärren. Går säkert att hitta folk som fixar det på nåt bilforum.

Användarvisningsbild

Re: Hastighetsmätare cykeldator?

Jolly  
#515150 ABS finns inte.
Hur menar du med begagnad panel?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hastighetsmätare cykeldator?

Jolly  
#515151
devlin skrev:Hej,
Det enklaste måste rimligen vara att haka på sig på ODBII kontakten? (eller puls-räknaren i radio uttaget)
Eller är det sensorn som är trasig, då borde detta inte fungera heller.

<http://www.dx.com/p/p9-car-obd-hud-head-up-display-w-windshield-speed-projector-digital-speedometer-function-512405>

/devlin

Jag tror inte jag får några signaler alls. Inget som har med hastigheten att göra fungerar , varken vingen eller farthållare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hastighetsmätare cykeldator?

skogsjan695xl  
#515179 Vad är det för en bil @Jolly ?
Och har du fått bilen felsökt av verkstad så du verkligen vet vart felet sitter?

Användarvisningsbild

Re: Hastighetsmätare cykeldator?

Jolly  
#515191 En Mitsubishi 3000. 1993 års modell. Ja jag fick givaren bytt mot en annan begagnad och då funkade det i en månad. Alltså asdyrt till ingen nytta. Har fått tipset att ta en cykeldator i stället för att inte lägga ut mer pengar i onödan.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).