Bilar

Köpråd: Pickup, Colorado/Annan skön åka-långt-bil. 30k SEK

24 inlägg 15857 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpråd: Pickup, Colorado/Annan skön åka-långt-bil. 30k SEK

werd  
#511061 Hej! VARNING: MYCKET TEXT
Helt ny på forumet. Jag ramlar gång på gång in i detta forumet när jag försöker hitta info om diverse pickuper så jag chansar med en tråd här :)

Behöver stilla mina drömmar om en brukspickup. Kanske är det sämsta jag kan köpa men, ska försöka förklara min situation.
Söker pickup.
Prisklass: Max 30.000(Plus Minus) och helst tokbilligt.(Svår kombination)

I början av året letade jag släp. Släp är ett måste för mig, gamla släpet är slut.
Hitta inget vettigt och i lite panik skaffa jag en skoda pickup 1.3 och blev helt biten av pickuplivet.
För mig, kan jag bortse nästan helt från att dom inte är superbekväma(är 193cm lång...), att dom skramlar och dånar i kupen, 1.3 som är riktigt slö men har lastat tungt på den(900kg grus... :-o ) och bryr mig inte nämnvärt att den är slö...

Men: Det skulle ju vara skönt med en mer bekväm bil att åka fler i.

Sökord på blocket består av: Ranger ELLER king cab ELLER l200 ELLER Hilux ELLER s10 ELLER campo ELLER b2500 ELLER b3000 ELLER b2000 (Vilka fler ska läggas till? Colorado/s10 fick en egen sökning )

Inser väldigt fort att 1: de flesta av dom sökorden, i min prisklass, är obekväma laståsnor. Då kan jag likaväl ha Skodan kvar.
2: Diesel = Dyr skatt, vet inte om jag åker så där värst mycket. Om bilen nu inte visar sig vara jättebekväm och bra.

Det som finns kvar då är Chevapickisar.
Provkört en S10 och en Colorado i basutförande. Båda kändes väldigt lika. Inte toppen komfort men ändå helt i min standard.
Men dom slukar lite soppa... S10 2.2 är väl billig, men skulle vara skönt med AC och lite modernt nångång.
Coloradon jag testa var 2.8 fyran och enligt pappret ligger dom på 0.85ish på långkörning, men killen som ägde bilen sa han pendla 90-100kmh motorväg på 1L.... hmm.
Har fått nys om en billig aut 3.5L Femma Colorado men det blir ju bara värre...

Och jag behöver ju helst dubbelhytt/crewcab...

Vad har ni för tips!
Vad ska jag kika efter? Hur ska jag finna den rätta kompromissen?
Förstår att förbrukning/bekvämlighet i denna prisklassen inte finns egenligen, men ge mig lite positivt/negativt ni har varit med om med era pickuper så jag lär mig! :)

MVH Daniel



   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd: Pickup, Colorado/Annan skön åka-långt-bil. 30k S

nilsszzon  
#511062 tror du kan hålla kvar vid din skoda pickis faktiskt..... har haft polare med flera s10 or och de har varit fina bilar framtills de gått sönder vilket har hänt på samtliga. alltid elektriska fel , den ena gick inte att få liv i igen efter att han kört den till jobbet och sen kom inte bilen hem igen och blev därefter en hyundai santa fee

men du kan kanske hitta ngn äldre ranger eller l200 i den prisklassen och de är ju ljusår driftsäkrare men likväl med den prislappen så får du nog kunna motionera bromsar och kolla lite vätskor kontinuerligt =)

Användarvisningsbild

Re: Köpråd: Pickup, Colorado/Annan skön åka-långt-bil. 30k S

werd  
#511084 Det finns ju faktiskt pickisar i varierande skick på Blocket runt min prisklass, så nått annat kanske man kan prova... Skodan är bra men aah...

Ska man helt avfärda Nissan? Finns några med intyg på bytta ramlager, som dom tydligen har jätteproblem på några år. Men är dessa lager bättre än original? Sett nu flera som gått mer än när dom byttes, så nånting blev väl ändå bättre?

L200. Dyra reserv/servicedelar?
Har inte kört varken Navara eller L200 men åkt bak i l200 och det var ju inte så jätteskönt :P

En bil jag absolut spyr över är ju Ssanyong Actyan 2. Skitful. Och vet inte om ett fint inre kan väga upp för att faktiskt veta hur bilen ser ut...?

Börjar mer och mer sukta efter Coloradon, när jag var ute med min Clio och brumma på skogsvägar. Vågar ju dock inte ens titta åt en grövre grusad väg för då stannar väl clion hehe.
Denna Coloradon har gått 16k mil tror jag och priset låg på 35000. Mycket bra pris, skulle jag få för mig att sälja efter sommaren bör jag nog inte gå så mycket back...förhoppningsvis.

Mer tankar om detta och mer input önskas! :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd: Pickup, Colorado/Annan skön åka-långt-bil. 30k S

nilsszzon  
#511086 Ska du inte ha längre än över sommaren så behåll skodan
Att sälja och räkna med vad man ska få är farligt =) allt beror på marknaden just då =)

Användarvisningsbild

Re: Köpråd: Pickup, Colorado/Annan skön åka-långt-bil. 30k S

werd  
#511102 Njae det var mer om jag verkligen inte är nöjd, så finns det hopp om livet :P

Angående dessa bränslemätningar; Eftersom man kan lägga ur 4wd så finns det ju alltid lite rullmotstånd kvar till fördelningslådan och framaxeln. Räknas officiella siffror med eller utan 4wd inkopplat?
Rent generellt.
Antar ju dom mätt i 2wd men vill vara säker

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd: Pickup, Colorado/Annan skön åka-långt-bil. 30k S

stefanm  
#511117 Jag hade en s10 som enda bil i 3-4 år och mina åsikter är:
Jag körde min på 1,1 som lägst och då var det mest långkörning i max 90 km/h. Oftast drog den 1,35 blandad körning oavsett om jag hade släp efter eller inte. Jag hade den större motorn, 4,3 liter v6. Den fyrcylindriga 2,2 liters är för svag eftersom bilen är så pass tung (nästan 2,5 ton) så den drar lika mycket soppa men håller sämre.

Komfortmässigt tyckte jag den var ok och jag är 190 cm lång. Du åker naturligtvis bättre i full size men då är priset annars.
Jag köpte min för 28000 och den var då i använt skick så inget speciellt åt något håll. Jag hade inga stora problem med den. Kärvande parkeringsbroms eftersom jag var dålig på använda den, bytte termostat, lite elproblem som berodde på torkade kablar men det har jag haft på alla mina chevor från 90-talet. Vindrutetorkarna slutade fungera vilket brukar hända men det beror på dåligt kretskort vilket enkelt fixas genom att värma på det. Jag kan tillägga att jag inte är någon duktig mekare men jag gick aldrig bet på att fixa min s10. Den är dessutom baserad på chevas 350 fast man har plockat bort 2 cylindrar vilket innebär att reservdelar är löjligt billiga om du köper från USA.

Jag var väldigt nöjd med min s10 men behoven ändrades så jag sålde den till min far som använder den som skogsbil sen ett antal år. Den har stått översnöad hela vintern ute på gården i deras stuga, förra helgen hade den tinat fram så pass att dörren gick öppna. Han vred på nyckeln och den startade direkt.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd: Pickup, Colorado/Annan skön åka-långt-bil. 30k S

werd  
#511170 Ah tackar för svar! Jättebra med recensioner, precis vad man vill ha :)
Var det utan fyrhjulsdrift alltså? Det var faktiskt inte såååå illa som man alltid annars läser om dom. 1.5 till 2L/mil är standard.
Det låter lovande, med att man faktiskt kan meka lite med dom, för sönder kommer det att gå hur man än gör :P


Jag har fått in blicken för Coloradon... en z71? Harley Davidson märken på dörrar och flak, är det nått special paket?
Vad skulle en sådan vara värd? 3.5 4wd, 16000mil. Nybes.

Slurfi skulle gärna få droppa en kommentar :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd: Pickup, Colorado/Annan skön åka-långt-bil. 30k S

axwell  
#511174 @Slurfi du är saknad, bryt semestern det är ju ändå bara föör varmt där du är nu. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Köpråd: Pickup, Colorado/Annan skön åka-långt-bil. 30k S

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511175 Har haft en cheva colorado 05:a tidigare... var väldigt nöjd med den.
Bättre komfort än isuzun man kör idagsläget, kanske det blir en ny colorado till sommaren om ekonomin medger det!

Användarvisningsbild

Re: Köpråd: Pickup, Colorado/Annan skön åka-långt-bil. 30k S

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511203 Jag gillar full-size av flera orsaker, snygga, rymliga, lättmekade, håller värdet, enkelt och billigt med reservdelar, man kan fortsätta. Bränsle går åt, tro inget annat men jmfr med de små 4wd japsarna är det inte nån signifikant skillnad. Jag har kört på 1,1l/mil med 2wd bensinare med relativt stora hjul. Uppåt finns ingen gräns allt beror på utrustning och hur bråttom man har. Du hittar dock ingen besiktad körklar full-size under ca 50000kr men den behåller värdet så det blir ingen förlust i längden. Jag spanar för egen del efter en så gammal som möjligt helst 73-87.

Avatar Fallback

Re: Köpråd: Pickup, Colorado/Annan skön åka-långt-bil. 30k S

Hema  
#511208 Ett litet blockettips, använd OR istf ELLER. Lite enklare bara.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd: Pickup, Colorado/Annan skön åka-långt-bil. 30k S

werd  
#511271 Tusen tack för svaren!
Ja fullsize hade vart kul men jag är fortfarande lite negativ till varför jag ska ha en stor pråm och bruksa med... 😉 😀
En ny fullsize typ RAM hade varit guld!

Jag försöker få till det så jag kan titta på den här Coloradon nån gång men det går lite trögt.
Jag får offra crewcab för 1.5 hytt.... Väldigt synd för jag behöver verkligen en dubbelhytt.

Vilka Nissan årsmodeller är det man ska passa sig för? Hur länge håller motorer som fått lager bytta då?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd: Pickup, Colorado/Annan skön åka-långt-bil. 30k S

JörgenO  
#511307 De Nissan man skall passa sig för pga ramlager är 2002-2005. Men de som finns kvar borde väl alla ha bytt dem vid det här laget. De är lätta att känna igen för de är de absolut fulaste Nissanmodellerna med helt efterblivna framlysen.
Årsmodell 2006 och några år framåt har den lilla egenheten att ramen kan rosta av precis bakom förarhytten vilket gör att bilen mer eller mindre går av på mitten (hände med min 06a när verkstaden hissade upp den 👍 . Det finns skojiga bildexempel om man googlar "Navara snaps" . Fenomenet har fått mycket uppmärksamhet i England men nästan inget här (förutom att det nämndes i en tråd här på Skogsforum förra året.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd: Pickup, Colorado/Annan skön åka-långt-bil. 30k S

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511456
1525930471_img_20180509_155738~2.jpg

Såg en drömbil idag i Tombstone AZ

Användarvisningsbild

Re: Köpråd: Pickup, Colorado/Annan skön åka-långt-bil. 30k S

werd  
#511488 Jaha, då var man velig igen och måste väl inse sig slagen i Komfort/kostnad... Känns som jag måste upp ett antal 10.000 för att hitta nått.
Men jag får poängtera åter igen att jag åker skoda pickup så standarden ÄR låg :P

Var och titta på Coloradon. Big chief z71. Gick fint, lite svampiga bromsar men annars riktigt fint. Och hur billigt den är med 35.000 så blev jag tvungen att avstå. Nån rostfläck, lite sprucken ruta, AC fungerade inte riktigt(förståligt).
Det stora bovarna är att jag nog ändå måste ha dubbelhytt. Och aningens bättre bränsleekonomin...
Men jag får kanske inse att det inte blir billigare än såhär, iaf i längden med en Colorado...?

Känner mig riktigt mesig, vill så gärna ha låg bränsleekonomi OCH okej långfärdskomfort :P

Scannar blocket var dag och funderar om man kanske ska våga köpa sig en diesel iaf?
Hur är Nissan med 83hk diesel? Tvåhjulsdriven. Helt hopplöst?
Visst är det kul med fyrhjulsdrift att dra ut i skogen med och hämta lite ved, men det är ju inte var dag man kommer göra.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).