Sida 1 av 2

Förnyelsebart bränsle i transportfordon.

Postat: fre 06 apr 2018, 10:43
av anersimyra
Nu börjar beställare i större utsträckning kräva att samtliga fordon ska köras på förnyelsebart bränsle. Dilemat är att t.e.x Ford inte påtar sig garantiansvar om man kör t.e.x RME i transportbilar. Ford och andra transportbilstillverkare håller enligt egna uppgifter för närvarande på med tester av förnyelsebart bränsle i sina transportbilar. De säger: du kan köra på bränslet, men vi påtar oss inget garantiansvar om några bränslerelaterade problem uppstår??!! En beställare var beredd att under en tid undanta just transportbilar från kravet om förnyelsebart i tanken. Skulle det ändå visa sig att Ford i det här fallet inte godkänner förnyelsebart i just transportbilar kräver beställaren att entreprenören köper in elfordon. Kamraten har ägnat en hel arbetsdag åt att ringa runt till alla generalagenter av transportbilar ( pick up ) och fått samma svar vad gäller bränslet och garantiåtaganden, själv har jag aldrig hört talas om att körning på RME skulle innebära förlust, eller inskränkningar av garantin.. :???:

Re: Förnyelsebart bränsle i transportfordon.

Postat: fre 06 apr 2018, 10:57
av åberg
Det kan väl aldrig vara så att oljeindustrin påverkat biltillverkarna att fatta det beslutet? :mrgreen:

Re: Förnyelsebart bränsle i transportfordon.

Postat: fre 06 apr 2018, 11:02
av Vardon
Kia och OKQ8 bråkade ju om detta för ett tag sedan

https://www.aftonbladet.se/motorista/ny ... 0058572.ab

Minns inte riktigt hur det slutade dock...

Re: Förnyelsebart bränsle i transportfordon.

Postat: fre 06 apr 2018, 11:21
av anersimyra
Jag kollade på nätet och det verkar gälla 100% HVO diesel och inget annat. Man kan läsa att de flesta tillverkare av tunga fordon redan godkänt bränslet och att tillverkare av personbilar och lätta transportfordon följer efter, dock långt ifrån alla för närvarande.

Re: Förnyelsebart bränsle i transportfordon.

Postat: fre 06 apr 2018, 21:00
av hemhuggare
Hur det är med garantier har jag ingen uppfattning om men jag kan bara säga att jag kört min Ford Ranger -13 och Sambons Hyundai Santa Fe -13
på HVO i ett års tid nu och har inte haft några problem.

Re: Förnyelsebart bränsle i transportfordon.

Postat: fre 06 apr 2018, 22:43
av Elfving
På tanklocket i vår moderna dieselbil finns en symbol, biodiesel med ett stort kryss över. Detta struntar jag i och har kört 4000 mil på preems diesel med bioinblandning. Det verkar inte finnas något negativt med detta mer än att tillverkaren uppenbarligen inte gillar detta.

Re: Förnyelsebart bränsle i transportfordon.

Postat: fre 06 apr 2018, 23:08
av Fredrik Reuter
Detta är mycket intressant, bra initiativ till tråd Anders!

Jag har grävt lite i detta med HVO det senaste och då kollat med ex Eco Log som har motorer från Volvo Penta numer.

Sedan 2016 kan man köra med HVO100 i Volvo Pentas dieslar, det kan man läsa mer om på deras blogg: http://nordicblog.volvopenta.com/hvo-en ... ndly-fuel/

Jag ringde Volvo Cars för att höra hur de ställer sig till HVO100 i deras personbilar.
Där fick jag samma svar som dig Anders, de håller på att testa men kan inte lova garantier osv om man tankar med HVO100 som det ser ut idag.

Lite spännande då att Volvo Penta skriver att Volvokoncernen påbörjade tester med HVO redan 2006 - när Volvo Cars fanns i samma koncern (de ägs ju idag av Kinesiska Geely).

Här tror jag det krävs påtryckningar, sannolikheten är hög att i detta fall, Volvo Cars dieslar, går att köra på HVO100 och då bör de öppna upp för kunder att kunna göra det. Speciellt i dessa dagar med Bonus-Malus, miljözoner med mera.

Re: Förnyelsebart bränsle i transportfordon.

Postat: lör 07 apr 2018, 00:54
av anersimyra
Ett stort dilema blir det för de entreprenörer som har behov av ett dragfordon. Gäller inga garantier vågar man förmodligen inte köpa in de fordon man behöver i verksamheten. En kamrat till mig som just nu deltar i en kommunal upphandling står inför dilemat att kommunen kräver att samtliga fordon körs på 100% förnyelsebart trots att Ford i detta fall inte lämnar några garantier vid eventuella bränslerelaterade problem. Kommunen beslöt dock att undanta dragfordon när kamraten förklarade problemet. Men undantaget gäller endast en begränsad tid, har inget godkännande trätt i kraft innan denna tid ställer kommunen krav på elfordon, och i kamratens fall innebär detta ett 4WD fordon med kapacitet att dra minst tre ton. Finns sådana fordon? Och vad kostar de i så fall? Frågan är minst sagt intressant då Stockholm stads beslut att införa avverkningsstopp i reservaten mellan 1/4-31/6 nu verkar spridas till kranskommunerna.

Re: Förnyelsebart bränsle i transportfordon.

Postat: lör 07 apr 2018, 07:58
av Vilsten
Det finns leverantörer av hvo100 som ger motorgaranti om bil tillverkaren skulle backa vid ev skada.

Detta är i min mening ett icke problem idag.

På mitt jobb har vi till och med kört hetvattenstvätten på hvo100 i drygt ett år utan problem.

Re: Förnyelsebart bränsle i transportfordon.

Postat: lör 07 apr 2018, 17:07
av jannee
Frugan har nu kört sin A 6:a 3000 mil på HVO med en snittförbrukning på 0,51 l/mil, däri ingår regelbunden användning av dieselvärmaren. Hitintills inga olägenheter.

Re: Förnyelsebart bränsle i transportfordon.

Postat: lör 07 apr 2018, 17:25
av kjugekarlsson
Kör inte många lastbilar på HVO100 idag också?

Re: Förnyelsebart bränsle i transportfordon.

Postat: lör 07 apr 2018, 19:19
av jannee
Flertalet åkerier kör självklart på HVO, alltså i den mån de kommer över.
För något år sedan var det ibland lite skiftande kvalitet på HVO - märktes omgående på förbrukningen.
De som tidigare kört på fossildiesel och gått över till HVO fortsätter med HVO, detta borde säga allt.
Nu (efter vad jag tror) är det lite olika inblandningsgrad av HVO i dieseln från bolag till bolag.
Vid byte från (Statoils miles, nuvarande CK ) till Runes i Emmabodas HVO har jag inte märkt någon ökad bränsleförbrukning.

Re: Förnyelsebart bränsle i transportfordon.

Postat: lör 07 apr 2018, 19:48
av peacericht
Fredrik Reuter skrev:
Lite spännande då att Volvo Penta skriver att Volvokoncernen påbörjade tester med HVO redan 2006 - när Volvo Cars fanns i samma koncern (de ägs ju idag av Kinesiska Geely).

Här tror jag det krävs påtryckningar, sannolikheten är hög att i detta fall, Volvo Cars dieslar, går att köra på HVO100 och då bör de öppna upp för kunder att kunna göra det. Speciellt i dessa dagar med Bonus-Malus, miljözoner med mera.


Nja, Ford köpte Volvo Cars 1999 så de testerna påbörjades efter bildelen var i samma koncern.

Re: Förnyelsebart bränsle i transportfordon.

Postat: lör 07 apr 2018, 20:59
av Fredrik Reuter
Helt rätt, miss av mig!

Jag tankade på Tanka idag. Det är ett bolag som är helägt dotterbolag till Svensk Volvo- och Renaulthandeln.

De hade 40% HVO i sin diesel, kanske är det på gång då med 100% snart?


Re: Förnyelsebart bränsle i transportfordon.

Postat: lör 07 apr 2018, 22:16
av kjugekarlsson
jannee skrev:Flertalet åkerier kör självklart på HVO, alltså i den mån de kommer över.
För något år sedan var det ibland lite skiftande kvalitet på HVO - märktes omgående på förbrukningen.
De som tidigare kört på fossildiesel och gått över till HVO fortsätter med HVO, detta borde säga allt.
Nu (efter vad jag tror) är det lite olika inblandningsgrad av HVO i dieseln från bolag till bolag.
Vid byte från (Statoils miles, nuvarande CK ) till Runes i Emmabodas HVO har jag inte märkt någon ökad bränsleförbrukning.

Jag kommer ihåg för 11-12 år sedan på åkeriet jag arbetade för då, Preem kom med sin RME då och där var också skiftande kvalité på det och en väldigt skiftande bränsleförbrukning som följd.