Sida 2 av 2

Re: Förnyelsebart bränsle i transportfordon.

Postat: lör 07 apr 2018, 22:29
av Elfving
Egentligen är det inte konstigt att tillverkarna inte godkänner vilket bränsle som helst. En modern dieselmotor är komplicerad hela vägen från insprutning till avgasrening och partikelfilter! De har designat och verifierat funktion med ett standardiserat bränsle. Klart som tusan att de blir tveksamma till att godkänna ett drivmedel som inte är identiskt. Om inte bränsletillverkaren kan gå i god för att det är exakt jämförbart med fossil diesel på samtliga punkter så måste motortillverkaren själv utvärdera innan de kan godkänna drivmedlet. Och någon sådan budget finns sällan.

Re: Förnyelsebart bränsle i transportfordon.

Postat: sön 08 apr 2018, 01:02
av ocke
Det som strular till det med HVO verkar vara att de inte uppfyller EN590. Det konstiga är att den uppfyller den amerikanska standarden ASTM D975. Ska man tolka det som att en Ford från Amerika som tankas med HVO funkar bra?

https://lantbruksnytt.com/hvo-godkant-s ... dmaskiner/

(Kanske inte den bästa källan men läst det på flera ställen på)

Läste även att det som strular till det med HVO är densiteten vilket kan få elektroniken att ge felvärden och medföra styrningsproblem av t.ex. turbo m.m.

Re: Förnyelsebart bränsle i transportfordon.

Postat: sön 08 apr 2018, 09:37
av valtra mega
valtra börjar fylla alla nya traktorer med förnyelsebar diesel
http://www.valtra.se/Valtra-gar-over-ti ... ansle.aspx