Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 839181 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449280 Laddstolpar på IKEA och ICA skulle jag tro är mer av ett knep för att kunden ska stanna längre i butiken och handla mer. Så jag tror att ju mer elbilar som kommer ju mer laddstolpar kommer ploppa upp på IKEA och ICA. Är nog en relativ billig marknadsföring.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449313 Känns ju inte så positivt för skogen/skogsbranschen/skogsägarna om elbilar slår ut förbränningsmotorer. :???: .hoppas mer på talloljediesel och liknande... Bättre bränsle så man slipper byta ut fordonsparken i förtid och kan ha kvar förbränningsmotorer.... Och göra bränsle av massaveden :smile:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

SiB  
#449315 Hej forumvänner!
Rätta mig om jag har fel.
Är vi inte lite väl extrema i våra tankegångar? Att diesel- och bensinbilar ska förbjudas.
Jag har för mig att det finns krafter som jobbar för att Sverige ska vara fossilfritt år 2030. Bra!?
Men det innebär väl inte att vi måste pensionera våra bensin- eller dieselbilar, eller maskiner?
Det vi ska göra är att sluta köra på fossila bränslen (bensin och diesel i vanligt tal). Men vi kan väl köra på exempelvis RME, biogas, etanol eller väte (bränsleceller). Biobränslen är gjorda på "färska" djur och växtrester, inte miljontals år gamla "kolsänkor" som pumpas upp ur urberget. De "färska" bränslena är ju en del av det pågående kretsloppet och bidrar därmed inte till växthuseffekten!?
Inget emot elbilar eller hybrider men där finns också en del frågetecken.
Det är för- och nackdelar med alla alternativ.
- Algbildning i tanken pga av en del biodiesel.
+ Biobränslen är förnyelsebara produkter.
+ Finns ett stort nätverk för distribution av flytande drivmedel.
- Som någon skrev tidigare: Enorm påfrestning på elnätet om alla laddar elbilen samtidigt. Men där går det kanske att ladda en station hemma över dygnet som sedan snabbladdar bilen, vilket jämnar ut belastningen på elnätet.
-/+ Var kommer elen ifrån?
- All typ av förbränning ger avgaser, som i första hand påverkar luften i närområdet. Kanske inte bränslecellen (väte) som ger ifrån sig vatten. Biodrivmedlen kanske ger renare avgaser än de fossila?

Det jag vill förmedla är att: vi ska nog inte bara se svart eller vitt, förbränningsmotor eller el. Det bör gå att konvertera dagens motorer så de går på alternativa bränslen. JAS-planen, och andra flygplan, ska ju gå att flyga på "raps-olja".
Att behöva köra skogsmaskinen till laddstolpen mellan varje skift är ju lite ineffektivt, men köra på "fossilfri diesel" vore en lösning.
Mvh SiB

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

r93  
#449349 Blir dyrt för skogsägarna att placera ut laddstolpar i skogen.
En arbetskamrats fru köpte en ny Renault elbil, dom fick den igår, och då stod den på 73% det tog 7 timmar att ladda upp den till 100%

Tydligen så tar dom sista 20% otroligt lång tid för att spara batteriet.

Jag har absolut ingenting emot elbilar, men man börjar bli luttrad.
2008 var vi med om en otäck trafikolycka med vår nyfödda dotter, allt gick bra men vi blev skärrade så vi bestämde att vi köper en ny Volvo.

Då var etanol framtiden och vi blev lurade att köpa en flexifuel, tröttnade efter ett par år, men då var bilen värdelös så den har vi faktiskt kvar, och bilen har funkat kanon, bara man gav fan i etanolen och lite täta oljebyte.

Sedan kom gasen, det köptes in gasbilar till min arbetsplats och det var ju SÅ bra!!!!!

Jodå det funkade väl fint ända till motorerna började krångla......... och nu är vi tillbaka på diesel.

Nu har dom lurat alla att köpa dieselbilar, är på jakt efter en v60, då min gamla Renault börjar ge upp, och det finns ju inte en begagnad bensinare att finna, utan då är det t5 och uppåt, jag är inte intresserad av att betala extra försäkring för att skjutsa ungarna i ngn sportigare familjebil, vill jag åka fort så hade jag nog köpt en bil som är byggd för det.

Först skattade dom bort bensinarna, nu ska dom skatta bort dieseln, när kommer dom skatta bort elbilarna??

Borde inte elbilarna drabbas av kemikalieskatten som införs första juli?

Det är ju tydligen fruktansvärt miljöfarligt med elektronik :shock:

Angående entrepenadfordon så är det omöjligt idag med batteridrift. Vid skörd, plogning med mera så går ju traktorn mer eller mindre konstant i dagar med flera förare.

Likaså när det blir en riktig snöstorm? Nä det blir inget plogat än på några timmar, hjullastaren har bara kommit upp i 45%

För några år sedan så fick syrrans kille köra runt med sin pickup med en tank på flaket och fylla snöröjarna då dom inte han till macken för vägarna drevade igen.

Själv skulle jag gärna ha en elbil att pendla med till jobbet, men vågar inte lägga dom pengarna på en så oprövad sak än, det har ju varit mycket problem med dom innan, och det är inte konstigt alls, allt strular i början, men jag är för fattig att agera testpilot.

Vet att landstinget i Kalmar köpte en jäkla massa prius för några år sedan, men det tog inte lång tid innan alla var avyttrade då dom inte funkade som förväntat. Nu är det bara dieselbilar.

Grannens pojk köpte en Honda(?) tror jag, en hybridbil vet jag att det är iaf, och den drar lika mycket som hans gamla golf!! Han kör för lite stadstrafik helt enkelt..........

Mycket text #:-s
För en del så passar elbilar bättre, för andra förbränningsmotorer.

Men man blir förbannad när dom tjatar om miljön, för miljön skiter dom i enligt mig, däremot ta in skatt!! Det är mumma!!

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449353 Vilka är "dom"?

Biljournalister har alltid varit för dieselbilar, är det "dom" som lurat er att köpa diesel?

Förstår att många bönder föredrar diesel, lätt att fuska med skatten och tanka bilen från farmartanken

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

röjar kalle  
#449387 Det finns två falanger här på skogs forum och förr eller senare kommer det att spåra ur åt det andra eller ena hållet.Den ena falangen har ju ingen som helst jord nära förankring över huvud taget.Man har ju lust att vräka ur sig något så Totte låser den här tråden. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Torbjörn Johnsen  
#449389 På tal om batterier...Det brinner en pall med lithiumbatterier på A6-området i Jönköping och folk uppmanas att hålla sig undan p g a mycket giftig rök. Nu är det kanske inte bilbatterier som brinner, men ändå...
http://www.jmini.se/nyheter/51485/larm- ... stri-pa-a6

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

totte  
#449394
röjar kalle skrev:Det finns två falanger här på skogs forum och förr eller senare kommer det att spåra ur åt det andra eller ena hållet.Den ena falangen har ju ingen som helst jord nära förankring över huvud taget.Man har ju lust att vräka ur sig något så Totte låser den här tråden. :wink:


:lol: :lol: Nej du Kalle, blir nog ingen låsning av tråden, men lite redigering kan det ju bli om det urartar till personangrepp och andra fulheter.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

svampbob  
#449404 Jag kör dieselbil och hade tänkt fortsätta med det det men denna skattehysteri har gjort att jag tvekar om att köpa en nyare dieselbil.
En ren elbil skulle säkert vara trevligt men jag tror det är för pensionärer och andra som inte har några tider att passa. Jag kan riktigt se framför mig att jag ska till Stockholm över dagen och när jag kommer till Huddik och behöver ladda så är stolparna slut och det är kö så att jag får vänta i 3 timmar på att få börja ladda.
Nu när det är trendigt att erbjuda laddplatser och elbilsflottan är gles funkar det nog. Men hur går det om 50% av påskfirarna i fjällen kör på el. Hur lång tid tar det då innan alla har fått ladda under hemresan.?

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

JörgenO  
#449407
röjar kalle skrev:Det finns två falanger här på skogs forum och förr eller senare kommer det att spåra ur åt det andra eller ena hållet.Den ena falangen har ju ingen som helst jord nära förankring över huvud taget.Man har ju lust att vräka ur sig något så Totte låser den här tråden. :wink:


Du glömmer den tredje och säkert största falangen som också är den tystaste. Vi som klarar av att det kommer nåt nytt som utmanar det gamla. Vi som tycker det är intressant att lära oss nytt om elbilar via många faktaspäckade inlägg, både för o nackdelar.
Vi som älskat bensinbilar, särskilt med V8 och på samma sätt avskytt gamla skunkiga Peugot o mercadieslar men som har lärt oss att dieslar nuförtiden är mycket bättre än de varit o är bränslesnåla, vridstarka o driftsäkra. Nu ser vi också med öppna sinnen på de nya elbilarna, tycker det är kul att dessa är på väg att nå en kritisk massa. Vi kommer att överväga dem som pendlarbilar (många hushåll har säkert minst två bilar) och spara dieselSUVen om vi skall köra hästsläp 45mil. Kort sagt, den tredje falangen som ser elbil som ett seriöst (men inte perfekt) komplement. Vi tar till oss det matnyttiga i tråden och vill inte få den låst.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

röjar kalle  
#449413
JörgenO skrev:
röjar kalle skrev:Det finns två falanger här på skogs forum och förr eller senare kommer det att spåra ur åt det andra eller ena hållet.Den ena falangen har ju ingen som helst jord nära förankring över huvud taget.Man har ju lust att vräka ur sig något så Totte låser den här tråden. :wink:


Du glömmer den tredje och säkert största falangen som också är den tystaste. Vi som klarar av att det kommer nåt nytt som utmanar det gamla. Vi som tycker det är intressant att lära oss nytt om elbilar via många faktaspäckade inlägg, både för o nackdelar.
Vi som älskat bensinbilar, särskilt med V8 och på samma sätt avskytt gamla skunkiga Peugot o mercadieslar men som har lärt oss att dieslar nuförtiden är mycket bättre än de varit o är bränslesnåla, vridstarka o driftsäkra. Nu ser vi också med öppna sinnen på de nya elbilarna, tycker det är kul att dessa är på väg att nå en kritisk massa. Vi kommer att överväga dem som pendlarbilar (många hushåll har säkert minst två bilar) och spara dieselSUVen om vi skall köra hästsläp 45mil. Kort sagt, den tredje falangen som ser elbil som ett seriöst (men inte perfekt) komplement. Vi tar till oss det matnyttiga i tråden och vill inte få den låst.
Det är noterat i protokollet vi kan ta det här 2030 när fiaskot är fulländat. :wink:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

uffejohan  
#449414 Svampbob: "pensionärer och andra som inte har några tider att passa"....
Tror du vi bara går och slår dank? Nädu, mina jämnåriga pensionärskompisar har mer att göra än nånsin tidigare, i varje fall mer än de flesta heltidsarbetande .......

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

r93  
#449420
Mangan skrev:Vilka är "dom"?

Biljournalister har alltid varit för dieselbilar, är det "dom" som lurat er att köpa diesel?

Förstår att många bönder föredrar diesel, lätt att fuska med skatten och tanka bilen från farmartanken


Dom bönder jag känner tankar på Statoil, dom kör väl knappt 300 mil privat, så varför fuska när det gäller så små mängder???

Själv kör jag två bensinbilar om du undrar.

Köper jag en gammal xc70 och ställer i garaget får jag skatta runt 7000:- om året.

Köper jag en ny liten bensinare och kör varje dag så betalar jag kanske en tusenlapp i skatt.

Vad är värst för miljön???

OBS! Volvon körs alltså inte en meter.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

valtra mega  
#449430 Finns en annan tråd om John Deere sesam på 300kw står att batteriet kan leverera 130 kwh innebär det att traktorn klara ca 30 min på maxeffekt ?
Står också att den klara 55 km vägkörning vilket innebär drygt en timmes användning sedan fodras 3 timmars laddning vilket innebär att vid högsäsong om traktorn skall gå 24 timmar i dygnet behövs 4-5 traktorer för att ersätta en vanlig traktor så nog är det en tid ännu förrän eltraktorn tar över

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

tallen100  
#449433 Det blir smidigare med häst, men det klart dom pruttar ju ibland så hur blir det då med miljövinsten, eller det kanske bara är korna som är miljöbovar :roll: =))

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).