Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 839492 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Brorsan  
#449176 Jag tror mer på laddhybrider i nuläget då jag har flexibiliteten kvar men valet är ändå hypotetiskt då jag inte har råd med en ny bil. Det är ju ett intressant ämne.
Olle

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#449177
torpöbo skrev:Hur hållbart är det egentligen att vi ska köpa ny bilar med jämna mellanrum. Det som förvånar mig är att man inte ställer högre krav på att bygga bilar i material och med metoder som står emot tidens tand bättre. Det känns som om dagens bilbyggande går ut på att kapa kostnader i produktion för att öka vinsten än att bygga en bil som verkligen håller. Jag kan se den tydliga skillnaden mellan passat från 00 och passat från 03/04, där passat modellserie 00 enligt vad jag erfar håller långt mycket bättre gällande flertalet tekniska detaljer.

Är det inte bättre att byta ut motor i ett befintligt chassi än att köpa en helt ny bil, är det inte bättre att byta ut komponenter i en elektrisk drivlina om man kommer på nått revolutionerande, än att köpa en ny så fort batteriet börjar bli lite dåligt? Kör själv passat TDI från 00, jag kan inte se vad nya bilar har som inte denna bilen har gällande det grundläggande behov man har med en bil, dvs. att ta sig från punkt A till punkt B. Är det så att vi kanske ska sänka våra krav på lull lull mot att biltillverkaren tillverkar en bil med exempelvis drivknutar, bussningar och hjullager som håller 100000 mil.

Jag vet inte, men jag tycker man börjar i fel ände när man ska lösa problemet som bilen ger genom att förbjuda dieselbilen. Först o främst så skulle man styra bilanvändning i förhållande till disponibel kollektivtrafik där man bor. Bor man som jag i Linköping, då behöver man inte bilen inom staden i veckorna. Man kan cykla till affären, barnen kan cykla till sin träning och med andra ord skall denna använding vara dyr för användaren. Om man däremot bor på landsbyggden med 10 km till närmaste buss som går 6 gånger på dagen, då borde man helt plötsligt ha ett annat berättigande.

Håller med dig till 100%! Tyvärr gillar folk att visa upp att de har något nytt, men det största problemet med att byta drivkälla är att dagens bilar är heltypsgodkända. Då kan man inte byta motor hej o hå, utan en massa godkännanden som kostar skjortan. Men det finns förhoppningsvis några kryphål.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449178
Brorsan skrev:Jag tror mer på laddhybrider i nuläget då jag har flexibiliteten kvar men valet är ändå hypotetiskt då jag inte har råd med en ny bil. Det är ju ett intressant ämne.
Olle


Många börjar ju sin laddbara bilbana med en plugin hybrid. Man vill ha hängslen och livrem, att bara köra på el känns läskigt. Efter att ha kört plugin ett tag brukar insikten bli, varför har den inte längre räckvidd på el?
Känner folk som kör Mitsubishi Outlander, Golf GTE, Audi A3 e-tron, Toyota Prius plugin mm.
I sämsta fall så har man köpt en dyr tung törstig bil som går pyttekort på el. Och så snart det blir kyligt ute så måste man köra på fossila bränslen. Skräckexemplet är Mitsubishi Outlander, som är löjligt törstig när elen tagit slut.
Över 1 liter milen kan den slurpa i sig!

Den enda plugin fossilbilen som lyckats är i mitt tycke nya Toyota Prius.
Den har en deklarerad förbrukning på 0,1 liter per mil.
Deklarerad förbrukning: 1,0 l/100 km. CO2-utsläpp: 22 g/km.
I verkligheten går det att köra upp till 5 mil på el och på en 12 månaders period komma under 0,3 liter per mil i snitt.

EDIT:
Och många som kört plugin byter sen till en ren elbil, för att slippa alla fossilbilens nackdelar.

EDIT2:
En kompis köpte nyss en Hyundai IONIQ Electric, listpris 370.000kr rabatt 37.000kr, netto 333.000kr.
Han får 40.000kr av staten, netto blir 293.000kr för en bil som går upp till 28 mil på el.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#449179 Nästan lite lobbyismvarning snart eller? Väldigt lite om inte något negativt, trots flera nämnda problem. Du framstår som en försäljare.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#449180 Du Zalman är totalt insnöad på elbil och alla dess fördelar om obestridligen finns inget snack om annat.
Men varför inte också ta upp det negativa som som kommer att drabba elbilskunder.
Framtida rejäla kostnadshöjningar.
Kostnader för att kunna ladda bilen på offentlig plats
Restvärde efter 3 - 5 -8 år för exempel.
Självklart klarar sig de flesta bilister idag med en elbil eftersom körsträckorna oftast aldrig är längre än 5 mil. Finns någon statistiker som räknat ut att medellängden för normalbilistens körsträcka var bara 3 mil.
Vad kostar ett laddaggregat till en bli typ Tesla och hur högt måste jag säkra upp.
Vi som bara har 16 amp får måste kanske höja till 20 amp (eller modifiera propparna :mrgreen: )
Vid bilbyte ett nytt dyrt laddaggregat för låt oss gissa runt 40 till 50 tkr.
Miljöpremien - när tas den bort eller vem ska sponsra elbilskunderna hädanefter?
ALLA dessa miljarder kronor staten går miste om i skatteintäkter på bl.a. bränsle och fordonsskatt - vad ska dessa tas?
Priset för elström på laddstolparna som måste sättas ut lite här och var?
Underhållet på dessa stolpar eftersom det kommer att bli en sport att just stjäla ström :mrgreen:
Tyvärr Zalman allt är inte guld som glimmar - och är det guld så är det kattguld.
Lev du och njut i din värld så länge det går för snart kommer det bistra uppvaknandet, när du med flera kommer underfund med att ni återigen blivit grundlurade :((

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

JörgenO  
#449184 Först, tack till Zalman för intressanta länkar om elbilar och att du delar med dina erfarenheter.

Sen tänkte jag på diesel, den nya miljöklass sex som finns i bl.a. Navara-17, hur mycket mindre är utsläppen på sådana och från när skall alla dieselmotorer vara i miljöklass sex, nån som vet?

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449191 Det finns ju en massa dieselförespråkare här, kanske de säljer dieselmotorer? :)

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Fredrik Reuter  
#449197 Hej,
Så här ser emissionsstandarderna ut från EURO 1 till 6.

Euro emissions standards for diesel cars
Euro standardDateCONOxPM
Euro 1July 19922.72-0.14
Euro 2January 19961.0-0.08
Euro 3January 20000.640.500.05
Euro 4January 20050.500.250.025
Euro 5aSeptember 20090.500.1800.005
Euro 6September 20140.500.0800.005
Euro emissions standards for petrol cars
Euro standardDateCONOxPM
Euro 1July 19922.72--
Euro 2January 19962.2--
Euro 3January 20002.30.15-
Euro 4January 20051.00.08-
Euro 5September 20091.00.0600.005
Euro 6September 20141.00.0600.005


Om jag tolkar regelverket rätt så får tillverkarna MAX tre år på sig att införliva en nya standard, från det år den sattes. Det betyder att 2017 måste alla dieslar som säljs vara Euro 6 enligt ovan.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449203 Du Zalman är totalt insnöad på elbil och alla dess fördelar om obestridligen finns inget snack om annat.
SVAR:
Visst finns det ännu bättre alternativ än en elbil till vissa transporter, Björn Ferry har förutom en elbil en slags 3 hjulig elcykel/elpackmoped för korta transporter. I stan på sommaren skulle ett sådant fordon duga utmärkt till att handla på ICA, hämta/lämna barnen mm nån km bort. Staten ger ju 40-45.000kr till den som byter en fossilbil till en elbil, men den som byter från en fossilbil till en elcykel/elpackmoped får 0kr, vad är logiken i detta?

Men varför inte också ta upp det negativa som som kommer att drabba elbilskunder.
Framtida rejäla kostnadshöjningar.
SVAR:
Framtida kostnadshöjningar, visst kommer staten över tid att se till att skattetrycket på transporter bibehålls, problemet är att göra det på ett sådant sätt att man får rätt incitament. Kan mycket väl tänka mig att bilskatten på en elbil om 10 år(när +90% kör elbil) ligger på motsvarande vad en fossilbil idag har. MEN om skatten på en fossilbil även om 10år är 3 ggr högre än för en elbil, ser jag ingen framtid för fossilbilen.
Km-skatt för lastbilar tycker jag är idiotisk, skulle för oss skogsägare göra viss skog till tekniskt impediment. En kille på SLU sa att det var det billigaste sättet för staten att göra skogen i Norrlands inland till ett naturreservat! Mycket bättre sätt att beskatta transporter är vägtullar, passar bra i stan där det finns för många bilar som ger olika bekymmer och där det finns bra alternativ. Passar också bra på vissa stora vägar ute i landet, då får även utländska lastbilar betala nån skattekrona, för Km-skatt för svenska lastbilar skulle vara kontraproduktivt, svensk lastbilsnäring skulle slås ut och ersättas helt av utländska lastbilar med tvivelaktiga lösningar vad gäller trafiksäkerhet, arbetstider, löner, köra på ryskt billig svaveldiesel, urkopplade avgasreningar mm.

Kostnader för att kunna ladda bilen på offentlig plats
SVAR:
Jag tror att man kommer att ladda elbilen på Hemma/jobbet(gratis på affären) till mer än 90%, har ju själv åkt Göteborg-Umeå den 22 mars och laddat offentligt, och även om man som sämst betalar 2-4kr per kwh på en sådan resa ska man ha klart för sig att på årsbasis är denna kostnad försumbar. Gissar att denna resa kostade mellan 100-200kr.
Om det är min systers enda långresa detta år så stannar hennes laddkostnader på 100-200kr på årsbasis! En intressant jämförelse är, hur mycket rymmer tanken? Min systers Nissan Leaf har ett batteri på 24kwh, har aldrig kört så tomt att jag kunnat få i mer än 19kwh vid en laddning(tror den har reserverat 3kwh, så max man kan få i är 21kwh vid en laddning 0-100%) så om hon betalar 1kr per kwh vid ett besök hos en kompis så räcker alltid en tjuga. Det har också hänt att det har strulat med betalning vid en snabbladdning hos tex Clever, då har man ringt supporten och då har man fått tanka gratis. När fick du tanka gratis senast du var på fossilmacken? Om 1 liter bensin kostar 14kr och innehåller 12kwh, om tanken rymmer 80 liter, då har du betalat 1.120kr för 960kwh för att få full tank! Syrran laddar 24kwh för full tank!

Restvärde efter 3 - 5 -8 år för exempel.
SVAR:
Vissa vill köpa en elbil men oroar sig för att det snart kommer en dubbelt så bra, hälften så dyr elbil, utvecklingen går snabbt nu. Den gamla sanningen att bilens värde sjunker med 50% efter 3 år efter nyinköp har visat sig inte gälla elbilar. För 3 år sedan kostade en ny Tesla 650.000kr, den billigaste Teslan på blocket kostar 685.000kr för en bil från 2014. Hur kan detta komma sig? Grejen är att det knappt finns begagnade elbilar, men detta kommer givetvis att förändras långsamt över tid, men de närmsta 3 åren kan jag tänka mig att elbilar fortfarande håller ett bättre andrahandsvärde än en fossilbil. Dessutom hävdar jag att när fler går över till elbilar så svämmas marknaden över av fossilbilar som måste reas rejält för att kompensera höjda bilskatter.
Andra som svängt rejält är försäkringsbolagen, 2012 när Teslan kom var den rejält dyr att försäkra, nu när man vet att det är lägre kostnader för försäkringsbolaget med en elbil(det finns ingen dyr fossilmotor som kan gå sönder) så är försäkringen rejält mycket lägre för Teslan än en fossilbil i samma prisklass.
Dessutom sa många att med en elbil så måste man byta batteri efter 3 år och 10.000mil. Nu när folk har kört 40.000 mil(med 5-10% försämrat batteri) utan bekymmer är det ingen som oroar sig längre. Om du köper en Tesla har de 8 års garanti på motor/drivlina och batteri, oavsett mil. Om du kör 5000 mil per år i 8 år, det blir 40.000mil och du har fortfarande garanti kvar, vilken fossilbil vågar ge motsvarande garanti?

Självklart klarar sig de flesta bilister idag med en elbil eftersom körsträckorna oftast aldrig är längre än 5 mil. Finns någon statistiker som räknat ut att medellängden för normalbilistens körsträcka var bara 3 mil.
Vad kostar ett laddaggregat till en bli typ Tesla och hur högt måste jag säkra upp.
Vi som bara har 16 amp får måste kanske höja till 20 amp (eller modifiera propparna )
Vid bilbyte ett nytt dyrt laddaggregat för låt oss gissa runt 40 till 50 tkr.
SVAR:
Hörde att 70% av körning med bil understeg 3 mil.
Hemma laddning sker bäst med en fast installerad 3-fas laddstolpe(kostar från 5434kr), lätt att bara hänga upp kabeln då, trygg lösning som håller i längden och man slipper ta loss kabeln och ta in den i bilen. Om du har 20A säkring och vill ladda Teslan med tex 12A ställer du in valfri ampere och laddtid i Teslan. Praktiskt att kunna välja laddtid(tex mellan 24.00-05.00) efter husets förbrukning eller nattaxa. Har du flera elbilar kan man ha en lastvakt, elbilarna får bara den ström som “över” så att ingen säkring går.
En En Tesla Wall Connector kan köpas vid ditt lokala Service center för priset 5434 SEK (2.5 m kabellängd) och 5978 SEK (7.5 m kabellängd).
Med en Tesla Wall Connector kan du ladda upp till 22 kW. Den maximala laddhastigheten beror på nätverkets och bilens konfiguration.
Majoriteten av hushållen använder trefas, vilket möjliggör en laddningshastighet upp till 11 kW eller 54 km/timme*. Detta räcker mer än väl för att ladda över natten.
Ifall mer ström är tillgänglig, eller om du uppgraderar till större säkring, så kan en Tesla laddas upp till 16.5 kW eller 81 km/timme*. För att nå denna hastighet, måste bilen vara utrustad med en uppgraderad laddare.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/hom ... stallation

Miljöpremien - när tas den bort eller vem ska sponsra elbilskunderna hädanefter?
ALLA dessa miljarder kronor staten går miste om i skatteintäkter på bl.a. bränsle och fordonsskatt - vad ska dessa tas?
Priset för elström på laddstolparna som måste sättas ut lite här och var?
Underhållet på dessa stolpar eftersom det kommer att bli en sport att just stjäla ström
Tyvärr Zalman allt är inte guld som glimmar - och är det guld så är det kattguld.
Lev du och njut i din värld så länge det går för snart kommer det bistra uppvaknandet, när du med flera kommer underfund med att ni återigen blivit grundlurade
SVAR:
Jag tror att miljöpremien tas bort när 90% av alla biltransporter ske med el, visst kan det finnas fossilbilar kvar, men volymmilen sker inte med dessa bilar, och att det någonsin i framtiden skulle bli billigare att köra med en fossilbil än en elbil kommer aldrig att hända.
Tesla tar 1,90kr kwh på deras superladdare, tidigare i tråden visas att en elbil drar från 0,93kwh per mil(Hyundai Ioniq) så milkostnaden blir runt 2-3kr per mil om man måste ladda på en snabbladdare. Min Tesla från 20 mars har dock gratis laddning för all framtid på superladdare, vilket gör att jag tjänar runt 3-4000kr i månaden på att slippa betala för bensin. En intressant tanke är att gör man som min syster, installerar egna solceller och laddar sin elbil. Hur ska staten beskatta detta, även om skatten på el höjs till 2kr per kwh, så egenproducerad el som går direkt till bilen, hur kan staten beskatta det?
På sikt kan offgrid-lösningar komma, låt säga att du har 2 elbilar med 100kwh batteri, totalt 200kwh, dessa kan även köra vtg(vehicle to grid) så på sommaren kan du ladda din Tesla powerwall på 14kwh och dina bilar.
Tesla powerwall 2
https://www.tesla.com/sv_SE/powerwall
Om solen inte räcker till på vintern kan du ladda bilarna fullt på jobbet. Visst du får betala samma kwh pris på jobbet som hemma, men du slipper den årliga fasta avgiften på ca 4000kr. Om staten höjer elskatten för vanligt folk till 2kr per kwh blir det ju en lysande affär för oss skogsägare som ofta har en lagård/garage med 400m2 tak som kan ha solceller, att installera elstolpar och sälja el för 1,50kr per kwh.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449211 Alla ni som kommenterar i denna tråd, ange gärna själva vilken bil, och vilka mil per år kör ni i dagsläget?
Gå sedan in på konsumentverkets sida www.bilsvar.se och kolla vad din bil kostar att köra per km.

En kompis som trodde att hans Skoda diesel var MYCKET billigare än en Tesla att köra blev förvånad.
Hans 2017 SKODA OCTAVIA SCOUT 2.0 TDI 4X4, som han kör 1000mil per år
kostar 67kr per mil.
http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildet ... 017-103064

Tesla S60, 2013, 1000mil per år
kostar 27kr per mil
http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildet ... 2013-90932

Syrrans Nissan Leaf
Nissan Leaf, 2014, 1000 mil per år
kostar 16kr per mil
http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildet ... 2014-43872

Så min fråga är, hur har folk råd att köra dyra fossilbilar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449212 Mycket intressant det du skriver Zalman. Kör V50 d2 och ramlar in på 21kr/milen. Men tror mycket hänger på att andrahandsvärdet fortfarande är bra på dessa bilar. Vi får se vad som händer framöver.

Har egentligen alla förutsättningar för elbil förutom kapital. Hoppas på att tjata till mig en tjänstebil och då el alt. elhybrid men har en svårflörtad arbetsgivare.

Smart laddning tror jag är nyckel till fortsatt billig drift av elbilar. d.v.s ladda när elen är billig=elöverskott. Kör spotpris idag och känns inte jättesvårt att bygga någon egen typ av styrning så går mot elpriset.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449213
ocke skrev:Mycket intressant det du skriver Zalman. Kör V50 d2 och ramlar in på 21kr/milen. Men tror mycket hänger på att andrahandsvärdet fortfarande är bra på dessa bilar. Vi får se vad som händer framöver.

Har egentligen alla förutsättningar för elbil förutom kapital. Hoppas på att tjata till mig en tjänstebil och då el alt. elhybrid men har en svårflörtad arbetsgivare.

Smart laddning tror jag är nyckel till fortsatt billig drift av elbilar. d.v.s ladda när elen är billig=elöverskott. Kör spotpris idag och känns inte jättesvårt att bygga någon egen typ av styrning så går mot elpriset.


I andra länder betalar vissa elbolag 2000kr per år till elbilsägaren(eller om du har ett batteri i huset) för rättigheten att kunna styra ditt batteri. De vill under några få timmar under året kunna ta el från dig för att kunna kapa toppar.

Att för elverket måsta ha ett olje/kolelverk och bara köra 4-8 timmar per år för att klara topparna är svindyrt!

Hörde en siffra från Nya Zeeland att det kostade 2 miljarder att klara 8 timmar av deras eltopp per år!

För de som inte sett filmen, se den!
The Electric Vehicle Disruption - End Of Oil by 2030

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#449217 Gävle kommun har väldigt "goda" erfarenheter av elbilar, köpte in ett parti för ca 200 tkr/st, dessa har sedermera reats eller skänkts bort.
Finns förhoppningsvis någon som bor i dessa krokar och kan berätta allt :grin:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449221
jannee skrev:Gävle kommun har väldigt "goda" erfarenheter av elbilar, köpte in ett parti för ca 200 tkr/st, dessa har sedermera reats eller skänkts bort.
Finns förhoppningsvis någon som bor i dessa krokar och kan berätta allt :grin:


Vad kör du själv för bil, årsmodell och antal mil per år?

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#449224 Vi åker "ståndsmässigt" 10 till 12 år nya BMW och Volvo, körsträckan per bil understiger INTE 4 000 mil/år
Så visst våra bilar är skrotfärdiga men välservade och omhändertagna, får går nog lite till :mrgreen:
Om de klarar testen utan alltför många 2;or :grin:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).