tor 06 apr 2017, 09:19#449203
Du Zalman är totalt insnöad på elbil och alla dess fördelar om obestridligen finns inget snack om annat.
SVAR:
Visst finns det ännu bättre alternativ än en elbil till vissa transporter, Björn Ferry har förutom en elbil en slags 3 hjulig elcykel/elpackmoped för korta transporter. I stan på sommaren skulle ett sådant fordon duga utmärkt till att handla på ICA, hämta/lämna barnen mm nån km bort. Staten ger ju 40-45.000kr till den som byter en fossilbil till en elbil, men den som byter från en fossilbil till en elcykel/elpackmoped får 0kr, vad är logiken i detta?
Men varför inte också ta upp det negativa som som kommer att drabba elbilskunder.
Framtida rejäla kostnadshöjningar.
SVAR:
Framtida kostnadshöjningar, visst kommer staten över tid att se till att skattetrycket på transporter bibehålls, problemet är att göra det på ett sådant sätt att man får rätt incitament. Kan mycket väl tänka mig att bilskatten på en elbil om 10 år(när +90% kör elbil) ligger på motsvarande vad en fossilbil idag har. MEN om skatten på en fossilbil även om 10år är 3 ggr högre än för en elbil, ser jag ingen framtid för fossilbilen.
Km-skatt för lastbilar tycker jag är idiotisk, skulle för oss skogsägare göra viss skog till tekniskt impediment. En kille på SLU sa att det var det billigaste sättet för staten att göra skogen i Norrlands inland till ett naturreservat! Mycket bättre sätt att beskatta transporter är vägtullar, passar bra i stan där det finns för många bilar som ger olika bekymmer och där det finns bra alternativ. Passar också bra på vissa stora vägar ute i landet, då får även utländska lastbilar betala nån skattekrona, för Km-skatt för svenska lastbilar skulle vara kontraproduktivt, svensk lastbilsnäring skulle slås ut och ersättas helt av utländska lastbilar med tvivelaktiga lösningar vad gäller trafiksäkerhet, arbetstider, löner, köra på ryskt billig svaveldiesel, urkopplade avgasreningar mm.
Kostnader för att kunna ladda bilen på offentlig plats
SVAR:
Jag tror att man kommer att ladda elbilen på Hemma/jobbet(gratis på affären) till mer än 90%, har ju själv åkt Göteborg-Umeå den 22 mars och laddat offentligt, och även om man som sämst betalar 2-4kr per kwh på en sådan resa ska man ha klart för sig att på årsbasis är denna kostnad försumbar. Gissar att denna resa kostade mellan 100-200kr.
Om det är min systers enda långresa detta år så stannar hennes laddkostnader på 100-200kr på årsbasis! En intressant jämförelse är, hur mycket rymmer tanken? Min systers Nissan Leaf har ett batteri på 24kwh, har aldrig kört så tomt att jag kunnat få i mer än 19kwh vid en laddning(tror den har reserverat 3kwh, så max man kan få i är 21kwh vid en laddning 0-100%) så om hon betalar 1kr per kwh vid ett besök hos en kompis så räcker alltid en tjuga. Det har också hänt att det har strulat med betalning vid en snabbladdning hos tex Clever, då har man ringt supporten och då har man fått tanka gratis. När fick du tanka gratis senast du var på fossilmacken? Om 1 liter bensin kostar 14kr och innehåller 12kwh, om tanken rymmer 80 liter, då har du betalat 1.120kr för 960kwh för att få full tank! Syrran laddar 24kwh för full tank!
Restvärde efter 3 - 5 -8 år för exempel.
SVAR:
Vissa vill köpa en elbil men oroar sig för att det snart kommer en dubbelt så bra, hälften så dyr elbil, utvecklingen går snabbt nu. Den gamla sanningen att bilens värde sjunker med 50% efter 3 år efter nyinköp har visat sig inte gälla elbilar. För 3 år sedan kostade en ny Tesla 650.000kr, den billigaste Teslan på blocket kostar 685.000kr för en bil från 2014. Hur kan detta komma sig? Grejen är att det knappt finns begagnade elbilar, men detta kommer givetvis att förändras långsamt över tid, men de närmsta 3 åren kan jag tänka mig att elbilar fortfarande håller ett bättre andrahandsvärde än en fossilbil. Dessutom hävdar jag att när fler går över till elbilar så svämmas marknaden över av fossilbilar som måste reas rejält för att kompensera höjda bilskatter.
Andra som svängt rejält är försäkringsbolagen, 2012 när Teslan kom var den rejält dyr att försäkra, nu när man vet att det är lägre kostnader för försäkringsbolaget med en elbil(det finns ingen dyr fossilmotor som kan gå sönder) så är försäkringen rejält mycket lägre för Teslan än en fossilbil i samma prisklass.
Dessutom sa många att med en elbil så måste man byta batteri efter 3 år och 10.000mil. Nu när folk har kört 40.000 mil(med 5-10% försämrat batteri) utan bekymmer är det ingen som oroar sig längre. Om du köper en Tesla har de 8 års garanti på motor/drivlina och batteri, oavsett mil. Om du kör 5000 mil per år i 8 år, det blir 40.000mil och du har fortfarande garanti kvar, vilken fossilbil vågar ge motsvarande garanti?
Självklart klarar sig de flesta bilister idag med en elbil eftersom körsträckorna oftast aldrig är längre än 5 mil. Finns någon statistiker som räknat ut att medellängden för normalbilistens körsträcka var bara 3 mil.
Vad kostar ett laddaggregat till en bli typ Tesla och hur högt måste jag säkra upp.
Vi som bara har 16 amp får måste kanske höja till 20 amp (eller modifiera propparna )
Vid bilbyte ett nytt dyrt laddaggregat för låt oss gissa runt 40 till 50 tkr.
SVAR:
Hörde att 70% av körning med bil understeg 3 mil.
Hemma laddning sker bäst med en fast installerad 3-fas laddstolpe(kostar från 5434kr), lätt att bara hänga upp kabeln då, trygg lösning som håller i längden och man slipper ta loss kabeln och ta in den i bilen. Om du har 20A säkring och vill ladda Teslan med tex 12A ställer du in valfri ampere och laddtid i Teslan. Praktiskt att kunna välja laddtid(tex mellan 24.00-05.00) efter husets förbrukning eller nattaxa. Har du flera elbilar kan man ha en lastvakt, elbilarna får bara den ström som “över” så att ingen säkring går.
En En Tesla Wall Connector kan köpas vid ditt lokala Service center för priset 5434 SEK (2.5 m kabellängd) och 5978 SEK (7.5 m kabellängd).
Med en Tesla Wall Connector kan du ladda upp till 22 kW. Den maximala laddhastigheten beror på nätverkets och bilens konfiguration.
Majoriteten av hushållen använder trefas, vilket möjliggör en laddningshastighet upp till 11 kW eller 54 km/timme*. Detta räcker mer än väl för att ladda över natten.
Ifall mer ström är tillgänglig, eller om du uppgraderar till större säkring, så kan en Tesla laddas upp till 16.5 kW eller 81 km/timme*. För att nå denna hastighet, måste bilen vara utrustad med en uppgraderad laddare.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/hom ... stallationMiljöpremien - när tas den bort eller vem ska sponsra elbilskunderna hädanefter?
ALLA dessa miljarder kronor staten går miste om i skatteintäkter på bl.a. bränsle och fordonsskatt - vad ska dessa tas?
Priset för elström på laddstolparna som måste sättas ut lite här och var?
Underhållet på dessa stolpar eftersom det kommer att bli en sport att just stjäla ström
Tyvärr Zalman allt är inte guld som glimmar - och är det guld så är det kattguld.
Lev du och njut i din värld så länge det går för snart kommer det bistra uppvaknandet, när du med flera kommer underfund med att ni återigen blivit grundlurade
SVAR:
Jag tror att miljöpremien tas bort när 90% av alla biltransporter ske med el, visst kan det finnas fossilbilar kvar, men volymmilen sker inte med dessa bilar, och att det någonsin i framtiden skulle bli billigare att köra med en fossilbil än en elbil kommer aldrig att hända.
Tesla tar 1,90kr kwh på deras superladdare, tidigare i tråden visas att en elbil drar från 0,93kwh per mil(Hyundai Ioniq) så milkostnaden blir runt 2-3kr per mil om man måste ladda på en snabbladdare. Min Tesla från 20 mars har dock gratis laddning för all framtid på superladdare, vilket gör att jag tjänar runt 3-4000kr i månaden på att slippa betala för bensin. En intressant tanke är att gör man som min syster, installerar egna solceller och laddar sin elbil. Hur ska staten beskatta detta, även om skatten på el höjs till 2kr per kwh, så egenproducerad el som går direkt till bilen, hur kan staten beskatta det?
På sikt kan offgrid-lösningar komma, låt säga att du har 2 elbilar med 100kwh batteri, totalt 200kwh, dessa kan även köra vtg(vehicle to grid) så på sommaren kan du ladda din Tesla powerwall på 14kwh och dina bilar.
Tesla powerwall 2
https://www.tesla.com/sv_SE/powerwallOm solen inte räcker till på vintern kan du ladda bilarna fullt på jobbet. Visst du får betala samma kwh pris på jobbet som hemma, men du slipper den årliga fasta avgiften på ca 4000kr. Om staten höjer elskatten för vanligt folk till 2kr per kwh blir det ju en lysande affär för oss skogsägare som ofta har en lagård/garage med 400m2 tak som kan ha solceller, att installera elstolpar och sälja el för 1,50kr per kwh.
Den som har mest korrekt information vinner.