sön 28 maj 2017, 15:33#456918
Andreas99 skrev:Tesla Wall connector, vad gör den egentligen. Är enda skillnaden att man behöver dra ut en sladd istället för två?
Fördelen med en Tesla wallconnector är att den är byggd för att hålla, tål regn och kyla.
Har man inte en wallbox så måste man ta ut laddkabeln ur bilen koppla till 230/400V uttag och till bilen.
Sen när man laddat klart tar man loss kabeln från eluttaget och bilen, och lägger kabeln i bilen.
Visst kan man ha kabeln hela tiden hemma, men det kan ju bli knepigt om man mot förmodan behöver kabeln på annan plats.
Visst kan man köpa en extra kabel men den kostar också ca 5000kr och då är inget vunnet.
En del har ju bara 230V/10A eluttag i sitt garage, och om man ändå ska dit med en elektriker
så kan en wallbox vara nog så smidigt. Alternativet är att sätta in ett 3-fas 400V uttag om man inte har det redan.
Bäst är om huvudsäkringen är på 32A och man sätter in en wallbox som klarar 32A.
Få har dock detta så de flesta tar ut 16A(400V/16A/11kW).
"Med en Tesla Wall Connector kan du ladda upp till 22 kW(laddhastighet 108km/h). Den maximala laddhastigheten beror på nätverkets och bilens konfiguration.
Majoriteten av hushållen använder trefas, vilket möjliggör en laddningshastighet upp till 11 kW eller 54 km/timme*. Detta räcker mer än väl för att ladda över natten.
Ifall mer ström är tillgänglig, eller om du uppgraderar till större säkring, så kan en Tesla laddas upp till 16.5 kW eller 81 km/timme*. För att nå denna hastighet, måste bilen vara utrustad med en uppgraderad laddare."
Alla Tesla har minst 3-fas/400V 11kw laddare, vissa har 16,5kw eller 22kw laddare inbyggt i bilen, på Tesla superladdare sitter transformatorn i laddstolpen och då klarar man 135kw.
En annan fördel med en Tesla Wall Connector är att om man har 2st för 2 elbilar, så kan man få lastbalansering, så att man delar på strömmen på ett bra sätt så att inte säkringen far.
Ytterligare en fördel med en elbil är att man bara behöver en kabel, vissa fossilbilar har ju haft 2 kablar på vintern, en för motorvärmaren och en för kupevärmaren(batteriladdare för 12V batteri).
Extremfallet är om du har en plugin fossilbil, bästa lösningen där vid kyla är 3 kablar, en motorvärmare, en kupevärmare och en batteriladdare. Men ofta har man bara en kabel och då laddas kanske inte batteriet alls vid stark kyla.
Den som har mest korrekt information vinner.