sön 30 okt 2022, 00:06#777091
Att förbjuda förbränningsmotorer är väl det dummaste man kan göra. På ett bräde dödar man nästan all forskning och möjliga förbättringar i ett svep. Det är så urbotat, så låginteligent att man baxnar.
Bensinmotorer kan man driva med biogas, etanol, etc, Dieselmotorer kan man driva på ännu fler drivmedel. Samt att om bilindustrin inte var 100% elbil pga makthavarna, så hade nog iaf några bilföretag hoppat på freevalvs lösning (bolag under Koenigsegg), med helt annan ventilstyning, vilket gör motorn lättare, kompaktare, flexiblare och möjlighet till att köra på 2-takt, stänga cylindar, då verje ventil är helt friställd och styrs helt individuellt. Det finns ingen kan-rem/kedja eller ventilaxel. Enligt dem själva så har de uppmätt 15% i effektivitsering, 30% mer hästar och 30% mer vrid. Bara det att de kan ställa ventilerna precis hur de vill, kan de även ställa avgasventilerna öppna under tändningscyklen, så att katalysatorn värms upp snabbare. Vilket minskar mängden dåliga utsläpp av oförbrända kolväten.
Så varför inte som vid 1988 tvinga på biltillverkarna katalysator?
//Henke månskensskogsbonde