Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 838829 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Alvarsson  
#662350 Det mest intressanta är inte den exakta aktiekursen. Utan marknadens stenhårda tro på elbilen som framtida teknik!

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#662352
jannee skrev:Lär knappast finna någon aktie som är så pass övervärderad.
Ett P/E tal på över 1 030

Ja det är ju en del som tyckt det allt sedan 20 dollarsnivån 😇

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

tallen100  
#662353
Vedproducent skrev:
jannee skrev:Lär knappast finna någon aktie som är så pass övervärderad.
Ett P/E tal på över 1 030

Ja det är ju en del som tyckt det allt sedan 20 dollarsnivån 😇

Ja än finns det några som har sunt förnuft och fötterna på backen 😉

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#662354 Risken finns att det går som det gjorde med Fingerprint.
Tesla är inte ensamma om att tillverka elbilar och när det gäller (el)teknik är nog asiaterna mer smarta än jänkarna.
Den som gapar över mycket riskerar mista hela stycket, kan vara något att fundra över.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

rokon  
#662364 Janne jag tror nog Sydafrikanen Elon Musk är smartare än de flesta Amerikaner och Kineser vad det gäller elteknik. Men visst skall man vara vaksam och försiktig med spekulationer.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#662371
jannee skrev:Risken finns att det går som det gjorde med Fingerprint.
Tesla är inte ensamma om att tillverka elbilar och när det gäller (el)teknik är nog asiaterna mer smarta än jänkarna.
Den som gapar över mycket riskerar mista hela stycket, kan vara något att fundra över.

Nej Tesla har ju som mål att förändra fordonsflottan och släppt alla patent fria till andra. Allt för att omställningen ska gå fortare. Så konkurrenterna välkomnas ju och inget man är rädd för. För det är ju Teslas huvudmål att ställa om fordonsflottan i världen och då måste man ha med sig alla andra producenter. Vad det gäller aktien så får väl var och en ta sina egna beslut. Jag har lärt mig att aldrig någonsin gå emot trenden. Bättre att stoppa ut sig i tid när det vänder ner. För visst kan man ha synpunkter på värderingen. Det kan jag också ha men jag följer trenden tills den visar annat.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Fredrik Reuter  
#663369 Ang Teslas aktie. Nu ska den splittas och anledningen är att privatpersoner som inte har mycket kapital att leka med ska kunna köpa åtminstone en (1) aktie.

Jag vet inte vad ni andra tycker men jag får vibbar från 1998...

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

rokon  
#663377 En split skall ju inte påverka värdet av ett aktiekapital utan i detta fall så är det ju rent opraktiskt att en aktie kostar ca 16000 kronor det gör det besvärligt att ha en bra handelsstrategi utan att satsa stora belopp.
Ett vanligt råd är ju att om man tex tänker sälja, om man spekulerar i en uppgång, är ju att sälja av tex en 1/3 åt gången under resans gång. Samma resonemang kan ju även tillämpas vid köp fast tvärs om då 🙃
Så det innebär inte per automatik mer köptryck totalt sett.
Så splitten är fullt motiverad.
Vibbarna kan man känna av oavsett detta, befogat eller obefogat lämnar jag obesvarat.

Att stoppa ut sig kan funka bra vid mer lugna börsrörelser, men knappast vid ett handelsstopp, Elon Musk har en väldigt stor psykologisk effekt på aktieägarna, han är inte vem som helst, vad skulle hända om han trillar av pinnen?

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#663407 Beskedet om split kom 12:e Augusti. Sen dess har aktien stigit 62 procent. Psykologiskt drar nästan alltid kursen på sånna besked. Speciellt när trenden är kraftigt stigande som den varit för Tesla under en längre period.

Nu får man snart bunta ihopa dom 3-4 högst värderade fordonsföretagen för att få samma börsvärde som Tesla. Ja lite galet är det naturligtvis men det är bara att följa trenden och vara vaken på att agera.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#664034 Då handlas Tesla första dagen efter split och den är ”billig” igen. En uppgång på runt 8 procent för närvarande. Nu är man mer än dubbelt så högt värderade som Toyota.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Fredrik Reuter  
#664050 Ja, oaktat Tesla så är splittar luriga. Det blir ju "billigt" igen...känns det som...

Ang Tesla så är det ett fenomen som måste bygga på en total omställning till elbilar och att Tesla kommer ha ett försprång och blir marknadsledande globalt. Speciellt med tanke på att Tesla har 0,4% av marknadsandelarna för bilar just nu.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#664066 Tvivlar inte alls på att Tesla blir stora i USA och kanske marknadsledande en längre tid, allt avgörs nog av tullavgifter och eller liknade pålagor.
Däremot kommer nog Tesla att få det svårare i Europa, där är nämligen en hemmaplan för absolut inte sämre utan tvärtom bättre premiummärken.
För att ett bilmärke ska få en rejäl genomslagskraft räcker det inte bara med reklam utan en väl utbyggd serviceorganisation vilket Tesla tyvärr inte har.
Nu är visserligen person som kan lägga ned 1 mille och mer på en p-bil inte direkt priskänsliga men service och möjligheter till reparationer omgående omgående kräver nog dessa.
Du kan idag köpa en hybrid (disel) riktigt premium till ett betydligt förmånligare pris än Tesla = en konkurrent.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#664071
jannee skrev:Tvivlar inte alls på att Tesla blir stora i USA och kanske marknadsledande en längre tid, allt avgörs nog av tullavgifter och eller liknade pålagor.
Däremot kommer nog Tesla att få det svårare i Europa, där är nämligen en hemmaplan för absolut inte sämre utan tvärtom bättre premiummärken.
För att ett bilmärke ska få en rejäl genomslagskraft räcker det inte bara med reklam utan en väl utbyggd serviceorganisation vilket Tesla tyvärr inte har.
Nu är visserligen person som kan lägga ned 1 mille och mer på en p-bil inte direkt priskänsliga men service och möjligheter till reparationer omgående omgående kräver nog dessa.
Du kan idag köpa en hybrid (disel) riktigt premium till ett betydligt förmånligare pris än Tesla = en konkurrent.

Tesla har aldrig gjort riktad reklam.
Tex reklamfilm, inte annonserat i radiokanal, inte tryckt en enda tidningsannons. Så var det i alla fall för några år sen och vad jag vet så gäller det än. Man har ju sålt alla bilar man vill ändå.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

fendt311  
#664085 Elon Musk är entreprenör och innovativ utvecklare. Att man ligger före i utveckling, tänkande betyder inte att man alltid kommer att vara det. Han har en hel del företag som kommer starkt bakom honom i utveckling. Att säga att Tesla aldrig gjort någon reklam. Att Elon Musk bara går ut och säger att Tesla ÄR övervärderad på börsen, Vad är det? Att en okrossbar ruta går sönder på en (epos) marknadsföring? Vad är det? Att man röker hasch på en direktsänd radio, tv kanal. Vad är det? REKLAM? Vem har någonsin sett en elbil reklam från NextEv Kina elbil. Eller Rimac automobili Kroatien elbil? Kan bara säga att dom kommer starkt alla andra framöver.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

WarPeter  
#664096 Tesla hade en stor fördel att dom inte byggde elbil på en platform som var gjord för att bygga bensin/dieselbilar på. Därmed hade dom helt klart ett försprång. Den fördelen är nu snart helt borta. Då finns bara hypen kvar och den tror jag inte räcker till att hålla uppe kusen. Frågan är ju inte om kraschen kommer, utan när och hur brutal den blir.

Tesla har däremot varit sjukt viktiga för att få fart på dom traditionella tillverkarna. De hade aldrig satsat så hårt om det inte varit för att Tesla visat vägen.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).