Sida 332 av 348

Re: Dieselbilar förbjuds?

Postat: tis 14 jul 2020, 21:09
av hlb
Detta läser jag idag i lokaltidningen Smålänningen, saxat från sydvenskan:
Elflyg på väg
Och visst, elflyget är på gång. Ett experimentellt plan drivet av solceller flög för fyra år sedan jorden runt. Forskning och materialutveckling har nu möjliggjort små passagerarplan med en räckvidd på ett par timmar i luften. Uppenbarligen är kombinationen elmotorer – klart lättare än jetdito – och moderna batterier en lika tekniskt som ekonomiskt hållbar kombination.
Sydsvenskan (ob liberal)
Visst är en elmotor i min drönare lättare än en jetmotor i en jumbojet, men man borde väl jämföra energiinnehållet per kg vikt i jetbränsle och elbatterier och inse hur långt man har kvar i utvecklingen. Får journalister verkligen svamla hur mycket som helst och sov de på alla lektioner i natur och teknik.Skäms, skäms och åter skäms.

Re: Dieselbilar förbjuds?

Postat: tis 14 jul 2020, 21:23
av Vedproducent
hlb skrev:Detta läser jag idag i lokaltidningen Smålänningen, saxat från sydvenskan:
Elflyg på väg
Och visst, elflyget är på gång. Ett experimentellt plan drivet av solceller flög för fyra år sedan jorden runt. Forskning och materialutveckling har nu möjliggjort små passagerarplan med en räckvidd på ett par timmar i luften. Uppenbarligen är kombinationen elmotorer – klart lättare än jetdito – och moderna batterier en lika tekniskt som ekonomiskt hållbar kombination.
Sydsvenskan (ob liberal)
Visst är en elmotor i min drönare lättare än en jetmotor i en jumbojet, men man borde väl jämföra energiinnehållet per kg vikt i jetbränsle och elbatterier och inse hur långt man har kvar i utvecklingen. Får journalister verkligen svamla hur mycket som helst och sov de på alla lektioner i natur och teknik.Skäms, skäms och åter skäms.

Jo till långdistansflygning är det nog omöjligt om det inte kommer någon revolutionerande batteriteknik. En Airbus 350 med 19 timmars flygtid har tankar på 165000 liter bränsle. Även om verkningsgraden på elmotorerna är långt mycket bättre blir det enorm vikt på batterierna som krävs.

Re: Dieselbilar förbjuds?

Postat: tis 14 jul 2020, 21:25
av hlb
Det finns ju flygande tefat, Eller???? Och i Norge säger man att de inte knattrar. 😀 😀

Re: Dieselbilar förbjuds?

Postat: tis 14 jul 2020, 21:32
av hlb
165 000 liter flygfotogen motsvarar 1 580 000 kwh, om jag räknar rätt. Man får nog ha en bra släpvagn för batteriet.

Re: Dieselbilar förbjuds?

Postat: tis 14 jul 2020, 21:39
av Vedproducent
hlb skrev:165 000 liter flygfotogen motsvarar 1 580 000 kwh, om jag räknar rätt. Man får nog ha en bra släpvagn för batteriet.

Jo fast verkningsgraden är ju bra mycket bättre så den mängden behövs ju inte. Kan inte hur verkningsgraden för en Jetmotor är i luften jämfört med en elmotor. Men på bilarna typ tesla motsvarar det ju ungefär 2 dl bränsleförbrukning per mil eller då 2 kWh.
Men hur som helst blir det tungt.

Re: Dieselbilar förbjuds?

Postat: tis 14 jul 2020, 21:52
av hlb
Verkningsgraden kanske skiljer med en faktor 2 eller max 3. Inte en massa nollor efteråt.

Re: Dieselbilar förbjuds?

Postat: tis 14 jul 2020, 22:14
av Vedproducent
hlb skrev:Verkningsgraden kanske skiljer med en faktor 2 eller max 3. Inte en massa nollor efteråt.

Runt 40 procent ska dom bästa jetmotorerna på dom största planen ligga på har jag letat upp.

Re: Dieselbilar förbjuds?

Postat: ons 15 jul 2020, 18:11
av hlb
Svensk Flyghistorisk tidskrift, som är helt seriös, skriver att om man lastar en jumbo till maxlast med batterier av modern teslamodell, når man bara 3 procent av flygkapaciteten. Detta innebär att man inte får starta, då 5 procent krävs som reserv för landning.

Re: Dieselbilar förbjuds?

Postat: ons 15 jul 2020, 18:19
av Vedproducent
hlb skrev:Svensk Flyghistorisk tidskrift, som är helt seriös, skriver att om man lastar en jumbo till maxlast med batterier av modern teslamodell, når man bara 3 procent av flygkapaciteten. Detta innebär att man inte får starta, då 5 procent krävs som reserv för landning.

Ja det är nog ganska sant. Räknar man 40 procents verkningsgrad och teslas vikt på bakteriecellerna så skulle det behövas 2340 ton battericeller och flygbränslet i vikt blir 132 ton.
Så jag får det visserligen till 5,6 procent men då är det räknat på 100 procents verkningsgrad på elmotorn och något tappar man ju. Dessutom måste det ju finnas något skal som håller battericellerna. Så ja sannolikt kommer du under 5 procent.

Re: Dieselbilar förbjuds?

Postat: ons 15 jul 2020, 19:23
av jannee
Undrar hur detta ska gå till????
Idag lanserar 18 europeiska företag och organisationer inklusive Nestle, IKEA, Unilever, Michelin, Girteka Logistics och fler, European Clean Trucking Alliance för att kräva lastbilar med noll utsläpp.
Slutar väl med en återgång till svans, yx , häst o vagn.

Re: Dieselbilar förbjuds?

Postat: ons 15 jul 2020, 21:10
av Alvarsson
Det är väl bra att företagen satsar på ny teknik.

Re: Dieselbilar förbjuds?

Postat: tis 18 aug 2020, 21:09
av rokon
Elon Musk: How I Became The Real 'Iron Man'
Jag tycker denna är intressant att kolla på från 2014 och man får även inblickar från hans barndom samt får höra Elon´s mor berätta.

"Bloomberg Risk Takers" profiles Elon Musk, the entrepreneur who helped create PayPal, built America's first viable fully electric car company, started the nation's biggest solar energy supplier, and may make commercial space travel a reality in our lifetime.

Från Giga Berlin idag

Re: Dieselbilar förbjuds?

Postat: ons 19 aug 2020, 16:20
av rokon
This technology will make Tesla DOMINATE the car market | And set them apart from EVERYONE

Re: Dieselbilar förbjuds?

Postat: fre 21 aug 2020, 12:59
av Vedproducent
Tesla passerade 2000 dollar i går. Vilken resa dom gjort från 15 dollar aktien till över 2000 dollar. Världens överlägset högst värderade fordonstillverkare är dom också!

Re: Dieselbilar förbjuds?

Postat: fre 21 aug 2020, 15:02
av jannee
Lär knappast finna någon aktie som är så pass övervärderad.
Ett P/E tal på över 1 030