Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 833309 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Alvarsson  
#628513 Jag är inte motståndare till kärnkraft. Men att den skulle va renare än vindkraft är rent nonsens. Problemet för ny kärnkraft är att den minst dubbelt så dyr per kilowatt än vindkraften (landbaserad). Sedan att vi behöver ha utbyggt elnät det är vi ense om.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Avslutat-02  
#628521
fendt311 skrev:
vinterrojarn skrev:Frågan är fri, svaret blir därefter.

Och nä inga bromsspår i kalsongerna.

:mrgreen:
Kärnkraften är renare om man ska jämföra.
Ska vi åka runt med batteridrift, så kommer vi behöva kärnkraften och ett helt nytt utbyggt elnät.


Varför behöver vi ett helt nytt utbyggt elnät?


För det gamla dels är undermåligt men också ej nergrävt på många ställen.

Gräv ner med nya kablar så är det nytt där.
Och bygg ut där behovet absolut finns.
Räkna även med lite mera behov så att det finns att växa i...

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

tallen100  
#628522 Det finns väl dieselelverk :ymparty:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#629371
Alvarsson skrev:Jag är inte motståndare till kärnkraft. Men att den skulle va renare än vindkraft är rent nonsens. Problemet för ny kärnkraft är att den minst dubbelt så dyr per kilowatt än vindkraften (landbaserad). Sedan att vi behöver ha utbyggt elnät det är vi ense om.

Vindkraften är subventionerad och icke planerbar. Sedan så använder sig vindkraften av kärnkraften för att få rätt frekvens, då nästan alla vindkraftverk i Sverige saknar frekvens-styrning. Sedan går det åt mängder med metaller/producerad kWh.

Att bygga nytt efter att de blivit klara i Finland, så har man ju en klar lösning och inte behöver göra om samma misstag. Så dubbelt så dyrt blir det inte. Varför har Tyskland isf elpriser på 3:-/kwh?

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#629388 Enercon har byggt 500 vindkraftverk i Kanada med syntetisk svängmassa för frekvensstyrning. Men här har vi ju så mycket vattenkraft så än så länge finns inte behovet. Det kan ju bli aktuellt möjligen om kärnkraften försvinner eller minskar kraftigt.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#629393 Det här med subventioner för vindkraft börjar kännas uttjatat. Alla vet att subventionerna för fossil energi och kärnkraft är/varit långt mycket större.
https://www.nyteknik.se/opinion/vind-mi ... ft-6419358

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#629414 Det som framfördes var skribenternas privata åsikter.
Vilket är sant eller inte?
Vore intressant om en verkligt oberoende person tog fram GARANTERAT sanningsenliga fakta.
Vad jag fått mig itutat (hur sant det sedan är) får kärnkraftsindustrin betala en viss energiskatt som vindkraften är förskonad från.
Dessutom har vindkraftsägarna fått subventioner under ett visst antal, därefter har de monterat ned sin vindkraftverk eftersom de blivit olönsamma.
Förflyttat samma verk till Tyskland och återuppmonterat dem - förklara gärna varför?
På Öland och i Kalmarsund har så skett - NEJ de skrotas icke utan renoveras och återanvänds - varför inte i Sverige?
Är INTE orsaken den att kärnkraftselen trots skattepålägg konkurrerar ut de olönsamma vindkraftverken = olönsamt UTAN subventioner..

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#629417 Nej men vindkraften konkurrerar ju bort kärnkraften och ägarna till reaktorerna stänger dom i förtid av lönsamhetsskäl. Nybyggnad ska vi nog inte tänka på ens i Sverige av kostnadsskäl. Ställ dig själv frågan om du vill betala 2-3 gånger högre elpris för att få el från Kärnkraft?
https://www.kth.se/aktuellt/nyheter/ny- ... t-1.922565

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

svampbob  
#629428 Är bara svenskarna lite flexibla med sitt elbehov så är det inga problem att försörja Sverige med vindkraft. Att vara helt utan el någon enstaka kall vintermånad är ingen stor uppoffring för den goda saken.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Avslutat-02  
#629429 Säg det till frun när hon ska fixa frukost till fyra ungar....

Början av 1900- talet lockar inte....
:mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#629430 Sila mygg men svälja kameler är vad svensk vindkraft handlar om.
Vindkraftverken är den största enskilda energikälla som dödar flest individer, nu handlar det visserligen om fåglar men lavskrikan är också en fågel och då förbjuds avverkning, underligt att inte vindkraft förbjuds eftersom så många fåglar dör - FÖRKLARING :!:
Nää de s.k miljövännerna/djurvännerna förstår man sig inte riktigt på :?: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#629431
jannee skrev:Det som framfördes var skribenternas privata åsikter.
Vilket är sant eller inte?
Vore intressant om en verkligt oberoende person tog fram GARANTERAT sanningsenliga fakta.
Vad jag fått mig itutat (hur sant det sedan är) får kärnkraftsindustrin betala en viss energiskatt som vindkraften är förskonad från.
Dessutom har vindkraftsägarna fått subventioner under ett visst antal, därefter har de monterat ned sin vindkraftverk eftersom de blivit olönsamma.
Förflyttat samma verk till Tyskland och återuppmonterat dem - förklara gärna varför?
På Öland och i Kalmarsund har så skett - NEJ de skrotas icke utan renoveras och återanvänds - varför inte i Sverige?
Är INTE orsaken den att kärnkraftselen trots skattepålägg konkurrerar ut de olönsamma vindkraftverken = olönsamt UTAN subventioner..

Dessa vindkraftverken som monteras ner är små och gamla och omoderna när det finns mycket bättre saker i dag. Men visst det känns sådär att montera ner dom i förtid när dom väl är byggda. Men vad jag förstått så handlar det om ett trettiotal av samtliga verk. Men hur många skrotar inte saker i förtid för att dom blir gamla och omoderna? Hur många mobiltelefoner och datorer tex tror du är skrotade som är fullt fungerande och så köper man nytt. Nu skrotar man ju kärnkraftsreaktorer också i förtid. Beslut togs ju 2015 om 4 reaktorer på grund av olönsamhet. Där är ju problemet än större för det går inte att bygga nytt billigare än det gamla som var olönsamt.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#629434 Sila mygg och svälja kameler. Ja du Jannee det var allt passande för dig det. Vindkraftverken dödar cirka 25000 fåglar om året och trafiken 8 miljoner fåglar. 3 promille i runda tal handlar det om. Så börja med att parkera bilen. Sen viftar jag inte bort att det trots allt finns problem. Det finns rovfåglar tex havsörn som dödas. Men se det i det stora hela så ska vi nog åtgärda kamelerna först.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

tallen100  
#629440
Vedproducent skrev: och trafiken 8 miljoner fåglar.

Det är väl såna där motor-(h)uvar :d

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Avslutat-02  
#629441 Apropå havsörn...

Vet ni vad de brukar äta på fredagar?


Örn-gott... :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).