Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 838322 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

tallen100  
#628362
Alvarsson skrev:Varför i hela världen skall en elbil hålla sämre än en bil med förbränningsmotor? Det tror du väl inte på själv.

Det klart jag tror, tror inte att något som är helt elektrisk och batteridrivet funkar särskilt bra efter 10 år. Särskilt inte batterierna :ymparty:
Senast redigerad av tallen100 lör 29 feb 2020, 20:19, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Tralsmo  
#628363
Alvarsson skrev:Med den i dag existerande teknik är det ingen tvekan. Det är elbil som gäller framöver. Inom några år så kommer det att välla fram nya elbilsmodeller.




Tror ja me att det kommer att göra.
Ä däremot inte säker på att man kommer att va nöjd me dom.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#628365 När fokus läggs lika mycket på koldioxidutsläppen på drivmedelsframställningen och transporter till pump som batteritillverkningen så blir det nog mer fart på elbilarna.
Redan i dag kan man se att utsläppen är nära varandra och batteriernas utsläpp minskar mer och mer...

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

barbarossa  
#628367 Och hur är det med andrahandsvärdet då vem vågar köpa en begagnad elbil.nä då ska det nytt igen humbug som vindkraftverken.i finland talas det om att förbjuda vedeldning för att det är miljöfarligt suck

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#628370
barbarossa skrev:Och hur är det med andrahandsvärdet då vem vågar köpa en begagnad elbil.nä då ska det nytt igen humbug som vindkraftverken.i finland talas det om att förbjuda vedeldning för att det är miljöfarligt suck

Tja, billigaste Teslan på blocket just nu får du för 399000 kr. 7 år gammal och nästan 40000 mil. Så står sig väl bra i pris tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Alvarsson  
#628372 Det är nog många som vill köpa en begagnad elbil. Som laddas med ren energi från vindkraften.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#628375 Dessutom blundar alla elbilsförespråkare för hur råmaterialet till batterierna bryts, bara de får materiel och BILLIGT.
Nää vakna upp och inse att allt är inte som lobbyisterna "garanterar"
Elbilen kommer att bli som eltruckarna inom industrin, inom vissa områden får de marknadsandelar på närmare 100 % medan de inom andra kanske bara någon %
När myndigheterna slutar med elbilssubventioner minskar automatiskt efterfrågan.
Redan idag är det vid vissa elstolpar så dyrt att ladda din elbil att kostnaden överstiger dieselpriset.
Nää köp du din elbil och ladda på men snart kommer även du att allt få bita i det sura äpplet.
Var inte så många år sedan staten propagerade för "miljövänliga" gasbilar, sedan kom E 85, Guds gåva, alla mackar blev tvingade att anskaffa tankar för E 85, vi vet idag resultatet.
Tror du VERKLIGEN att elbilshysterin inte blir något liknade :?: .

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#628380 Kobolt används ju en hel del i oljeraffinaderierna också i avsvavelprocessen. Men det pratas det väldigt tyst om. Antar att det är en sak du inte tänkt på alls. Men det finns problem helt klart. Ser dock problemen störst med fortsatt fossildrift. Det är ju en vanvettigt resursslöseri med drift för bilar. En verkningsgrad som är löjligt dålig. Bortsett från koldioxidutsläppen så tycker jag ju att partiklarna i luften som gör det hälsofarligt för miljontals människor i världen är det värsta.
Det dör runt 6 miljoner människor i förtid varje år på grund av bilars föroreningar. Skolor ställs in och det går inte vistas utomhus tex i många städer.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

barbarossa  
#628420
Alvarsson skrev:Det är nog många som vill köpa en begagnad elbil. Som laddas med ren energi från vindkraften.

Ren energi =)) forska lite själv istf att tro på vad som du läser i aftonblaskan

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Alvarsson  
#628462 Det är det jag har gjort! Vindkraft är en ren och fantastisk energikälla. Som dessutom skapar intäkter till oss markägare.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Avslutat-01  
#628490
Alvarsson skrev:Det är det jag har gjort! Vindkraft är en ren och fantastisk energikälla. Som dessutom skapar intäkter till oss markägare.


när all el ska produceras av vindkraftverk,då kommer nog staten att konfiskera marken för då har de inte råd att betala markägarna

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Avslutat-02  
#628494 Känns skönt att Lövin måste stå och tala varmt om kärnkraften. :-bd

Vindkraft är inte renare än mina använda kalsonger.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Alvarsson  
#628503 Du har helt fel om vindkraften! Tänkte ställa en fråga. Nej jag passar.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Avslutat-02  
#628504 Frågan är fri, svaret blir därefter.

Och nä inga bromsspår i kalsongerna.

:mrgreen:
Kärnkraften är renare om man ska jämföra.
Ska vi åka runt med batteridrift, så kommer vi behöva kärnkraften och ett helt nytt utbyggt elnät.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

fendt311  
#628512
vinterrojarn skrev:Frågan är fri, svaret blir därefter.

Och nä inga bromsspår i kalsongerna.

:mrgreen:
Kärnkraften är renare om man ska jämföra.
Ska vi åka runt med batteridrift, så kommer vi behöva kärnkraften och ett helt nytt utbyggt elnät.


Varför behöver vi ett helt nytt utbyggt elnät?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).