Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 838889 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Alvarsson  
#623038
vinterrojarn skrev:Ge världen en rejäl lågkonjunktur så är den saken löst...då är alla för oroade över att skapa jobb och välfärd att detta vansinne läggs på is.


Behövs det ingen arbetskraft för elbilar?

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Avslutat-02  
#623040 Missförstånd.
Jo visst men inte att världens ledande människor står och hävdar att detta är en viktig sak att göra.

Det är då viktigare att folk har ett jobb och att det finns en välfärd alls.

Inte att man lägger krutet på att smutskasta fossilt...

Att bjuda in till enbart batteri eller eldrift tror jag är vansinne..
Och jag funderar många gånger om inte politiker sitter med fingrarna i kakburken och får pengar för att gynna dessa grejer.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

fendt311  
#623044
Fredrik Reuter skrev:Sidan om diesel ovan ska nog besökas med försiktighet och är svartlistad som farlig hos bl a Norton: https://sitecheck.sucuri.net/results/ww ... gazine.com

Ang Teslas aktie, det är bara att gratulera om projektet lyckas som aktiemarknaden just nu tror. Tyvärr får jag vibbar från Icon Medialab och Framfab-tiden ca 1998.

Då var det:

"- Men de gör ju stora förluster och säljer knappt något?"

"- Det spelar ingen roll, detta är framtiden - visst, aktien har gått upp några 1.000 procent men den ska upp 10.000 % till - köp!"

Sen blev det konkurs.


Som flera av Amerikanska stora bolag. Dessa har alltid varit övervärderade. I Amerika lever man den Amerikanska drömmen. Vid en lågkonjunktur i USA faller nästan alla bolags värden till nära konkurs. Se bara vad som hände 2009. Flera företag fick gå till USA:s kongress. Tex GM, värdens tredje största bilkoncern. GM ansökte senare om konkursskydd. Fick skulder på 27 miljarder dollar avskrivna efter att staten övertog 60% av företaget. Tänk er att detta är värdens tredje största bilkoncern. Vad tror ni skulle hända Tesla under en lågkonjunktur i USA?

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Avslutat-02  
#623045 Ballong verksamhet...
Till sist spricker ballongen och alla blir drabbade av dess innehåll....

Finns väldigt få paraplyer som skyddar...

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Alvarsson  
#623046
vinterrojarn skrev:Missförstånd.
Jo visst men inte att världens ledande människor står och hävdar att detta är en viktig sak att göra.

Det är då viktigare att folk har ett jobb och att det finns en välfärd alls.

Inte att man lägger krutet på att smutskasta fossilt...

Att bjuda in till enbart batteri eller eldrift tror jag är vansinne..
Och jag funderar många gånger om inte politiker sitter med fingrarna i kakburken och får pengar för att gynna dessa grejer.

Det är väl lika viktigt och bygga en elbil och skapa välfärd som det är att bygga en fossildriven bil. Sen att elbilen är mycket bättre för miljön skapar vin vinn!

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Avslutat-02  
#623048 Är det verkligen så?
Nja där håller jag ej med.
Att använda och köra sin gamla bil är bäst ur miljösynpunkt.

Om dessa fordon byggdes i Sverige med svenska arbetare,och alla betalade svensk skatt och företagsskatt så kanske...men så är det ej...

Så nä...det finns ingen vinn vinn här....
Bara vinn för andra,miljön är dock ej en av dem.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Alvarsson  
#623051 Jo då Volvo bygger elbilar i Sverige. så det är bra för svenska arbetare, miljön och staten. Bättre kan det inte bli!

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

tallen100  
#623052 Det är långt kvar till en en elbil är lika bra som en vanlig bil, tex ska den gå lika långt på en laddning som den vanliga bilen går på en tänk, eftersom en laddning inte går på tre minuter.
Sen om elbilarna är så miljövänliga egentligen kan man undra, batterier ska tillverkas och skrotas, och vad släpper dom ut när dom börjar brinna...

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

axwell  
#623055
tallen100 skrev:Sen om elbilarna är så miljövänliga egentligen kan man undra, batterier ska tillverkas och skrotas, och vad släpper dom ut när dom börjar brinna...


Hörde nyligen ett inslag i Radio Västernorrland där räddningstjänsten var oroad över det faktum att batterierna vid brand ger ifrån sig flera typer av gas.
En av dom går genom huden men inte skyddsdräkten, så minsta glipa vid handskar tex kan bli livsfarlig.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Avslutat-02  
#623056 Vad sägs om att politikerna genomför detta förslag:

bara batteri eller elbilar i städerna.
Och på landsbygden bestämmer vi själva om vi vill ha bensin eller diesel...

Enbart kilometer skatt i städer och kring områden medans på landsbygden totalt slopad skatt på fordon...

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

JörgenO  
#623061 Till helgen är det Elbilsmässa i Stockholm
http://ecarexpo.se/

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Alvarsson  
#623064 Större ån någonsin!

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Fredrik Reuter  
#623070
vinterrojarn skrev:Vad sägs om att politikerna genomför detta förslag:

bara batteri eller elbilar i städerna.
Och på landsbygden bestämmer vi själva om vi vill ha bensin eller diesel...

Enbart kilometer skatt i städer och kring områden medans på landsbygden totalt slopad skatt på fordon...


Det är väl detta som precis i dagarna föreslagits av en statlig utredning...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... andsbygden

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Avslutat-02  
#623076 Nja nästan..där anser man ju att man ska få välja själv oavsett vart man bor, och då helst en elbil.

Jag anser att cykel och elbil duger åt statsfolk...försök att flytta sina varor med dessa... skulle vara extremt intressant.. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

axwell  
#623077
vinterrojarn skrev:Jag anser att cykel och elbil duger åt statsfolk...försök att flytta sina varor med dessa... skulle vara extremt intressant..

Med en 3-hjulig transportcykel löser du det lilla problemet.

Fråga tidigare V-politikern Smith nånting(?), kunde lyfta det förslaget efter flytt till MP.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).