KjellDonald skrev:Det finns uppgifter ang kobolt brytning och så vidare allt runt batterier det borde alla förespråkare noga förkovra sig i. Preems utbyggnad och övriga som tillverkar HVO odyl är det som vi bör utveckla det är inte miljömässigt försvarbart att skrota dieselbilen . All nyproduktion som ställer till det med jätte utsläpp talar ingen om. Nej bort med den förbannade lövin effekten hon kan ju i fortsättningen bära sina stora stenar Med vänlig hälsning, Kjell Gustavsson
Det finns även uppgifter ang oljeutvinning.
Problemet med HVO-utvinning ur skogen är att det inte förslår om jag är rätt underrättad. Kanske i Sverige att det räcker till en del men om vi nu tar Volvo som bilproducent så kan inte ens de basera sin bilproduktion på att svenska bilar skulle kunna köra på HVO. Utan de måste anpassa sig till hela världen och då måste något annat bränsle till. Då lär dieselbilar hamna på efterkälken.
Dessutom en viktig detalj är effektiviteten som är fantastisk jämförelsevis på en elmotor jämfört med en förbränningsmotor. Räknar du världsligt/på landsbasis så borde det vara en fördel om man förbrukar X energi istället för 2X energi för att utföra samma arbete. Oavsett om man nu tror på växthuseffekt så kan det ju vara en fördel att hålla nere oljeförbrukningen. Och det borde även vara en fördel för Sverige att slippa importera energin man förbrukar.
Det vore väl bra om HVO räcker till våra traktorer så inte de blir omöjliga att köra och behåller sitt andrahandsvärde. Det verkar knäpptyst angående eltraktorer sedan Fendt presenterade sin version. Bilar är ju mer förbrukningsvara men för småbrukarna vore det bra om traktorer och sådana maskiner ligger stabilt i kurs.