Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 836503 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595693
Vedproducent skrev:
Uvskogen skrev:Har du nåt skriftligt på det där, min ÅF låter lite frågandes..

Då får din återförsäljare ta reda på fakta. Det är detta som gäller enligt Brandt återförsäljare i Tanumshede. Samtliga nya 2 litersmotorer inte bara i wildtraken.

Pratade precis med Ford Sverige. Det har inte hört talas om något sådant. Finns ingen som helst sådan servicwkampanj på Ranger 2.0 generellt eller på min bil specifikt. Ingenting i Ford Connectappen heller.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#595694 Ring Brandt i Tanumshede och prata med dom själv så får du det direkt från dom.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595696
Vedproducent skrev:Ring Brandt i Tanumshede och prata med dom själv så får du det direkt från dom.

Nä, nöjer mig med vad Ford Sverige, och appen, säger.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#595698 Då tror inte jag att dom vill gå ut med det. Det var så hemligt först så då hette det att dom skulle ha en kampanj på bilarna först. Men försäljarna i Tanumshede har ett antal bilar som dom inte får släppa ut. Bland annat min bil som jag kan se varje gång jag passerar. Det är spridarpaketet som ska bytas ut men det går inte att få tag på delar.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595699 Trist! Får väl se vart det landar för min del. Nu get ÅF och Ford Sverige att jag frågat. Pinsamt för dem om de har hållit något hemligt.
Eller så berörs inte min bil, byggd i maj?
Nåja, vi får väl återkomma i frågan. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#595701
Uvskogen skrev:Trist! Får väl se vart det landar för min del. Nu get ÅF och Ford Sverige att jag frågat. Pinsamt för dem om de har hållit något hemligt.
Eller så berörs inte min bil, byggd i maj?
Nåja, vi får väl återkomma i frågan. :smile:

Ja det är lite dåligt. Men jag vet ju det som dom är tillsagda att göra på Brandt i Tanumshede. Det lär bli mera av detta..

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595702 Nu har jag fått veta mer. Det är riktigt men gäller bara vissa bilar som har vissa nummer på spridarna. Dessa får inte ens levereras som du skriver. Men som sagt, långt ifrån alla och lyckligt nog inte min.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#595704
Uvskogen skrev:Nu har jag fått veta mer. Det är riktigt men gäller bara vissa bilar som har vissa nummer på spridarna. Dessa får inte ens levereras som du skriver. Men som sagt, långt ifrån alla och lyckligt nog inte min.

Ok då får vi hoppas att det stannar där. Det kan ju förvisso vara sant även om alla bilar med den motorn som Brandt i Tanumshede hade var stoppade. Dom kan ju fått en serie bilar med fel nummer. Det är ju inte ens säkert att dom vet allt. Dom visste inte varför bilarna blev stoppade från början mer än att det skulle vara en kampanj först. Det sa jag direkt att det tror jag inte på. Det har säkert kommit fram att det är något fel sa jag. Nja jag tror inte det men man vet aldrig fick jag till svar. Nästa vecka ringde försäljaren och sa du hade rätt!

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#596285 Varför har ingen tänkt på detta och subventionerat :?:

Utsläppsminskning
I dag finns ungefär fem miljoner personbilar i Sverige. Drygt hälften går på bensin. De flesta av dessa kan, efter justeringar, köras på etanolbränslet E85 i stället. Då skulle utsläppen av fossil koldioxid från dessa bilar i ett slag minska med mellan 50 och 80 procent, beroende på hur och var etanolen är tillverkad.
Potentialen är alltså stor. En miljon konverterade bilar innebär minskade koldioxidutsläpp med minst en miljon ton om året. Mer än vad dagens batteribilar och laddhybrider mäktar med tillsammans.
Själva konverteringen är enkel, ofta räcker det att installera en sensor och programmera om bilens bränsleinsprutning. Den kostar mindre än 10 000 kronor och bilen blir klar efter 2-3 timmar på verkstad. Infrastrukturen i form av E85-pumpar finns över hela landet och är sedan länge betald.
En enkel åtgärd som kan ge rejäla resultat och dessutom är billig borde vara en dröm för politikerna. Frågan man ställer sig är varför inte någon har plockat denna lågt hängande frukt?

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#596294
jannee skrev:Varför har ingen tänkt på detta och subventionerat :?:

Utsläppsminskning
I dag finns ungefär fem miljoner personbilar i Sverige. Drygt hälften går på bensin. De flesta av dessa kan, efter justeringar, köras på etanolbränslet E85 i stället. Då skulle utsläppen av fossil koldioxid från dessa bilar i ett slag minska med mellan 50 och 80 procent, beroende på hur och var etanolen är tillverkad.
Potentialen är alltså stor. En miljon konverterade bilar innebär minskade koldioxidutsläpp med minst en miljon ton om året. Mer än vad dagens batteribilar och laddhybrider mäktar med tillsammans.
Själva konverteringen är enkel, ofta räcker det att installera en sensor och programmera om bilens bränsleinsprutning. Den kostar mindre än 10 000 kronor och bilen blir klar efter 2-3 timmar på verkstad. Infrastrukturen i form av E85-pumpar finns över hela landet och är sedan länge betald.
En enkel åtgärd som kan ge rejäla resultat och dessutom är billig borde vara en dröm för politikerna. Frågan man ställer sig är varför inte någon har plockat denna lågt hängande frukt?

Lite länk från igår och idag i ämnet.
Jag vågar dock inte chansa med min bil, via konvertering. Flera med Ford focus som fått byta bränslepump.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/etanolens-uppgang-och-fall-vad-var-det-som-hande?fbclid=IwAR1BEwjT3Qk4HkPFVTDyjiMqy4ohNUGdfrqyLNScF-lwp0jw7w8Jtq96w3g
MP fiskar röster.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/miljopartiet-satsar-pa-etanol-vill-ge-bonus-till-de-som-bygger-om-bilen
En konverterar-mek som ger sin bild.
https://www.svt.se/nyheter/dick-etanol

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596302 Prestige kanske, de har ju sabbat etanolen en gång med skatt så folk vågar nog inte sig på de igen

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Fredrik Reuter  
#596325 Det känns lite som att SVT har nosat upp en bomb som kan brisera. Det är ju detta konsumenter med bondförnuft sagt i många år, trots det ser de med blida ögon på det som en gång var "hett".

Jag undrar om det kommer nosas vidare på hur lobbyisterna för batteribilarna har påverkat politikerna, för det känns som att de gjort det, och lyckats.

Vi gräver gruvor för att göra batterier (fast inte i Sverige, för det sätter miljörörelsen stopp för) och laddar sedan delvis med kolel. Och hela tiden har man kunnat gjort stora sänkningar av koldioxiden med befintliga armadan. Herregud.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Avslutat-02  
#596332 Får väl se när resterande högen av sovande människor vaknar i denna fråga..... då är det väldigt sent i frågan dock....

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

totte  
#596338 Den avgörande nackdelen med etanolen är att det inte finns arealer nog på jordklotet för att ta fram den råvara som behövs. Skulle vi öka etanoldriften väsentligt så går det ganska fort ut över matproduktionen. Därmed inte sagt att batteribilarna är nån särdeles trovärdig lösning.

Det som nästan aldrig nämns är själva grundproblemet, att vi hela tiden skall transportera runt oss själva och allt gods och att det är en konstant ökning av det.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#596359 Ja arealerna finns inte. Sen är det ju ganska energikrävande insats för att få fram etanolen. I USA som är världens största etanoltillverkare åtgår 9 liter för att få fram 10 liter etanol. Brasilien runt 3 liter och Sverige 5-6 liter för att få fram 10 liter etanol. Detta är siffror som är från bifogad artikel som skrevs 2007. Så det kan ju vara lite skillnad nu men det visar i alla fall på problemet som finns både då och nu.


https://fof.se/tidning/2007/7/artikel/e ... och-energi

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).