Alvarsson skrev:Du har ju missat hela poängen. Det är ju med miljösmarta produkter framtida pengar affärer kommer att finnas. Exempel SSAB tillverka stål utan kol eller Tesla värderas i dag lika högt som GM.
totte skrev:Aspen är helt och hållet ett fossilt bränsle, det tillverkas av raffinerad råolja. Det är mycket renare än vanlig bensin och ger inte alls lika mycket skadliga restprodukter när det förbränns. Därför är det bra för hälsan och för den lokala miljön. Det är däremot inte alls någon skillnad vad gäller CO2-utsläpp.
Alkylat, som det rätterligen bör sägas, finns det alltså all anledning att använda i alla slags trädgårds- och skogsredskap. I bilar skall det inte användas. Motorerna är inte optimerade för annat än macksoppa, tllgången på alkylatbensin räcker inte för biltrafiken och det finns ingen som helst vinst i klimathänseende.
För att bränsle skall ha någon inverkan på C02-utsläpen krävs att det tillverkas av förnyelsebar råvara, dvs från växter.
Så diskussionen om Aspen kan vi föra när det gäller motorsåg och handhållet och inte blanda ihop det med frågan om fossilbränsle kontra förnyelsebart.
Alvarsson skrev:Vad vi än tycker så i framtiden kommer det inte att finnas motorer med fossila drivmedel.
Hema skrev:totte skrev:Aspen är helt och hållet ett fossilt bränsle, det tillverkas av raffinerad råolja. Det är mycket renare än vanlig bensin och ger inte alls lika mycket skadliga restprodukter när det förbränns. Därför är det bra för hälsan och för den lokala miljön. Det är däremot inte alls någon skillnad vad gäller CO2-utsläpp.
Alkylat, som det rätterligen bör sägas, finns det alltså all anledning att använda i alla slags trädgårds- och skogsredskap. I bilar skall det inte användas. Motorerna är inte optimerade för annat än macksoppa, tllgången på alkylatbensin räcker inte för biltrafiken och det finns ingen som helst vinst i klimathänseende.
För att bränsle skall ha någon inverkan på C02-utsläpen krävs att det tillverkas av förnyelsebar råvara, dvs från växter.
Så diskussionen om Aspen kan vi föra när det gäller motorsåg och handhållet och inte blanda ihop det med frågan om fossilbränsle kontra förnyelsebart.
Sry, men bra för hälsan låter lite väl bra. Bättre än macksoppa, ja det skriver jag på alla dar i veckan. 👍
Uvskogen skrev:Vill egentligen inte hålla liv i den här tråden. Men ändå. Precis bytt min 14 månader gamla Ford Ranger Wildtrack 3.2 till en ny. Den nya är en Ford Ranger Wildtrack 2.0. De ser nästan likadana ut, liter elektronisk grejor och mer skinn men annars lika.
Så varför byta? Jo den har Fords senaste, och troligen sista, dieselmotor. En fantastisk maskin med dubbelturbo. Den drar 2,5 dl mindre än 3.2an. Den är smidigare, snabbare och minst lika stark. Mer hk och Nm och en 10 växlad låda.
Drar regelbundet runt på 3000 kg, och den här är bättre än 3.2an.
Känns nästan lite vemodigt att man kanske kör det sista och bästa som gjorts. Vilken maskin!
Sen får det väl bli nått batterisurr...
Vedproducent skrev:Uvskogen skrev:Vill egentligen inte hålla liv i den här tråden. Men ändå. Precis bytt min 14 månader gamla Ford Ranger Wildtrack 3.2 till en ny. Den nya är en Ford Ranger Wildtrack 2.0. De ser nästan likadana ut, liter elektronisk grejor och mer skinn men annars lika.
Så varför byta? Jo den har Fords senaste, och troligen sista, dieselmotor. En fantastisk maskin med dubbelturbo. Den drar 2,5 dl mindre än 3.2an. Den är smidigare, snabbare och minst lika stark. Mer hk och Nm och en 10 växlad låda.
Drar regelbundet runt på 3000 kg, och den här är bättre än 3.2an.
Känns nästan lite vemodigt att man kanske kör det sista och bästa som gjorts. Vilken maskin!
Sen får det väl bli nått batterisurr...
Hur går din bil och när fick du den? Varför jag frågar är att hela spridarpaketet ska bytas ut på alla dom motorerna av Ford. Jag skrev köpeavtal 17:e September och skulle få bilen nästa vecka. Veckan efter kom detta och jag har sett bilen men inga bilar får lämnas ut innan detta är bytt. Bilar som levererats återkallas och ska åtgärdas. Men jag har fått pris på min gamla 3,2:a och det är betalt och klart. Nu kör jag ju som mest och det rullar cirka 1000 mil i månaden. Men dom får inte fram delar och ingen vet när dom kan lämna ut bilarna. Så har du gamla eller nya spridarpaketet?
Uvskogen skrev:Har du nåt skriftligt på det där, min ÅF låter lite frågandes..