Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 833237 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Avslutat-02  
#594151 jo hejsan och kameler är rosa och står på ett ben...

den verkligheten jag ser redan nu, med många ensamstående småbarn mammor som knappt kan klara sig klarar inte detta och inte heller många barnfamiljer heller, ny svenskar eller ungdomar.

detta landet har fått helt fel fäste ekonomiskt för att kunna klara detta.
alla kan inte leva på att hela tiden skaffa lånta fjädrar....

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Tikka  
#594180 Som en följd av skärpta krav på avgasutsläpp rensar nu biltillverkarna i modellprogrammen. Flera av de populära pickuperna upphör som modell på den europeiska marknaden.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#594202
Alvarsson skrev:Du har ju missat hela poängen. Det är ju med miljösmarta produkter framtida pengar affärer kommer att finnas. Exempel SSAB tillverka stål utan kol eller Tesla värderas i dag lika högt som GM.

Är du helt säker på det där? Stål är järn + kol. Däremot vill de minska på co2-utsläppen vid ståltillverkningen.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#594204
totte skrev:Aspen är helt och hållet ett fossilt bränsle, det tillverkas av raffinerad råolja. Det är mycket renare än vanlig bensin och ger inte alls lika mycket skadliga restprodukter när det förbränns. Därför är det bra för hälsan och för den lokala miljön. Det är däremot inte alls någon skillnad vad gäller CO2-utsläpp.

Alkylat, som det rätterligen bör sägas, finns det alltså all anledning att använda i alla slags trädgårds- och skogsredskap. I bilar skall det inte användas. Motorerna är inte optimerade för annat än macksoppa, tllgången på alkylatbensin räcker inte för biltrafiken och det finns ingen som helst vinst i klimathänseende.

För att bränsle skall ha någon inverkan på C02-utsläpen krävs att det tillverkas av förnyelsebar råvara, dvs från växter.

Så diskussionen om Aspen kan vi föra när det gäller motorsåg och handhållet och inte blanda ihop det med frågan om fossilbränsle kontra förnyelsebart.

Sry, men bra för hälsan låter lite väl bra. ;) Bättre än macksoppa, ja det skriver jag på alla dar i veckan. 👍

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594229
Alvarsson skrev:Vad vi än tycker så i framtiden kommer det inte att finnas motorer med fossila drivmedel.

Beror väl lite på vad man menar med "framtiden". Säger vi att det betyder 100 år så kan ditt påstående stämma. Rätt riskfritt uttalande dessutom då ingen lär följa upp det.
Men talar vi i mer närtid så saknar det relevans med verkligheten.
Tyskaln gör en, i deras egna ögon, jättesatsning på elbilar. Förvisso laddade säkert med delvis fossilel men okej då. Till 2030 är målet att ha 10 miljoner elbilar på vägen. Detta ska ställas i relation till att vi idag har cirka 53 600 000 bilar som rullar på de tyska vägarna. Så under vad som en normal människa klarar av att överblicka/sia om framtiden så kommer vi fordon med fossila drivmedel. Det vi kan, jobba för här och nu är att få fram en bra mängd med biobaserade drivmedel som kan ersätta en del av det fossila.
För övrigt så är dieselmotorn körd på ett hyfsat biodrivmedel, och med AdBlue det bästa du kan köra med idag. För de fall en batteribil inte räcker till.
Men förbjud alla bilar över 600 kg i våra större städer men säg 5 mils omkrets. Se där något för plakatbärarna i städerna att ta tag i.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Avslutat-02  
#594238 Undrar hur det går för Audi med sin utveckling av E-bensinen...

om man får till detta så är ju många problem lösta, och vissa lagar som vissa satt upp kan skrotas direkt.
för denna bensinen är utvecklad av sockerrör.

den skulle visst vara kompatibel äldre motorer.

så jag säger välkommen till framtiden, det är mycket kvar att ge innan alla skriker batteri......

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

totte  
#594257
Hema skrev:
totte skrev:Aspen är helt och hållet ett fossilt bränsle, det tillverkas av raffinerad råolja. Det är mycket renare än vanlig bensin och ger inte alls lika mycket skadliga restprodukter när det förbränns. Därför är det bra för hälsan och för den lokala miljön. Det är däremot inte alls någon skillnad vad gäller CO2-utsläpp.

Alkylat, som det rätterligen bör sägas, finns det alltså all anledning att använda i alla slags trädgårds- och skogsredskap. I bilar skall det inte användas. Motorerna är inte optimerade för annat än macksoppa, tllgången på alkylatbensin räcker inte för biltrafiken och det finns ingen som helst vinst i klimathänseende.

För att bränsle skall ha någon inverkan på C02-utsläpen krävs att det tillverkas av förnyelsebar råvara, dvs från växter.

Så diskussionen om Aspen kan vi föra när det gäller motorsåg och handhållet och inte blanda ihop det med frågan om fossilbränsle kontra förnyelsebart.

Sry, men bra för hälsan låter lite väl bra. ;) Bättre än macksoppa, ja det skriver jag på alla dar i veckan. 👍


Hehe, sabla ordmärkare :lol:

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#595649
Uvskogen skrev:Vill egentligen inte hålla liv i den här tråden. Men ändå. Precis bytt min 14 månader gamla Ford Ranger Wildtrack 3.2 till en ny. Den nya är en Ford Ranger Wildtrack 2.0. De ser nästan likadana ut, liter elektronisk grejor och mer skinn men annars lika.
Så varför byta? Jo den har Fords senaste, och troligen sista, dieselmotor. En fantastisk maskin med dubbelturbo. Den drar 2,5 dl mindre än 3.2an. Den är smidigare, snabbare och minst lika stark. Mer hk och Nm och en 10 växlad låda.
Drar regelbundet runt på 3000 kg, och den här är bättre än 3.2an.
Känns nästan lite vemodigt att man kanske kör det sista och bästa som gjorts. Vilken maskin!
Sen får det väl bli nått batterisurr...

Hur går din bil och när fick du den? Varför jag frågar är att hela spridarpaketet ska bytas ut på alla dom motorerna av Ford. Jag skrev köpeavtal 17:e September och skulle få bilen nästa vecka. Veckan efter kom detta och jag har sett bilen men inga bilar får lämnas ut innan detta är bytt. Bilar som levererats återkallas och ska åtgärdas. Men jag har fått pris på min gamla 3,2:a och det är betalt och klart. Nu kör jag ju som mest och det rullar cirka 1000 mil i månaden. Men dom får inte fram delar och ingen vet när dom kan lämna ut bilarna. Så har du gamla eller nya spridarpaketet?

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595671
Vedproducent skrev:
Uvskogen skrev:Vill egentligen inte hålla liv i den här tråden. Men ändå. Precis bytt min 14 månader gamla Ford Ranger Wildtrack 3.2 till en ny. Den nya är en Ford Ranger Wildtrack 2.0. De ser nästan likadana ut, liter elektronisk grejor och mer skinn men annars lika.
Så varför byta? Jo den har Fords senaste, och troligen sista, dieselmotor. En fantastisk maskin med dubbelturbo. Den drar 2,5 dl mindre än 3.2an. Den är smidigare, snabbare och minst lika stark. Mer hk och Nm och en 10 växlad låda.
Drar regelbundet runt på 3000 kg, och den här är bättre än 3.2an.
Känns nästan lite vemodigt att man kanske kör det sista och bästa som gjorts. Vilken maskin!
Sen får det väl bli nått batterisurr...

Hur går din bil och när fick du den? Varför jag frågar är att hela spridarpaketet ska bytas ut på alla dom motorerna av Ford. Jag skrev köpeavtal 17:e September och skulle få bilen nästa vecka. Veckan efter kom detta och jag har sett bilen men inga bilar får lämnas ut innan detta är bytt. Bilar som levererats återkallas och ska åtgärdas. Men jag har fått pris på min gamla 3,2:a och det är betalt och klart. Nu kör jag ju som mest och det rullar cirka 1000 mil i månaden. Men dom får inte fram delar och ingen vet när dom kan lämna ut bilarna. Så har du gamla eller nya spridarpaketet?


Fick bilen för ca 3 veckor sen. Den går alldeles utmärkt, har hunnit med en 300 mil. Nya motorn och växellådan är underbara jämfört med den gamla. Drar mina 2-2,5 ton hur lätt som helst.
Har inte hör något alls om någlt byte av "spridarpaket".

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595674 Plåtslagarn här fick lämna in sin för samma sak o körde runt i lånebil några veckor

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595675
gnisten83 skrev:Plåtslagarn här fick lämna in sin för samma sak o körde runt i lånebil några veckor

Vet du vad han har för årsmodell och motor?

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595676 De har jag inte riktigt koll på men tror den bara är året gammal

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#595680 Det gäller alla nya motorer av 2 liter med 213 hästkrafter. Den sitter i fler bilar än wildtraken. Är den inte tillverkad nu det allra sista perioden och dom fått in det nya ska den in och bytas. Inga bilar får lämnas ut nu innan det är åtgärdat. Så kolla vad du har.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595691 Har du nåt skriftligt på det där, min ÅF låter lite frågandes..

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#595692
Uvskogen skrev:Har du nåt skriftligt på det där, min ÅF låter lite frågandes..

Då får din återförsäljare ta reda på fakta. Det är detta som gäller enligt Brandt återförsäljare i Tanumshede. Samtliga nya 2 litersmotorer inte bara i wildtraken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).