Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 838253 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Fredrik Reuter  
#594095 Det av politikerna påivrade teknikskiftet till elbilar ser att bli en dyr affär för konsumenterna.
Laddföretaget Ionity har nu av misstag laddat upp en tariff till en station som visade på att snabbladdningselen kommer kosta 12 kr per mil. Det är alltså upp till dubbelt så dyrt som att köra en mindre dieselbil som drar under 0,5 l per mil eller lika dyrt som att köra en riktigt stor pickup.

Och egentligen är det logiskt: företagen vill tjäna så mycket pengar det bara går och att elpriset för snabbladdning ska upp till minst dieselpriset är nog bara en tidsfråga.

Snacka om att då vara inmålad i ett hörn som konsument:

1. Elbilen kostar dubbelt så mycket i inköp.
2. Elkostnaden per mil blir dyrare än diesel.
3. Man kan inte ladda hemma för det finns inte tillräckligt med energi i eluttaget.
4. Ska man ta husvagnen måste man tanka var 15:e mil.

Som sagt, jag är inte avigt inställd till elbilen som sådan men för bövelen, vi konsumenter måste kunna kräva mer för varje teknikskifte som sker, inte mindre!

https://cornucopia.cornubot.se/2019/11/ ... odell.html

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Avslutat-02  
#594097 Om det finns någon här som har koll eller intresset att räkna.

Vad är bäst:
1. Att köpa och köra batteridriven bil?
2. Att behålla sin gamla bil men att köra på till exempel Aspen eller Rapsdiesel?

nu tänker jag inte kostnaden utan enbart miljömässigt....
kostnaden ser jag på ungefär 22 kr litern för aspen på lösvikt.

men där är snart elen och andra drivmedel också....med denna regering framförallt.....

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Fredrik Reuter  
#594103 HVO-diesel är nog bäst. Aspen är ett fossilt bränsle.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Avslutat-02  
#594106 Är det? verkligen....hmm det görs på raps bland annat.. innehåller inget bensen.....

Vad i aspen är det som är fossilt?

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Fredrik Reuter  
#594108 Hela klabbarpet är väl fossilt i Aspen (bensin), såhär står det på deras sajt:

Det finns många skillnader mellan alkylatbensin och den bensin som du tankar från pumpen på en helt vanlig bensinstation. Den viktigaste skillnaden är att alkylatbensinen är en extra ren form av bränsle. Alkylatbensinen tillverkas av gasformiga kolväten från fossila bränslen: en slags ångor eller gaser som uppstår vid raffinering av olja. Processen kallas alkylering, och innebär att överskottsgasen från råoljedestillationen och från krackningsanläggningen slås samman och bildar en alkylatvätska. Sedan blandar man i ytterligare några komponenter, och då har man fått det färdiga bränslet.

Det ger ett bränsle som är mycket renare än traditionell bensin. Innehållet av skadliga aromatiska kolväten som t. ex bensen och, polyaromater (PAH) är i stort sett obefintligt.


https://www.aspen.se/kunskap/kunskapsba ... latbensin/

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Avslutat-02  
#594110 nja riktigt så enkelt tror jag det inte det är.... en viss del fossilt kanske men jag betvivlar att en bil med aspen i tanken är en miljöbov... mera troligt att den går bättre och renare än mycket annat..

hade jag bara tänkt mig för lite så hade jag kunnat visa ett besiktnings protokoll från ifjol då min passat gick enbart på aspen tankat direkt från fatet.. har aldrig haft så bra värden på en bilprovning och den blev väldigt snål på soppa.....

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Fredrik Reuter  
#594113 Ja, det kan säkert stämma, Aspen är ju ett renare bränsle så de skadliga utsläppen minskar säkert. Men koldioxiden som vi pratar om här är fossil till skillnad från ex HVO-diesel som då är icke-fossil eller cirkulär som det så fint kallas (trots att koldioxidutsläppen är typ lika höga för alla).

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

totte  
#594115 Aspen är helt och hållet ett fossilt bränsle, det tillverkas av raffinerad råolja. Det är mycket renare än vanlig bensin och ger inte alls lika mycket skadliga restprodukter när det förbränns. Därför är det bra för hälsan och för den lokala miljön. Det är däremot inte alls någon skillnad vad gäller CO2-utsläpp.

Alkylat, som det rätterligen bör sägas, finns det alltså all anledning att använda i alla slags trädgårds- och skogsredskap. I bilar skall det inte användas. Motorerna är inte optimerade för annat än macksoppa, tllgången på alkylatbensin räcker inte för biltrafiken och det finns ingen som helst vinst i klimathänseende.

För att bränsle skall ha någon inverkan på C02-utsläpen krävs att det tillverkas av förnyelsebar råvara, dvs från växter.

Så diskussionen om Aspen kan vi föra när det gäller motorsåg och handhållet och inte blanda ihop det med frågan om fossilbränsle kontra förnyelsebart.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Avslutat-02  
#594116 Min fundering blir fortfarande hur pass en bil med katalysator som drivs med aspen bränsle står sig emot utsläppen i övrigt...?

Om man ser till helheten så tror jag att en bil med katalysator eller en dieselbil som drivs av rapsdiesel är mera miljövänligt än batteri....

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594133 Finns ju också kemisk ren bensin (heptan) att köpa i färghandeln för dyra pengar. Borde ge ännu mindre utsläpp än Aspen... :ugeek:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Avslutat-02  
#594134 Spännande.....

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#594138 När jag besiktigade min gamla BMW ( E 39) som snart är uppe i 50 000 mil undrade besiktningsmannen vad för blandning jag körde på eftersom avgasvärdena var extremt bra, mer eller mindre i klass med en nästan ny.
Om det nu är HVO eller att den är optimerad förtäljer inte historien.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Alvarsson  
#594142 Vad vi än tycker så i framtiden kommer det inte att finnas motorer med fossila drivmedel.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Avslutat-02  
#594143 Det kommer att finnas men sedan att det inte kommer att tillverkas ny med fossil motorer är en annan sak..
men en verklighet som många glömmer är att det finns många som inte har råd att byta bara för att någon har fått något för sig att just sverige ska vara så förbannat bäst på miljökrångel.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Alvarsson  
#594149 Du har ju missat hela poängen. Det är ju med miljösmarta produkter framtida pengar affärer kommer att finnas. Exempel SSAB tillverka stål utan kol eller Tesla värderas i dag lika högt som GM.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).