Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 838215 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vardon  
#571667
svampbob skrev:
gnisten83 skrev:Bor i lägenhet o parkerar på gatan?


Därtill måste dom också oftast komma i tid till jobbet. Säg att du ligger borta på jobb och har 30-40 mil till jobbet och åker på söndagskvällen. Hur ska du kunna bedöma restiden när du inte har en aning om vilka köer det är till laddarna efter vägen.
Nej elbilar är bara för rika som kan styra sin egen tid eller dom som lika gärna kan åka kollektivt.


Fast infrastrukturen har alltid legat efter. Var Henry Ford ett rikspucko som byggde bilar på löpande band innan det fanns ordentliga vägar och mackar? Nej men nån måste börja.

BIlen var ju från början bara något för rika som var för lata att gå och ville visa att de hade pengar. Varför skulle inte elbilen kunna gå en liknande utveckling? Till något som "alla" använder. Inga teknikskiften har ju gått över natten. Allt måste ju handla om behov man har. Ska man hämta 50 fub timmer är en timmerbil med släp bra och en personbil värdelös, men ska man åka på semester i Europa blir det onödigt dyrt med timmerbil och släp gentemot personbil.

Dessutom kanske du kan åka tåg ialla fall 30 av de 40 milen om man nu ska tvinga andra att åka kollektivt.....

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vardon  
#571669
Fredrik Reuter skrev:Cirka 160 kg fossilt koldioxid släppte jag ut under resan (Preems talloljediesel ~50/50). Med de förutsättningar jag har så känns det bra. Flyget hade blivit detta enkom genom planet mellan Arlanda och Umeå.

Tåg då? Förvisso, men jag skulle på skogsmässa i Umeå, inte övernattning på ett spår någonstans i skogen runt Ånge... (sorry SJ).


Fast om vi skulle ställa samma krav på biltrafiken som tågtrafiken. Dvs införa tvingande system för att få köra fortare än 40 km / h nämligen:

Max 1 bil på varje sträcka som ett fordon kan stanna betryggande på (dvs en fullastad lastbil)
Hastigheten kan inte överskridas
Avstånden måste hållas
Försöker man bryta mot något så blir det automatiskt stopp.

Men vad skulle det göra på antalet omkomna i trafiken. Förmodligen en granska drastisk sänkning.... Fast även på framkommligheten så hade bilen inte varit så bra alternativ. Fundera dessutom på konsekvenserna när oskyddade trafikanter är på vägarna.

Detta har man på järnvägen, orsaken står att finna i diverse gravstenar runtom i landet. Men fastän det är väldans många fler gravstenar från biltrafiken så gör man ingenting åt det, istället låter man folk dö.

Nattåget från Umeå går väl dessutom inte via Ånge...

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571677
gnisten83 skrev:Bor i lägenhet o parkerar på gatan?


Det finns inga fattiga på landet? Eller som bor i eget hus?

Skönt att alla som bor på skogsgård är rika då! ;)

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571678
svampbob skrev:Nej elbilar är bara för rika som kan styra sin egen tid eller dom som lika gärna kan åka kollektivt.


Så bor man på landet i eget hus är man rik, och kan därmed ta bussen? :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Fredrik Reuter  
#571681
Vardon skrev:Fast om vi skulle ställa samma krav på biltrafiken som tågtrafiken. Dvs införa tvingande system för att få köra fortare än 40 km / h nämligen:

Max 1 bil på varje sträcka som ett fordon kan stanna betryggande på (dvs en fullastad lastbil)
Hastigheten kan inte överskridas
Avstånden måste hållas
Försöker man bryta mot något så blir det automatiskt stopp.

Men vad skulle det göra på antalet omkomna i trafiken. Förmodligen en granska drastisk sänkning.... Fast även på framkommligheten så hade bilen inte varit så bra alternativ. Fundera dessutom på konsekvenserna när oskyddade trafikanter är på vägarna.

Detta har man på järnvägen, orsaken står att finna i diverse gravstenar runtom i landet. Men fastän det är väldans många fler gravstenar från biltrafiken så gör man ingenting åt det, istället låter man folk dö.

Nattåget från Umeå går väl dessutom inte via Ånge...


Så är det, jag håller med.
Diggar tåg mycket, men de sista åren har jag tappat förtroendet efter att ha stått både här och där med diverse stopp. Proffsen säger bristande underhåll, det är väl där skon klämmer i så fall.

Jag tror nattåget från Vännäs går via Ånge (jag skulle gått av i Örebro/Hallsberg), men kan ha fel?!

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571695
Mangan skrev:
gnisten83 skrev:Bor i lägenhet o parkerar på gatan?


Det finns inga fattiga på landet? Eller som bor i eget hus?

Skönt att alla som bor på skogsgård är rika då! ;)

Jodå de gör de med men de flesta som bor i lägenhet har väldigt liten möjlighet att ladda via sin lägenhetsström, bor man i villa , stad eller land, finns alltid möjlighet att montera en laddbox för normalladdning.
Ska de snabbladdas hemma så är de kört för de flesta!

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571697 Ungefär hälften av Sveriges befolkning bor i eget hem, med egen parkering. Både fattiga och rika. För dem är det inget problem att ladda hemma.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

JörgenO  
#571698 Expressen har ett reportage där de intervjuar en åkeriägare sok kör Tesla som Taxi.
Många intressanta synpunkter tyckte jag... inte så mycket propaganda utan mer observationer, bra o dåliga om att äga en Tesla

https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... -holl-bra/

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

svampbob  
#571702 Man ska komma ihåg att det är exakt samma batterier i en borrmaskin som i en Tesla och nog brukar skruvdragare bli trötta efter några år. Ang livslängd vilka dieselbilar är det som går och håller längst jo Taxibilarna iofs bortsett från den P1800 som har gått 500 000 mil. Går man in och kollar Tesla på blocket så har dom oftast relativt korta körsträckor i förhållande till åldern

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -mot-audi/

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

filijox  
#571707
Zalman skrev:...Förstå mig rätt, jag har inget emot folk som kör dieselbilar, men jag vill INTE att folk inte får veta att en dieselbil är nästan värdelös om 3 år.


Okay, då är det bara ett år kvar innan min bil är nästan värdelös, får vi se hur det ska gå till..

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571711 Ingen elbilsfan men i senaste Teknikens Värld så var där en artikel om en taxiåkare i Stockholm vars äldsta Tesla gått 48000 mil o skull säljas nu(41000 mil med samma batteri)
De batteriet hade tappat 12% effekt nu.
Hade varit nåt batterifel för den hade rullat 7000 mil med ett lånebatteri

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571721
svampbob skrev:Man ska komma ihåg att det är exakt samma batterier i en borrmaskin som i en Tesla ...


Nej, det är det inte. Det skiljer sig mellan olika elbilar också. Tex är plugin-hybrier optimerade för högt effektuttag (relativt storleken), medan rena elbilar är optimerade för lagringstäthet.

Oavsett, så blir inte en elbil tröttare med åren, utan den får en något lägre lagringskapacitet. För en elbil är fulladdad vid en viss spänning (säg 350V) och den är urladdad vid en viss lägre spänning (säg 300V). Så när du kör varierar spänningen mellan samma intervall, oavsett ålder på batteriet.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

svampbob  
#571726
Mangan skrev:
svampbob skrev:Man ska komma ihåg att det är exakt samma batterier i en borrmaskin som i en Tesla ...


Nej, det är det inte. Det skiljer sig mellan olika elbilar också. Tex är plugin-hybrier optimerade för högt effektuttag (relativt storleken), medan rena elbilar är optimerade för lagringstäthet.

Oavsett, så blir inte en elbil tröttare med åren, utan den får en något lägre lagringskapacitet. För en elbil är fulladdad vid en viss spänning (säg 350V) och den är urladdad vid en viss lägre spänning (säg 300V). Så när du kör varierar spänningen mellan samma intervall, oavsett ålder på batteriet.


Teslas batteri är uppbyggt med 3,6 volts batterier och 16 st i serie vilket borde bli knappt 60 volt. Batterierna köper dom av Panasonic. Så i princip är det 7000 st batterier i AA storlek.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

bgl  
#571727 För att vara noga. det är batterier typ 18650.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#571728 Nej, de har mellan 300-350 nominell spänning beroende på modell. De första var i samma storlek som de vanliga 18650-cellerna, men nu har de gått över till ett större format, 2170.

Andra tillverkare använder "pouch"-moduler, som är "ihopvikta" celler, istället för rullade som i 18650/2170.

Samma format kan ha helt olika egenskaper, allt beror på vilken kemi man använder.

Att säga att elbilar har samma batteri som skruvdragare, är ungefär som att säga att en motorsåg och en Audi har samma motor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).