Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 838969 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

JörgenO  
#549501
svampbob skrev:
JörgenO skrev:Jag har klurat lite och är ganska övertygad om att min ursprungliga hypotes håller.
1 Tänk att du har ett rör med längden a
2 spänn en sytråd från en punkt i ena änden av röret a1 till en punkt a2 parallellt med a1. Sytråden måste då få längden a
3 anta att du vrider staven 360 grader, punkt a2 rör sig då en sträcka som är lika med omkretsen som jag kallar b
4 eftersom staven inte deformeras i övrigt måste sträckan a, sytråden, vara lika lång men nu vriden som en spiral
5 stavens längd borde då vara a minus b eftersom vi vet att sytråden rört sig en strecka motsvarande b i y-z-planet så återstår a-b för x-planet, dvs längden.

Eller tänker jag fel? Eller hjälper det frågan om dieselbilars vara eller inte?


Längden på din tråd kan du räkna ut med hjälp av Pytagoras. Tänk dit en axel med längden 1000 mm och radie 10 mm. Där har du katetrarna 1000 och 2*Pi*r. Hypotenusan blir då din tråd som går ett varv runt. Enligt men räknare blir tråden 1002 mm.


Suveränt, nu trillade poletten ned. Det lilla tillägget att tråden får vara hypotenusan och den nya längden blir då 998mm i ditt exempel, dvs om man vrider en stav med längden 1000mm o r10 ett varv så krymper den 2mm i längd... eller 0,2 procent.
Så, nu kan vi återgå till dieselbilar

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#549504 En stång blir inte lika mycket kortare som dess omkrets om den vrids ett varv. För att förtydliga, om vi tar en grov stång och kapar av en stump, så att omkretsen är större än stumpens längd. Det är en väldigt kort stång, om vi skulle sätta denna i ett skruvstäd och med kraftig rörtång vrida godset ett varv, inte skulle längden minska med dess omkrets. Isf skulle biten sluta existerar. Tyvärr så enkelt är det inte.

Sedan blir ev deformation i en stång olika beroende på dess materialinnehåll och dess utformning. En burk blir kortare för att dess struktur kollapsar när man vrider den. Fyll den med något lämpligt, så kommer den inte gå sönder på samma sätt.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

JörgenO  
#549507 Tack för mer feedback. Som jag tänkte från början var ju helt uppåt väggarna. SvampBobs förklaring verkar vara rätt sätt att tänka

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

totte  
#549517
Torbjörn Johnsen skrev:Ah! Blev lite missförstånd här när jag läste... Trodde att Pytagoras skulle användas för att räkna ut längden på den HÄR tråden. Men det kanske snart behövs😎


=)) =)) =))

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#549658 Detta är riktigt löjeväckande. Alla bilar fryser ihop på vintern.
Är ju bara till att starta värmaren 1/2 timme innan bilen ska nyttjas :grin:
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... rar-kylan/

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549687
Torbjörn Johnsen skrev:Ah! Blev lite missförstånd här när jag läste... Trodde att Pytagoras skulle användas för att räkna ut längden på den HÄR tråden. Men det kanske snart behövs😎

Pythagoras sats fungerar bara på rätvinkliga geometrier. Den här tråden hoppar lite mer okontrollerat och behöver nog mer avancerad matematik :geek:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

skogaliten  
#549704
bgl skrev:Angående jannees tankar om joystick stf. ratt.
SAAB gjorde för ganska många år sedan försök på detta tema, minns inte många detaljer men det var endast liten del av försökspersonerna som kunde styra med pinnen. Idag är mjukvaran naturligtvis mycket bättre men ratten får vi nog behålla, även för sk. självkörande fordon!


När nu det där med "självkörande fordon" kommer upp:

Vi har ju inte helt förarlösa och självkörande tåg/spårvagnar.
Jag vet att det finns en och annan förarlös tunnelbanelinje i världen, och en del "specialbanor" som är förarlösa, men vore det stor succé och enkelt, så vore ju all spårbunden trafik redan endera förarlös, eller på väg att bli det.
Om vi för en stund lägger det bristande järnvägsunderhållet åt sidan, och låtsas att vi lever iden bästa av alla världar, med en järnvägsinfrastruktur i bästa skick, så är det trots att det egentligen låter som om det vore betydligt enklare att hålla sig med "förarlösa tåg" än "förarlösa vägfordon", inget snabbt införande av förarlösa tåg som annonseras.
Tågen går på sin räls, har redan övervakningssystem för att se till att tågen håller lämpliga avstånd från varandra, har lämpliga mötesplatser, och så går de ju på en räls...Dessutom verkar tåg (förutom spårvagnar) i rätt avskild trafikmiljö, utan påfarter/tillfarter och utan många andra tillkommande besvärligheter som finns i vägtrafik.

Men ändå, fort som sjutton, ska det skapas förarlösa vägfordon. Jag har sett några dokumentärer, och läst en del artiklar, och det verkar som om visionerna runt de förarlösa vägfordonen egentligen handlar om helt autonoma fordon, där endera ingen förare alls finns med (typ fordonet kör barnen till skolan eller fotbollsträningen helt själv), eller där föraren inte ens behöver vara nära eventuella rattar och spakar, för i en hel del av visionerna, så finns inte ens en ratt...

Det verkar ju hur komplicerat som helst att skapa ett fordon som kan köra ett fordon i vilket väglag som helst, i vilket väder som helst, på vilken väg eller gatunät som helst, när som helst på dygnet...

Jag tror att det är enklare med självkörande tåg...

Så varför börja med vägfordon istället för tåg?
Jag tror det handlar om behov av att å ena sidan uppfylla drömmar av science fiction karaktär, och å andra sidan att hitta nya sätt att tjäna mer pengar.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Brickan  
#549733
skogaliten skrev:Jag tror att det är enklare med självkörande tåg...

Så varför börja med vägfordon istället för tåg?

Visst är det ett enklare problem, men varför skulle en biltillverkare satsa pengar på att utveckla järnväg?

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

svampbob  
#549736
skogaliten skrev:
bgl skrev:Angående jannees tankar om joystick stf. ratt.
SAAB gjorde för ganska många år sedan försök på detta tema, minns inte många detaljer men det var endast liten del av försökspersonerna som kunde styra med pinnen. Idag är mjukvaran naturligtvis mycket bättre men ratten får vi nog behålla, även för sk. självkörande fordon!


När nu det där med "självkörande fordon" kommer upp:

Vi har ju inte helt förarlösa och självkörande tåg/spårvagnar.
Jag vet att det finns en och annan förarlös tunnelbanelinje i världen, och en del "specialbanor" som är förarlösa, men vore det stor succé och enkelt, så vore ju all spårbunden trafik redan endera förarlös, eller på väg att bli det.
Om vi för en stund lägger det bristande järnvägsunderhållet åt sidan, och låtsas att vi lever iden bästa av alla världar, med en järnvägsinfrastruktur i bästa skick, så är det trots att det egentligen låter som om det vore betydligt enklare att hålla sig med "förarlösa tåg" än "förarlösa vägfordon", inget snabbt införande av förarlösa tåg som annonseras.
Tågen går på sin räls, har redan övervakningssystem för att se till att tågen håller lämpliga avstånd från varandra, har lämpliga mötesplatser, och så går de ju på en räls...Dessutom verkar tåg (förutom spårvagnar) i rätt avskild trafikmiljö, utan påfarter/tillfarter och utan många andra tillkommande besvärligheter som finns i vägtrafik.

Men ändå, fort som sjutton, ska det skapas förarlösa vägfordon. Jag har sett några dokumentärer, och läst en del artiklar, och det verkar som om visionerna runt de förarlösa vägfordonen egentligen handlar om helt autonoma fordon, där endera ingen förare alls finns med (typ fordonet kör barnen till skolan eller fotbollsträningen helt själv), eller där föraren inte ens behöver vara nära eventuella rattar och spakar, för i en hel del av visionerna, så finns inte ens en ratt...

Det verkar ju hur komplicerat som helst att skapa ett fordon som kan köra ett fordon i vilket väglag som helst, i vilket väder som helst, på vilken väg eller gatunät som helst, när som helst på dygnet...

Jag tror att det är enklare med självkörande tåg...

Så varför börja med vägfordon istället för tåg?
Jag tror det handlar om behov av att å ena sidan uppfylla drömmar av science fiction karaktär, och å andra sidan att hitta nya sätt att tjäna mer pengar.


Jämförelsen är bra och belyser indirekt svårigheterna med autonoma fordon. Googles bolag Waymo som är dom som leder teknikutvecklingen inom autonoma fordon var ute härom veckan och så att dom var tveksamma till om att utvecklingen någonsin kommer längre än till mötesfria motorvägar.

Självkörande bilar är lika mycket fantasier och drömmar som 50-talets flygande atomdrivna bilar.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

skogaliten  
#549767
Brickan skrev:
skogaliten skrev:Jag tror att det är enklare med självkörande tåg...

Så varför börja med vägfordon istället för tåg?

Visst är det ett enklare problem, men varför skulle en biltillverkare satsa pengar på att utveckla järnväg?


????

Det är egentligen inte "biltillverkare" som primärt driver mot självkörande fordon, utan det är är Tech-industrin, som söker avsättning för sina produkter.

Egentligen är det en del i hela "the internet of things"- grejen, med smarta hem m.m.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

totte  
#549769 Varje gång jag läser om AI och självkörande fordon och hur snart de skall komma och vilket otroligt framsteg det skall bli så tänker jag på forskare som på 50-talet :!: hävdade att eftersom de nu säkert "visste" att hjärnan bara var en informationsprocessor så var det helt säkert att det inom tio år skulle byggas datorer med minst samma intelligens som en normal hjärna.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Palakangas  
#549777 Jag håller med James May i Top Gear. Han så att självkörande bilar funnits sedan länge, länge.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

bgl  
#550747 Här är en möjlig delförklaring till varför fjällresenärer i elbilar får extra problem med räckvidden:
https://www.tek.no/artikler/ny-test-avs ... bil/457633

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Kristoffer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550755 Undrar hur stort räckviddstapp det blir med kåpsläpet :)

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#550865 Skodan hade bättre takräcke jmfrt med golfen.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).