Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 838742 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Palakangas  
#549296
gnisten83 skrev:I min gamla Volvo (c303, tgb11) är de en platta med elslingor under batteriet och en isolerande kåpa över allt för att hålla batterierna varma i kyla, 70talsteknik 😉

Minns det från lumpen. Men då användes inte uppvärmningen pga att den fungerade som Ebberöds Bank😁😂

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#549298 Kanske de men de var väl tänkt att gå att starta i -30 med

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Palakangas  
#549299
gnisten83 skrev:Kanske de men de var väl tänkt att gå att starta i -30 med

Vill minnas att vi varmkörde enligt schema med temperatur och laddningstid, när det var riktigt kallt.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

svampbob  
#549315
Palakangas skrev:
gnisten83 skrev:Kanske de men de var väl tänkt att gå att starta i -30 med

Vill minnas att vi varmkörde enligt schema med temperatur och laddningstid, när det var riktigt kallt.


på bandvagnarna tog vi alltid in batteriet i tältet och ställde bredvid kaminen när vi parkerade.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

MrStraightpull  
#549323 Lol - E4 norr om Umeå är inte Highway 1 längs Kaliforniens kust... https://www.di.se/bil/teslaagare-klagar ... ntervader/

Så här går det när grönreligiösa väljer teknik istf för att se till effekten man vill nå...

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

bgl  
#549344 Angående jannees tankar om joystick stf. ratt.
SAAB gjorde för ganska många år sedan försök på detta tema, minns inte många detaljer men det var endast liten del av försökspersonerna som kunde styra med pinnen. Idag är mjukvaran naturligtvis mycket bättre men ratten får vi nog behålla, även för sk. självkörande fordon!

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#549346
svampbob skrev:
Palakangas skrev:
gnisten83 skrev:Kanske de men de var väl tänkt att gå att starta i -30 med

Vill minnas att vi varmkörde enligt schema med temperatur och laddningstid, när det var riktigt kallt.


på bandvagnarna tog vi alltid in batteriet i tältet och ställde bredvid kaminen när vi parkerade.

Ja utan batteri är det svårt o köra disco i tältet. :lol:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#549374 ALLA nya modeller lider av barnsjukdomar, spelar ingen roll om det t.o.m är s.k premiumbilar.
EX vill minnas att när Scania kom med sin första V 8 (140:an) gick drivaxlarna av på löpande band. För högt vrid på V 8:an. Scania kom senare fram med segrare (mjukare) drivaxlar, man kunde sno det ett HELT varv innan den stank av.
Förståndiga bilköpare köper m.a.o en utgående modell, då brukar alla barnsjukdomar vara åtgärdade.
De första årsmodellerna av bilar med Adblue där har många haft problem, gäller inte minst lastbilar.
Elbilarna får säkert också räkna med typproblem, något som nybilsköparna bör vara beredda på.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

JörgenO  
#549377
jannee skrev:ALLA nya modeller lider av barnsjukdomar, spelar ingen roll om det t.o.m är s.k premiumbilar.
EX vill minnas att när Scania kom med sin första V 8 (140:an) gick drivaxlarna av på löpande band. För högt vrid på V 8:an. Scania kom senare fram med segrare (mjukare) drivaxlar, man kunde sno det ett HELT varv innan den stank av.
Förståndiga bilköpare köper m.a.o en utgående modell, då brukar alla barnsjukdomar vara åtgärdade.
De första årsmodellerna av bilar med Adblue där har många haft problem, gäller inte minst lastbilar.
Elbilarna får säkert också räkna med typproblem, något som nybilsköparna bör vara beredda på.



Möjligen ett sidospår i denna tråd, men knappast det första :d
Hur mycket kortare blir en deformerbar axel om den vrids ett varv? Någon som vet? Jag tänker att den borde förkortas med omkretsen då en tänkt rak linje från ena änden av axeln till den andra efter deformationen är lika lång men lindats ett varv. Jag utgår då från att axeln bara roteras och inte deformeras på något annat sätt. Om jag tänker rätt så borde längden på en axel med diametern 10cm minska med 31,4cm om man vrider den ett varv. Det låter mycket men å andra sidan om man försöker vrida en tom läskburk så plattas den ju till nästan direkt (och deformeras)
Någon som vet eller kan räkna?

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

bgl  
#549383 En komlicerad värld!
Börja med att läsa följande länk:
file:///C:/Users/Bengt/Downloads/Elv%C3%A5g11.pdf

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

totte  
#549410 Ja visst är det komplicerat. Det är så tillkrånglat så att vi inte kan läsa den där PDF:en som du lagt på din hårddisk och länkat till där. Du får vara snäll och leta upp länken till ursprunget på nätet, alternativt ladda upp den som bilaga.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

bgl  
#549414 Det var "med glimten i ögat" jag skrev detta!
Filen är en PDF på nätet.
Googla på orden ´torsion´och ´längdförändring´ som kommer mängder av sidor om elasticitetsteori mm, däribland denna PDF.
Jag minns väl efter mer än 50 år hur de kompisar som började på tekniska högskola nästan bröt samman när detta ämnesområde skulle pluggas in!

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

JörgenO  
#549446 Jag har klurat lite och är ganska övertygad om att min ursprungliga hypotes håller.
1 Tänk att du har ett rör med längden a
2 spänn en sytråd från en punkt i ena änden av röret a1 till en punkt a2 parallellt med a1. Sytråden måste då få längden a
3 anta att du vrider staven 360 grader, punkt a2 rör sig då en sträcka som är lika med omkretsen som jag kallar b
4 eftersom staven inte deformeras i övrigt måste sträckan a, sytråden, vara lika lång men nu vriden som en spiral
5 stavens längd borde då vara a minus b eftersom vi vet att sytråden rört sig en strecka motsvarande b i y-z-planet så återstår a-b för x-planet, dvs längden.

Eller tänker jag fel? Eller hjälper det frågan om dieselbilars vara eller inte?

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

svampbob  
#549469
JörgenO skrev:Jag har klurat lite och är ganska övertygad om att min ursprungliga hypotes håller.
1 Tänk att du har ett rör med längden a
2 spänn en sytråd från en punkt i ena änden av röret a1 till en punkt a2 parallellt med a1. Sytråden måste då få längden a
3 anta att du vrider staven 360 grader, punkt a2 rör sig då en sträcka som är lika med omkretsen som jag kallar b
4 eftersom staven inte deformeras i övrigt måste sträckan a, sytråden, vara lika lång men nu vriden som en spiral
5 stavens längd borde då vara a minus b eftersom vi vet att sytråden rört sig en strecka motsvarande b i y-z-planet så återstår a-b för x-planet, dvs längden.

Eller tänker jag fel? Eller hjälper det frågan om dieselbilars vara eller inte?


Längden på din tråd kan du räkna ut med hjälp av Pytagoras. Tänk dit en axel med längden 1000 mm och radie 10 mm. Där har du katetrarna 1000 och 2*Pi*r. Hypotenusan blir då din tråd som går ett varv runt. Enligt men räknare blir tråden 1002 mm.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Torbjörn Johnsen  
#549487 Ah! Blev lite missförstånd här när jag läste... Trodde att Pytagoras skulle användas för att räkna ut längden på den HÄR tråden. Men det kanske snart behövs😎

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).