Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 833048 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542549 Mer info om Tesla Y, vilket är en SUV som baseras på Tesla 3.
Lanseras kanske den 15 mars.

- AWD only
- $35-$40k base price
- 250+ mile base model
- Autopilot HW 3.5 (with the possibility of a Tesla-designed Radar system, more
cameras than current AP, no LIDAR)
- L4 FSD-ready from launch

Med L4 FSD-ready menas självkörning i nivå 4.

"Nivå 4: Föraren kan ibland behöva framföra fordonet själv, omständigheter som kräver detta skulle kunna vara dåliga vägar och väldigt dåligt väder. I övrigt kommer bilen vara i princip helt autonom, alltså självkörande. Titeln förare ersätts i de flesta situationer till passagerare. Detta betyder i praktiken att du skulle kunna ligga och sova i bilen under din färd till jobbet, istället för att som i nivå 3, vara beredd på att överta när systemet når sina begränsningar."

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542595
Zalman skrev:Man pratar om att Tesla 3 kostar 159.000kr att bygga.

I den nya Tesla fabriken i Kina pratar man om att kunna sänka tillverkningskostnaden ytterligare med 20%.
Då kostar en Tesla 3, 127.200kr att bygga.

https://youtu.be/aVnRQRdePp4?t=2617


Tesla 3 skulle enligt dig kosta ca 350k kr att köpa, ganska långt från det verkliga priset på 650k kr...

Källa:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... rformance/

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542664
Fredrik Reuter skrev:Elsäkerhetsverket varnar nu för att använda elbilens medskickade laddsladd för "vanliga" eluttag, detta efter flera bränder där vid några tillfällen hela hus har brunnit ner.

Laddsladden som följer med ska ses som en "reservdunk" för elbil.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... ll-elbilar

Jag har inte riktigt förstått varför man ser laddarsladden som en reservdunk. Enligt texten: "Har man brister i sin elanläggning kan det uppstå brand" så är det ju inte laddaren utan elanläggningens skick i övrigt som orsakar branden. Och har man en "reservdunk" som kan få det att brinna är det ju lika allvarligt, så varför tillåta laddarna överhuvudtaget om de kan orsaka brand i en dålig elanläggning?

Vad händer när du kommer med din elbil och hälsar på moster Olga i hennes 50-talshus, skall ladda den i ett hus där maxbelastningen hittills varit en dammsugare, och får huset i brand? Vems är felet?

Går det att ställa in strömförbrukningen för en laddare så att den t.ex. drar max 6 eller 8A från ett vanligt eluttag?

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542670
Mettämies skrev:
Zalman skrev:Man pratar om att Tesla 3 kostar 159.000kr att bygga.

I den nya Tesla fabriken i Kina pratar man om att kunna sänka tillverkningskostnaden ytterligare med 20%.
Då kostar en Tesla 3, 127.200kr att bygga.

https://youtu.be/aVnRQRdePp4?t=2617


Tesla 3 skulle enligt dig kosta ca 350k kr att köpa, ganska långt från det verkliga priset på 650k kr...

Källa:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... rformance/


2016 den 1 april var det ju fantastiskt att kunna boka en Tesla 3 för 35.000 dollar och en räckvidd på 35mil.

Nu hann ju inte Tesla 3 först i Sverige till att nå dessa parametrar.
KIA e-Niro 64 kWh, med en räckvidd på 45 mil och ett pris på netto 344.000kr slår ju dessa parametrar med råge.
Det såldes 99st av KIA e-Niro 64kWh, 2018 och de kommer sälja rejält många 2019, problemet är att få fram tillräckligt många bilar till Sverige.
Den går att få med drag till priset av 11.800kr.
Och Björn Nyland lyckades klämma i 22 banankartonger i Kian så den är hyfsat rymlig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542671
th skrev:
Fredrik Reuter skrev:Elsäkerhetsverket varnar nu för att använda elbilens medskickade laddsladd för "vanliga" eluttag, detta efter flera bränder där vid några tillfällen hela hus har brunnit ner.

Laddsladden som följer med ska ses som en "reservdunk" för elbil.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... ll-elbilar

Jag har inte riktigt förstått varför man ser laddarsladden som en reservdunk. Enligt texten: "Har man brister i sin elanläggning kan det uppstå brand" så är det ju inte laddaren utan elanläggningens skick i övrigt som orsakar branden. Och har man en "reservdunk" som kan få det att brinna är det ju lika allvarligt, så varför tillåta laddarna överhuvudtaget om de kan orsaka brand i en dålig elanläggning?

Vad händer när du kommer med din elbil och hälsar på moster Olga i hennes 50-talshus, skall ladda den i ett hus där maxbelastningen hittills varit en dammsugare, och får huset i brand? Vems är felet?

Går det att ställa in strömförbrukningen för en laddare så att den t.ex. drar max 6 eller 8A från ett vanligt eluttag?


I en Tesla kan du steglöst ställa i bilen hur många ampere den ska dra. Ställer du ner den till 6A kan du vara säker på att den inte går för varm.
Det smidiga är att bilens GPS minns inställningen för den platsen.
Jag kan tex ladda på jobbet i 9A och behöver bara göra den inställningen en gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542761
Zalman skrev:
th skrev:
Fredrik Reuter skrev:Elsäkerhetsverket varnar nu för att använda elbilens medskickade laddsladd för "vanliga" eluttag, detta efter flera bränder där vid några tillfällen hela hus har brunnit ner.

Laddsladden som följer med ska ses som en "reservdunk" för elbil.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... ll-elbilar

Jag har inte riktigt förstått varför man ser laddarsladden som en reservdunk. Enligt texten: "Har man brister i sin elanläggning kan det uppstå brand" så är det ju inte laddaren utan elanläggningens skick i övrigt som orsakar branden. Och har man en "reservdunk" som kan få det att brinna är det ju lika allvarligt, så varför tillåta laddarna överhuvudtaget om de kan orsaka brand i en dålig elanläggning?

Vad händer när du kommer med din elbil och hälsar på moster Olga i hennes 50-talshus, skall ladda den i ett hus där maxbelastningen hittills varit en dammsugare, och får huset i brand? Vems är felet?

Går det att ställa in strömförbrukningen för en laddare så att den t.ex. drar max 6 eller 8A från ett vanligt eluttag?


I en Tesla kan du steglöst ställa i bilen hur många ampere den ska dra. Ställer du ner den till 6A kan du vara säker på att den inte går för varm.
Det smidiga är att bilens GPS minns inställningen för den platsen.
Jag kan tex ladda på jobbet i 9A och behöver bara göra den inställningen en gång.


Smidigt! Finns det nåt liknande i andra bilar?
Egentligen borde inte elbilar säljas med vanlig 240V sladd, är nog väldigt vanligt att elsystemen i gamla hus är på marginalen redan som det är. Hos oss är då en fas ganska maxad redan nu, med 16A huvudsäkringar i stolpen. Kan ju säkra upp till 25A men innan det görs behöver vi byta några gamla kablar i källaren...Men jag skulle då installera en laddbox om jag hade en elbil så det blir lite bättre säkerhet.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542865 Liten el VW SUV från 20.000 pund.

"New sub-£20k Volkswagen baby electric SUV on the way"

"VW aims to sell one million MEB cars by 2025 and a new T-Cross-sized EV is part of that plan. Our exclusive images preview how it could look"

"MEB has been designed with three sizes of battery pack in mind. The entry-level mini-SUV will be fitted strictly with the smallest, likely to be 48kWh in size and feeding an electric motor driving the back axle only. Volkswagen claims a 205-mile range for the entry-level MEB products, recorded on the new WLTP standard. The rest of the MEB line-up will be available with a mid-spec battery enabling up to 280 miles on a single charge, while the longest-range version of the platform is rated at 341 miles."
https://www.autoexpress.co.uk/volkswage ... on-the-way

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542954 Allt färre vill köpa en bensin eller dieselbil.

"Annonssajten Blocket har sammanställt statistik för sina bilannonser. Under 2018 ökade efterfrågan på laddhybrider och elbilar med nio procent. Efterfrågan på bensin- och dieselbilar minskade med motsvarande procentsats."

"Tesla Model S säljs snabbast av de dyrare bilarna."

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542955 Varför ska man serva sin bil regelbundet?
Är det inget fel på bilen så kostar det ju onödiga pengar att serva bilen.

Bättre vore om bilen kontrollerade sig själv och åkte bara till verkstaden om det verkligen behövs, inte annars.

Nu har Tesla tagit patent på att bilen har självdiagnostik och själv åker till verkstaden vid behov.


"Unless you are getting your car in for service regularly for a full check-up, you are generally waiting for something to break in order to fix it. However, Tesla is now working on a more efficient approach.
A new patent application reveals that Tesla is developing a way to detect car issues before they happen and even autonomously drive the car to a service center."
https://electrek.co/2019/01/08/tesla-de ... s-service/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#542956 Måste vara kul att åka till jobbet och när man ska åka hem :?:

Nu har Tesla tagit patent på att bilen har självdiagnostik och själv åker till verkstaden vid behov.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542957 Det duggar tätt med lösningar för bättre batteriteknik.

"Uppstartföretagets kiselanrikade anod är en drop in-lösning som kan användas av alla batteritillverkare, utan att ställa om produktionen. Enligt Sila ska effekten öka med 20-40 procent – eller mer. Tillverkningen inleds redan i år."
https://www.nyteknik.se/energi/lanserar ... utm_custom[cm]=353935350,33270&=

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542960 Elbilen Polestar 2(Volvo) får ca 492km i räckvidd.

Eftersom den står på ca 246km efter 50%.
https://www.instagram.com/p/BsYFd7LIwwO ... ikx7p26k92

EDIT:
"Polestar 2 ska var lätt att köra, och lätt att interagera med. En av de mest intressanta funktionerna på Polestar 2 är dess intuitiva och unika användargränssnitt som vaknar till liv när ägaren närmar sig bilen. Displayen lyser upp, visar batterinivån, tid kvar till full laddning och räckvidd innan föraren ens öppnar dörren. När föraren sedan sätter sig ner vaknar displayen till liv ytterligare och anpassar sig efter förarens närvaro.”

För mer information lär vi få vänta til 23 januari när Polestar utlovat nästa fas. Hans Pehrson, R&D på Polestar avslutar pressmeddelandet med: ”Alla som sätter sig i en Polestar 2 kommer bli fäst vid elbil för all framtid”

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543155 Nya Nissan Leaf e+, 62kWh är lanserad.
Ca 400km i räckvidd, 214hk och 100kW snabbladdning.
Tyvärr ej vätskekyld batteri och Chademo verkar det som.

"The Nissan LEAF e+ features a new version of the Nissan LEAF’s revolutionary electric powertrain, delivering excellent energy efficiency and robust torque and power output. While the Nissan LEAF meets the needs of many customers with its driving range of up to 322 km (estimated WLTC Japan cycle)*4, near-silent operation and smooth and responsive acceleration, the Nissan LEAF e+ offers more than 40% additional range of up to 458 km (WLTC Japan cycle), allowing customers the ability to do more between charges.*5

The high-capacity battery and more powerful motor in the LEAF e+ combine to produce 160 kilowatts of power and 340 Nm of torque, enabling faster acceleration when driving at high speeds. Accelerating from 80 kph to 120 kph is nearly 13% quicker. This allows the LEAF e+ to confidently pass slower-moving vehicles, exit corners faster and more seamlessly and merge easily with fast-moving traffic. The top speed has increased by approximately 10% for comfortable cruising.

Thanks to an available new 70 kW (100 kW peak) Quick Charging system, the 2019 Nissan LEAF e+ can charge more efficiently than ever.*5 Based on early testing, Nissan LEAF e+ owners can expect similar charging times when hooked up to a 100 kW charger as current Nissan LEAF owners do with a 50 kW charger, despite a 55% larger battery storage capacity.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543427 Tesla slutar sälja modeller med 75kWh batteri.
Det tolkas av folk som att det kommer större batterier och att 100kWh blir minsta batteriet för S och X.

Vilda spekulationer på nätet säger att man med bättre kemi får minst ett batteri på 120-130kWh.

Andra säger att lilla Tesla Roadster kommer 2020 med ett batteri på 200kWh.
Då borde det gå att få in ett 200kWh batteri även i stora Tesla X.
För den skulle då få ca 100mils räckvidd utan släp och 40-50 mil med släp.

Till detta så pratas det om V3 av snabbladdning.
Ska man kunna ladda till 80% på 40minuter med ett 200kWh batteri, då krävs snabbladdning på 200-250kW.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543429 I juni 2018 sa man.

"Musk also added that he sees Tesla achieving a 30% improvement in volumetric energy density within 2 to 3 years using current proven technology that “needs to be scaled and made reliable.”

Such an improvement in volumetric energy density would mean that Tesla could, for example, fit 130 kWh of energy capacity in its current Model S and Model X 100 kWh battery packs and push the range of those vehicles over 400 miles on a single charge."

Edit:
Dagens S med 632km i räckvidd skulle få ca 821km i räckvidd med ett 130kWh batteri.

Edit2:
Svensson kör då 1.500mil per år. Går då elbilen 82mil på en laddning då räcker det att ladda var tredje vecka.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).