sön 06 jan 2019, 08:38#542445
2019 och 2020 kommer väldigt många köpa en laddbar bil. Dels för att pricip alla biltillverkare kommer med elbilar som går ca 50 mil på en laddning, men också för att nästan alla också kommer med pluginbilar som går 7-10 mil på batteri.
VAG ökar på batteriet med ca 30%, från 9,9kWh till 13kWh, beställer du en VW Passat GTE plugin idag så får du 13kWh batteriet med 7 mils räckvidd och leverans i Q4 2019.
Tycker du Passaten är för liten och för dyr, kommer nu Skoda Superb plugin med 7 mils räckvidd till ett lågt pris. Den blir en riktig tjänstebilsfavorit, och en rejäl dieseldödare, eftersom förmånsvärdet blir ca hälften mot dieselversionen.
Dessutom kan Skoda sätta in denna 215hk plugin lösning även i Kodiaq, Octavia och Karoq.
"1.4-litre turbocharged petrol engine producing 154bhp with an 85kW (114bhp) electric motor integrated into the car’s DSG dual-clutch automatic gearbox. The total combined system output of the two motors will be 215bhp.
Skoda says the Superb PHEV will be able to travel around 70km (44 miles) on electric power alone, thanks to a 13kWh battery that’s larger than the unit found on the VW. The firm’s head of powertrain, Martin Hrdlicka, believes the electrified Superb should deliver an official CO2 emissions figure of around 31g/km - 9g/km less than the Passat.
Hrdlicka admitted that there were “no technical reasons” why the Superb’s powertrain could not be swapped across to the Kodiaq SUV or scaled down to fit into the Octavia and Karoq."
https://www.google.com/amp/s/www.autoex ... ange%3famp"Nya uppgifter: Skoda Superb som laddhybrid fixar sju mil på eldrift.
Skoda Superb som laddhybrid ska enligt uppgifterna dyka upp 2019 och skulle kunna bli en storsäljare, särskilt som tjänstebil."
Dessutom blir dieselbilar rejält mycket dyrare 2020 pga höjda avgaskrav. Det pratas om att Nox-filter och katalysatorvärmare krävs.
Det införs RDE(real drive emissions) krav 2020.
Man sätter på en mätutrustning och kör bilen ut i vanlig trafik, överskrids då gränsvärden, då bötar bilfabrikanter 30.000 euro per bil.
Detta har gjort att många bilfabrikanter helt enkelt slutar att sälja dieselbilar 2020, för att slippa riskera dessa böter.
"Diesel vehicles will disappear sooner than expected, says EU industry chief
European parliament backs tougher rules and €30,000 per vehicle fine for carmakers to prevent repeat of VW emissions scandal"
Den som har mest korrekt information vinner.