tis 04 dec 2018, 16:14#537126
Audi satsar seriöst på elbilar.
"Audi announces €14 billion investment with focus on electric vehicles"
“This planning round bears a clear signature: We are taking a very systematic approach to electric mobility and will be much more focused in future."
“We are systematically moving towards electric mobility and are consistently prioritizing future topics”
https://electrek.co/2018/12/04/audi-inv ... -vehicles/Genombrott för "JESUS" batteriet?
Det alla pratar om är framtidens Solid state batterier.
Kan snabbladdas på 1 minut.
Klarar mycket höga och låga temperaturer.
Minst 2,5ggr bättre densitet. Vilket tex skulle kunna innebära att dagens Tesla med 100kWh batteri och en räckvidd på 632km , skulle få ett batteri på 250kWh och en räckvidd på 1.580km.
"Fiskers nya batteriteknik ska ladda elbilar fulla på en minut"
"I ett pressmeddelande berättar Fisker att de har ny revolutionerande teknik på gång. Informationen är mycket knapphändig, men företaget avslöjar att deras nya energilagringsteknik innebär att de kommer kunna bygga solid-state batterier och packa dem än tätare än vad man kan i dag. Resultatet ska vara bättre ledningsförmåga, vilket gör att batterierna fungerar bättre i kyligt klimat – samt ska gå att ladda mycket snabbare.
Dock är det inte bara att tuta och köra. Enligt Fisker kommer det dröja fram till 2023 innan teknologin är redo för marknaden. Men när den väl kommer så utlovas en energidensitet som är mer än 2,5 gånger högre än motsvarande litiumjonbatterier."
https://www.nyteknik.se/fordon/fiskers- ... ut-6885221Men nu verkar "JESUS" batteriet redan finnas på marknaden.
"Rapport: Kina har börjat masstillverka ”Jesus-batteriet”
Fast elektrolyt kallas för nästa generations teknik. Men trots att företagen i väst säger att dessa batterier ligger flera år framåt i tiden – har man enligt uppgifter redan knäckt nöten i Kina.
Lovande framtidsteknik – men fortfarande långt till kommersialisering. När Ny Teknik var nere i Dresden och fick Volkswagenkoncernens elbilsplattform MEB förevisad så avslöjade tillverkaren även att man höll på och kikade på batteriteknik med fast elektrolyt. Dock var det inte något som man trodde skulle vara aktuellt på ett bra tag.
Men det verkar som tyskarna har fel – för i Kina är man enligt uppgifter redan i gång med produktion av det som av tidningen Wired har döpts till Jesus-batteriet.
Kinesisk media rapporterar om att Qing Tao Energy Development redan har påbörjat masstillverkning. Enligt flera olika media har företaget investerat en miljard yuan i en fabrik vars första produktionslina har en kapacitet om 100 MWh per år. Dessa batterier med fast elektrolyt påstås ha en energidensitet på över 400 Wh/kg, en siffra som kan jämföras med de senaste litiumjonbatteriernas kapacitet på någonstans mellan 250-300 Wh/kg."
https://www.nyteknik.se/fordon/rapport- ... et-6941211
Den som har mest korrekt information vinner.