Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 837859 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#515837 https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=93&artikel=6982427

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

totte  
#515855 I samma artikel säger räddningschefen: "– Det jag fått till mig från biltillverkarna det är att elbilar är extremt säkra ändå och att det är en försvinnande liten del som börjat brinna av egen kraft. "

Det är nog såpass sant som man kan vänta sig från tillverkarhåll. Men det är med viss bävan man undrar hur det kommer att bli efter några år, när bilarna börjar bli lite slitna, kontakter glappar och oxiderar och de skall laddas med de enorma strömstyrkorna som de så omskrutna snabbladdarna skall producera.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

tallen100  
#515861
totte skrev:Men det är med viss bävan man undrar hur det kommer att bli efter några år, när bilarna börjar bli lite slitna, kontakter glappar och oxiderar och de skall laddas med de enorma strömstyrkorna som de så omskrutna snabbladdarna skall producera.

Skulle inte tro att många vill befatta sej med en sån efter kanske fem år...
Miljövänligt är ordet :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515918 Vad är "några år"? Har inte hört några oroväckande nyheter från bilar som är sex år gamla?

Hög ström i fordon är inget nytt, det har vi haft i 100 år eller så (tunnelbana, spårvagn, ellok). Elen i bilar har gjorts billigast möjligt för 12V, så därav den något skakiga ryktet. Högström/spänningssystemet är betydligt mer påkostat. I marschfart så kanske du drar 20 kW från batteriet, men det blir runt 50A bara. Om du snabbladdar med 100 kW, så blir det ca 250A förstås. 3 ggr en vanlig generator?

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

svampbob  
#515928 Något väldigt läsvärt

https://www.wsj.com/articles/a-tesla-cr ... 1529706954

Jag lyckades komma förbi inloggningen och läsa en gång.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

svampbob  
#515929
svampbob skrev:Något väldigt läsvärt

https://www.wsj.com/articles/a-tesla-cr ... 1529706954

Jag lyckades komma förbi inloggningen och läsa en gång.


Jag lånar ett stycke från Wall Street Journal ang elbilarnas påverkan på den globala uppvärmningen.

So it was always silly to imagine Tesla’s luxury passenger cars could ever be anything more than a rounding error. Even more so when you remember that electric cars need to be charged up on something, and 68% of global electricity generation is powered by coal, natural gas and oil.

Tesla annonserade härom veckan att dom skulle dra ned 9% på personalstyrkan och det verkar nästan uteslutande ske på solcells och energilagringsdelen så tanken är nog att fortsätta fortsätta ladda elbilarna med kol och olja.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

totte  
#515976
Mangan skrev:Vad är "några år"? Har inte hört några oroväckande nyheter från bilar som är sex år gamla?

Hög ström i fordon är inget nytt, det har vi haft i 100 år eller så (tunnelbana, spårvagn, ellok). Elen i bilar har gjorts billigast möjligt för 12V, så därav den något skakiga ryktet. Högström/spänningssystemet är betydligt mer påkostat. I marschfart så kanske du drar 20 kW från batteriet, men det blir runt 50A bara. Om du snabbladdar med 100 kW, så blir det ca 250A förstås. 3 ggr en vanlig generator?


"Några år" var väl en slarvig beteckning för en bil som gått såpass mycket att den börjar bli rätt sliten.

Det är väl främst laddströmmarna jag funderar på. Nu snackas det ju om 350 kW och nämndes visst 900 kW i nåt inlägg. Då börjar vi snacka om Ampere.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#515978 Egentligen borde det inte kunna bli några större problem med en elbil eller dess energibärare kontra drivkälla.
Har funnits eldrivna fordon i evinnerliga tider, m.a.o borde alla "barnsjukdomar" vara lösta - MEN, när ALLT ska göras så billigt som möjligt men säljas så dyrt som möjligt blir det syvende och sist bilägaren som kommer att stå med Svarte Petter, kanske inte den förste men garanterat begagnatbilköparen.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#515979
jannee skrev:Egentligen borde det inte kunna bli några större problem med en elbil eller dess energibärare kontra drivkälla.
Har funnits eldrivna fordon i evinnerliga tider, m.a.o borde alla "barnsjukdomar" vara lösta - MEN, när ALLT ska göras så billigt som möjligt men säljas så dyrt som möjligt blir det syvende och sist bilägaren som kommer att stå med Svarte Petter, kanske inte den förste men garanterat begagnatbilköparen.

Som mitt husqvarna ryggbatteri, där en cell gått sönder av ett antal tiotal, men allt är ihopsvetsat, så det är nästan stört omöjligt att byta en cell, pga hur de utformade batteripacket. Man borde inte få tillverka produkter som försvårar lagning och service.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515984
Hema skrev:
jannee skrev:Egentligen borde det inte kunna bli några större problem med en elbil eller dess energibärare kontra drivkälla.
Har funnits eldrivna fordon i evinnerliga tider, m.a.o borde alla "barnsjukdomar" vara lösta - MEN, när ALLT ska göras så billigt som möjligt men säljas så dyrt som möjligt blir det syvende och sist bilägaren som kommer att stå med Svarte Petter, kanske inte den förste men garanterat begagnatbilköparen.

Som mitt husqvarna ryggbatteri, där en cell gått sönder av ett antal tiotal, men allt är ihopsvetsat, så det är nästan stört omöjligt att byta en cell, pga hur de utformade batteripacket. Man borde inte få tillverka produkter som försvårar lagning och service.


För att inte tala om elektronikboxarna i dagens bilar. Det finns inte en bilmekaniker som kan åtgärda eller hitta det enklaste felet som ex.vis en glappkontakt.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#515991 Ja, ibland tröttnar man o tar fram lien (När det gäller gräs). Hur mycket kan krångla då typ.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Avslutat-01  
#516056 https://www.expressen.se/debatt/elbilsa ... lesbygden/

Det ligger en del i det iom statliga bidrag till elbilar

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516067 De lustiga är att det antagligen är landsbygdsbefolkningen som har bättre förutsättningar för att kunna anamma elbilen, än de som bor i städerna.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516068 Nu ska även timmertransporterna ske med ellastbil.

"Einride smygvisar hemlig lastbil: "Ger oss ut på outforskat område"

"Svenska uppstickaren Einride, som utvecklar självkörande lastbilar, har en ny timmerbil på gång. Einride T-log ska köra timmer "från hubb till hubb" utan hjälp av en mänsklig förare, skriver Ny Teknik.
Än så länge har Einride bara släppt en teaserbild på timmerlastbilen, som ska visas upp den 11 juli. Uppgifterna kommer från en besökare som deltog när Einride visade upp bilen och är alltså inte bekräftade av Einride själva.
Företagets vd och grundare Robert Falck är själv hemlighetsfull.
"Med vår nya produkt spänner vi bågen rejält och ger oss ut på outforskat område – en massiv, oexploaterad marknad för eldrift och självkörande, som ställer extremt höga krav på både batteriprestanda och självkörandeteknik", säger han till Ny Teknik."
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... at-omrade/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516070 2025 väntas batteritillverkningsektorn vara värd ca 2500 miljarder kr enbart i Europa.
Men klarar Europeisk bilindustri att snabbt ställa om till elbilar?
En kinesisk flodvåg av billiga elbilar kommer från 2019 att skölja över marknaden.
Allt fler experter säger att det är redan kört för Europerna, de konkurreras ut av Asiaterna.

Märkligt är att Europa biltillverkarna satsar 7ggr mer på elbilar i kina än i Europa.
Enligt rapporten har företag som Volkswagen, BMW och PSA det senaste året annonserat investeringar på motsvarande 220 miljarder kronor i Kina men bara 33 miljarder i Europa.

Röster hörs för att kvotera in elbilar, på samma sätt som i kina.


“Northvolt kan få mer konkurrens – elbilsjätte vill in på Europas batterimarknad

Svenska Northvolt har stora planer för sina satsningar i Skellefteå och Västerås. Men konkurrensen om batteritillverkning har hårdnat rejält. Nu kan världens största elbilstillverkare, BYD, vara på väg att bygga en fabrik i Europa.
Transformeringen från diesel och bensin till eldrivna bilar är i full gång och förra året ökade försäljningen av elbilar med 54 procent världen över. Det i sin tur gör att intresset för batteritillverkning ökat radikalt och 2025 beräknas den sektorn vara värd 250 miljarder euro enbart i Europa.”

“Andra är mera negativa och menar att loppet redan är kört för europeiska bolag i konkurrens med Asien.
– Jag tror inte någon i Europa kan tävla med asiatiska bolag, säger Gerard Reid till Reuters.”
https://www.norran.se/affarsliv/northvo ... rimarknad/


“Jobb i farozonen – om inte EU pressar biltillverkarna
Europa förlorar kriget om elbilar mot Kina. Den varningen kommer från organisationen Transport & Environment som nu kräver att EU sätter upp tydliga mål som tvingar biltillverkarna att säja fler elbilar. Annars riskeras hundratusentals förlorade jobb i Europa.”

Europeiska biltillverkare satsar sju gånger mer pengar på att bygga elbilsfabriker i Kina än de satsar i sina hemländer. Det är kontentan av en färsk rapport från tankesmedjan Transport & Environment.
Enligt rapporten har företag som Volkswagen, BMW och PSA det senaste året annonserat investeringar på motsvarande 220 miljarder kronor i Kina men bara 33 miljarder i Europa.
Svenska Volvo Cars, som ägs av kinesiska Geely, är ett bra exempel på trenden.

Företaget har enligt Transport & Environment inte investerat en krona i Sverige på elbilstillverkning under perioden, men företaget kommer att satsa motsvarande 6,9 miljarder kronor på elbilstillverkning i Kina.
Förklaringen till att pengarna hamnar i Kina och inte i Europa är enligt Julia Poliscanova, som författat rapporten, att det är där marknaden finns.

Hon pekar på att den kinesiska regeringen satt upp tvingande mål för hur stor andel nya bilar som måste vara eldrivna.
De kinesiska reglerna kräver att 10 procent av alla bilar som tillverkas ska vara eldrivna år 2019. 2020 ska den siffran ha ökat till 12 procent.
– Ta BMW, de är helt öppna med att pengarna hamnar där marknaden finns och den finns just nu i Kina, säger Julia Poliscanova.
När EU:s miljöministrar möts på måndag kommer en av punkterna vara ett initiativ om liknande regler för den europeiska marknaden. Tankesmedjan Transport & Environment, vill nu sätta press på ministrarna att acceptera förslaget.
Enligt Julia Poliscanova kommer biltillverkarna inte på egen hand att styra om försäljningen från bensin och diesel till el.
– Hela deras affärsmodell bygger på diesel och så länge ingen sätter press på dem kommer de hellre att sälja slut på sina dieselbilar än att öka andelen elfordon, säger hon.”
https://www.svd.se/jobb-i-farozonen--om ... llverkarna

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).