ons 20 jun 2018, 16:13#515633
“Det är just därför som jag ofta blir riktigt förbannad. Den här totala dövheten inför all som helst kritik och den absoluta oförmågan att inse att eldrift bara är en av många dellösningar.
Samt oförskämdheten i att påstå att ingen snart har råd att köra annat än elfordon. Som om vi pensionärer med måttliga inkomster skulle ha råd att köpa bilar för flera hundratusen kronor. Vi som köper bilar för max 10 - 15000 lär få vänta i många år innan det finns elfordon som vi kan köpa. Och det får vi förstås betala via politikernas nycker med skatter på drivmedel. “
SVAR:
Jag tror att Skogsforums läsare är smarta. Oftast så kommer jag med citat från olika sajter på nätet, där man kan läsa mera om det som citeras.
Jag tror inte på dellösningar, jag tror helt och fullt på att persontransporter ska ske med eldrift. Politikerna är helt inne på denna linje också, de säger rakt ut att om inte fossilbilarna minskar rejält varje år så ska ännu högre skatter införas. Tex Rickard Nordin, klimat- och energipolitisk talesperson (C), säger detta på Teslapodden.
“Nästa fråga är hur mycket räckvidd det finns kvar i ett elfordon i vår prisklass. När batterigarantin gått ut så kommer bilarna ner i den prisnivå som vi har råd med och då är det förmodligen rena lotteriet om det finns kapacitet nog för vardagens behov. Några långresor kan vi förmodligen glömma att någonsin göra.”
SVAR:
På min systers Nissan Leaf finns i instrumenteringen 12 staplar som visar hur mycket kapacitet det finns kvar i batteriet, enkelt och smidigt.
Långresor går utmärkt att göra, även med det minsta batteriet som Nissan har på 24kWh, har själv kört Göteborg-Umeå 116 mil utan problem. Detta var i mars 2017, sedan dess har massor av snabbladdningsstationer kommit till, så idag är det ännu enklare.
“Jag har annars inget emot elbilar. De kommer på sikt troligen att bli det rimliga alternativet. Troligen dock inte det bankruttmässiga företaget Tesla, som framhålls i närmast religiösa termer.”
SVAR:
Enligt denna artikel så spelar Tesla ingen större roll för att föra ut elbilar till massorna. Det kommer kineserna göra med elbilar för en billig peng som går 50 mil på en laddning.
“Wang Chuanfu har redan slagit Elon Musk
Medan Tesla skickar ut bilar i rymden under pompa och ståt går elbilsrevolutionen in i nästa fas i Kina. Den leds av en av världens rikaste människor som nästan ingen utanför Kina har hört talas om.”
“När BYD för sju år sedan presenterade en tidig modell på en mässa i Belgien sågs elbussar mest som ett skämt. Idag rullar närmare 400 000 elbussar på vägarna runtom i världen. Enligt en rapport från Bloomberg New Energy Finance kommer hälften av alla bussar att gå på batteri 2025, men 99 procent av dessa kommer att finnas i Kina. Redan idag rullar 9 500 nya elbussar ut i kinesiska städer var femte vecka, vilket motsvarar hela Londons bussflotta. Sammanlagt kommer årets produktion av elbussar i Kina att motsvara reduktionen av lika mycket olja som hela Grekland gör av med under ett år.”
https://www.etc.se/klimat/wang-chuanfu- ... -elon-muskJag blir fruktansvärt arg över den självrättfärdiga, mästrande ton som elbilsförespråkarna håller sig med och den totala oförmågan att medge att det finns ett långsiktigt övergångsproblem eller att det finns fler lösningar än eldrift.
SVAR:
Gröna bilister säger själv att HVO100 finns i så liten mängd att de inte ens tog upp den i
Miljöbästa Bilar 2018.
“Den faktiska tillgången på HVO100 är dock begränsad, och risken är stor att det knappt kommer att finnas någon HVO100 att tanka för privatbilister när den dominerande råvaran PFAD från palmoljeproduktion stängs ute från den svenska marknaden. Därför nominerar vi inga dieselbilar i årets upplaga av Miljöbästa Bil”
http://www.gronabilister.se/miljobastabil2018Nu när politikerna inför stenhårda avgaskrav som i sin tur gör dieselbilarna svindyra och kräver mycket dyr service och underhåll. Därför kommer mycket få dieselbilar kommer att kosta under 500.000kr i inköp från 1 januari 2020. Med ett mycket snabbt värdefall på dessa bilar kan milkostnaden snabb passera 100kr, upp mot 200kr per mil i sämsta fall.
Vem har då råd att köpa dessa bilar?
Det krävs 3 saker för att elbilarna ska få brett genomslag, lågt pris, lång räckvidd och bra laddningsmöjligheter. Pris och räckvidd kommer under 2019 att slå fossilbilen i de allra flesta fall. Det som bekymrar mig är utbyggnaden av snabbladdare i norrland. De stora drakarna har lovat att det max ska vara 12 mil mellan 350kW laddarna upp till Sundsvall. De ser ett stort behov, och vill snabbt positionera sig.
Men i Norrland så vill privata aktörer inte bygga, de får inte ihop kalkylen. Så vad ska den som bor i glesbygd göra, köpa en dieselbil som kostar över 100kr per mil att köra, eller flytta söderut där det finns snabbladdare för sin elbil?
Jag tycker att politikerna måste lova inför valet att snabbladdare byggs, annars avfolkas Norrlands glesbygd.
Dessutom så skrivs det i denna tråd om utsläpp vid tillverkning. Kräv vid bilköp att få en
livscykelanalys som man numera får från Toyota.
Exempel:
Toyota Mirai
http://www.gronabilister.se/toyota-mira ... 3de80b4c51Bilskatten höjs med upp till 10 gånger!
Exempel på bilskatter:
Uppgifterna är från Auto Motor Sport nr 13, 14 juni
Bensinbilar
Audi Q2 1,4 bensin
Skatt idag, 646kr
Skatt 1 juli, 2.738kr
Skatt 1 september, 3.450kr
Skatt 1 januari 2020, 5.548kr
BMW 530i xDrive bensin
Skatt idag, 1.416kr
Skatt 1 juli, 4.371kr
Skatt 1 september, 7.274kr
Skatt 1 januari 2020, 8.651kr
Volvo XC90 T6 bensin
Skatt idag, 2.010kr
Skatt 1 juli, 8.972kr
Skatt 1 september, 10.365kr
Skatt 1 januari 2020, 11.968kr
Dieselbilar
Audi Q2 2,0 quattro aut
Skatt idag, 1.833kr
Skatt 1 juli, 4.760kr
Skatt 1 september, 5.596kr
Skatt 1 januari 2020, 7.519kr
Volvo XC40 D4
Skatt idag, 2.355kr
Skatt 1 juli, 5.715kr
Skatt 1 september, 6.729kr
Skatt 1 januari 2020, 8.965kr
Tiguan 2,0 190hk DSG
Skatt idag, 3.085kr
Skatt 1 juli, 7.277kr
Skatt 1 september, 8.535kr
Skatt 1 januari 2020, 11.014kr
Varje dag, nya dieselskandaler.
“Rupert Stadler är arresterad. Audis styrelse har nu sett till att han har blivit avstängd från sitt uppdrag.”
http://teknikensvarld.se/audi-stanger-av-sin-vd/Har du köpt en bil som ska levereras innan 1 juli?
Misslyckas man att hålla det löftet(om det står i kontraktet) så kan du få ersättning.
“Ny bilskatt - då kan köpare få rätt till ersättning”
“Den nya bilskatten bonus-malus införs 1 juli.
För den som drabbas av leveransförsening kan det bli dyrt – men konsumenten har rätten på sin sida, menar Motormännen. “
https://www.di.se/bil/ny-bilskatt-da-ka ... rsattning/För dig som köpt en elbil och drömmer dig tillbaka till gamla tider, kan du köpa denna produkt.
https://www.facebook.com/stigasverige/v ... 945892748/En våg av stämningar kommer nu för dieselbilar.
Exempel på landsnivå:
“Six EU governments finally face legal action over air pollution
Six EU countries are being taken to court for failing to tackle repeated breaches of air quality limits. T&E said the legal action by the European Commission is a long-overdue and welcome step. Germany, France and the UK face penalties for years of allowing breaches of limits on toxic NO2 emissions while Italy, Romania and Hungary failed to tackle harmful and illegal levels of particulates (PM10). Spain, however, has got away with a warning.”
https://www.transportenvironment.org/ne ... -pollutionPå enskild nivå:
Allt fler stämmer sin dieselbilshandlare för att de blivit lurade, och de får rätt i domstol.
Detta får mycket långtgående konsekvenser.
“Diesel Dying A Slow And Painful Death”
“But wait. It gets worse. A court in the Bavarian city of Augsburg has ruled a Volkswagen dealer must take back a 2012 Volkswagen Passat TDI and refund the original purchase price minus a sum for the use of the vehicle according to a report by German newspaper Handlesblatt. The amount the owner gets from the dealer will likely be in far in excess of the price the owner could get from a private buyer.”
https://cleantechnica.com/2018/06/15/ge ... cars-back/Kina vill dominera elbilsmarknaden.
“China’s Car Revolution Is Going Global
China’s rising automakers want to sell the future of driving all over the world.”
“I want the whole world to hear the cacophony generated by Geely and other made-in-China cars,” Li told Bloomberg News. “Geely’s dream is to become a globalized company. To do that, we must get out of the country.”
He’s not alone: At least four Chinese carmakers and three Chinese-owned startups—SF Motors Inc., NIO and Byton—plan to sell cars in the U.S. starting next year. At the same time, Warren Buffett-backed BYD Co. is building electric buses in California; Baidu Inc. is partnering with Microsoft Corp., TomTom NV and Nvidia Corp. on a self-driving platform; and Beijing-based TuSimple Inc. is testing autonomous-driving big rigs in Arizona.”
https://www.bloomberg.com/news/features ... of-drivingVW har stora problem med nya avgas krav.
“Volkswagen admits it can't cope with new emissions tests”
Germany's Volkswagen has warned its main factory in Wolfsburg faces temporary shutdowns later this year, owing to new emissions test standards.”
https://www.bbc.com/news/business-44383226Lösningen för hållbara transporter är solceller och batteribilar.
Exempel:
“Nissan och E.ON i strategiskt partnerskap
E.ON och Nissan vill göra livet enklare för elbilsägare. Företagen inleder nu ett partnerskap som ska fokusera på laddning av elbilar, batterilagring och vehicle-to-grid, där man använder elbilen som ett lager för elnätet.”
https://www.eon.se/nyheter/nissan-och-e ... rskap.htmlVarför ska då dieselbilar fasas ut?
“Professorn: ”Dieselavgaserna skadar barns hjärnor”
De är bra för klimatet, men skulle visa sig förödande för vår hälsa – dieselbilarna. Avgaserna innehåller ultrafina partiklar som når ända in i våra hjärnor. En undersökning i Barcelona visar att barn som går i skolor nära trafikerade vägar får inlärningssvårigheter.
Det står inte luftförorening som orsak i några dödsattester, ändå finns det beräkningar som visar att det varje år dör 3,5 miljoner människor på grund av just luftföroreningarna. Det är långt många fler än de som dör i malaria, HIV/Aids och tbc – ihop.
– Ändå verkar vi ta ganska lätt på det här, säger professor Jordi Sunyer Deu som ledde undersökningen i Barcelona.
Långsammare hjärna
I studien följde forskarna 3.000 barn, i 300 klassrum, i 40 skolor i staden, för att se vad som hände i barnens hjärnor när de utsattes för mycket respektive lite luftföroreningar.”
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/prof ... ns-hjarnor
Den som har mest korrekt information vinner.