Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 833319 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512797
Fredrik Reuter skrev:Hmm, ja, oseriös rubrik av DI?

Under April 2018 var 1.09% av den totala försäljningen av bilar elbilar. 370 st elbilar jämfört med 33.845 st "övriga". Enligt BilSweden.

http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar


SVAR:
"Varannan laddbar bil registreras i Stockholms län"
"Nyregistreringarna av laddbara bilar, dvs elbilar och laddhybrider, ökar kraftigt inte minst i storstäderna. Under de fyra första månaderna i år ökade registreringarna av laddbara bilar, med 66 procent i riket som helhet. I Stockholms län var uppgången ännu större, 73 procent. Det innebär att varannan ny laddbar bil registreras i Stockholms län, säger Mattias Bergman, VD för BIL Sweden.
- Stockholms län hade den högsta andelen (10%) laddbara bilar av de totala nyregistreringarna, följt av Jämtlands län (7,3%) och Hallands län (6,5%). Det visar att vi har en positiv utveckling för laddbara bilar även utanför storstäderna."
http://www.bilsweden.se/storage/ma/6621 ... ddbara.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#512798 Ganska för att inte säga självklart att det är 08orna som köper elbilar, de kan ju åka kommunalt när det skiter sig. Vi som bor i Kalmar län har redan insett att elbilen inte är något att satsa på :grin:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512801 Vill man då ladda sin elbil så billigt som möjligt så styr Tibber laddtiden till då elpriset är som billigast.

"Utnyttjar rörliga elpriser
Vår smarta laddning av elbilar går ut på att laddningen optimeras för att elkostnaden ska bli så låg som möjligt. Elpriserna på marknaden förändrar sig timme för timme (det vi kallar rörligt elpris per timme). När du blir kund hos Tibber så uppdateras din elmätare så den mäter din elförbrukning per timme och då spelar det roll när på dygnet du förbrukar elen."
https://blog.tibber.com/se/smart-hemmaladdning-tesla/

Hela elmarknaden kommer förändras i grunden.
"Jätteskifte för elbolagen: ”Kilowattimmen kommer att dö”
"Utmanare jagar el-jättar med nya affärsmodeller"
"Elmarknaden är inne i en transformation och många av dagens aktörer kommer att försvinna eller behöver förändras radikalt. Det tror såväl utmanare som Tibber och etablerade jättar som Vattenfall och Eon, men deras vägval skiljer sig åt.
Digitalisering, solenergi och elbilar är några av drivkrafterna och jakten på nya affärsmodeller och den vinnande strategin är i full gång."
https://www.di.se/nyheter/utmanare-jaga ... smodeller/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512833 Europa kraftsamlar för att ta täten i batteriracet
Europa ska ta täten i den globala batteriproduktionen. Nu samordnar industrier runt om i EU sina insatser genom hela värdekedjan – från gruva till återvinning. I centrum finns initiativet European Battery Alliance. I potten: en årlig marknad på 250 miljarder euro.

När har då Europa tagit tätpositionen på batterimarknaden?
– 2025 är vi ikapp och förbi de asiatiska länderna, slår Bo Normark fast.
http://www.energivarlden.se/artikel/eur ... teriracet/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512858 När när nya WLTP slår igenom så höjs bilskatten rejält i Sverige.
Men den höjs ännu mer i Norge.

"Nybilen kan bli 80.000 kroner dyrere
I 2019 innføres strengere utslippstester rundt bilene i EU, noe som vil medføre at enkelte modeller kan bli 80.000 kroner dyrere i Norge om regjeringen ikke foretar seg noe.
Dieselgate i 2015 hvor blant annet Volkswagen jukset med utslippstallene utsløste hektisk møtevirksomhet hos EU, og resultatet ser vi allerede nå i form av en ny teststandard for biler kalt World Harmonised Light Vehicle Test Procedure. Denne er forkortet WLTP, og er en test som faktisk allerede er innført."
http://bil24.no/nybilen-kan-bli-80-000-kroner-dyrere/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#512865 Om myndigheterna får fortsätta att härja fritt (höja skatter och avgifter) slutar det med att hela landsbygden helt kommer att avfolkas, blir bara de mest besuttna som "bor" kvar = sommarstugor för rikefolket.
Snacket som alltid kommer i valrörelsen om att gynna folket på landsbygden så att "vi" får en levande landsbygd är inget annat än bullshit.
Beskatta i stället de som bor i storstäderna eller tätortsnära, det är ju deras miljö som tydligen är så dålig.
Har svårt att förstå varför vi på landsbygden ständigt o jämt ska subventionera befolkningen i städerna. :?:
Gäller nog att tänka mer än en gång innan vi lägger i vår valsedel, vill vi kunna bo kvar eller inte, kan verkligen bli ödesvalet.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512903 Hamburg förbjuder äldre dieselbilar från 31 maj.

I slutet av februari kom beskedet att tyska städer får förbjuda dieselbilar för att förbättra luftkvaliteten.

Hamburg blir först ut i Tyskland att införa förbud i vissa delar av stadskärnan. Förbudet träder i kraft den 31 maj men miljömyndigheterna har redan satt upp cirka 100 skyltar som meddelar förbudet och ger vägbeskrivning till alternativa vägar.

Förbudet gäller dieselbilar med Euro 5-klassning och äldre.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... an-31-maj/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512904
jannee skrev:Om myndigheterna får fortsätta att härja fritt (höja skatter och avgifter) slutar det med att hela landsbygden helt kommer att avfolkas, blir bara de mest besuttna som "bor" kvar = sommarstugor för rikefolket.
Snacket som alltid kommer i valrörelsen om att gynna folket på landsbygden så att "vi" får en levande landsbygd är inget annat än bullshit.
Beskatta i stället de som bor i storstäderna eller tätortsnära, det är ju deras miljö som tydligen är så dålig.
Har svårt att förstå varför vi på landsbygden ständigt o jämt ska subventionera befolkningen i städerna. :?:
Gäller nog att tänka mer än en gång innan vi lägger i vår valsedel, vill vi kunna bo kvar eller inte, kan verkligen bli ödesvalet.



Valets vikigaste fråga för glesbygd är om fastighetsskatten på vattenkraftverk går till den kommun där kraftverket står.
Väldigt många miljoner skulle då gå till glesbygds kommunen.

"Kommuner måste få tjäna på vattenkraften
Varför ska fastighetsskatten på vattenkraftverk gå till staten? Frågan blir alltmer aktuell - inte minst med tanke på att vattenkraften finns i kommuner som lider av glesbygdsproblematik, skriver Fortums vd."
https://www.dagenssamhalle.se/debatt/fa ... munal-9619

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512919 Snart kommer riktigt billiga elbilar.

Exempel:
Honda
The good news is that now, Honda is teaming up with the Chinese giant battery cell maker CATL to bring the electric Honda Fit back with 300 km (186 miles) range and a price of 2 million yen (15.509 €) in 2020.
Furthermore, Carlos Ghosn, the CEO of the Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance recently said that 300 km range is enough for electric cars, now the goal is to make them affordable. Therefore it’s not surprising that now Honda is saying that it’ll sell an electric car model with 300 km range for 15.500 euros…
https://pushevs.com/2018/05/23/honda-fi ... ming-back/

VW
Grönt ljus för design och produktion av Volkswagen I.D.
Volkswagens elbilskoncept I.D. presenterades redan 2016. Nu är det klart att designen för I.D. kommer att vara i princip identiskt med konceptbilen och produktionen kommer att starta hösten 2019.
Det innebär en elbil med ett batteri som har en räckvidd på mellan 40-60 mil beroende på vilket batteri man väljer. Elmotorn har en effekt på 125 kW, vilket motsvarar 170 hästkrafter, och I.D. kommer att ha en toppfart på 160 km/h samtidigt som den gör 0-100 km/h på under åtta sekunder.
Designen kommer att vara karakteristisk för alla nya elbilar som släpps från den tyska tillverkaren och påminner en hel del om designen hos den populära VW Golf. I.D. kommer att vara aningen kortare än Golf men hjulaxlarna är placerade 13 centimeter längre ut än på en Golf.
En annan intressant detalj är att Volkswagen tidigare har meddelat at prisbilden för I.D. ska ligga i paritet med en Golf. Även om detta inte är bekräftat ännu tyder det på att I.D. kommer att kosta strax över 250 000 kronor.
https://allatjanstebilar.nyteknik.se/ny ... 1641769690

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Fredrik Reuter  
#512921
Zalman skrev:
Fredrik Reuter skrev:Hmm, ja, oseriös rubrik av DI?

Under April 2018 var 1.09% av den totala försäljningen av bilar elbilar. 370 st elbilar jämfört med 33.845 st "övriga". Enligt BilSweden.

http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar


SVAR:
"Varannan laddbar bil registreras i Stockholms län"
"Nyregistreringarna av laddbara bilar, dvs elbilar och laddhybrider, ökar kraftigt inte minst i storstäderna. Under de fyra första månaderna i år ökade registreringarna av laddbara bilar, med 66 procent i riket som helhet. I Stockholms län var uppgången ännu större, 73 procent. Det innebär att varannan ny laddbar bil registreras i Stockholms län, säger Mattias Bergman, VD för BIL Sweden.
- Stockholms län hade den högsta andelen (10%) laddbara bilar av de totala nyregistreringarna, följt av Jämtlands län (7,3%) och Hallands län (6,5%). Det visar att vi har en positiv utveckling för laddbara bilar även utanför storstäderna."
http://www.bilsweden.se/storage/ma/6621 ... ddbara.jpg


Men, ärligt talat, faktum kvarstår. Det intressanta är att se vilken marknadsandel elbilarna har inom hela bilsektorn. Den marknadsandelen ligger runt 1%.

Ex: Skulle elbilsförsäljningen öka från 370 bilar en månad till 3.700 nästa månad skulle ökningen vara 900%. Marknadsandelen skulle dock öka från 1,09% till ca 12% om totala försäljningen vore lika.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512929
Fredrik Reuter skrev:
Zalman skrev:
Fredrik Reuter skrev:Hmm, ja, oseriös rubrik av DI?

Under April 2018 var 1.09% av den totala försäljningen av bilar elbilar. 370 st elbilar jämfört med 33.845 st "övriga". Enligt BilSweden.

http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar


SVAR:
"Varannan laddbar bil registreras i Stockholms län"
"Nyregistreringarna av laddbara bilar, dvs elbilar och laddhybrider, ökar kraftigt inte minst i storstäderna. Under de fyra första månaderna i år ökade registreringarna av laddbara bilar, med 66 procent i riket som helhet. I Stockholms län var uppgången ännu större, 73 procent. Det innebär att varannan ny laddbar bil registreras i Stockholms län, säger Mattias Bergman, VD för BIL Sweden.
- Stockholms län hade den högsta andelen (10%) laddbara bilar av de totala nyregistreringarna, följt av Jämtlands län (7,3%) och Hallands län (6,5%). Det visar att vi har en positiv utveckling för laddbara bilar även utanför storstäderna."
http://www.bilsweden.se/storage/ma/6621 ... ddbara.jpg


Men, ärligt talat, faktum kvarstår. Det intressanta är att se vilken marknadsandel elbilarna har inom hela bilsektorn. Den marknadsandelen ligger runt 1%.

Ex: Skulle elbilsförsäljningen öka från 370 bilar en månad till 3.700 nästa månad skulle ökningen vara 900%. Marknadsandelen skulle dock öka från 1,09% till ca 12% om totala försäljningen vore lika.



Och brytpunkten sker 1 juli, då blir elbilen billigare per mil enligt tester i DN och Teknikens Värld.
Sen blir skillnaden bara större för varje år, dieselbilar blir dyrare och elbilar billigare.

Och 2020 inför man ju WLTP fullt ut och RDE (Real Driving Emissions) som innebär att man hänger på en mätutrustning och kör i vanlig trafik.
Om kravet är då att man aldrig får överskrida gränsvärdena, då får man nog inte köra på vintern alls.

"Många är medvetna om att kallstarter ger bilen högre utsläpp – nu avslöjar forskarna chockerande fakta.
De första 30 sekunderna motsvarar lika mycket miljöskadliga utsläpp som 50 mils körning."
https://www.aftonbladet.se/bil/article23972845.ab

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

totte  
#512943 Fredrik skriver om marknadsandelar:
Men, ärligt talat, faktum kvarstår. Det intressanta är att se vilken marknadsandel elbilarna har inom hela bilsektorn. Den marknadsandelen ligger runt 1%.

Ex: Skulle elbilsförsäljningen öka från 370 bilar en månad till 3.700 nästa månad skulle ökningen vara 900%. Marknadsandelen skulle dock öka från 1,09% till ca 12% om totala försäljningen vore lika.


Och svaret blir först nåt om den ekonomiska brytpunkten, sen om WLTP och RDE och till slut om kallstarter. Det Zalman skriver har alltså inte något alls att göra med det citerade inlägget från Fredrik.

Ni ser själva hur diskussionen förs.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Avslutat-01  
#512973 http://teknikensvarld.se/nu-kommer-elbi ... ds-540391/

Det kanske inte blir så billigt med elbil ändå

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Swall9  
#513067
Zalman skrev:Vilken räckvidd har man då med en Tesla 3 med det större batteriet?

Motorvägskörning i ca 90km/h ger 50 mils räckvidd, då hade man ca 4% kvar, borde bli ca 52 mils total räckvidd.
"Model 3 drove 500 km/310 mi in a single charge"


83mil har tydligen någon lyckats med, för en Tesla 3, med snålkörning.
"Tesla Model 3 Owner Creates Unofficial Mileage Record of 830 Km on a Single Charge [Video]"
https://www.news18.com/news/auto/tesla- ... 51627.html
Motorvägskörning i 90km/h ger 50 mils räckvidd. Vad får man för räckvidd om man kör i 110 - 120 km/h?

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Fredrik Reuter  
#513068 Hej,

Räckvidden avtar ganska drastiskt vid ökande hastigheter. Vi har diskuterat detta tidigare i tråden och jag har länkat in några videor där Tesla testas på Autobahn.

Nu kan man i sanningens namn ifrågasätta höga farter på autobahn oavsett bränsle till motorn, men jag kan tycka elbilarna har en del jobba med, i alla fall om de ska slå i Tyskland.

Tesla Model X kom ca 10 mil i videon nedan i "autobahn-tempo". Dessutom överhettade batterier.




Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).