tor 25 jan 2018, 15:37#493724
"Montera på 5 ton batterier, bara för att köra eldrivet några mil har jag svårt att förlika mig med."
Batterierna blir ca dubbelt så bra vart 3-4 år.
Utvecklingen av batterier sker snabbt.
2014, 230Wh/l ger ca 190 km i räckvidd
2017, 410Wh/l ger ca 300km
2018, 650Wh/l ger ca 380km
2020, 700Wh/l ger ca 420km
ca 2024 1000Wh/l ger ca 700km
https://pushevs.com/wp-content/uploads/ ... n.png.webpSå runt 2024 så behövs det bara ca 1000L för för ett batteri på 1000kWh.
Vilket är 41,7ggr större än vad som finns i syrrans Nissan Leaf 24kWh.
Klart rimligt. Vad är dieseltanken idag på 500-1000L?
Även Scania satsar seriöst på ellastbilar, med svenska batterier från Northvolt.
Scania går in i Northvolt: "En del av vår hållbarhetsresa"
Northvolt har kommit en liten bit närmare målet, att bygga en enorm batterifabrik i Skellefteå och ett forskningscenter i Västerås.
På torsdagen stod det klart att buss- och lastbilstillverkaren Scania går in med 100 miljoner kronor i Northvolt.
I första skedet ska Northvolt och Scania samarbeta i Västerås för att utveckla nästa generation batterier för tunga fordon. På längre sikt ska Scania också köpa battericeller från Northvolt.
"Det här är en del av vår hållbarhetsresa. Vi vill ställa om hela transportsektorn och då finns det olika vägar att gå. Elektrifiering är en av dem", säger Scanias vd Henrik Henriksson till TT.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... rhetsresa/EDIT1:
Volvos ellastbil – så lång räckvidd får den
Lastbilstillverkaren Volvo har hittills bara ett helt eldrivet fordon i sin produktportfölj. Den tolv meter långa batteribussen 7900 Electric rullar sedan i somras i reguljärtrafik. Den har omkring 20 mils räckvidd och batterier på 150, 200 och 250 kWh. Laddning sker med CCS-kontakt eller via en så kallad Oppcharge-laddare, en strömavtagare ovanpå lastbilen.
Vilken räckvidd på en laddning får lastbilen?
- Erfarenheten från lastbilar som rör sig i städer är att de oftast inte kör mer än 200 kilometer på en dag. Det är mycket start och stopp. De har viss likhet med stadsbussar, vilket gör att det finns tydliga synergier eftersom vi redan har elektriska bussar i trafik, säger han.
Skillnaden, påpekar han, är att bussen följer en förutbestämd sträcka vilket underlättar laddningen. Men med ett 20-tal mil i batteriet ska den klara av en hel dags körning och kunna ladda i depån.
En medeltung lastbil, som detta handlar om, väger upp till 26 ton och har då ungefär 17 tons lastkapacitet. En lätt lastbil väger max 3,5 ton och lastar omkring 1,5.
https://www.nyteknik.se/fordon/volvos-e ... en-6895134
Den som har mest korrekt information vinner.