Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 829305 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

wizz  
#493198 Man gör en enkel kalkyl och adderar en minuteffekten på fram och bakaxel och hamnar i häradet 600hp och med ett bilpris runt 1000000:- så säger man hög risk och jämför dom med Ferrari m.fl. I resten av Europa ser man på effekten motorerna kan leverera under en längre tid kommer inte ihåg om det är 20 min eller mer. Tydligen är det Trafikstyrelsen som bestämt sig för en sådan tolkning. Tråkigt, det är fina bilar med en hygglig ekonomi (bortsett från dagens försäkringar)

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Avslutat-01  
#493232 https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/a2 ... ll-elbilar

Det kanske inte blir nån succé med elbil

Avatar Fallback

Re: Scaniachef höjer Teslas Semi lastbil till skyarna !

axwell  
#493279 Scaniachefen Nils-Gunnar Vågstedt kommenterar Teslas lastbil med "Den kommer att bli jättebra för att transportera påsar med potatischips." :lol: :lol:

Scania har ju sedan tidigare en fungerande hybridlastbil p 320, den kan köras på enbart el i upptill 2 km. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493312
svampbob skrev:
Slurfi skrev:http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=6791094
http://www.nsd.se/nyheter/drommen-om-ny ... 80669.aspx
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6791511

Nog finns det koboltgruvor på gång i Sverige, hoppas bara de kommer igång ordentligt
och har staten med sig så inte andra intressen förstör så som de brukar.


Ja visst är det så men Kobolten kommer ändå bara att vara en biprodukt i en koppar och guldgruva. Ökar man utbudet kraftigt av koppar så kommer kopparpriset att sjunka.
Slurfi kan du hitta några uppgifter på halten av Kobolt i de tänkta gruvorna. Är de jämförbara med de i Sydamerika ?

Nej, jag har inte sett nån siffra men om jag förstod det rätt var det små fyndigheter, dock brytvärda
så vi lär väl få se hur det utvecklas.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#493314
Slurfi skrev:
svampbob skrev:
Slurfi skrev:http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=6791094
http://www.nsd.se/nyheter/drommen-om-ny ... 80669.aspx
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6791511

Nog finns det koboltgruvor på gång i Sverige, hoppas bara de kommer igång ordentligt
och har staten med sig så inte andra intressen förstör så som de brukar.


Ja visst är det så men Kobolten kommer ändå bara att vara en biprodukt i en koppar och guldgruva. Ökar man utbudet kraftigt av koppar så kommer kopparpriset att sjunka.
Slurfi kan du hitta några uppgifter på halten av Kobolt i de tänkta gruvorna. Är de jämförbara med de i Sydamerika ?

Nej, jag har inte sett nån siffra men om jag förstod det rätt var det små fyndigheter, dock brytvärda
så vi lär väl få se hur det utvecklas.

https://www.svd.se/expert-sverige-ar-et ... rimetaller
Här är lite info.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

svampbob  
#493344 Nog finns det koboltgruvor på gång i Sverige, hoppas bara de kommer igång ordentligt
och har staten med sig så inte andra intressen förstör så som de brukar.[/quote]

Ja visst är det så men Kobolten kommer ändå bara att vara en biprodukt i en koppar och guldgruva. Ökar man utbudet kraftigt av koppar så kommer kopparpriset att sjunka.
Slurfi kan du hitta några uppgifter på halten av Kobolt i de tänkta gruvorna. Är de jämförbara med de i Sydamerika ?[/quote]
Nej, jag har inte sett nån siffra men om jag förstod det rätt var det små fyndigheter, dock brytvärda
så vi lär väl få se hur det utvecklas.[/quote]
https://www.svd.se/expert-sverige-ar-et ... rimetaller
Här är lite info.[/quote]

Ja Svd säger väl i princip samma sak som jag skrev tidigare att Kobolt är en biprodukt vid annan gruvbrytning och främst koppar att det även är en biprodukt vid uranbrytning hade jag inte koll på. De historiskt höga kobolt priserna gör att kobolten blir en bra bonus för uran och koppargruvor problemet med allt för intensivt koboltbrytande är att du svämmar över marknaden med din primära metall och sänker priset på den metallen.

https://www.sgu.se/mineralnaring/minera ... okies=true

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#493346 Koboltbrytning och med allt vad detta innebär blir en delikat uppgift att ta itu med för svensk regering.
Vilka miljöaspekter är de väsentligaste?
Självfallet bäst att låta afrikanerna sköta skitjobbet för att senare svära sig fria :mrgreen:
Finns säkert tusen ursäkter för att inte tillåta någon sådan brytning/framställning i Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493378 Ibland får man intrycket att folk inte riktigt gillar gruvor, jag förstår inte det för när man
har brutit det som går ekonomiskt att få upp så återställer man och planterar igen.
Det finns exempel på det på finska sidan bredvid turistanläggningen i Levi, det går inte
att se vad som hänt där för några år sedan så jag tror inte man behöver oroa sig.
Nu kommer LKAB att investera i nya huvudnivåer och det blir de största industriinvesteringarna
nånsin i Sveriges historia, massor med pengar till staten och kanske en slant till arbetarna åxå.
Kan man starta nån liten gruva här och där så är det ju bara bra för markägare och lantisar
som får jobb och ersättningar.
Stadsborna blir försörjda och alla blir glada.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#493381 Säg inte folk över lag utan istället miljömupparna som egentligen inte gillar något alls. De är förhållandevis få men maktgalna och fått ett orimligt inflytande.
Manipulerar massmedia som i sin tur påverkar oförstående politiker.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

totte  
#493392 Det är inte bara obefogad negativ publicitet, även om det ofta förekommer. Gruvdrift har skapat många fall av svårartade utsläpp av tungmetaller och andra gifter genom åren. Många gruvbolag har agerat på ett mycket oseriöst sätt. Just nu har vi exemplet Boliden som exporterat avfall till Chile, där det från början varit uppenbart att mottagaren inte haft förmåga att ta hand om avfallet på ett vettigt sätt. Det är rätt svårt att kunna förklara bort det med miljömuppar och manipulerad massmedia.

Det finns alltså ganska stora problem att vända den bild som finns av att gruvbrytning är ett generellt problem.

Avatar Fallback

Re: Scaniachef höjer Teslas Semi lastbil till skyarna !

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493408
axwell skrev:Scaniachefen Nils-Gunnar Vågstedt kommenterar Teslas lastbil med "Den kommer att bli jättebra för att transportera påsar med potatischips." :lol: :lol:

Scania har ju sedan tidigare en fungerande hybridlastbil p 320, den kan köras på enbart el i upptill 2 km. :mrgreen:


Volvo kör om Scania.

"Volvo säljer eldriven lastbil nästa år"
"Volvo ska börja sälja eldrivna lastbilar nästa år. De första fordonen kommer att börja användas av utvalda kunder redan i år, skriver Volvo Trucks i ett pressmeddelande.
Tekniken bygger på erfarenhet från eldrivna bussar, som Volvo redan bygger, och lastbilar med hybriddrift.
Förutom andra positiva effekter för miljön har eldrivna lastbilar fördelen att kunna göra leveranser tyst nattetid i stadsområden, framhåller företaget."
https://www.nyteknik.se/fordon/volvo-sa ... ar-6894825

   TS
Avatar Fallback

Re: Scaniachef höjer Teslas Semi lastbil till skyarna !

åberg  
#493515
axwell skrev:Scaniachefen Nils-Gunnar Vågstedt kommenterar Teslas lastbil med "Den kommer att bli jättebra för att transportera påsar med potatischips." :lol: :lol:

Scania har ju sedan tidigare en fungerande hybridlastbil p 320, den kan köras på enbart el i upptill 2 km. :mrgreen:

Jag kör en personbil med hybriddrift, den går också att köra ungefär 2 km på batteriet. Det kan verka löjeväckande men betyder dock inte att den är helt kass.

Batteriet innehåller tillräckligt med energi för kortvariga höga effektuttag, exempelvis vid omkörningar eller motorvägspåfarter. När det behövs blir bensinmotorn och elmotorn tillräckligt starka tillsammans men all den tid man inte maxar går den snålare eftersom det räcker med en liten klen bensinmotor som får jobba på lämpligt varvtal. Effektbehovet för bensinmotorn jämnas alltså ut i tiden med hjälp av batteri och elmotor.

Har man ovanstående klart för sig är det inte så dumt som det kan verka vid första anblick. Skulle jag tävla i motorsport eller lasta tungt i bergstrakter skulle jag naturligtvis välja andra fordon men att den inte är gjord för långvariga höga effektuttag är helt acceptabelt för en bil som används till transport av människor, motorsågar, matkassar och ibland en tvättmaskin.

En lastbil med hybriddrift kanske man inte i första hand använder i för tunga transporter i Alperna men nånstans finns det säkert en nisch där den fungerar bra och går att räkna hem.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#493519 Jag kan mycket väl tänka mig små varubilar som är avsedda för lokal distribution i städer blir eldrivna (samma som det är med eltruckar på lager)
Hur man ska lyckas få en elbil till att transportera skogsprodukter blir nog en svårare ekvation eller en elbil som kan transportera 40 ton gods mellan Malmö - Stockholm på 9 timmar.
Självklart kan du montera i batterier till all förskräckelse men bilen ska också lasta gods och som idag är det primära,nu optimeras lastbilarna för att ta gods inte för åka omkring med en massa onödiga vikter. Bl.a. framförs många lastbilar UTAN något reservhjul - allt för viktens skull.
Fälgarna består inte sällan av aluminium = lättare.
Singelhjul på boggieaxeln.
Montera på 5 ton batterier, bara för att köra eldrivet några mil har jag svårt att förlika mig med.
Eventuell laddning automatiskt via skenor i vägbanan eller ovanifrån, den lösningen kommer att ta väldigt lång tid att genomföra, självklart att det går men kostnaden - vem ska ta den?
Jag vet att prov pågår, men att gå från försöksverksamt till att genomföra det över hela landet kommer att ta flera generationer.
Kan jämföra med järnvägen - när började den byggas ut?
Ännu är inte alla järnvägslinjer elektrifierade
Hur många gånger större är vägnätet jämfört med järnvägsnätet?
Tror att man ska nog vara lite mer realistisk än många elfantaster är.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493724 "Montera på 5 ton batterier, bara för att köra eldrivet några mil har jag svårt att förlika mig med."

Batterierna blir ca dubbelt så bra vart 3-4 år.

Utvecklingen av batterier sker snabbt.
2014, 230Wh/l ger ca 190 km i räckvidd
2017, 410Wh/l ger ca 300km
2018, 650Wh/l ger ca 380km
2020, 700Wh/l ger ca 420km
ca 2024 1000Wh/l ger ca 700km
https://pushevs.com/wp-content/uploads/ ... n.png.webp

Så runt 2024 så behövs det bara ca 1000L för för ett batteri på 1000kWh.
Vilket är 41,7ggr större än vad som finns i syrrans Nissan Leaf 24kWh.
Klart rimligt. Vad är dieseltanken idag på 500-1000L?

Även Scania satsar seriöst på ellastbilar, med svenska batterier från Northvolt.
Scania går in i Northvolt: "En del av vår hållbarhetsresa"
Northvolt har kommit en liten bit närmare målet, att bygga en enorm batterifabrik i Skellefteå och ett forskningscenter i Västerås.
På torsdagen stod det klart att buss- och lastbilstillverkaren Scania går in med 100 miljoner kronor i Northvolt.
I första skedet ska Northvolt och Scania samarbeta i Västerås för att utveckla nästa generation batterier för tunga fordon. På längre sikt ska Scania också köpa battericeller från Northvolt.
"Det här är en del av vår hållbarhetsresa. Vi vill ställa om hela transportsektorn och då finns det olika vägar att gå. Elektrifiering är en av dem", säger Scanias vd Henrik Henriksson till TT.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... rhetsresa/


EDIT1:

Volvos ellastbil – så lång räckvidd får den
Lastbilstillverkaren Volvo har hittills bara ett helt eldrivet fordon i sin produktportfölj. Den tolv meter långa batteribussen 7900 Electric rullar sedan i somras i reguljärtrafik. Den har omkring 20 mils räckvidd och batterier på 150, 200 och 250 kWh. Laddning sker med CCS-kontakt eller via en så kallad Oppcharge-laddare, en strömavtagare ovanpå lastbilen.

Vilken räckvidd på en laddning får lastbilen?

- Erfarenheten från lastbilar som rör sig i städer är att de oftast inte kör mer än 200 kilometer på en dag. Det är mycket start och stopp. De har viss likhet med stadsbussar, vilket gör att det finns tydliga synergier eftersom vi redan har elektriska bussar i trafik, säger han.

Skillnaden, påpekar han, är att bussen följer en förutbestämd sträcka vilket underlättar laddningen. Men med ett 20-tal mil i batteriet ska den klara av en hel dags körning och kunna ladda i depån.

En medeltung lastbil, som detta handlar om, väger upp till 26 ton och har då ungefär 17 tons lastkapacitet. En lätt lastbil väger max 3,5 ton och lastar omkring 1,5.
https://www.nyteknik.se/fordon/volvos-e ... en-6895134

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#493732 Du Zalman som har svar på allt kan du var så vänlig och ge ett KORREKT svar och nu inte slingra dig och hänvisa hit eller dit :!:
Hur många Wh/l behövs det för att förflytta 64 ton 64 mil ? avståndet från Dhl Malmö till Rosersberg Stockholm?
Hur mycket tror du dessa batterier kommer att väga för att innehålla energi för ca 70 mils körning, kan vara snö eller regnblöt väg eller vintertid när batterierna inte ger mer än max 80 % av sin maxkapacitet.
Du som är så kvick på att googla fram det mest optimistiska kan du för en gångs skull vara något realistisk :?: .
Utgår man på vad vikten är på ett Teslabatteri och multiplicerar blir bara batteriet så pass tungt (ca 15 ton) att du inte får på någon nyttolast på bilen :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).