Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 829055 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#485860
tommyk skrev:
Zalman skrev:"8 av 10 väljer laddbara bilar"


Enligt BIL Swedens statistik så utgjorde elbilar och laddhybrider 6,6% av nyregistreringarna under oktober 2017. Totalt för perioden jan-okt 2017 var andelen 4,8%. Sanningen är alltså snarare att 19 av 20 *väljer bort* laddbara bilar.

Källa: http://www.bilsweden.se/storage/cms/b54 ... lueIndex=0

Ja lite märkligt, kan det vara 8 av 10 "miljöbilar" med elmotor? Vissa har ju inte laddmöjlighet via ladduttag exempelvis?

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485884
Hema skrev:
Zalman skrev:
jannee skrev:Zalmans propåer om billig el verkar allt slå slint :grin:
https://www.aftonbladet.se/contentstudi ... 6884611.ab


Givetvis ska priset på köpt el gå upp, så man stimuleras att spara på elen.
Men egenproducerad el ska bli billigare.

"Regeringen ökar stödet till solceller
Regeringen beslutade i onsdags att ändra i förordningen om statligt stöd till solceller. Från och med den 1 januari 2018 kommer alla aktörer, även privatpersoner, att kunna få stöd med 30 procent av kostnaderna."
http://www.regeringen.se/pressmeddeland ... solceller/

Varför ska intermittent el vara billigare än baskraft? Den intermittenta elen bär inte sina ökade kostnader som drar med sig, både reglerkraftutbyggnad och elnätförstärkning? Eller om du menar att staten ska subventionera egen producerad el för eget bruk, typ kunna gå off-grid? Det vore väl inte samhällsekonomiskt kostnadseffektivt, även om minskad sårbarhet i samhället är önskvärt!

Däremot borde elräkningen eftersträvas att i så stor del som möjligt vara rörlig. Nu menar jag att minska och/eller ta bort de fasta kostnaderna. För om jag kan minska min förbrukning med X% borde elräkningen förhoppningsvis minska med lika många %. Det ökar incitamentet för att effektivisera.


SVAR:
Trenden är att tex alla nya hus ska vara nettoproducenter av el, med hjälp av solceller.
Visst, solceller är intermittenta, men om alla kör elbilar så kan man på ett smart sätt utjämna elbehovet
över ett dygn om man kan utnyttja bilbatteriet som lagring.
På vintern ger inte solceller så mycket i vårt land, men vatten och vind fungerar utmärkt på vintern.
Och eftersom detta är ett skogsforum så går det ju också utmärkt att bygga om biobränsle
fjärrvärmeverken till att producera el+värme på ett effektivt sätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Andreas99  
#485886
Zalman skrev:
Hema skrev:
Zalman skrev:[quote="jannee"]Zalmans propåer om billig el verkar allt slå slint :grin:
https://www.aftonbladet.se/contentstudi ... 6884611.ab


Givetvis ska priset på köpt el gå upp, så man stimuleras att spara på elen.
Men egenproducerad el ska bli billigare.

"Regeringen ökar stödet till solceller
Regeringen beslutade i onsdags att ändra i förordningen om statligt stöd till solceller. Från och med den 1 januari 2018 kommer alla aktörer, även privatpersoner, att kunna få stöd med 30 procent av kostnaderna."
http://www.regeringen.se/pressmeddeland ... solceller/

Varför ska intermittent el vara billigare än baskraft? Den intermittenta elen bär inte sina ökade kostnader som drar med sig, både reglerkraftutbyggnad och elnätförstärkning? Eller om du menar att staten ska subventionera egen producerad el för eget bruk, typ kunna gå off-grid? Det vore väl inte samhällsekonomiskt kostnadseffektivt, även om minskad sårbarhet i samhället är önskvärt!

Däremot borde elräkningen eftersträvas att i så stor del som möjligt vara rörlig. Nu menar jag att minska och/eller ta bort de fasta kostnaderna. För om jag kan minska min förbrukning med X% borde elräkningen förhoppningsvis minska med lika många %. Det ökar incitamentet för att effektivisera.


SVAR:
Trenden är att tex alla nya hus ska vara nettoproducenter av el, med hjälp av solceller.
Visst, solceller är intermittenta, men om alla kör elbilar så kan man på ett smart sätt utjämna elbehovet
över ett dygn om man kan utnyttja bilbatteriet som lagring.
På vintern ger inte solceller så mycket i vårt land, men vatten och vind fungerar utmärkt på vintern.
Och eftersom detta är ett skogsforum så går det ju också utmärkt att bygga om biobränsle
fjärrvärmeverken till att producera el+värme på ett effektivt sätt.[/quote]
Okej. Om nu trenden är det hur många av husen som byggs i år beräknas vara det? Å sen hur många av flerbostadshusen i år beräknas vara det? Hur kommer du fram till att det är en trend? Hittat på lite igen eller?

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485889
tommyk skrev:
Zalman skrev:"8 av 10 väljer laddbara bilar"


Enligt BIL Swedens statistik så utgjorde elbilar och laddhybrider 6,6% av nyregistreringarna under oktober 2017. Totalt för perioden jan-okt 2017 var andelen 4,8%. Sanningen är alltså snarare att 19 av 20 *väljer bort* laddbara bilar.

Källa: http://www.bilsweden.se/storage/cms/b54 ... lueIndex=0


Det intressanta är vilket svar man får, när man ställer frågan till folk.
Vilken bil kommer du köpa nästa gång?

"Stort intresse för elbilar bland svenskar - 7 av 10 vill skaffa en"
Svenskarna har en mycket positiv inställning till all den nya teknik som revolutionerar fordonsindustrin.
Den slutsatsen kan man i alla fall dra av en undersökning som tyska elektronikjätten Bosch låtit genomföra i Norden bland 4000 respondenter.
70 procent av de svarande i Sverige uppger att de ser sig själva skaffa en elbil inom en snar framtid. Samma siffra gäller Norden i stort.
Vidare uppger 72 procent av svenskarna att de kan tänka sig att bli hämtade av en taxibil utan en människa vid ratten.
https://computersweden.idg.se/2.2683/1. ... r-svenskar

Det märkliga är att trots att det nästan varje dag står i olika medier att dieselbilen är på väg bort och att
elbilen tar över, så träffar jag nästan varje vecka människor som säger att rena elbilar inte ens finns idag.
När de ser och hör min bil så tycker de att den är tyst, och vill titta på bensinmotorn.
Öppnar "motorhuven" och de bara ser ett bagageutrymmer tappar de hakan.
Så tydligen måste man fortsätta att informera en stor grupp människor som egentligen vill köpa en elbil, men de vet inte ens om att den finns, och därmed efterfrågar man ingen elbil heller.

Klart är att vid varje paradigmskifte så vet inte folk vad dom behöver.
Henry Ford sa att när man år 1905 frågade en person med häst och vagn, vad han ville ha, då var svaret, en snabbare häst. Man frågade inte efter en bil för man visste inte ens att den fanns.

När hemPC boomen kom 1998 hade jag kompisar som sa, de skulle minsann aldrig skaffa en hemPC, vad skulle man med den till? Nu finns det en dator i princip alla hem.

2007 när Iphone kom så sa folk, vad ska men med den till, en telefon har man ju för att ringa, punkt.
2017 har minsta unge en egen smartphone.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485892 Nu måste dieselsubventionerna bort!

"Nu pratar till och med VW-chefen om att skrota rabatterna för dieselbilar"
Volkswagens val under 1990-talet var tydligt. Till skillnad från konkurrenten Toyota trodde Volkswagen inte på hybridteknik utan på dieselmotorer för att sänka utsläppen av koldioxid. Och utsläppen sänktes – till priset av en skandal och högre utsläpp av kväveoxider.

Sedan dieselskandalen började rullas ut har Volkswagen hela tiden stått fast vid att dieselbilar kommer ha en framtid även i fortsättningen. Bland annat har Audis utvecklingschef sagt att "vi tror på diesel".

Men nu verkar det som att även Volkswagen börjar tvivla. Det är i alla fall en möjlig tolkning av det uttalande som VW-chefen Matthias Müller gjorde i tyska Handelsblatt.
Enligt honom borde tyska regeringen börja fasa ut subventionerna för dieselbilar och istället satsa på elektrifiering i olika former.

"Vi borde ifrågasätta logiken i och syftet med dieselsubventioner. De pengarna kan investeras mer förnuftigt med att främja miljövänliga teknologier", säger han i intervjun.

Matthias Müller blir därmed en av de första – om inte den första – högt uppsatta tyska bilchefen som faktiskt ifrågasätter om dieselbilar ska subventioneras.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... eselbilar/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485894 Citroëns vd: 80 procent elektriskt 2023

Nu har även Citroën presenterat en tidsplan för elektrifiering. Den främsta drivkraften är utvecklingen på den kinesiska marknaden.

2023 ska 80 procent av bilarna vara antingen rena elbilar eller laddhybrider, säger vd:n Linda Jackson till Auto Express.

Den franska biltillverkarens ambitionsnivå är därmed inte lika hög som Volvos. I somras meddelade företaget att alla bilar kommer att ha någon form av eldrift från och med 2019. Även Jaguar har meddelat att framtiden är elektrisk: Från och med 2020 kommer alla deras modeller att vara antingen rena elbilar eller laddhybrider. Indiska Mahindra har också meddelat att alla deras modeller inom kort kommer att erbjudas även i elektriskt utförande.

Kinas politik för elektrifiering har varit starkt bidragande till den nya inriktningen, säger Jackson till den brittiska motortidningen.

Bilarna ska byggas på PSA-gruppens gemensamma plattform e-CMP, men man utvecklar även en plattform gemensamt med kinesiska Dongfeng.
http://www.elbilen.org/citroens-vd-80-p ... iskt-2023/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485895 Nu får man 75.000 CAN dollar om man köper en ellastbil i Kanada.

"Tesla Semi and other electric trucks to be popular in Ontario with new $75,000 govt incentive"
“The program will offer buyers rebates of up to 60 percent of the incremental purchase cost of an electric truck, compared with an equivalent diesel vehicle, up to a cap of C$75,000 per vehicle, according to documents seen by Reuters.”
https://electrek.co/2017/12/14/tesla-se ... incentive/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#485898
Zalman skrev:
Hema skrev:
Zalman skrev:Givetvis ska priset på köpt el gå upp, så man stimuleras att spara på elen.
Men egenproducerad el ska bli billigare.

"Regeringen ökar stödet till solceller
Regeringen beslutade i onsdags att ändra i förordningen om statligt stöd till solceller. Från och med den 1 januari 2018 kommer alla aktörer, även privatpersoner, att kunna få stöd med 30 procent av kostnaderna."
http://www.regeringen.se/pressmeddeland ... solceller/

Varför ska intermittent el vara billigare än baskraft? Den intermittenta elen bär inte sina ökade kostnader som drar med sig, både reglerkraftutbyggnad och elnätförstärkning? Eller om du menar att staten ska subventionera egen producerad el för eget bruk, typ kunna gå off-grid? Det vore väl inte samhällsekonomiskt kostnadseffektivt, även om minskad sårbarhet i samhället är önskvärt!

Däremot borde elräkningen eftersträvas att i så stor del som möjligt vara rörlig. Nu menar jag att minska och/eller ta bort de fasta kostnaderna. För om jag kan minska min förbrukning med X% borde elräkningen förhoppningsvis minska med lika många %. Det ökar incitamentet för att effektivisera.


SVAR:
Trenden är att tex alla nya hus ska vara nettoproducenter av el, med hjälp av solceller.
Visst, solceller är intermittenta, men om alla kör elbilar så kan man på ett smart sätt utjämna elbehovet
över ett dygn om man kan utnyttja bilbatteriet som lagring.
På vintern ger inte solceller så mycket i vårt land, men vatten och vind fungerar utmärkt på vintern.
Och eftersom detta är ett skogsforum så går det ju också utmärkt att bygga om biobränsle
fjärrvärmeverken till att producera el+värme på ett effektivt sätt.

O vad händer om alla nettoproducenter med sina subventionerade solceller kör ut den elen (antagligen samtidigt) Elpriset kommer antagligen sjunka och de kommer få mindre betalt, samtidigt som någon annan får reglera ned elproduktionen på annat håll.

It's not a win win..

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Bosse1  
#485903
Zalman skrev:Nu får man 75.000 CAN dollar om man köper en ellastbil i Kanada.

"Tesla Semi and other electric trucks to be popular in Ontario with new $75,000 govt incentive"
“The program will offer buyers rebates of up to 60 percent of the incremental purchase cost of an electric truck, compared with an equivalent diesel vehicle, up to a cap of C$75,000 per vehicle, according to documents seen by Reuters.”
https://electrek.co/2017/12/14/tesla-se ... incentive/


https://ontariosnuclearadvantage.com/

Sol celler blir det inte..Världens största tror jag "Bruce power"

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485904 "O vad händer om alla nettoproducenter med sina subventionerade solceller kör ut den elen (antagligen samtidigt) Elpriset kommer antagligen sjunka och de kommer få mindre betalt, samtidigt som någon annan får reglera ned elproduktionen på annat håll.

It's not a win win.."


SVAR:
Sverige har ju mycket bättre förutsättningar att ha en större andel vindkraft än tex Danmark.
Sverige har större landyta och en stor andel vattenkraft som är perfekt som reglerkraft.
Och att kunna sälja och köpa el från våra grannländer blir allt viktigare för att utjämna
tillgång och efterfrågan på el. Och kan Danmark se till att 50% av elen kommer från vind 2020, då borde Sverige kunna göra detsamma eftersom vi har så mycket bättre förutsättningar.
Dessutom finns det folk som tycker att vi ska exportera el för ca 100 miljarder per år pga vi har så bra förutsättningar att kunna producera utsläppsfri el.


"Danskt världsrekord i vindkraft"
"Förra året stod vindkraften för 42 procent av elen i Danmark. Nytt världsrekord, enligt Energinet som driver det danska elnätet."

Eftersom vindkraften varierar med hur mycket det blåser ökar betydelsen av starka elförbindelser med omvärlden.

– Om vi har timmar med överskott på vindkraft säljer producenterna det till Norge, Sverige och Tyskland, omvänt köper vi vattenkraft från Norge, solenergi från Tyskland och el från olika kraftverk i Sverige när det är fördelaktigt för Danmark, säger Carsten Vittrup, energistrateg på Energinet.dk:s analysavdelning.

Danmark har som mål att vindenergin ska motsvara 50 procent av elkonsumtionen till år 2020. Enligt Energinet.dk kommer målet att nås eftersom vindkraften fortfarande byggs ut.
https://www.nyteknik.se/energi/danskt-v ... ft-6342702


CITAT från tidigare i denna tråd:
SVAR:
Tack vare framförallt vår nybyggda vindkraft har vi ett elöverskott som ger oss en av världens lägsta elpriser och som exporteras till länder som åtminstone delvis använder ful kolel.
Finns dom som tycker att vi ska exportera el för 100 miljarder per år.
Fördelar:
“Skapa ökad välfärd med elexport för 100 miljarder kronor i nuvärde.
* Få lönsamma investeringar av kraftvärmeverk, isolering av byggnader, kablar till kontinenten på 120 miljarder kronor.
* Öka sysselsättningen med lönsamma jobb motsvarande 300 000 manår.
Dieselbilar förbjuds?

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485910 Det är miljardbelopp som står på spel nu när dieselbilen fasas ut.
Tex Volvofinans som är den största kreditgivaren till privata bilköpare lånar årligen ut över 30 miljarder till hushållen för bilköp. Om så bara priserna sjunker med 10% så är 3 miljarder borta bara hos Volvofinans.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Andreas99  
#485917
Zalman skrev:Det är miljardbelopp som står på spel nu när dieselbilen fasas ut.
Tex Volvofinans som är den största kreditgivaren till privata bilköpare lånar årligen ut över 30 miljarder till hushållen för bilköp. Om så bara priserna sjunker med 10% så är 3 miljarder borta bara hos Volvofinans.

Hittat på det själv?

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Seb macahan  
#485932 En fråga till Zalman. Vi köpte en ny diesel bil som vi fick förra veckan. Bilen väger 1860kg och är miljöbilsklassad. Jag trodde jag skulle få betala någon skatt typ 700-1300kr. Nu fick jag ett brev från transportstyrelsen att bilen är helt skattebefriad i 5år. Enligt dina utsagor ska de alltså häva detta eller? Enligt mig så har jag ett papper där en myndighet skriver att bilen är skattebefriad i 5år.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485946
Andreas99 skrev:
Zalman skrev:Det är miljardbelopp som står på spel nu när dieselbilen fasas ut.
Tex Volvofinans som är den största kreditgivaren till privata bilköpare lånar årligen ut över 30 miljarder till hushållen för bilköp. Om så bara priserna sjunker med 10% så är 3 miljarder borta bara hos Volvofinans.

Hittat på det själv?


"Exakt hur miljözonen ska definieras är en boll som nu ligger hos regeringen. Men Transportstyrelsen föreslår ett förbud mot att dieselbilar av 2014 års modell eller äldre förbjuds att köra inom miljözonens område.
Det innebär i praktiken att en majoritet av alla Sveriges dieselbilägare helt plötsligt sitter med Svarte Petter på hand. Ingen vill rimligen äga en bil som är förbjuden att åka i centrala Stockholm, eller för den delen de centrala delarna av andra städer som också diskuterar att införa miljözoner.
Den naturliga konsekvensen av detta är också att ingen heller kommer vara intresserad av att köpa en bil med sådana begränsningar. Kort sagt, över en natt tappar dieselbilen sitt andrahandsvärde.
Vid sidan av det egna boendet är bilen det inköp som påverkar hushållsekonomin mest för de flesta personer utanför storstäderna. Att punktera värdet på hushållens bilar riskerar att sätta många människor i ekonomiska svårigheter och givet hur stor kreditgivningen på privatbilsmarknaden är finns det risker för den finansiella stabiliteten i landet.

Bara Volvofinans som är den största kreditgivaren till privata bilköpare lånar årligen ut över 30 miljarder till hushållen för bilköp."
http://www.dt.se/opinion/debatt/debatt- ... miljozoner

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485947
Seb macahan skrev:En fråga till Zalman. Vi köpte en ny diesel bil som vi fick förra veckan. Bilen väger 1860kg och är miljöbilsklassad. Jag trodde jag skulle få betala någon skatt typ 700-1300kr. Nu fick jag ett brev från transportstyrelsen att bilen är helt skattebefriad i 5år. Enligt dina utsagor ska de alltså häva detta eller? Enligt mig så har jag ett papper där en myndighet skriver att bilen är skattebefriad i 5år.


Det som beslutades den 22 november är drastiskt höljda skatter för dieselbilar från 1 juli 2018.
Men fram till det datumet ändras inga skatter.
Så närmsta året blir väldigt konstigt, gissar att dieselbilsförsäljningen ökar kraftigt i juni 2018,
för att nästan helt försvinna i juli 2018.

Problemet för bilhandeln är, vad ska de göra av alla dieselbilar som byts in?
Ska dom exporteras för att få nåt värde?

En fråga, vilken bil köpte du och hur många mil kör du per år?

Pratade med en ägare av en NISSAN X-TRAIL. Han hade noga bokfört alla kostnader för sin bil.
Hans bil hade kostat ca 35kr per mil exklusive inköp/lånekostnader.
Senast redigerad av Zalman fre 15 dec 2017, 10:52, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).