lör 09 dec 2017, 22:28#484968
GM har lurat PSA rejält med sin försäljning av Opel.
Dels byggde affären på att man skulle sälja massor av elbilen Opel Ampera-E så att snittförbrukningen skulle kunna
hållas nere för bilmärket Opel. Nu väntar höga böter för Opel. PSA har först nu upptäckt att Opels gamla motorer släpper ut massor och blir snart osäljbara.
Nu svamlar GM om att man gör 100.000kr i förlust på varje tillverkad Ampera-E.
"Nya uppgifter: Opel Ampera-e säljs med 100.000 i förlust – nu hotar miljardböter för höga utsläpp"
Jätteaffären när Opel såldes till Peugeot och Citroën gick loss på 13 miljarder kronor. Men nu vill PSA ha tillbaka hälften av pengarna. Anledningen är att det först nu står klart vilka enorma utmaningar Opel har för att klara utsläppsmålen, skriver Reuters.
Opel riskerar att inte klara EU:s nya, tuffa utsläppskrav och kan därmed tvingas betala höga bötesbelopp. Nu måste PSA snabba på utvecklingen av miljöteknik för att kapa utsläppen och det kostar pengar.
"Om du misslyckas med att klara EU-reglerna kommer bötesbeloppen som du slås av hota företagets existens", har PSA-chefen Carlos Tavares sagt.
En av överraskningarna var enligt Reuters att planen för att sänka utsläppen till väldigt stor del vilade på dieselmotorer och elbilen Opel Ampera-e. Den går med omkring 100.000 kronor i förlust per bil, uppger källorna. Det är ohållbart, enligt en av källorna, men att helt skrota Ampera-e skulle samtidigt innebära att Opels koldioxidutsläpp skjuter i höjden.
Nu råder dödläge för Opel Ampera-e. Försäljningen i elbilslandet nummer ett, Norge, är stoppad, och bilen har fått ordentliga prishöjningar på flera marknader. Opel tvingas nu snabba på utvecklingen av laddhybrider.
Opels koldioxidutsläpp hade "bara" legat 3,7 gram över EU:s nya gränsvärde med elbilen Ampera-e i programmet. Utan den kan siffran öka till tio gram, vilket i så fall leder till böter på tio miljarder kronor.
"Opel är fem till sju år bakom med sitt motorprogram. Vi har inte sett några stora investeringar i Opel från GM för att utveckla laddhybrider eller nollutsläppsbilar", säger bilindustrianalytikern Thomas Goettle på PA Consulting till Reuters.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... a-utslapp/EDIT:
Kan mycket väl tänka mig att vissa bilmärken inte nog snabbt får fram elbilar, och därmed helt enkelt går i konkurs.
Senast redigerad av Zalman lör 09 dec 2017, 22:42, redigerad totalt 2 gånger.
Den som har mest korrekt information vinner.