jannee skrev:Zalman må hänvisa till hur många länkar som helst som sjunger elbilens lovsång, dock måste man vara ganska naiv om man går på all den förtäckta reklamen.
För övrigt är det troligtvis inte personbilsdiesel som är den största eller näst största boven när det gäller kväveoxider.
Borde i första hand vara ifrån den tunga trafiken och inte minst sjöfarten men även från fabriker/industrin.
I dag går det minst lika många lastbilar som personbilar sträckan Malmö - Sundsvall och varje lastbil drar minst 5 ggr mer diesel som personbilen, dessutom är många personbilar bensindrivna.
Är lite av att sila myggen men svälja elefanten
Var för en tid sedan, ett förbud mot dieseldrivna personbilar i Oslo ändå minskade inte innehållet av kväveoxider i Oslos luft - låg visst en brännoljedriven båt i Oslos hamn
För övrigt håller jag HELT med Zalman när det gäller halterna av försurade ämnen i luften, de har ökat markant de senaste åren, man märker det bl.a på taktegel, gångplattor men inte minst på vitmålade staket som bara efter något år är gröna, hjälper dock lite med att blanda in glykol i målarfärgen.
Dessutom är ett förbud av dieseldrivna bilar en utopi, ingen regering slaktar en ko som mjölkar bra, däremot försöker en regering mjölka ut så mycket som möjligt.
Vill verkligen Sveriges regering att vi ska ställa alla dieselbilar skulle den säkert införa en skrotningspremie på låt oss gissa 100 tkr för varje skrotad dieselbil i stället för att erbjuda en miljöbilspremie åt elbilar.
För att något år senare höja elskatten/avgifterna med några hundra %.
Zalman må hänvisa till hur många länkar som helst som sjunger elbilens lovsång, dock måste man vara ganska naiv om man går på all den förtäckta reklamen.
För övrigt är det troligtvis inte personbilsdiesel som är den största eller näst största boven när det gäller kväveoxider.
Borde i första hand vara ifrån den tunga trafiken och inte minst sjöfarten men även från fabriker/industrin.
I dag går det minst lika många lastbilar som personbilar sträckan Malmö - Sundsvall och varje lastbil drar minst 5 ggr mer diesel som personbilen, dessutom är många personbilar bensindrivna.
Är lite av att sila myggen men svälja elefanten
Var för en tid sedan, ett förbud mot dieseldrivna personbilar i Oslo ändå minskade inte innehållet av kväveoxider i Oslos luft - låg visst en brännoljedriven båt i Oslos hamn
SVAR:
Visst ska vi minska utsläppen på alla områden, inte bara bilar. Men man kan ju välja sina strider och ta dom enklaste först. Jag tror att bilindustrin är bland dom enklaste/billigaste att göra utsläppsfri. Båtar, lastbilar, traktorer mm är svårare, därmed inte sagt att man inte ska höja kraven även där, men gör det enklaste först.
För övrigt håller jag HELT med Zalman när det gäller halterna av försurade ämnen i luften, de har ökat markant de senaste åren, man märker det bl.a på taktegel, gångplattor men inte minst på vitmålade staket som bara efter något år är gröna, hjälper dock lite med att blanda in glykol i målarfärgen.
SVAR:
Har själv märkt av försurningen, på hemgården är dricksvatten så försurat att det blev tvunget att installera ett kalkfilter för att höja ph-värdet till rätt nivå.
Dessutom är ett förbud av dieseldrivna bilar en utopi, ingen regering slaktar en ko som mjölkar bra, däremot försöker en regering mjölka ut så mycket som möjligt.
Vill verkligen Sveriges regering att vi ska ställa alla dieselbilar skulle den säkert införa en skrotningspremie på låt oss gissa 100 tkr för varje skrotad dieselbil i stället för att erbjuda en miljöbilspremie åt elbilar.
För att något år senare höja elskatten/avgifterna med några hundra %.
SVAR:
Jag tror på fullt allvar att bensin/dieselbilar fasas ut, det blir helt enkelt för dyrt att betala bränslet. Har själv betalat ca 1 miljon de senaste 30 åren i bensin till bilen och diesel till traktorn. Har inte råd att göra detta framledes, det blir för dyrt helt enkelt.