Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 835352 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#483945 Du Zalman är allt bra duktig på att framföra bil.
Får bara gratulera, detta hade säkert aldrig gått med en gammal quattro diesel (Audi) :oops:

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Andreas99  
#483950
Zalman skrev:
pg-mannen skrev:Buy an electric car, they said......

Bild



“Buy an electric car, they said......”

En fråga jag får, klarar en elbil en riktigt vinter?
En rutt jag körde med min elbil var Sundsvall-Östersund(kundbesök 1) Laxviken(Föllinge kundbesök2) Östersund- Sollefteå(kundbesök 3) Örnsköldsvik-Umeå.
Enligt Eniro är det en resa på 10 timmar och 10 minuter, 725km.
Det var den 23 november och FRUKTANSVÄRT dåligt väder! Såg 5 avåkningar, inklusive en plogbil. Det ömsom spöregnade, var snöblandat regn till rent snöfall.
Som sämst var det upp till 20 cm snöslask på väldigt spårigt underlag, maxfart 40kmh, eftersom bilen gick mest på tvären. Men med 4WD och möjlighet att hissa upp bilen med luftfjädringen så gick det, med min gamla Toyota hade jag helt enkelt kört fast.
Trots att jag kör mycket i Norrlands inland i tjänsten, i alla väder, så var detta det värsta vädret på flera år.

Sjukt bra jobbat. 20 timmars bil körande och tre kundbesök + någon laddning på en dag.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

hlb  
#483951 Man lär sig bättre och bättre hur stor korrektionsfaktor man skall koppla in, när man läser Zalman.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483978 Jaja nej nog får vi skaffa oss 4-5 teslor då som arbetsbilar istället för dom dieslar vi har idag, undra bara hur dom klarat förra veckans last jag hade med band och hydraulpump på släpet, och ett 200 lit oljefat på flaket...

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483979 Priserna i Frankrike har kommit ut på nya Nissan Leaf2 med 378km räckvidd.
Då borde de Svenska också komma snart.

"New Nissan Leaf
LEAF 2.ZERO Launch Edition for 36.990 €

Leaf Visia: 33.900 €
Leaf Acenta: 35.300 €
Leaf N-Connecta: 37.100 €
Leaf Tekna: 38.900 €


Old Nissan Leaf

Leaf Visia: 31.900 €(317.500kr i Sverige)
Leaf Acenta: 33.900 €
Leaf Tekna: 36.300 €

http://pushevs.com/2017/12/03/2018-niss ... ed-france/


Gissar då på följande svenska priser
Leaf Visia: 339.000kr
Leaf Acenta: 353.000kr
Leaf N-Connecta: 371.000kr
Leaf Tekna: 389.000kr

Vet dom som fått 15% i rabatt, på en Visia blir det då 288.150kr,
minus 60.000kr från 1 juli nästa år, netto 228.150kr.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483989
jannee skrev:Du Zalman är allt bra duktig på att framföra bil.
Får bara gratulera, detta hade säkert aldrig gått med en gammal quattro diesel (Audi) :oops:



Har tidigare kört en Audi A6 Quattro minst 10.000 mil.
Hade säkert gått att köra samma rutt även med den.
Det jag menar på att man kan gå från en Audi Quattro till en 4WD elbil och få om möjligt ännu bättre
vägegenskaper i form av lägre tyngdpunkt, och bättre antispinn/antisladd. Och att göra start i backe
med eldrift är en barnlek, mjukare start går inte att få.

En Audi Quattro är en fantastiskt milslukare men när man går över gränsen i en kurva,
och har kört för fort är det inte lika roligt, den kan över/understyra eller få fyrhjulssladd lite som den vill,
inte det lättaste att få ordning på.
Det gäller att anpassa hastigheten, inte ta ut Quattrons fördelar i högre hastighet, för när du bromsar
hjälper inte Quattro alls.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483995 Under 2018 ska laddningsstationer med en maxeffekt på 350 kW stå klara i Sverige, Norge och i Finland enligt Fortum.


“Ny laddningsstation maxar farten”

“Det är Fortum Charge & Drive som tillsammans med ett antal aktörer står bakom projektet och den första stationen hamnar i Kristinehamn.”

”Vi använder en helt ny teknik som ska skapa förutsättningar för elbilar att köra längre sträckor”, säger Tobias Henmark, chef för Fortum Charge & Drive i Sverige.

“Nästa år lanseras laddningsstationer som erbjuder upp till sju gånger snabbare laddning än dagens standard.
”För oss är det viktigt att visa att laddning kan ske i princip i samma hastighet som bensintankning”, säger Fortums Tobias Henmark.”

“Men Tobias Henmark ser ljust på framtiden.

”Inget kommer kunna hindra elbilens framfart. Det är en utveckling som har allting för sig, då den är energieffektiv och miljömässig samtidigt som produktionskostnaden inom några år ska vara lägre än en jämförbar fossilbil. För vår del har vi planer på ytterligare supersnabbladdare, men i vilken omfattning och i vilken takt de ska byggas är ännu inte klart.”
https://www.di.se/bil/ny-laddningsstation-maxar-farten/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484002 Enligt Volvo så kan bränsleförbrukningen öka med tex 28% när man 2018 börjar mäta med mer verklighetsnära
WLTP jämfört med glädjesiffrorna från NEDC. Givetvis kommer detta att påverka bilskatten på sikt.

"Så skiljer sig WLTP mot NEDC
Längd: 23 km (+ 110 procent)
Restid: 30 minuter (+ 50 procent)
Medelhastighet: 47 km/tim (+ 38 procent)
Topphastighet: 131 km/tim (+ 9 procent)
Andel stopptid: 13 procent (– 48 procent)

För Volvo Cars är XC40 den första modellen som testats med den nya metoden.
I tekniska fakta för bilen finns därför olika värden för förbrukning och utsläpp av koldioxid.
Enligt NEDC förbrukar dieselversionen D4 från 0,5 liter per mil, enligt WLTP är förbrukningen från 0,64 liter per mil – en ökning med hela 28 procent.

Har inte era bilar klarat den nivån tidigare?

”Det finns olika steg i Euro 6, det finns Euro 6 A, det finns Euro 6 B. Nu jobbar vi mot något som heter Euro 6 D Temp, sedan kommer Euro 6 D. Det är en trappa inom Euro 6-begreppet. Den trappan är ganska stor om vi pratar faktiska emissioner och teknologi. Det stora som händer parallellt med att vi får WLTP, som man kan säga ökar utsläppen av koldioxid, är att vi lägger till avgastester under verklig körning. Den träffar säkert 80–90 procent av alla körningar kunderna har.”

Jag hör till dem som tror att elektrifiering kommer att bli väldigt stort. Överst på min prioriteringslista ligger helelektriska bilar, laddhybrider och mildhybrider”, säger Henrik Green."
https://www.di.se/bil/nya-hardare-utsla ... klara-dem/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484006
Gaffe skrev:
Zalman skrev:Nu när försäljningsraset på dieselbilar även nått Sverige så kommer priskollapsen som ett brev på posten.
Vem ska köpa alla dieselbilar som byts in mot en laddbar bil?

"Det finns en risk för priskollaps på begagnade dieselbilar efter den senaste tidens debatt om dieseln. Som ägare av dieselbilar kan det därför vara läge att tänka över sin bilsituation, råder experterna Di pratat med.
Så här ska du göra med din dieselbil."
https://www.di.se/bil/experterna-sa-ska ... dieselbil/


Länka inte till låsta artiklar, tack



Lite citat från artikeln.

"Motormännen håller också med att det finns en risk för en härdsmälta på marknaden. Carl-Erik Stjernvall drar paralleller till etanolets uppgång och fall."

"Stimulerade av låga skatter svarade etanolbilar för 23 procent av nyregistreringarna under 2008. Sedan gick det kraftigt utför när subventionerna försvann. För helåret 2016 hade andelen sjunkit till blygsamma 1,2 procent, en nästintill obefintlig marknad, enligt statistik från Bil Sweden.

”Dieselbilarna har subventionerats på ett liknande sätt och fram till nyligen sågs de som miljövänliga av politikerna. När man så kraftigt ändrar åsikt på kort tid kan det ske en liknande kollaps. Så det finns absolut en risk för att de som har köpt Euro 5-bilar kan gå samma öde till mötes, om det verkligen vill sig illa”, säger Carl-Erik Stjernvall."

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484007
Valmet 890 skrev:Jaja nej nog får vi skaffa oss 4-5 teslor då som arbetsbilar istället för dom dieslar vi har idag, undra bara hur dom klarat förra veckans last jag hade med band och hydraulpump på släpet, och ett 200 lit oljefat på flaket...


Bara boka en Tesla pickup som klarar dina behov.
http://www.splurjj.com/wp-content/uploa ... 56a&57a56a

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484011 Mackdöden har gjort att antalet mackar har minskat.

Historisk utveckling av försäljningsställen för drivmedel i Sverige.
År 2000, 4089st
År 2017, 2670st

http://spbi.se/statistik/forsaljningsstallen/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484018 EU commissioner ansvarig för regelverket för EUs bilar säger att diesel är gårdagens teknik.
Man ska sälja utsläpps fria bilar istället.

EU commissioner says diesel is archaic
The car industry needs to step up efforts to sell emission-free cars, rather than "a thing of the past," says Elzbieta Bienkowska.
One of Europe’s commissioners in charge of car industry regulations had a sobering message for European automakers: Diesel is from a bygone era. In an interview with Handelsblatt, EU Commissioner Elzbieta Bienkowska said she would push carmakers to sell more emission-free vehicles.

“A few years ago I would never have said diesel is a technology of the past. Now, after these two educational years, I am ready to say it openly,” Ms. Bienkowska said. “Diesel is a thing of the past.”

Her message could have major repercussions for the industry. Diesel car sales make up almost 40 percent of total new car sales in Europe, but they have been in decline since last year in the wake of VW’s diesel emissions scandal. And potential or planned diesel car bans in European cities have especially hit the fuel’s reputation.
https://global.handelsblatt.com/mobilit ... n-retfeb17

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484024 I Norge har dieselförsäljningen minskat från 92% 2008, till dagens 21%.
46,7% av dagens bilförsäljning är laddbara.
https://youtu.be/Z61wL27eDRw?t=541

Tycker att vi i Sverige ska kunna slå dessa siffror.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484037 Mer info kommer nu om VWs elbilar.

"The VW I.D. electric car is drawing nearer to production with bosses revealing more details on the specification and design of the car"

Assuming that the entry-level I.D. hatchback uses the smallest of the units – to fulfil VW’s public promise that the car will cost the same as a well specced diesel Golf – and an electric motor of around 90kW (120bhp), it should have a range of about 300 miles. A higher capacity, more expensive I.D. hatch could conceivably add up to 150 miles to that figure.

“We will be starting with 400km (248 miles), then 500km (310 miles), the 600km (373 miles) for all the MEB products. Around 400km will be the minimum.”
http://www.autoexpress.co.uk/volkswagen ... aunch-date

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

DavidS  
#484038
Zalman skrev:
pg-mannen skrev:Buy an electric car, they said......

Bild



“Buy an electric car, they said......”

En fråga jag får, klarar en elbil en riktigt vinter?
En rutt jag körde med min elbil var Sundsvall-Östersund(kundbesök 1) Laxviken(Föllinge kundbesök2) Östersund- Sollefteå(kundbesök 3) Örnsköldsvik-Umeå.
Enligt Eniro är det en resa på 10 timmar och 10 minuter, 725km.
Det var den 23 november och FRUKTANSVÄRT dåligt väder! Såg 5 avåkningar, inklusive en plogbil. Det ömsom spöregnade, var snöblandat regn till rent snöfall.
Som sämst var det upp till 20 cm snöslask på väldigt spårigt underlag, maxfart 40kmh, eftersom bilen gick mest på tvären. Men med 4WD och möjlighet att hissa upp bilen med luftfjädringen så gick det, med min gamla Toyota hade jag helt enkelt kört fast.
Trots att jag kör mycket i Norrlands inland i tjänsten, i alla väder, så var detta det värsta vädret på flera år.


Fast jag är övertygad om att personerna som frågade detta vet att bilen går att köra i nollgradigt väder som det verkar vart denna dag. Dom undrade givetvis hur den funkar en hel vinter med temperaturer på -10 till -30 grader. Det fattade nog du också, men du slingrar dig värre än en politiker.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).