fre 24 nov 2017, 17:19#482197
jannee skrev:Ladda en elbil är i alla fall inte lika enkelt som att tanka en diesel
1. Typ 1 – för normalladdning.
En 1-faskontakt för max 32A som kommer från USA och används av bland annat asiatiska biltillverkare.
2. Typ 1 har också CHAdeMO-uttag – för snabbladdning.
Installeras idag med upp till 100kW effekt. På japanska betyder CHAde MO (fritt översatt) ”en kopp te” och är en indikation på hur lång tid det ska ta att snabbladda en elbil.
3. Typ 2 (Mennekes) – för normaladdning.
För trefasström och standard i Europa för elbilar och laddhybrider sedan 2014. Klarar max 70A enfas eller 63A trefas. Uttaget är mer ovalt i formen.
Notabelt i sammanhanget är att de flesta biltillverkarna inte gjort klart för att ladda med trefas ännu. Typ 2 är förberett för att tillgodogöra sig 3-fas laddning men idag tar de flesta bara emot 1-fas 16A.
4. Typ 2 har också CCS-uttag – för snabbladdning.
CCS (Combined Charging System) följer europeisk standard och med ett uttag för snabbladdning med likström. Fordonet kan både snabb- och normalladdas i samma uttag på bilen.
Tesla har eget system
Tilläggas ska att Tesla har sin egen kontakt och sina egna snabbladdningsstationer
SVAR:
Det är lite enklare än det du räknar upp i verkligheten redan idag. Antingen laddar man hemma med Schuko(vanlig 230V kontakt), röd 3-fas 380V eller helst en egen wallbox.
På långresa vill man ladda med mer än 50kW DC och då finns det i princip bara Chademo(japanska bilar), CCS(EU) eller Tesla.
Nu har ju stora aktörer sagt att de ska bara bygga CCS och jag utgår ifrån att Tesla och japanerna då också börjar med CCS. Så jag utgår ifrån att under 2018 kommer alla att gå över till CCS, praktiskt med EN standard för alla.
CCS är en TYP2 kontakt med 2 extra stift, Teslas kontakt är mekaniskt en TYP2.
Idag så finns det Teslaladdstationer och i princip 50kW laddstationer med både CCS och Chademosladd.
Har man CCS eller Chademo kan man alltså ladda på alla stationer utom Teslas, detta kan dock förändras om man kan komma överens om att andra än Tesla får ladda på Teslas laddstationer. Kan dock tänka mig att priset per kWh kommer att vara lägre för Tesla ägare.
Tesla kan ladda på alla laddstationer eftersom de har en adapter från Tesla till Chademo, så de kan även ladda på de kombinerade CCS/Chademo laddstationerna.
Förloraren i övergången till CCS skulle kunna vara de nuvarande Chademobilarna, dock finns det redan idag ett nästan rikstäckande Chademonät, och när man bygger ut kommer man inte ta bort redan befintliga stolpar utan man bygger bara till flera.
Den som har mest korrekt information vinner.