Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 836673 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#481857 "Fick" för ett femtontal år sedan köra en Scania 580. Ett riktigt missfoster, tog mer eller mindre tvärstopp i backarna.
Enligt Scania var allt korrekt motorn levererade det den skulle trots en dieselförbrukning på närmare 6 l/mil var den trött.
Gick så långt att den bilen fick beteckningen Trötte och ingen ville köra den.
Med åkarens goda minne åkte jag till en dieseloptimerare och programmerade om bränsleinsprutningen. Vi tog nog i för kung och fosterland men skruv tog det.
Efter omprogrammeringen blev körtiden mellan Söderhamn och Umeå 1 timmer kortare och dieselförbrukningen sjönk till under 5 l/mil.
Även 5 l/mil låter mycket men på Norrlandskörning går det inte sällan åt diesel till skillnad mot att hålla sig på slättlandet i södra Sverige.
Hur sedan avgasvärdena var har jag ingen aning om :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

röjar kalle  
#481901 Zalman@ En undran bara är du inte på fel Forum.Har för mig att det här är skogsforum kan inte tänka mig att din T essla kan skota ut virke.Vore bättre du gjorde reklam för någon eldriven skotare eller skördare.Tessla borde tillverka sådana om inte kan du väl mejla dom så dom börjar med det. :wink:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#481946 Ladda en elbil är i alla fall inte lika enkelt som att tanka en diesel :grin:

1. Typ 1 – för normalladdning.
En 1-faskontakt för max 32A som kommer från USA och används av bland annat asiatiska biltillverkare.
2. Typ 1 har också CHAdeMO-uttag – för snabbladdning.
Installeras idag med upp till 100kW effekt. På japanska betyder CHAde MO (fritt översatt) ”en kopp te” och är en indikation på hur lång tid det ska ta att snabbladda en elbil.
3. Typ 2 (Mennekes) – för normaladdning.
För trefasström och standard i Europa för elbilar och laddhybrider sedan 2014. Klarar max 70A enfas eller 63A trefas. Uttaget är mer ovalt i formen.
Notabelt i sammanhanget är att de flesta biltillverkarna inte gjort klart för att ladda med trefas ännu. Typ 2 är förberett för att tillgodogöra sig 3-fas laddning men idag tar de flesta bara emot 1-fas 16A.
4. Typ 2 har också CCS-uttag – för snabbladdning.
CCS (Combined Charging System) följer europeisk standard och med ett uttag för snabbladdning med likström. Fordonet kan både snabb- och normalladdas i samma uttag på bilen.
Tesla har eget system
Tilläggas ska att Tesla har sin egen kontakt och sina egna snabbladdningsstationer

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482197
jannee skrev:Ladda en elbil är i alla fall inte lika enkelt som att tanka en diesel :grin:

1. Typ 1 – för normalladdning.
En 1-faskontakt för max 32A som kommer från USA och används av bland annat asiatiska biltillverkare.
2. Typ 1 har också CHAdeMO-uttag – för snabbladdning.
Installeras idag med upp till 100kW effekt. På japanska betyder CHAde MO (fritt översatt) ”en kopp te” och är en indikation på hur lång tid det ska ta att snabbladda en elbil.
3. Typ 2 (Mennekes) – för normaladdning.
För trefasström och standard i Europa för elbilar och laddhybrider sedan 2014. Klarar max 70A enfas eller 63A trefas. Uttaget är mer ovalt i formen.
Notabelt i sammanhanget är att de flesta biltillverkarna inte gjort klart för att ladda med trefas ännu. Typ 2 är förberett för att tillgodogöra sig 3-fas laddning men idag tar de flesta bara emot 1-fas 16A.
4. Typ 2 har också CCS-uttag – för snabbladdning.
CCS (Combined Charging System) följer europeisk standard och med ett uttag för snabbladdning med likström. Fordonet kan både snabb- och normalladdas i samma uttag på bilen.
Tesla har eget system
Tilläggas ska att Tesla har sin egen kontakt och sina egna snabbladdningsstationer


SVAR:
Det är lite enklare än det du räknar upp i verkligheten redan idag. Antingen laddar man hemma med Schuko(vanlig 230V kontakt), röd 3-fas 380V eller helst en egen wallbox.

På långresa vill man ladda med mer än 50kW DC och då finns det i princip bara Chademo(japanska bilar), CCS(EU) eller Tesla.
Nu har ju stora aktörer sagt att de ska bara bygga CCS och jag utgår ifrån att Tesla och japanerna då också börjar med CCS. Så jag utgår ifrån att under 2018 kommer alla att gå över till CCS, praktiskt med EN standard för alla.

CCS är en TYP2 kontakt med 2 extra stift, Teslas kontakt är mekaniskt en TYP2.
Idag så finns det Teslaladdstationer och i princip 50kW laddstationer med både CCS och Chademosladd.
Har man CCS eller Chademo kan man alltså ladda på alla stationer utom Teslas, detta kan dock förändras om man kan komma överens om att andra än Tesla får ladda på Teslas laddstationer. Kan dock tänka mig att priset per kWh kommer att vara lägre för Tesla ägare.

Tesla kan ladda på alla laddstationer eftersom de har en adapter från Tesla till Chademo, så de kan även ladda på de kombinerade CCS/Chademo laddstationerna.

Förloraren i övergången till CCS skulle kunna vara de nuvarande Chademobilarna, dock finns det redan idag ett nästan rikstäckande Chademonät, och när man bygger ut kommer man inte ta bort redan befintliga stolpar utan man bygger bara till flera.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Gunstein  
#482205 http://e24.no/bil/tesla-motors/bloomberg-tesla-vil-gaa-tom-for-penger-neste-sommer/24193018

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#482210 Sprids rykten om att Elon Musk inte har förmågan att tillverka så pass många bilar som lovats.
Gå från att tillverka 50 000/år till 500 000 är inte Elons Musk egentliga andemening.
Hans agenda är i stället att påtvinga andra biltillverkare att snabba på omställningen från fossildrivet till eldrivet, vilket han kanske lyckas med.
Hur som helst har han i alla fall lyckats med sin brandfackla, vilket man måste ge honom eloge för.
Zalman som verkar varar insatt kanske kan dementera eller bekräfta :?:
Hur som helst lär det i alla fall ta MINST ta 20 år till INNAN elbilen taget överhanden - om den någonsin gör det.
Ett prisvärt komplement är nog vad vi kan eller får hoppas på.
Den nya tekniken måste hinna sätta sig och hur framtiden kommer att se ut kan vi ändå bara gissa oss till.
För övrigt hur farligt för människan är egentligen kväveoxid och kvävedioxid :?:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

axwell  
#482244 Det går tungt för Elon Musk, luftslotten svävar i det blå. :roll: :mrgreen:

http://www.vibilagare.se/nyheter/brakforlust-tesla

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Larsson62  
#482251
axwell skrev:Det går tungt för Elon Musk, luftslotten svävar i det blå. :roll: :mrgreen:

http://www.vibilagare.se/nyheter/brakforlust-tesla

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#482269 http://www.bilnyckeln.se/nya-tesla-road ... kundersbil

100 mils räckvidd! Man ser hur batteritekniken utvecklats när man kan peta in ett 200 kwh batteripack i en liten sportbil.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#482272
Vedproducent skrev:http://www.bilnyckeln.se/nya-tesla-roadster-en-8-sekundersbil

100 mils räckvidd! Man ser hur batteritekniken utvecklats när man kan peta in ett 200 kwh batteripack i en liten sportbil.

Kanske snarare uppfinningsrikedomen om hur man får plats med alla celler. Mig veterligen kommer det tillverkas 18650-battericeller i gigafabrikerna. När specifikationerna kommer, så lär vi kunna se hur tung den även blev.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#482276
Hema skrev:
Vedproducent skrev:http://www.bilnyckeln.se/nya-tesla-roadster-en-8-sekundersbil

100 mils räckvidd! Man ser hur batteritekniken utvecklats när man kan peta in ett 200 kwh batteripack i en liten sportbil.

Kanske snarare uppfinningsrikedomen om hur man får plats med alla celler. Mig veterligen kommer det tillverkas 18650-battericeller i gigafabrikerna. När specifikationerna kommer, så lär vi kunna se hur tung den även blev.

Nja det tror jag inte riktigt. Tesla model 3 med nya 2170 modellen från gigafabriken har ju 4416 battericeller på 74 kwh. Skulle man ha det samma i nya roadstern så blir det 11935 battericeller på 200 kwh batteripack. Men det kan ju vara bättre än så också med ytterligare någon ny batterimodell.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482417 Vad är då andrahandsvärdet på en elbil?

Det ryktas om att det finns dom som köpt en elbil och nästan fått tillbaka pengarna efter 4500 mil och 3 år.
Betalat 0kr i skatt, bränsle och service.

Exempel:
"Har precis sålt min Model S och det är seriöst den bästa bilaffär jag nånsin gjort. Efter nästan tre år och 5000mil så får jag 93% av inköpspriset tillbaks"
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 10&t=10682

Visst har valutan också hjälpt till, och det är ännu en liten marknad.
Men tittar man på en mer mogen marknad som Norge så hittar man fortfarande inte bilar som sjunkit till 50% av nypriset, trots att de är snart 4 år gamla och gått mycket.

Ny Tesla 622.700NOK.
https://www.tesla.com/no_NO/models/design

Beg Tesla 2013 som gått 132.000 km
419.000NOK
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=107547449

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482483 Teslas ellastbil ger nästan halverade milkostnader.

https://electrek.files.wordpress.com/20 ... &strip=all

Lite kul är det att oljebolagen inte har råd att köra på diesel utan beställer Teslas ellastbil!
"I know there's at least one Alberta oil services company that's reserved a semi. That'll be funny, oil producers having their equipment shipped in by an electric truck."

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#482551
Zalman skrev:Teslas ellastbil ger nästan halverade milkostnader.

https://electrek.files.wordpress.com/20 ... &strip=all

Lite kul är det att oljebolagen inte har råd att köra på diesel utan beställer Teslas ellastbil!
"I know there's at least one Alberta oil services company that's reserved a semi. That'll be funny, oil producers having their equipment shipped in by an electric truck."

Nu används oljan till mer än just bränsle.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).