Hema skrev:Kör du runt utan motorsågsdunken?
Har ju en traktor för motorsåg mm.
Niking skrev:Salman! Du går se till att bygga om din Tesla till en Hesla https://www.idg.se/2.1085/1.692144/hesl ... iven-tesla
/Niklas
tallen100 skrev:Vid 30 graders kyla är det bara att låta dieselvärmaren gå 20-30 min sen är det som en sommarstart och varmt i kupén.
jannee skrev:Musk dras inte direkt med små problem.
Elbilarna kommer troligtvis att få det kärvt att slå sig in på marknaden.
I takt med att Teslas intäkter ökar skenar också förlusterna i väg till rekordhöga 619 miljoner dollar, enligt rapporten för det tredje kvartalet 2017.
Det är det största underskottet som tillverkaren redovisat och långt under analytikernas förväntningar. Som en följd av det svaga resultatet sjönk aktien med fem procent under onsdagen.
– I slutändan är allt vårt fel - och först och främst mitt fel, säger Elon Musk till Fortune Magazine.
Utvinningen av kobolt i Kongo sker dels i vanliga gruvor, dels ”hantverksmässigt” i schakt och gångar som grävs av enskilda människor. Verksamheten sker i vidriga former, utan skyddsutrustning och ofta med risk för livet eftersom man inte stöttar upp berget. Barnarbete är vanligt, både nere i gruvgångarna och ovan jord där stenen sorteras och tvättas för hand. Hälsoriskerna är stora.
Kobolten köps upp av inköpare som säljer vidare till smälterier. Dessa kontrolleras av ett stort kinesiskt bolag (Huayou Cobalt) som för kobolten vidare till Kina, där metallen renas vidare och säljs till olika tillverkare av komponenter till batteriindustrin, som i sin tur säljer vidare till bil- och elektroniktillverkare.
Amnesty har frågat de 29 ledande företagen i försörjningskedjan för kobolt hur de hanterar frågan om arbetsvillkoren i koboltindustrin, dvs vilken kontroll de har av effekter på arbetsmiljö, hälsa och natur som deras råvaruförsörjning har. I gruppen igår dels de kinesiska bolagen, dels slutanvändare som Apple, Dell, HP och andra inom IT-industrin och BMW, Fiat, GM, Daimler, Renault, Volkswagen och Tesla inom bilindustrin.
Den bild som framträder är skrämmande. Några få företag har viss koll. De flesta företagen har noll koll. Bäst bland IT-företagen klarar sig Apple och Samsung i granskningen, medan Microsoft får underkänt på alla punkter. BMW och Tesla får något bättre betyg än GM och Fiat, medan Renault får underkänt på alla frågor.
Torbjörn Johnsen skrev:Svebio tar på sin blogg upp frågan om batteriernas ursprung. För biodrivmedel ställs allt skarpare krav på ursprungsdeklaration och livscykelanalyser medan motsvarande krav inte förekommer för varken diesel eller batterier. Trots att det verkar förekomma en hel del vidrigheter när det gäller utvinningen av framför allt kobolt:Utvinningen av kobolt i Kongo sker dels i vanliga gruvor, dels ”hantverksmässigt” i schakt och gångar som grävs av enskilda människor. Verksamheten sker i vidriga former, utan skyddsutrustning och ofta med risk för livet eftersom man inte stöttar upp berget. Barnarbete är vanligt, både nere i gruvgångarna och ovan jord där stenen sorteras och tvättas för hand. Hälsoriskerna är stora.
Kobolten köps upp av inköpare som säljer vidare till smälterier. Dessa kontrolleras av ett stort kinesiskt bolag (Huayou Cobalt) som för kobolten vidare till Kina, där metallen renas vidare och säljs till olika tillverkare av komponenter till batteriindustrin, som i sin tur säljer vidare till bil- och elektroniktillverkare.
När något blir så "politiskt korrekt" som elbilarna nu har blivit så verkar förmågan till kritisk granskning försvinna i nån slags naiv "hallelujastämning". Såväl hos politiker som hos miljörörelser. Amnesty verkar vara den enda organisation som engagerar sig och då ur ett socialt, mänskligt perspektiv:Amnesty har frågat de 29 ledande företagen i försörjningskedjan för kobolt hur de hanterar frågan om arbetsvillkoren i koboltindustrin, dvs vilken kontroll de har av effekter på arbetsmiljö, hälsa och natur som deras råvaruförsörjning har. I gruppen igår dels de kinesiska bolagen, dels slutanvändare som Apple, Dell, HP och andra inom IT-industrin och BMW, Fiat, GM, Daimler, Renault, Volkswagen och Tesla inom bilindustrin.
Den bild som framträder är skrämmande. Några få företag har viss koll. De flesta företagen har noll koll. Bäst bland IT-företagen klarar sig Apple och Samsung i granskningen, medan Microsoft får underkänt på alla punkter. BMW och Tesla får något bättre betyg än GM och Fiat, medan Renault får underkänt på alla frågor.
Det är självklart bra om man kan byta ut fordon som drivs av fossila bränslen mot elbilar men då måste man ju försöka se en större helhet där såväl miljöbelastningen i fordonstillverkningen ingår men även ta i beaktande om hur elen framställs. Om man framställer elströmmen i kolkondenskraftverk (vilket är väldigt vanligt i många länder) så blir det ju ingen egentlig miljövinst av att byta ut diesel mot kol. Elströmmen i sig är ju ingen primär energikälla utan en "energibärare". Dags att dra upp huvudet ur sanden?
Läs hela blogginlägget här