Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 831477 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Klazzon  
#478551 Offtopic men känner ändå att det blir en relevant fråga. Därav fråga här och inte via pm. Vart går gränsen mellan reklam och "informationsreklam"? Bara två trådar längre ner på "olästsidan" finns ett utförligt reportage om Trejon som även innehåller länk? (finns fler ex. på reklam)
Är det inte bättre att låta denna tråden hållas (inom rimliga gränser givetvis) och byta rubriken istället till "Fördelar med elbilar vs dieselbil" eller liknande? Sen är det som vanligt upp till var och en om man vill läsa/kommentera eller inte?

I övrigt har jag inga synpunkter till modererandet. Synd att det behövs men mycket bra att det både görs och syns! Stor eloge till er som gör det, vet hur mycket tid/energi det tar!

Keep up the great Job!

Back to... (era elbilar[emoji4])

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

totte  
#478564
Klazzon skrev:Vart går gränsen mellan reklam och "informationsreklam"?


Ingen enkel fråga, det är en bedömning och om det alltid blir rätt finns det förstås inga garantier för. Men när det handlar om filmer som uppenbarligen skall trumma in ett budskap om hur bra något är så blir det lite annat än ett reportage om en nyhet inom skogsmaskinområdet.

Och den här tråden får förvisso hållas, elbilspropagandan må vara fruktansvärt överdriven (min personliga åsikt) men den utgör inget brott mot forumets regler. Det var denna filmen som jag tyckte var lite över gränsen. Har säkert passerat en och annan som borde tagits bort. Se det här som en markering från min sida.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Knegarn  
#478683 Jaja, snart kör ni elbilar allihopa :) jag köpte nyss en nissan e-nv 200 skåpbil, att det skulle kosta halva milpriset är fullständigt skitsnack! Det är nog snarare 20% av en oljebrännare nu tills dom gröna börjar straffbeskatta elbilar.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478687 Det kommer ju mer eller mindre att bli krav att köra en elbil(inte plugin) från 1 juli nästa år.
Företag börjar ge 50.000kr i bidrag till den personal som köper en ren elbil från
1 juli 2018.
Lägg då till 60.000kr i miljöbilsstöd och annat än en ren elbil blir ointressant.
110.000kr i stöd gör skillnad.

Exempel:
"25 September 2017
STOCKHOLM - HansaWorld has sold its last fossil fuel car this week. The company’s fleet is now comprised of only fully electric vehicles. This is part of a concerted effort in HansaWorld to continue setting an example as an environmentally friendly company.
In addition to a fully electric company fleet, HansaWorld is introducing a €5,000 bonus for employees that make the personal switch to an electric vehicle. This will incentivize employees to get rid of their fossil fuel vehicles before their value plummets, and purchase a vehicle that contributes to a better environment."
http://www.hansaworld.com/sv/news/1298

Exempel på bilar som kan förbokas.

Audi
https://bilkjop.audi.no/shop/no/audi-e- ... udi-e-tron

Mercedes
https://bilkjop.mercedes-benz.no/eq-reservasjon/

Jaguar I-PACE
https://www.jaguar.se/overlays/custom-forms/i-pace

Tesla 3
https://www.tesla.com/sv_SE/model3/reserve

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Knegarn  
#478688
jannee skrev:Har du Zalman fått en elchock av ditt elbilskörande, du ska varken tro eller försöka inbilla några andra att det blir billigare att köra elbil än vad det idag är att köra dieseldrivet dito.
Borde vara straffbart att komma med sådana förespeglingar 😡
Har sagt det förut och borde egentligen inte behöva säga det igen men t.o.m. myndighetspersoner har förespeglat att det långsiktigt kommer bli kostnadsneutralt oberoende drivmedel.
Allt annat och inte minst vad Zalman fantiserar om är inget annat än förhoppningar :grin:
well jag har inte tankat vår elbil ännu så på sätt o vis tror jag att det är billigare :) ladda gör man lite här o var gratis och gör man det hemma så kostar det runt 1 eur beroende på hur mkt ström man har i batteriet.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478700
Knegarn skrev:
jannee skrev:Har du Zalman fått en elchock av ditt elbilskörande, du ska varken tro eller försöka inbilla några andra att det blir billigare att köra elbil än vad det idag är att köra dieseldrivet dito.
Borde vara straffbart att komma med sådana förespeglingar 😡
Har sagt det förut och borde egentligen inte behöva säga det igen men t.o.m. myndighetspersoner har förespeglat att det långsiktigt kommer bli kostnadsneutralt oberoende drivmedel.
Allt annat och inte minst vad Zalman fantiserar om är inget annat än förhoppningar :grin:
well jag har inte tankat vår elbil ännu så på sätt o vis tror jag att det är billigare :) ladda gör man lite här o var gratis och gör man det hemma så kostar det runt 1 eur beroende på hur mkt ström man har i batteriet.


Jag laddar gratis hos Tesla, ICA, IKEA, LIDL, flesta Volvo, NIssan och KIA/Hyundai bilhandlare.

Har nu efter ca 2400 mil ännu inte betalt en krona för laddström.

EDIT:
I Norge bygger man Europas största laddplats med 42 platser.

"The company confirmed that it is currently building a new 42-stall Supercharger station in Norway, which should become the biggest charging station in Europe."
https://electrek.co/2017/10/28/tesla-ne ... ercharger/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478714 Hur mycket dyrare blir det då att köra diesel från 1 juli 2018?
Har räknat på 2 bilar som kostar ungefär lika mycket nu att köra per mil, enligt konsumentverket,
i 3 år och 1.500 mil per år. Och detta gäller små bilar, skillnaden blir större ju större bil du räknar på.

VW Golf TDI 115 DSG (diesel), 2018
milkostnad 39kr
Skatt 2017, 1.103:–
Skatt från 1 juli 2018, 2.563:–
Skattehöjning, 1.989:–

http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildet ... 018-116499




NISSAN LEAF El Visia Aut1 /24 kWh, 2017
milkostnad 48kr(efter 40.000kr i miljöstöd ca 39kr per mil)
Skatt 2017, 0:–
Skatt från 1 juli 2018, 360:–
Skattehöjning, 360:–

http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildet ... 017-107499


http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... amst-till/

2018 Nissan Leaf 40kwh, 378km räckvidd, Visia version kostar 317.000kr.
Den borde bli ca 4,40kr per mil billigare pga att miljöstödet höjs till 60.000kr. Alltså ca 34,60kr per mil.

Golfen kostar 2018 mer per mil pga följande:
ca 130öre mer per mil i ren bilskattehöjning
Kan bli ännu värre eftersom Från den 1 juli 2018 kan reglerna komma att ändras ytterligare där fordonsskatten även den föreslås beskattas av föraren vid företagsleasing. Alltså bilskatten läggs på förmånsvärdet.
https://www.affarsvarlden.se/sponsrad/s ... pa-6876506

ca 12öre mer per mil i dieselbränsleskattehöjning från 2018
Regeringen har även infört en indexuppräkning av bensin- och dieselskatten årligen från och med 2017, det vill säga skatten ska följa inflationen plus ett tillägg om två procent.

850öre mer per mil i trängselskatt
En Stockholmsbilist som drar på sig maxbeloppet för trängselskatten för en dag och har 50 procent i marginalskatt skulle få skatta ungefär 12.705 kr kronor om året.

Summa 992öre mer per mil.

Golf diesel milkostnad
2017, ca 39kr per mil
2018 efter 1 juli, ca 49kr per mil

Nissan Leaf milkostnad
2017, ca 39kr per mil
2018 efter 1 juli, ca 34,60kr per mil

Det blir ca 14,40kr per mil dyrare att åka Golf diesel än
en Nissan Leaf från 1 juli 2018.
Från att att nu ha ungefär samma milkostnad, så blir Golf dieseln ca 40%
dyrare per mil nästa år!

Men det är i praktiken ännu större skillnad eftersom många laddar sin elbil gratis många gånger, och att försäkringarna kommer att höjas rejält för dieselbilar(VWs dieselfusk har kostat massor, trasiga EGR-ventiler mm) och sänkas för elbilar(varför ska elbilar ens ha maskinskadeförsäkring?).

EDIT:
Bara förmånsvärdet höjs rejält för dieselbilar.
"Dieselbil, 190 gram per kilometer
Exempel: Hyundai Grand Santa Fe, Jeep Grand Cherokee, Land Rover Discovery, Porsche Cayenne S Diesel
Förmånsvärdet ökar med 10.300 kronor per år de tre första åren och minskar med 3.900 kronor per år från fjärde året."
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... senlappar/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#478780 Att räkna med gratis laddning som det finns nu, kan väl inte direkt fortgå någon längre stund.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

tallen100  
#478784 Nej knappast, och förhoppningsvis så går inte allt för många på dom här fantasierna om att allt är så billigt och enkelt :d

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478797
Hema skrev:Att räkna med gratis laddning som det finns nu, kan väl inte direkt fortgå någon längre stund.


Min Tesla har ju gratis laddning hos Teslas egna laddare för all framtid.
Och det finns stora pengar att tjäna på gratis laddning och mycket billigt underhåll.

"A Tesla Model S hits 300,000 miles(480.000km) in just 2 years – saving an estimated $60,000(492.000kr) on fuel and maintenance"
https://electrek.co/2017/08/30/tesla-mo ... rs-saving/

Och bara 12 dagar på verkstaden, jämfört med ca 112 dagar om de kört Mercedes istället.
"Since the Model S was first deployed, Tesloop said it has been out of commission for only 12 days in a shop, and the combined maintenance costs were about $10,500. Tesloop can take advantage of the Tesla Supercharging network at a cost of basically nothing, so that figure breaks down to $6,900 for scheduled maintenance and $3,500 to repair headlights that were damaged while the car drove through deep water, Tesloop said.
Comparatively, Tesloop estimated what the costs would’ve been for a Mercedes S class or a Lincoln Town Car in that same timespan. According to the company’s analysis, the cost would’ve been $86,000 for the Mercedes, with 112 days of servicing, and $70,000 for the Lincoln, with roughly 100 days of servicing."
https://jalopnik.com/this-is-what-happe ... 1798662230

Visst kommer det att finnas gratis laddning även i framtiden hos affärer mm, men det blir nog kö till dessa platser till slut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478802
Knegarn skrev:Jaja, snart kör ni elbilar allihopa :) jag köpte nyss en nissan e-nv 200 skåpbil, att det skulle kosta halva milpriset är fullständigt skitsnack! Det är nog snarare 20% av en oljebrännare nu tills dom gröna börjar straffbeskatta elbilar.

Precis, det är ju kul ända tills de nya skatterna kommer.
@totte ser du vem som är här?

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

totte  
#478804
Min Tesla har ju gratis laddning hos Teslas egna laddare för all framtid.
Och det finns stora pengar att tjäna på gratis laddning och mycket billigt underhåll.


Din Tesla har det, och antar jag en hög av de andra redan sålda miljonåken. Men gäller det för nysålda bilar också? Och i så fall, när kommer det att ta slut? Alldeles oavsett att staten kommer att se till att vi inte åker omkring med gratis drivmedel framöver.

Att basera framtidskalkyler på gratis laddning, skattefrihet och diverse subventioner är rent trams.

Billigt unerhåll däremot kan nog vara en väsentlig faktor. En elmotor brukar inte behöva mycket underhåll. Förutsätter då att fabrikanterna inte skapar servicebehov genom dolda inbyggda maxlivslängder på diverse svindyra komponenter.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

totte  
#478805
Slurfi skrev:totte ser du vem som är här?


Ja se där ja! Välkommen åter Knegarn!

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#478816 Oberoende vilket drivmedel/drivkälla du i framtiden kommer att nyttja dig av kommer det INTE att bli billigare att förflytta sig än vad det idag är.
NYA elbilar har ingen obegränsad gratis laddning - inte ens Tesla sedan kan Zalman skriva vad han vill :grin:
Hur framtidens elpriser kommer att bli har vi bondtölpar inte ens en susning om. Eftersom elbolagen har monopol på elnätet kan de dribbla med avgifter lite hur som helst, dessutom vill staten säkert ha ett finger med i spelet, gäller att även fortsättningsvis få in minst 60 till 80 miljarder till statskassan varje år (från bilisterna) - som det just nu är och mycket vill oftast mer ha :mrgreen:
Den nya tekniken verkar ändå lovande men NÅGON ska ändå betala utvecklingskostnaderna och det blir utan tvivel de nya elbilskunderna som kommer att få stå för denna utvecklingskostnad.
Batteri och batterifrågan är sedan ett helt kapitel för sig. Den dagen det blir ett överskott på batterier går "kanske" priserna ned, tro inte att batteritillverkarna frivilligt sänker sina priser utan de vill självklart ha en bra utdelning på sitt satsade kapitel.
Skulle mot all förmodan priserna på batterier bli låga kommer myndigheterna garanterat lägga på avgifter så att elbilen blir kostnadsneutral gentemot en fossildriven dito.
Zalmans fantiserande hit och dit är bara löjligt att läsa om - självklart kan han som andra politiker skylla på att han bara länkar till olika tester och forskningsresultat - men vem står bakom (betalar för) dessa uppgifter :?:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478865
jannee skrev:Oberoende vilket drivmedel/drivkälla du i framtiden kommer att nyttja dig av kommer det INTE att bli billigare att förflytta sig än vad det idag är.
NYA elbilar har ingen obegränsad gratis laddning - inte ens Tesla sedan kan Zalman skriva vad han vill :grin:
Hur framtidens elpriser kommer att bli har vi bondtölpar inte ens en susning om. Eftersom elbolagen har monopol på elnätet kan de dribbla med avgifter lite hur som helst, dessutom vill staten säkert ha ett finger med i spelet, gäller att även fortsättningsvis få in minst 60 till 80 miljarder till statskassan varje år (från bilisterna) - som det just nu är och mycket vill oftast mer ha :mrgreen:
Den nya tekniken verkar ändå lovande men NÅGON ska ändå betala utvecklingskostnaderna och det blir utan tvivel de nya elbilskunderna som kommer att få stå för denna utvecklingskostnad.
Batteri och batterifrågan är sedan ett helt kapitel för sig. Den dagen det blir ett överskott på batterier går "kanske" priserna ned, tro inte att batteritillverkarna frivilligt sänker sina priser utan de vill självklart ha en bra utdelning på sitt satsade kapitel.
Skulle mot all förmodan priserna på batterier bli låga kommer myndigheterna garanterat lägga på avgifter så att elbilen blir kostnadsneutral gentemot en fossildriven dito.
Zalmans fantiserande hit och dit är bara löjligt att läsa om - självklart kan han som andra politiker skylla på att han bara länkar till olika tester och forskningsresultat - men vem står bakom (betalar för) dessa uppgifter :?:


Oberoende vilket drivmedel/drivkälla du i framtiden kommer att nyttja dig av kommer det INTE att bli billigare att förflytta sig än vad det idag är.
NYA elbilar har ingen obegränsad gratis laddning - inte ens Tesla sedan kan Zalman skriva vad han vill
SVAR:
Säger inte att det kommer bli gratis att köra en elbil. Det jag säger är att det för varje år blir allt dyrare i förhållande till elbilen att köra diesel. När det är dubbelt så dyrt att köra diesel vill få göra det.
"Toyota: Dieselbilar kan bli dubbelt så dyra som hybridbilar"
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... ybridbilar

Hur framtidens elpriser kommer att bli har vi bondtölpar inte ens en susning om. Eftersom elbolagen har monopol på elnätet kan de dribbla med avgifter lite hur som helst, dessutom vill staten säkert ha ett finger med i spelet, gäller att även fortsättningsvis få in minst 60 till 80 miljarder till statskassan varje år (från bilisterna) - som det just nu är och mycket vill oftast mer ha
SVAR:
Därför blir det allt viktigare att producera elen själv. Du kan ju åtminstone halva året bli självförsörjande med solcells el.

Den nya tekniken verkar ändå lovande men NÅGON ska ändå betala utvecklingskostnaderna och det blir utan tvivel de nya elbilskunderna som kommer att få stå för denna utvecklingskostnad.
SVAR:
Utvecklingskostnaderna är till största delen redan tagna. Och är man lat så köper man färdiga drivlinor+batterier fån tex LG Chem, Bosch mm. Så gjorde tex GM med deras Bolt. (Opel Ampera-E i europa). En lustig sidoeffekt blev att Bolt är GMs mest felfria bil, något de talar tyst om för att det är pinsamt.
”EV simplicity wins: Consumer Reports names new Bolt most reliable car in Chevy’s line”
https://electrek.co/2017/10/20/bolt-reliable-chevy/

Batteri och batterifrågan är sedan ett helt kapitel för sig. Den dagen det blir ett överskott på batterier går "kanske" priserna ned, tro inte att batteritillverkarna frivilligt sänker sina priser utan de vill självklart ha en bra utdelning på sitt satsade kapitel.
Skulle mot all förmodan priserna på batterier bli låga kommer myndigheterna garanterat lägga på avgifter så att elbilen blir kostnadsneutral gentemot en fossildriven dito.
SVAR:
Kommer inte att hända, för varje år så blir det allt dyrare att köra diesel.

Zalmans fantiserande hit och dit är bara löjligt att läsa om - självklart kan han som andra politiker skylla på att han bara länkar till olika tester och forskningsresultat - men vem står bakom (betalar för) dessa uppgifter
SVAR:
Oljelobbyn satsar väldigt mycket pengar på att få fortsätta sin försäljning av olja.
Senast redigerad av Zalman mån 30 okt 2017, 17:02, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).