Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 838297 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472647 En flodvåg av elbilar kommer de närmsta åren. Renault-Nissan är nu världens största biltillverkare, och de avslöjar nu lite av sina framtidsplaner.
Räckvidd på 600km och att man kan ladda 230km på 15 minuter är i pipelinen.

"The Alliance also forecasts large improvements in its batteries over this period, saying that by the end of the plan’s implementation, vehicles should achieve ranges of 600 km (373 miles) using the New European Driving Cycle (NEDC) (think 300-ish miles EPA), while reducing costs by thirty percent.
Notably, they believe charging speed will improve to see 230 km (143 miles) of range (again, using the NEDC) gained in 15 minutes, up from 90 km (56 miles) they achieved in 2016. Also, they say batteries will be packaged in a more optimized flat shape to improve cabin space and “styling flexibility.”

Deras elbilsförsäljning 1H 2017 är redan på ca 10%.
"This year, Renault, Nissan and Mitsubishi Motors became the world’s largest automotive group by sales volume. In the first half of 2017, volumes increased by seven percent year-on-year to 5.27 million units, whilst aggregate sales of electric vehicles reached a combined total of more than 500,000 units."
http://insideevs.com/nissan-renault-mit ... -ev-plans/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472648 Här kör bilen själv från fabriken
När bilen rullat av det löpande bandet i fabriken kan den ta hand om sin egen logistik och själv köra till parkeringen. Det spar tid, plats och resurser samtidigt som säkerheten blir bättre.
Ett forskningsprojekt i Göteborg har nu visat att det fungerar.
http://www.di.se/bil/har-kor-bilen-sjalv-fran-fabriken/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472651 Så blir priset på Porsches elbil Mission E

Porsches elbil Mission E, som visades på Frankfurtmässan för två år sedan är full av tekniknyheter, som exempelvis 350 kW-laddning – vilket gör att man laddar cirka 40 mil på cirka 15 minuter –, geststyrning och 800 volts batterisystem. Designen har vunnit priser och bilen har säkerligen fått mer än en elbilsentusiast att börja månadsspara.

Frågan har dock varit hur mycket man måste lägga undan om man vill köpa bilen. Många har trott att bilen kommer att kosta gigantiska summor pengar, med tanke på hur mycket utvecklingen har kostat och att det rör sig om en unik bil.

Men i en intervju i brittiska Car Magazine berättar Porsches vd Oliver Blume att priset faktiskt inte blir högre än vad man får lägga på en Model S. Den kommer att kosta som en instegsmodell av Porsche Panamera, det vill säga dryga 800 000 kronor.

Car Magazine kan även berätta följande, efter sitt samtal med Blume:

Börjar säljas slutet 2019
Designen ligger mellan Panamera and 911
Ren elbil
Olika motortyper kommer att erbjudas
De olika modellerna döps enligt Porsches system (S, GTS etc)
Priset blir som instegsmodellen av Panameran.
Fler typer av karosser på sikt.
Bilen kommer att vara mycket lik den som visades upp på Frankfurt-mässan
Fler kända fakta om konceptbilen Mission E:

0–100 på 3,5 sekunder
Räckvidd: 500 km (NEDC)
350 kW-laddning.
4-dörrar
Längd: 4.850 m
Bredd 1.990 m
Höjd 1.300 m
Vikt: Över 2000 kg
http://www.elbilen.org/sa-blir-priset-p ... mission-e/

EDIT:
Porsche changes its mind on electric vehicles, plans 50% of its production to be electric within 6 years
https://electrek.co/2017/06/26/porsche- ... mission-e/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

haltaolof  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472655
Vedproducent skrev:
haltaolof skrev:
Vedproducent skrev:Vi ser ju det varje gång när den opålitliga kärnkraften får problem och stopp. Bästa vore att ta bort den helt och ersätta med mer pålitliga energikällor. Senaste fakturan kostade elen 37 öre kWh men när jag slår ut totalkostnaden så hamnar den på 3 kr och 25 öre kWh. Så inte bryr jag mig om det går upp några öre. Nu är vedpriset bara en femtedel av elkostnaden i pris. Inte undra på att det säljs så mycket ved :-BD Det enda är väl att köpa ett par elbilar så jag får ner elpriset :lol:


Hur räknar du så elpriset blir 3.25sek per kWh?

Elkostnaden får du genom att ta summan du ska betala genom förbrukad el. I mitt fall 2019 kr och 621 kWh. Vilket blir 3 kr och 25 öre.


Räknat på 2 månader med minimal förbrukning, slå in det på årsbasis...

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#472657
Andreas99 skrev:
Vedproducent skrev:Ja det handlar ju om alla patent på både bilarna och snabbladdarna. Så den tekniken är fri att använda. Batteripaketen är väl Panasonic involverade i så vad jag förstått så är inte den tekniken fri att använda. Du sa superpatent. Jag vet inte men det är ju många viktiga bitar inte minst Teslas teknik på superchargerna.

Jag tror precis tvärtom, att där inte är några speciella patent som alla andra är beroende av. Dock var det ett jättebra pr knep. Men det är vad jag tror och kommer att tro tills någon kan visa åtminstone ett patent som flera vill använda sig av som det är fritt fram att oxå använda.

Men helt ärligt så finns det bara en biltillverkare som lyckats bygga en riktig elbil och det är Tesla. Nu vill alla bygga elbilar men man har inte kunskapen före man tittat hur Tesla gjort. Det är ju fakta så kan man tycka och tänka vad man vill om elbilarnas intåg på bilmarknaden.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Andreas99  
#472660
Vedproducent skrev:
Andreas99 skrev:
Vedproducent skrev:Ja det handlar ju om alla patent på både bilarna och snabbladdarna. Så den tekniken är fri att använda. Batteripaketen är väl Panasonic involverade i så vad jag förstått så är inte den tekniken fri att använda. Du sa superpatent. Jag vet inte men det är ju många viktiga bitar inte minst Teslas teknik på superchargerna.

Jag tror precis tvärtom, att där inte är några speciella patent som alla andra är beroende av. Dock var det ett jättebra pr knep. Men det är vad jag tror och kommer att tro tills någon kan visa åtminstone ett patent som flera vill använda sig av som det är fritt fram att oxå använda.

Men helt ärligt så finns det bara en biltillverkare som lyckats bygga en riktig elbil och det är Tesla. Nu vill alla bygga elbilar men man har inte kunskapen före man tittat hur Tesla gjort. Det är ju fakta så kan man tycka och tänka vad man vill om elbilarnas intåg på bilmarknaden.

Men du kan inte berätta om ett endaste patent som har blivit kopierat av någon av de andra stora? Tesla bygger jättefina bilar i miljonklassen, dock utan någon speciell teknik som de äger rätten till och som alla skulle vara avundsjuka på. Bygga 100 000 bilar och snacka som om man bygger 10 miljoner kan man (börsvärde för 10 oxå) men men jag tror de får det ännu svårare nu när de ska börja bygga många bilar med små marginaler. Eller många och många, hur många rullar ut från Torslanda om året? Nä Tesla kan vara nästa kollaps på aktiemarknaden

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#472668 Den som lever får se. Tesla kommer hur det än går för all framtid förknippas med dom som startade elbilsrevolutionen. Kom ihåg att det var huvudmålet när Tesla grundades 2003 så lyckats har man ju gjort egentligen hur det än går framöver.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#472677 [/quote]

Hur räknar du så elpriset blir 3.25sek per kWh?[/quote]
Elkostnaden får du genom att ta summan du ska betala genom förbrukad el. I mitt fall 2019 kr och 621 kWh. Vilket blir 3 kr och 25 öre.[/quote]

Räknat på 2 månader med minimal förbrukning, slå in det på årsbasis...[/quote]ja sett till hela året så ligger det på cirka 2,50 kr kWh på grund av mina vedmaskiner. Detta är min normala förbrukning. Det är när vedmaskinerna går förbrukningen är lite högre. Bortsett från vedmaskinerna så är min normala elkostnad 3 kr och 25 öre kWh som nu. Cirka en femtedel av vedpriset om man köper färdig ved med transport hem. Så det visar ju bara att dom som vill vara duktiga och spara på elen inte gynnas alls när så många delar av priset betalas på annat sätt.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Gaffe  
#472678 @vedproducent
Hur står huvudsäkring har du? 20A?

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Gaffe  
#472679 @vedproducent
Hur står huvudsäkring har du? 20A?

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Gaffe  
#472680 @vedproducent
Hur står huvudsäkring har du? 20A?

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

haltaolof  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472681 Bara och gratulera till den förbrukningen...

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#472682 Jag har 25 amp vilket jag måste ha då jag kör vedmaskinerna.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#472778 Tror nog att Zalman och Vedproducent är väl tidigt ute :grin:
http://www.aftonbladet.se/bil/a/J0aLP/v ... -framtiden

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Gaffe  
#472779 Å när kunde man börja lita på VW [emoji6]

@Vedproducent - check

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).