Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 838865 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#472465 Tidig höst men blåsigt och regnigt - då borde elpriset vara lågt ELLER :?: :grin:
http://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/ ... nde-elpris
Vilken "billig" el vi i framtiden kommer att få när alla kärnkraftverk är stängda - Billigt att tanke el :?: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#472470 Vi ser ju det varje gång när den opålitliga kärnkraften får problem och stopp. Bästa vore att ta bort den helt och ersätta med mer pålitliga energikällor. Senaste fakturan kostade elen 37 öre kWh men när jag slår ut totalkostnaden så hamnar den på 3 kr och 25 öre kWh. Så inte bryr jag mig om det går upp några öre. Nu är vedpriset bara en femtedel av elkostnaden i pris. Inte undra på att det säljs så mycket ved :-BD Det enda är väl att köpa ett par elbilar så jag får ner elpriset :lol:

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Fredrik Reuter  
#472500 Artikeln nedan är ju spot-on för tråden.

Tysklands politiker har upptäckt att de gått för långt i kampanjen att smutskasta dieselbilen. Närmare en miljon jobb står på spel och det är viktigare, har de insett ( :shock: ).

Detta var en sakerna jag tog upp tidigt i denna tråd också, har man muskler måste man tänka längre än näsan räcker.
Genom att politikerna, kan man säga blåögt (?), hoppade på elbilslobbyn så riskerar man inte bara sänka en hel bransch utan också en hel marknad.

Enligt Angela Merkel ligger nu förbränningsmotorns död långt, långt fram i tiden.

Personligen är jag för elbilar, det handlar inte om det. Det handlar om att ta sitt ansvar och då främst politikerna.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/dies ... i-tyskland

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Seb macahan  
#472547 Tur man precis har beställt en bil man får köra med överallt förutom i gamla stan då, o sist jag var där fick jag inte köra bil då heller, men då var det jag själv som inte klarade utsläppskraven för tillåten bilkörning....[emoji2]

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Erre  
#472574
Fredrik Reuter skrev:Artikeln nedan är ju spot-on för tråden.

Tysklands politiker har upptäckt att de gått för långt i kampanjen att smutskasta dieselbilen. Närmare en miljon jobb står på spel och det är viktigare, har de insett ( :shock: ).

Detta var en sakerna jag tog upp tidigt i denna tråd också, har man muskler måste man tänka längre än näsan räcker.
Genom att politikerna, kan man säga blåögt (?), hoppade på elbilslobbyn så riskerar man inte bara sänka en hel bransch utan också en hel marknad.

Enligt Angela Merkel ligger nu förbränningsmotorns död långt, långt fram i tiden.

Personligen är jag för elbilar, det handlar inte om det. Det handlar om att ta sitt ansvar och då främst politikerna.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/dies ... i-tyskland


Ja där kom ett uppvaknande.
Man kan inte ställa om allt över en natt.
Något sånt här får man nog jobba väldigt långsiktigt med.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Swall9  
#472587 Ok. VW planerar att utveckla nya dieselmotorer.
www.aftonbladet.se/bil/a/J0aLP/volkswag ... -framtiden

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#472599 Är nog bara ett försök att klamra sig fast vid gammal teknik för att man ligger så långt efter Tesla. Alla biltillverkare vet att dom ligger minst 5 år efter Tesla och det tar tid att komma ikapp det. Då vill man sälja bilar med gammal teknik under tiden.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#472604 Nästan lite pinsamt av den där chefen som klappar sig för bröstet och pratar om sina höga vinster jämfört med Teslas förluster på tresiffriga miljonbelopp. Jaja Volkswagen redovisar en förlust på motsvarande 38 miljarder kr 2015.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Andreas99  
#472606
Vedproducent skrev:Är nog bara ett försök att klamra sig fast vid gammal teknik för att man ligger så långt efter Tesla. Alla biltillverkare vet att dom ligger minst 5 år efter Tesla och det tar tid att komma ikapp det. Då vill man sälja bilar med gammal teknik under tiden.

Fast vem ligger efter vem? 100 000 bilar mot 10 miljoner. Tar det inte mer än fem år att bygga upp industrier för att producera 100× fler bilar?

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#472611
Andreas99 skrev:
Vedproducent skrev:Är nog bara ett försök att klamra sig fast vid gammal teknik för att man ligger så långt efter Tesla. Alla biltillverkare vet att dom ligger minst 5 år efter Tesla och det tar tid att komma ikapp det. Då vill man sälja bilar med gammal teknik under tiden.

Fast vem ligger efter vem? 100 000 bilar mot 10 miljoner. Tar det inte mer än fem år att bygga upp industrier för att producera 100× fler bilar?

Teslas huvudsakliga mål är ju att ställa om hela bilindustrin till eldrift. Man har ju släppt alla patent fria till vem som helst så dom ska spara tid och komma ikapp.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Andreas99  
#472626
Vedproducent skrev:
Andreas99 skrev:
Vedproducent skrev:Är nog bara ett försök att klamra sig fast vid gammal teknik för att man ligger så långt efter Tesla. Alla biltillverkare vet att dom ligger minst 5 år efter Tesla och det tar tid att komma ikapp det. Då vill man sälja bilar med gammal teknik under tiden.

Fast vem ligger efter vem? 100 000 bilar mot 10 miljoner. Tar det inte mer än fem år att bygga upp industrier för att producera 100× fler bilar?

Teslas huvudsakliga mål är ju att ställa om hela bilindustrin till eldrift. Man har ju släppt alla patent fria till vem som helst så dom ska spara tid och komma ikapp.

Ja det där med patenten har Zalman skrivit om å det är ju jättebra. Men vilka super patent var det de släppte egentligen?

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

haltaolof  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472631
Vedproducent skrev:Vi ser ju det varje gång när den opålitliga kärnkraften får problem och stopp. Bästa vore att ta bort den helt och ersätta med mer pålitliga energikällor. Senaste fakturan kostade elen 37 öre kWh men när jag slår ut totalkostnaden så hamnar den på 3 kr och 25 öre kWh. Så inte bryr jag mig om det går upp några öre. Nu är vedpriset bara en femtedel av elkostnaden i pris. Inte undra på att det säljs så mycket ved :-BD Det enda är väl att köpa ett par elbilar så jag får ner elpriset :lol:


Hur räknar du så elpriset blir 3.25sek per kWh?

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#472635
haltaolof skrev:
Vedproducent skrev:Vi ser ju det varje gång när den opålitliga kärnkraften får problem och stopp. Bästa vore att ta bort den helt och ersätta med mer pålitliga energikällor. Senaste fakturan kostade elen 37 öre kWh men när jag slår ut totalkostnaden så hamnar den på 3 kr och 25 öre kWh. Så inte bryr jag mig om det går upp några öre. Nu är vedpriset bara en femtedel av elkostnaden i pris. Inte undra på att det säljs så mycket ved :-BD Det enda är väl att köpa ett par elbilar så jag får ner elpriset :lol:


Hur räknar du så elpriset blir 3.25sek per kWh?

Elkostnaden får du genom att ta summan du ska betala genom förbrukad el. I mitt fall 2019 kr och 621 kWh. Vilket blir 3 kr och 25 öre.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#472639 Ja det handlar ju om alla patent på både bilarna och snabbladdarna. Så den tekniken är fri att använda. Batteripaketen är väl Panasonic involverade i så vad jag förstått så är inte den tekniken fri att använda. Du sa superpatent. Jag vet inte men det är ju många viktiga bitar inte minst Teslas teknik på superchargerna.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Andreas99  
#472646
Vedproducent skrev:Ja det handlar ju om alla patent på både bilarna och snabbladdarna. Så den tekniken är fri att använda. Batteripaketen är väl Panasonic involverade i så vad jag förstått så är inte den tekniken fri att använda. Du sa superpatent. Jag vet inte men det är ju många viktiga bitar inte minst Teslas teknik på superchargerna.

Jag tror precis tvärtom, att där inte är några speciella patent som alla andra är beroende av. Dock var det ett jättebra pr knep. Men det är vad jag tror och kommer att tro tills någon kan visa åtminstone ett patent som flera vill använda sig av som det är fritt fram att oxå använda.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).