Fredrik Reuter skrev:Artikeln nedan är ju spot-on för tråden.
Tysklands politiker har upptäckt att de gått för långt i kampanjen att smutskasta dieselbilen. Närmare en miljon jobb står på spel och det är viktigare, har de insett ( ).
Detta var en sakerna jag tog upp tidigt i denna tråd också, har man muskler måste man tänka längre än näsan räcker.
Genom att politikerna, kan man säga blåögt (?), hoppade på elbilslobbyn så riskerar man inte bara sänka en hel bransch utan också en hel marknad.
Enligt Angela Merkel ligger nu förbränningsmotorns död långt, långt fram i tiden.
Personligen är jag för elbilar, det handlar inte om det. Det handlar om att ta sitt ansvar och då främst politikerna.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/dies ... i-tyskland
Vedproducent skrev:Är nog bara ett försök att klamra sig fast vid gammal teknik för att man ligger så långt efter Tesla. Alla biltillverkare vet att dom ligger minst 5 år efter Tesla och det tar tid att komma ikapp det. Då vill man sälja bilar med gammal teknik under tiden.
Andreas99 skrev:Vedproducent skrev:Är nog bara ett försök att klamra sig fast vid gammal teknik för att man ligger så långt efter Tesla. Alla biltillverkare vet att dom ligger minst 5 år efter Tesla och det tar tid att komma ikapp det. Då vill man sälja bilar med gammal teknik under tiden.
Fast vem ligger efter vem? 100 000 bilar mot 10 miljoner. Tar det inte mer än fem år att bygga upp industrier för att producera 100× fler bilar?
Vedproducent skrev:Andreas99 skrev:Vedproducent skrev:Är nog bara ett försök att klamra sig fast vid gammal teknik för att man ligger så långt efter Tesla. Alla biltillverkare vet att dom ligger minst 5 år efter Tesla och det tar tid att komma ikapp det. Då vill man sälja bilar med gammal teknik under tiden.
Fast vem ligger efter vem? 100 000 bilar mot 10 miljoner. Tar det inte mer än fem år att bygga upp industrier för att producera 100× fler bilar?
Teslas huvudsakliga mål är ju att ställa om hela bilindustrin till eldrift. Man har ju släppt alla patent fria till vem som helst så dom ska spara tid och komma ikapp.
Vedproducent skrev:Vi ser ju det varje gång när den opålitliga kärnkraften får problem och stopp. Bästa vore att ta bort den helt och ersätta med mer pålitliga energikällor. Senaste fakturan kostade elen 37 öre kWh men när jag slår ut totalkostnaden så hamnar den på 3 kr och 25 öre kWh. Så inte bryr jag mig om det går upp några öre. Nu är vedpriset bara en femtedel av elkostnaden i pris. Inte undra på att det säljs så mycket ved Det enda är väl att köpa ett par elbilar så jag får ner elpriset
haltaolof skrev:Vedproducent skrev:Vi ser ju det varje gång när den opålitliga kärnkraften får problem och stopp. Bästa vore att ta bort den helt och ersätta med mer pålitliga energikällor. Senaste fakturan kostade elen 37 öre kWh men när jag slår ut totalkostnaden så hamnar den på 3 kr och 25 öre kWh. Så inte bryr jag mig om det går upp några öre. Nu är vedpriset bara en femtedel av elkostnaden i pris. Inte undra på att det säljs så mycket ved Det enda är väl att köpa ett par elbilar så jag får ner elpriset
Hur räknar du så elpriset blir 3.25sek per kWh?
Vedproducent skrev:Ja det handlar ju om alla patent på både bilarna och snabbladdarna. Så den tekniken är fri att använda. Batteripaketen är väl Panasonic involverade i så vad jag förstått så är inte den tekniken fri att använda. Du sa superpatent. Jag vet inte men det är ju många viktiga bitar inte minst Teslas teknik på superchargerna.