Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 839418 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449028 Biljättarna som riskerar att kvävas av diesel
När diesel nu ansätts allt hårdare ökar oron bland bilägarna. Hur hårt dieselmissnöjet slår mot olika märken varierar kraftigt. Och nu säger miljöministern att hon vill stoppa dieselbilarna från att komma ut på marknaden.
http://www.di.se/bil/biljattarna-som-ri ... av-diesel/

Ras för avgasbilar efter larmen i Oslo
Norge är redan världsledande på miljöbilsmarknaden, men nu verkar ännu ett epokskifte ha skett. Diesel kollapsar, medan laddhybrider rusar.
- Det är dramatiska förändringar från 2016 till 2017 när det gäller vilken slags bilar folk köper, säger Øyvind Solberg Thorsen, chef på Bilimportørenes Landsforening, till den norska tidningen.
Hittills i år har dieselförsäljningen fallit från dryga 32 till 19 procent i Oslo, jämfört med samma tid förra året, enligt siffror som Aftenposten fått från statistikförande OFV. Laddhybrider – alltså fordon som kan köras utsläppsfritt några mil – har rusat upp från 11 till nästan över 23 procent av nybilsförsäljningen.
Katastrofal luft
Och då har samtidigt de renodlade elbilarna också ökat, till att nu med nästan 26 procent av totalförsäljningen vara den mest efterfrågade biltypen alla kategorier.
Trenden syns över hela Norge, men är extra stark i huvudstaden och i Bergen. Bland anledningarna finns den ibland katastrofala luftkvaliteten denna vinter, vilket har accelererat tidigare tankegångar om att helt förbjuda användning av de mest förorenande bilarna.
- Det är otvivelaktigt så att alla medieuppmärksamhet och de förslag Oslopolitikerna har kommit med har haft stor betydelse, säger Solberg Thorsen till Aftenposten.
Säljare nedringd
I Oslo kan numera dieselbilarna få körförbud om luften är dålig, en möjlighet som redan använts en dag i januari. Det finns också förslag om chockhöjda biltullar, upp till flera hundra kronor per passage, för förorenande fordon i både Oslo och Bergen.
Vid dieselförbudet i januari blev Marius Krogseth, som säljer Kia-bilar i Oslo-stadsdelen Ensjø, nedringd av miljöbilsspekulanter.
- I januari i fjol sålde vi 31 bilar, varav 15 var elbilar eller hybrider. I år var 28 av 31 sålda bilar av den typen under årets första månad, säger han till Aftenposten.
http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/ras-f% ... -1.4155095

Dieselbilsmardrömmen snart sann – förbud väntar
Dieselbilar förbjuds i allt fler städer eftersom man inte klarar kraven på skadlig kväveoxid. Frågan är vad som händer med värdet på dieselbilar, som ökat stort i antal, de senaste åren.
På garageuppfarten stod den nya dieselbilen, som kostat min vän 348 000 kronor. Lacken blänkte i vårsolen och han tittade på mig med uppfordrande blick: ”Visst är det ett bra köp? En dieselbil kan väl inte börja rasa i värde nu – eller hur är det?”
https://www.svd.se/dieselbilsmardrommen ... -att-vanta

Sen har vi ju Dieselgate…
Dieselgate: Volkswagen-bilarna blir slöare efter åtgärd
I Sverige drabbas nu drygt 228 000 bilar från Volkswagen-koncernen av åtgärden efter dieselgate. Teknikens Värld har testat tio bilar före och efter åtgärden. Vi kan slå fast att körbarheten ändrats dramatiskt till det sämre i många fall. Det är inte samma bil som innan åtgärden.
– Volkswagen lovar att bilen ska vara precis som förut efter åtgärden, men det är inte sant. Min bil har blivit betydligt svagare, säger Passat-ägaren Erik Lehfeldt.
http://teknikensvarld.se/dieselgate-vol ... rd-454998/

Är det denna syn vi snart får se även i Sverige, skrota ETT år gamla fossilbilar?
Skrämmande bilder på Volkswagen-bilar ingen vill ha
En drönarfilm visar tydligt att det är många amerikaner som väljer att göra återköp på sina Volkswagen-bilar som är drabbade av avgasskandalen som i folkmun kallas för dieselgate.
Denna uppställningsplats är bara en av många (kända) runt om i USA, så det handlar om många tusentals inte allt för gamla bilar vars öde ännu inte är avgjort. Om alla Volkswagen-ägare väljer återköp är det 480 000 bilar som Volkswagen måste hantera.

Volkswagen "Buyback" staging area filmed in 4K

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#449036 Angående Norges smoglarm i vintras, med dieselbilsförbud dagen efter, visade sig inte göra någon som helst skillnad.

Om man nu skulle vilja göra någon miljöskillnad, så borde man ta tag i de stora fraktfartygen. 1000st av den större modellen går på råolja och spyr ut lika mycket farliga avgaser som alla världens landsfordon tillsammans. Varför ger man sig i så fall på personbilarna? Det är ju inte ens hål i huvudet, det saknas vokabulär för sådan inkompetens/idioti/dumhet.

Det är totalt oansvarigt och vettlöst att man får ta sådana beslut utan någon som helst (vad det verkar) helhetssyn.

Tillbaka till smogvarningen i Norge, så skulle jag bra gärna vilja veta om de möjligtvis hade något eller några stora fraktfartyg på besök i Oslotrakten..

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449038 Intressant kanske kan vara att i dagens ATL så räknade man lite och batterikapaciteten finns för att köra en traktor en hel dag i de allra flesta fall. Plöjnining går inte, men många lätta uppgifter.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Camwood  
#449039 Zalman gillar elmotorer!! Jag gillar Diesel och bensinmotorer :grin: Kör en Bil som är väldigt miljövänlig Cheva van 1988 ca 1800 mil per år med en motor som tillhör den mest tillverkade i hela världen. Min bil kommer att rulla långt efter en ny bil har gett upp. Ändå har dom 29 års försprång!!
1491410407_image.jpg

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

tallen100  
#449042 Helt riktigt camwood :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449045
Mangan skrev:Intressant kanske kan vara att i dagens ATL så räknade man lite och batterikapaciteten finns för att köra en traktor en hel dag i de allra flesta fall. Plöjnining går inte, men många lätta uppgifter.


Nästan allt som går på bensin/diesel idag går att köra på el.
Björn Ferry sa att han testar Husqvarnas sågar, tyckte tex att elröjsågen fungerar bra, med batterier på ryggen,
så får man bättre ergonomi, och lägre driftskostnader.

Han sa också att inom 5 år ska alla Husqvarnas produkter kunna drivas på el.
Kör man en röjsåg i 1000 timmar blir aspenkostnaden 60-70% av totala kostnaden,
eldrift blir mycket billigare.

Syrran kör en en Husqvarna elmotorsåg, bensinsåg för henne är inget alternativ, hon får helt enkelt inte
igång den, dessutom är den för tung.
Så hon är jättenöjd med sin lilla elsåg.

Teslas aktievärde passerade både Ford och GM.
Tesla sålde ca 80.000 bilar 2016, GM och Ford sålde miljoner...
Marknaden visar ju med all önskvärd tydlighet vilka
som är döende dinosaurier och vilka som är framtiden.
Electric car maker Tesla passes GM as most valuable U.S. car company
http://www.reuters.com/article/autos-te ... SL3N1HC2QI

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

tallen100  
#449046
Hema skrev:Angående Norges smoglarm i vintras, med dieselbilsförbud dagen efter, visade sig inte göra någon som helst skillnad.

Om man nu skulle vilja göra någon miljöskillnad, så borde man ta tag i de stora fraktfartygen. 1000st av den större modellen går på råolja och spyr ut lika mycket farliga avgaser som alla världens landsfordon tillsammans. Varför ger man sig i så fall på personbilarna? Det är ju inte ens hål i huvudet, det saknas vokabulär för sådan inkompetens/idioti/dumhet.

Det är totalt oansvarigt och vettlöst att man får ta sådana beslut utan någon som helst (vad det verkar) helhetssyn.

Tillbaka till smogvarningen i Norge, så skulle jag bra gärna vilja veta om de möjligtvis hade något eller några stora fraktfartyg på besök i Oslotrakten..

Fartyg och flygplan är det tyst om, som vanligt så är det "vanligt folk" som bor utanför bussförbindelse, tunnelbana och gatljus som måste ha en bil, som ska sättas dit :x

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Brorsan  
#449055 Jag hoppas i konsekvensens namn att dom som bara kör elbilar även avstår semesterresor/charterresor med flyg.
Olle

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449058 @Zalman, jag gillar dig även om du är lite väl positivt till elbil i mina ögon. Men det kanske behövs här på sfo;-).

Jag tror också på att elbilen kommer att komma på bred front men den kommer få sina utmaningar. Idag med låga elpriser är det nästan öppet mål för elbilen men jag tror att det kan bli kämpigt då priset går upp. Vi har ju funderat på elpriset i en annan tråd;-).

Att utsläpp från fartyg har en betydande roll på människors hälsa så är det fel enligt bedömningar på ivl. Läs dessa tabeller rätt. Detta är lokal påverkan i städer och som är viktad till befolkning. Det ska inte blandas ihop med globala utsläpp. Den säger även att bara konvertera till elbilar löser inte problemen med smog likt de i norge. Vägslitage står för betydande föroreningar.
2017-04-05 19.31.48.png

Källa: http://www.ivl.se/toppmeny/pressrum/pre ... derna.html

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

DrW  
#449059 Det är väl mycket sannolikt att batterier mycket snart står för en inte föraktlig andel av bildrift och även sågar mm i skogen. Men det är lika sannolikt att det inom kort blir rätt kostnadsneutralt för folk i allmänhet ty staten behöver sina skatteinkomster!

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449061
Brorsan skrev:Jag hoppas i konsekvensens namn att dom som bara kör elbilar även avstår semesterresor/charterresor med flyg.
Olle


Frågar man Björn Ferry så säger han att han ska vara fossilfri 2025.
Inom Sverige så åker han elbil till Umeå, sen tåg till den ort han ska till.

Han fick den kniviga frågan, det är skidskytte i Kanada, du ska åka dit och kommentera på plats.
Då kommer han helt enkelt tacka nej, eftersom man i dagsläget inte kan åka dit fossilfritt.

Men flyget kommer också att köra på el.
"2030 förväntar vi oss att se de första planen för upp till 100 passagerare som har en räckvidd på drygt 100 mil", säger Frank Anton, chef för elflygplan på Siemens.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... la-rekord/

Och vill man trots allt flyga, varför inte köra på bränsle baserat på skogsråvara!

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449062
Fredrik Reuter skrev:Hmm, det känns som det finns något paradoxalt här. Dieseln kvävs till döds och kommer delvis ersättas med bensin. Samtidigt skjuter HVO i höjden ... ?

Jag tror förklaring är att det är två typer av miljömål.

Dieseln är bra avseende utsläpp av CO2 och med HVO blir det ju ännu bättre.
Men i miljömålet "ren luft" är det mer partiklar som avgör. Där är det stort minus för diesel även om den tankas med HVO.

Men detta är bara min förklaring och är väldigt osäker på om den stämmer. Men än så länge håller teorin tycker jag;-).

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Flax12  
#449065 Är väl bra om man kan få eldrift att fungera. Men va kostar underhållet och reparationer av dylika fordon? Kommer ju förr eller senare. Batterier, drivmotor elektronik osv

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#449067
ocke skrev:
Fredrik Reuter skrev:Hmm, det känns som det finns något paradoxalt här. Dieseln kvävs till döds och kommer delvis ersättas med bensin. Samtidigt skjuter HVO i höjden ... ?

Jag tror förklaring är att det är två typer av miljömål.

Dieseln är bra avseende utsläpp av CO2 och med HVO blir det ju ännu bättre.
Men i miljömålet "ren luft" är det mer partiklar som avgör. Där är det stort minus för diesel även om den tankas med HVO.

Men detta är bara min förklaring och är väldigt osäker på om den stämmer. Men än så länge håller teorin tycker jag;-).

Är det totalmängden av partiklarna eller bara vissa partikelstorlekar? Dagens moderna bensinbilar släpper ut mindre till storleken partiklar men farligare att andas, så det har talats om partikelfilter även för bensinbilar.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449072
Flax12 skrev:Är väl bra om man kan få eldrift att fungera. Men va kostar underhållet och reparationer av dylika fordon? Kommer ju förr eller senare. Batterier, drivmotor elektronik osv


Angående service på elbilar kan man ju fråga sig om det överhuvudtaget behövs?
Tesla säger att garantin gäller även om du inte servar bilen!

"Om jag väljer att inte serva min Tesla, kommer det att göra min garanti eller vidareförsäljningsgaranti ogiltig?
Vi rekommenderar starkt att du servar din Tesla var 12:e månad eller var 20 000:e km, vilket som än infaller först. Om du inte följer denna rekommendation påverkas inte din begränsade nybilsgaranti eller begränsad garanti på begagnade bilar."
https://www.tesla.com/sv_SE/support/maintenance-plans

Dock finns ju bromsar, kupefilter mm som kan behöva service.

Om jag minns rätt så skulle man byta nån kylvätska för några hundralappar vid 10.000 på Nissan Leaf,
förutom koll av bromsar och däck.
Elmotor och slutväxel kan lätt permanentsmörjas och konstrueras för att hålla i 1 miljon mil.
Finns elmotorer som gått 100.000 timmar på industrin utan service.

Den stora skräcken hos bilhandlarna är att bilen inte behöver dyr service!

Dessutom blir ju försäkringen billigare, varför betala för maskinskadeförsäkring,
när man inte har fossil motor med kamrem, vattenpump, tändning, spridare, kylare, avgassystem, turbo mm.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).