När diesel nu ansätts allt hårdare ökar oron bland bilägarna. Hur hårt dieselmissnöjet slår mot olika märken varierar kraftigt. Och nu säger miljöministern att hon vill stoppa dieselbilarna från att komma ut på marknaden.
http://www.di.se/bil/biljattarna-som-ri ... av-diesel/
Ras för avgasbilar efter larmen i Oslo
Norge är redan världsledande på miljöbilsmarknaden, men nu verkar ännu ett epokskifte ha skett. Diesel kollapsar, medan laddhybrider rusar.
- Det är dramatiska förändringar från 2016 till 2017 när det gäller vilken slags bilar folk köper, säger Øyvind Solberg Thorsen, chef på Bilimportørenes Landsforening, till den norska tidningen.
Hittills i år har dieselförsäljningen fallit från dryga 32 till 19 procent i Oslo, jämfört med samma tid förra året, enligt siffror som Aftenposten fått från statistikförande OFV. Laddhybrider – alltså fordon som kan köras utsläppsfritt några mil – har rusat upp från 11 till nästan över 23 procent av nybilsförsäljningen.
Katastrofal luft
Och då har samtidigt de renodlade elbilarna också ökat, till att nu med nästan 26 procent av totalförsäljningen vara den mest efterfrågade biltypen alla kategorier.
Trenden syns över hela Norge, men är extra stark i huvudstaden och i Bergen. Bland anledningarna finns den ibland katastrofala luftkvaliteten denna vinter, vilket har accelererat tidigare tankegångar om att helt förbjuda användning av de mest förorenande bilarna.
- Det är otvivelaktigt så att alla medieuppmärksamhet och de förslag Oslopolitikerna har kommit med har haft stor betydelse, säger Solberg Thorsen till Aftenposten.
Säljare nedringd
I Oslo kan numera dieselbilarna få körförbud om luften är dålig, en möjlighet som redan använts en dag i januari. Det finns också förslag om chockhöjda biltullar, upp till flera hundra kronor per passage, för förorenande fordon i både Oslo och Bergen.
Vid dieselförbudet i januari blev Marius Krogseth, som säljer Kia-bilar i Oslo-stadsdelen Ensjø, nedringd av miljöbilsspekulanter.
- I januari i fjol sålde vi 31 bilar, varav 15 var elbilar eller hybrider. I år var 28 av 31 sålda bilar av den typen under årets första månad, säger han till Aftenposten.
http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/ras-f% ... -1.4155095
Dieselbilsmardrömmen snart sann – förbud väntar
Dieselbilar förbjuds i allt fler städer eftersom man inte klarar kraven på skadlig kväveoxid. Frågan är vad som händer med värdet på dieselbilar, som ökat stort i antal, de senaste åren.
På garageuppfarten stod den nya dieselbilen, som kostat min vän 348 000 kronor. Lacken blänkte i vårsolen och han tittade på mig med uppfordrande blick: ”Visst är det ett bra köp? En dieselbil kan väl inte börja rasa i värde nu – eller hur är det?”
https://www.svd.se/dieselbilsmardrommen ... -att-vanta
Sen har vi ju Dieselgate…
Dieselgate: Volkswagen-bilarna blir slöare efter åtgärd
I Sverige drabbas nu drygt 228 000 bilar från Volkswagen-koncernen av åtgärden efter dieselgate. Teknikens Värld har testat tio bilar före och efter åtgärden. Vi kan slå fast att körbarheten ändrats dramatiskt till det sämre i många fall. Det är inte samma bil som innan åtgärden.
– Volkswagen lovar att bilen ska vara precis som förut efter åtgärden, men det är inte sant. Min bil har blivit betydligt svagare, säger Passat-ägaren Erik Lehfeldt.
http://teknikensvarld.se/dieselgate-vol ... rd-454998/
Är det denna syn vi snart får se även i Sverige, skrota ETT år gamla fossilbilar?
Skrämmande bilder på Volkswagen-bilar ingen vill ha
En drönarfilm visar tydligt att det är många amerikaner som väljer att göra återköp på sina Volkswagen-bilar som är drabbade av avgasskandalen som i folkmun kallas för dieselgate.
Denna uppställningsplats är bara en av många (kända) runt om i USA, så det handlar om många tusentals inte allt för gamla bilar vars öde ännu inte är avgjort. Om alla Volkswagen-ägare väljer återköp är det 480 000 bilar som Volkswagen måste hantera.
Volkswagen "Buyback" staging area filmed in 4K