fre 08 sep 2017, 13:53#471584
Trocadero skrev:Att ladda batteriet funkar om du kan göra det hemma. Om man bor så till att man inte kan ladda hemma är en elbil inget alternativ. Man kan inte räkna med att få tag i laddstolpar på jobbet (=förmånsvärde om laddningen inte kostar dig något)
Många arbetsplatser har motorvärmaruttag, tycker man ser det ofta på industrier, tex.
Vad gäller förmånsvärde, så är det vad jag vet ingen som ännu har åkt på det. Parkeringsplatsen i sig däremot, men det gäller storstäder. Hursom, marknadsvärdet för elladdning är lätt att beräkna, och jag har svårt att tänka mig att värdet överstiger 2:-/kWh. Inte gratis, men inte dyrt heller. 3-4 mil för en tia.
Många affärer har laddplatser numera, i alla fall de större. På nisses lanthandel stannar man nog inte tillräckligtlänge för att det skall hinnas ladda något nämnvärt.
Skall man betala minutpriserna på laddstolparna blir man ruinerad, om jag räknat rätt.
Jag tror inte du räknat riktigt rätt. Eller ja, det beror lite på. En del stolpar tar per kWh, en del tar per minut. De som tar per minut är beräknade med ett vettigt pris om man kan ladda med 22kW, och eftersom din GTE bara kan ladda med 3,7kW, så blir minutpriset ohemult dyrt. Fast å andra sidan kan ett vanligt vägguttag ladda din bil lika bra och då är de gratis allt som oftast. Om man hittar det...
Har man en ren elbil så kan man dessutom (oftast) snabbladda med ca 50kW, vilket inte du kan, och då är 5 kr/min högt men inte katastrofalt. Särskilt inte om det bara är i vissa fall.
Så min slutsats är att hybridbilar med el och bensindrift är det optimala.
Om förbränningsmotorer förbjuds helt kommer glesbygden att bli ännu glesare när man inte kan ta sig dit med mindre än ett antal laddningsstopp med därtill köande till laddstolparna.
Det räcker att införa bensin och dieselförbud i stadskärnorna i de tre största städerna. Då kommer tillräckligt många i storstäderna att gå över till elbilar. Men de får problem när de skall åka med familjen till fjällen på sportlovet .....
Jag ser det faktiskt tvärt om. På landet har varje familj oftast fler än en bil. En liten Fiesta för frun att ta sig till hemtjänsten, och en större Navarra för mannen att ta sig till grävmaskinen.
Visst, jag raljerar lite nu, så är det såklart inte alltid. Men med två bilar, varav en används mest till arbetspendling/ärenden så tycker jag att den bilen enkelt kunde vara elbil. Så tar man Navarran när man skall köra häst eller hämta foder.
Och, det kanske viktigaste, på landet har man en plats där man kan ladda bilen under natten till låg kostnad. Värre i stadskärnorna med höghus!
I städerna bor det folk som ofta bara har en bil, däremot. Då måst den kunna allt, tex åka till fjällen.
Jag bor väl inte direkt i glesbygd, men har 5 mil till Göteborg och 5 mil till skogen. För mig räcker en elbil som klarar sig ca 10 mil alldeles utmärkt för de avstånden. Och köra till tippen och hämta grejer på bygghandeln och åka och orientera (i närområdet i alla fall). Alla närmaste köpställen har laddplatser, om jag skulle vilja ladda (som jag gjorde idag, förresten).
Men alla har ju olika förutsättningar. Hur skulle du klara dig (laddningsmässigt) med en bil som kunde gå 20 mil på en laddning, och du kunde ladda fullt på jobbet? Hur långt har du till jobbet (om du inte jobbar på gården hemmavid förstås)?
Självvald väg i egen skog