Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 829163 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

tallen100  
#471556 (-|

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Trocadero  
#471557 Jag har en VW Passat GTE som skall (teoretiskt) gå 50 km på el. Det är ev möjligt en varm sommardag då man är ensam på vägen och har stängt av AC i bilen. När batteriet är slut kopplas bensinmotorn in automatiskt.
Antalsmässigt åker jag flertalet resor med el. Avståndsmässigt drivs bilen mest på bensin. Åker långresor ungefär varannan vecka.
Att ladda batteriet funkar om du kan göra det hemma. Om man bor så till att man inte kan ladda hemma är en elbil inget alternativ. Man kan inte räkna med att få tag i laddstolpar på jobbet (=förmånsvärde om laddningen inte kostar dig något) eller på olika affärer. Skall man betala minutpriserna på laddstolparna blir man ruinerad, om jag räknat rätt. Så min slutsats är att hybridbilar med el och bensindrift är det optimala.

Om förbränningsmotorer förbjuds helt kommer glesbygden att bli ännu glesare när man inte kan ta sig dit med mindre än ett antal laddningsstopp med därtill köande till laddstolparna.
Det räcker att införa bensin och dieselförbud i stadskärnorna i de tre största städerna. Då kommer tillräckligt många i storstäderna att gå över till elbilar. Men de får problem när de skall åka med familjen till fjällen på sportlovet .....

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

halvproffs  
#471559 Förbränningsmotorer kan väl inte förbjudas?
Gästrike återvinnare tar fram gas ut våra matsopor för bilar och bussar. Rätt stora volymer om jag förstått det rätt.
I Sandviken finns det vätgas för fordon som är framtaget tillsammans med Sandvik.
Så nog finns det alternativ som inte är fossildrivet. Batteridrivet är nog inget för oss fattiga lantisar;-)

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471561
Trocadero skrev:Jag har en VW Passat GTE som skall (teoretiskt) gå 50 km på el. Det är ev möjligt en varm sommardag då man är ensam på vägen och har stängt av AC i bilen. När batteriet är slut kopplas bensinmotorn in automatiskt.
Antalsmässigt åker jag flertalet resor med el. Avståndsmässigt drivs bilen mest på bensin. Åker långresor ungefär varannan vecka.
Att ladda batteriet funkar om du kan göra det hemma. Om man bor så till att man inte kan ladda hemma är en elbil inget alternativ. Man kan inte räkna med att få tag i laddstolpar på jobbet (=förmånsvärde om laddningen inte kostar dig något) eller på olika affärer. Skall man betala minutpriserna på laddstolparna blir man ruinerad, om jag räknat rätt. Så min slutsats är att hybridbilar med el och bensindrift är det optimala.

Om förbränningsmotorer förbjuds helt kommer glesbygden att bli ännu glesare när man inte kan ta sig dit med mindre än ett antal laddningsstopp med därtill köande till laddstolparna.
Det räcker att införa bensin och dieselförbud i stadskärnorna i de tre största städerna. Då kommer tillräckligt många i storstäderna att gå över till elbilar. Men de får problem när de skall åka med familjen till fjällen på sportlovet .....


Om man nu av olika anledningar vill köra plugin, så kommer både VW och BMW med bilar som går 100km på el.

"Det är under skalet som det blir intressant. Volkswagen Golf GTE Impulse har ett större batteri än dagens Golf GTE: 16,8 mot 8,8 kWh, och det ger i princip fördubblad räckvidd på eldrift."
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... ackvidden/

"Tack vare bättre batteriteknik ska räckvidden i BMW:s nya elbilar och laddhybrider bli ordentligt mycket längre än idag. Elbilarna kan få räckviddssiffror på "mer än 64 mil" och laddhybriderna kan klara sig på eldrift i upp till tio mil."
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... stekniken/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471565 Mer info om nya Nissan Leaf 2 kommer nu.
Den har 40kwh batteri, 60kwh batteri kommer nästa år.
Den har möjlighet till 150kw laddning!

Låt säga att man kan ladda i 150kw tills 50% av det 40kwh stora batteriet är fyllt, innan laddhastigheten minskas.
Det är halv tank på 8 minuter vilket är väldigt bra!
I teorin skulle full tank kunna uppnås på 16 minuter, men efter 80-90% fullt batteri brukar laddhastigheten sänkas rejält.
Men om batteriet i verkligheten är på 50kwh skulle man nästan kunna ladda fullt ända till 40kwh!
Full tank på 16 minuter!

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Trocadero  
#471574 @Zalman

Det blir onekligen mer intressant med eldrift om batterierna håller längre och det går fortare att ladda dem.
Men med de effekter du räknar på 150kW så skulle elnäten behöva byggas ut väldeliga.

För egen del behöver jag en rymlig kombi då att hela familjen och husdjur får plats och vi åker långt när vi åker iväg. Eftersom både du och jag är på Skogsforum och skriver så antar jag att du också har skog. För min del så har jag på flera håll skog efter ganska dåliga skogsbilvägar. Mao omöjligt att åka där med bilar som har låg frigångshöjd. Min GTE funkar definitivt inte utan måste låna bil av andra för att ta mig till vissa skiften. Annars har man 4 km promenad innan man är framme. Min nästa bil blir nog en som har minst 20 cm frigångshöjd, gärna en hybridbil men om jag måste välja mellan frigångshöjd och eldrift blir det frigångshöjd.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471577 “Det blir onekligen mer intressant med eldrift om batterierna håller längre och det går fortare att ladda dem.”

SVAR:
Finns ju Tesla ägare som kört 48.000mil med sin Tesla.
Och det borde finnas minst 80% kvar efter 78.000mil.

“Still, Teslanomics does back up its claim with some amount of proof, mostly collected from a number of different owners who’ve been contributing their data to a shared Google document. After many deep discharge cycles, a graph compiled from their results shows a surprisingly small amount of degradation: about 8 percent after 240,000 kilometers (149,129 miles). Extrapolating from that finding, and assuming performance of the cells will continue to degrade in a linear fashion, than eighty percent battery capacity would be reached at around 780,000 kms (484,669.53 miles). “http://insideevs.com/do-tesla-batteries-last-forever/

Laddhastigheten idag i Sverige är oftast 50kw för CCS/Chademo, och 135kw för Tesla.
Det börjar kommar 100-150kw laddstationer nu på en del håll för CCS/Chademo.
Och även 350kw laddstationer är på gång.

“Fortum bygger laddkorridor – kapacitet på upp till 350 kW”
“Snabbladdarna ska leverera mellan 150 och 350 kW och de första stolparna ska sättas upp under 2017.”
“Mercedes och BMW investerar i nytt laddnätverk – upp till 400 kW”
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... ll-350-kw/

En tumregel i branchen är 3C, med det menas att om batteriet är på 100kwh, kan man ladda med 300kw utan att batteriet tar skada.



"Men med de effekter du räknar på 150kW så skulle elnäten behöva byggas ut väldeliga.
Tesla kör med 135kw laddning idag utan batterilagring, kan tänka mig att det blir aktuellt om man går högre än så."

SVAR:
Men det körs redan idag tex 650kw laddning. I Umeå går 10st elbussar från Hybricon.
De har haft fuktproblem med deras motorer, men det verkar som de fått ordning på det nu. 180 sekunders laddtid är imponerande!

“Hybricon Bus System laddningssystem medför
att bussen kan laddas med 650 kW. Detta gör att
bussen laddas på 180 sekunder för upp till en
timmes körning. För trafik dygnet runt.”
http://www.hybricon.se/files/user/dokum ... F27_HR.pdf

För övrigt pratar man om 70% minskade kostnader för tung trafik om man kör på el.
“Tesla Semi could be ‘the biggest catalyst in trucking in decades’ and 70% cheaper to operate, says analyst”
https://electrek.co/2017/09/06/tesla-se ... t-catalys/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471584
Trocadero skrev:Att ladda batteriet funkar om du kan göra det hemma. Om man bor så till att man inte kan ladda hemma är en elbil inget alternativ. Man kan inte räkna med att få tag i laddstolpar på jobbet (=förmånsvärde om laddningen inte kostar dig något)


Många arbetsplatser har motorvärmaruttag, tycker man ser det ofta på industrier, tex.

Vad gäller förmånsvärde, så är det vad jag vet ingen som ännu har åkt på det. Parkeringsplatsen i sig däremot, men det gäller storstäder. Hursom, marknadsvärdet för elladdning är lätt att beräkna, och jag har svårt att tänka mig att värdet överstiger 2:-/kWh. Inte gratis, men inte dyrt heller. 3-4 mil för en tia.
eller på olika affärer.


Många affärer har laddplatser numera, i alla fall de större. På nisses lanthandel stannar man nog inte tillräckligtlänge för att det skall hinnas ladda något nämnvärt.

Skall man betala minutpriserna på laddstolparna blir man ruinerad, om jag räknat rätt.


Jag tror inte du räknat riktigt rätt. Eller ja, det beror lite på. En del stolpar tar per kWh, en del tar per minut. De som tar per minut är beräknade med ett vettigt pris om man kan ladda med 22kW, och eftersom din GTE bara kan ladda med 3,7kW, så blir minutpriset ohemult dyrt. Fast å andra sidan kan ett vanligt vägguttag ladda din bil lika bra och då är de gratis allt som oftast. Om man hittar det...

Har man en ren elbil så kan man dessutom (oftast) snabbladda med ca 50kW, vilket inte du kan, och då är 5 kr/min högt men inte katastrofalt. Särskilt inte om det bara är i vissa fall.

Så min slutsats är att hybridbilar med el och bensindrift är det optimala.

Om förbränningsmotorer förbjuds helt kommer glesbygden att bli ännu glesare när man inte kan ta sig dit med mindre än ett antal laddningsstopp med därtill köande till laddstolparna.
Det räcker att införa bensin och dieselförbud i stadskärnorna i de tre största städerna. Då kommer tillräckligt många i storstäderna att gå över till elbilar. Men de får problem när de skall åka med familjen till fjällen på sportlovet .....


Jag ser det faktiskt tvärt om. På landet har varje familj oftast fler än en bil. En liten Fiesta för frun att ta sig till hemtjänsten, och en större Navarra för mannen att ta sig till grävmaskinen. :) Visst, jag raljerar lite nu, så är det såklart inte alltid. Men med två bilar, varav en används mest till arbetspendling/ärenden så tycker jag att den bilen enkelt kunde vara elbil. Så tar man Navarran när man skall köra häst eller hämta foder. :) Och, det kanske viktigaste, på landet har man en plats där man kan ladda bilen under natten till låg kostnad. Värre i stadskärnorna med höghus!

I städerna bor det folk som ofta bara har en bil, däremot. Då måst den kunna allt, tex åka till fjällen.

Jag bor väl inte direkt i glesbygd, men har 5 mil till Göteborg och 5 mil till skogen. För mig räcker en elbil som klarar sig ca 10 mil alldeles utmärkt för de avstånden. Och köra till tippen och hämta grejer på bygghandeln och åka och orientera (i närområdet i alla fall). Alla närmaste köpställen har laddplatser, om jag skulle vilja ladda (som jag gjorde idag, förresten).

Men alla har ju olika förutsättningar. Hur skulle du klara dig (laddningsmässigt) med en bil som kunde gå 20 mil på en laddning, och du kunde ladda fullt på jobbet? Hur långt har du till jobbet (om du inte jobbar på gården hemmavid förstås)?

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471588 Finns det någon rapporterad brandrisk med elbilar på laddning?
Själv känner jag mig t.o.m lite obekväm med att ha bilen ståendes med motorvärmare nära bostadshuset, jag vet flera som börjat brinna p.g.a motorvärmaren (eller om kupévärmaren är större bov).
En kompis vaknade t.o.m upp och hade eldlågor utanför hela fönstret p.g.a grannens motorvärmare. Precis när lågorna slickade takfoten så lyckades de släpa bort bilen. Själv har jag behövt byta ett par strömintag då de kort sagt "brunnit", men detta antar jag beror på vägsalt som väl leder ström, laddintagen på elbilar är väl betydligt mera rejält byggda med luckor och tätningar, ändå känns ju ett intag på sidan bättre än ett mitt i fronten. Kanske risken ökar med år och mil?

Sambon jobbade f.ö på en biltestanläggning i vintras och där var extra bevakning på laddplatserna efter att flera elbilar brunnit upp för något år sedan......och så länge de brinner i prototypstadiet är det väl bra.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Avslutat-01  
#471589 Man kan bara hoppas att detta med elbilar inte sprider sig till tex ambulanser....inte inom en snar framtid åtminstone

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Avslutat-01  
#471592 http://www.atl.nu/entreprenad/inga-elpickuper-pa-gang/

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471594
bork skrev:http://www.atl.nu/entreprenad/inga-elpickuper-pa-gang/


En elpickup skulle vara bra på många sätt, 4wd, supermjuk transmission, eluttag för verktyg mm.
Haken är att om man ska dra 3,5ton i 50mil så krävs stora batterier.
200kwh batteri kanske skulle krävas, man pratar om ca 100 dollar per kwh, ca 1000kr per kwh,
skulle bli ca 200.000kr bara för batteriet.
Men blir det 30kr per mil billigare att köra så har man tjänat in 300.000kr på 10.000mil.


Tesla Pickup Truck
CEO Elon Musk has been talking about Tesla making an all-electric pickup truck for years now, but he said that third generation vehicles, the Model 3 and Model Y, were the priority for now. When revealing his ‘Master Plan Part Deux‘, Musk confirmed that Tesla has been working on a pickup truck but that the company is still in the ‘early stages of development’.

Nonetheless, he later added that we should expect an unveiling of the concept in “6 to 9 months”, which should end up being in early to mid-2017. It is expected to be in production within the next 3 to 4 years (2019-2020).
https://electrek.co/guides/tesla-pickup-truck/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471595
D Brown skrev:Finns det någon rapporterad brandrisk med elbilar på laddning?


Problemet är om du har ett vanligt Schuko-uttag och laddar 16A, efter några år kan du behöva byta det om det var av dålig kvalitet. Jag bytte tex mitt gamla motorvärmareuttag från 90-talet till ett nytt från ABB för 150:-. Förutsätter också att elanläggningen är korrekt dimensionerad (2.5mm2 för 16A).

Laddkalbarna har annars temp-övervakning av kontakten och jordkontroll inbyggd, så på så sätt är de säkrare än motorvärmaren.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471597 Den bästa lösningen är att köpa en
"En Tesla Wall Connector kan köpas på ditt lokala Service Center för 5200 SEK."
https://www.tesla.com/sv_SE/support/hom ... stallation

Den håller i ur och skur.

Ska man ladda med vanlig Schuko är det väldigt få uttag som har högre säkring än 10A.
Syrran har monterat ett nytt 16A Schuko 240V uttag i sitt garage, och har i princip en
laddkabel(Nissan originalkabel) "fast" monterad där.

I bilen har hon en specialkabel som är ställbar mellan 6-10-16A 240V.
Dessutom har hon en TYP2 kabel så hon kan ladda gratis på tex IKEA, ICA mm.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Seb macahan  
#471616 Jag saknar något i hela el-bils grejen. Det pratas om hur många mil hit o dit o snart kommer etc etc, men de flesta uppfifter handlar om små bilar. Det går inte o trycka in en trebarnsfamilj i en Nissan leaf eller en golf. När kommer det elbilar som är som alla andra bilar i storlek, körsträcka och pris. Lite dyrare kan jag acceptera typ 100tsk men de är ju fortfarande ganska begränsat utbud och framför allt, dragvikten. Som pendlarbil till o från jobbet funkar det nog, men än är vi inte i närheten av att byta ut förbränningsmotorn.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).